ILPP2/443-1354/11-6/SJ
Pismo z dnia 22 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1354/11-6/SJ
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2011 r. (data wpływu do Biura KIP w Lesznie 26 września 2011 r.) uzupełnionym pismami z dnia 28 listopada 2011 r. (data wpływu 1 grudnia 2011 r.), z dnia 1 grudnia 2011 r. (data wpływu 5 grudnia 2011 r.) oraz z dnia 16 grudnia 2011 r. (data wpływu 21 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości otrzymania zwrotu podatku VAT od realizacji I etapu projektu - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości otrzymania zwrotu podatku VAT od realizacji I etapu projektu. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 1 grudnia 2011 r., w dniu 5 grudnia 2011 r. i w dniu 21 grudnia 2011 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, własne stanowisko oraz o brakującą opłatę za wydanie interpretacji.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Dnia 30 czerwca 2010 r. Wnioskodawca (dalej Fundacja) złożył wniosek do UM o przyznanie pomocy w ramach działania 313, 322, 323 "Odnowa i Rozwój Wsi" Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.
Od początku powstania do dnia 30 czerwca 2011 r. Fundacja nie była płatnikiem podatku VAT. Od dnia 1 lipca 2011 r. stała się czynnym płatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym Fundacja podpisała aneks do umowy o dofinansowanie dzieląc cały projekt na dwa etapy:
* I etap, w którym Fundacja nie była płatnikiem podatku VAT, czyli w kosztach kwalifikowalnych ujęty jest podatek VAT,
* II etap, gdzie VAT już nie będzie kosztem kwalifikowalnym, gdyż Fundacja stała się płatnikiem podatku VAT.
(...)
Fundacja nie otrzymała jeszcze pomocy, projekt jest realizowany z wkładu fundatorów.
W I etapie zostały wykonane i zakupione:
Ścieżka edukacyjna.
Studnia.
Mała architektura.
Koło młyńskie.
Wóz o.
O. stroje.
Materiały reklamowe.
Przeznaczenie projektu to stworzenie programu o., szerzenie kultury o. - zgodnie ze statutem Fundacji. Istnieje związek zakupionych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną VAT, ze względu na to, że Fundacja zapłaciła VAT kupując dany towar.
Jak wskazał Wnioskodawca, nie jest on w stanie określić, czy efekty powstałe w wyniku realizacji projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, czy też do wykonywania czynności zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem.
Jednakże w uzupełnieniu do wniosku z dnia 1 grudnia 2011 r. Zainteresowany wskazał, iż efekt powstały w wyniku realizacji projektu, nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Fundacja otrzyma zwrot z Urzędu Skarbowego podatku zapłaconego na I etap realizacji projektu oraz czy VAT zapłacony jest kosztem kwalifikowalnym pamiętając o tym, że płatnikiem VAT Fundacja jest od dnia 1 lipca 2011 r.
Zdaniem Wnioskodawcy, VAT zapłacony zalicza się do zwrotu z dotacji unijnej wobec czego staje się VAT-em kwalifikowalnym. Zdaniem Fundacji, nie otrzyma ona zwrotu podatku VAT z Urzędu Skarbowego zapłaconego za pierwszy etap projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca w dniu 30 czerwca 2010 r., nie będąc jeszcze czynnym podatnikiem podatku VAT, złożył wniosek do Urzędu Marszałkowskiego o przyznanie pomocy w ramach działania 313, 322, 323 "Odnowa i Rozwój Wsi" Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 - na realizację projektu. Jak wskazała Fundacja, z uwagi na fakt, iż od dnia 1 lipca 2011 r. jest czynnym podatnikiem podatku VAT, złożyła ona aneks do umowy o dofinansowanie dzieląc cały projekt na dwa etapy:
* I etap, w którym Fundacja nie była płatnikiem podatku VAT, czyli w kosztach kwalifikowalnych ujęty jest podatek VAT,
* II etap, gdzie VAT już nie będzie kosztem kwalifikowalnym, gdyż Fundacja stała się płatnikiem podatku VAT.
W I etapie projektu zostały wykonane i zakupione: ścieżka edukacyjna, studnia, mała architektura, koło młyńskie, wóz o., o. stroje, materiały reklamowe, a przeznaczenie przedmiotowego projektu to stworzenie programu o., szerzenie kultury o.
Jak poinformował Zainteresowany, efekt powstały w wyniku realizacji projektu - I etap, nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.
Z uwagi na fakt, iż efekty uzyskane w wyniku realizacji I etapu przedmiotowego projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych, a podmiot realizujący zadanie nie był w tym czasie czynnym podatnikiem VAT - jak wskazał we wniosku Wnioskodawca - zatem w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
W zakresie przedmiotowego projektu (etap I) Fundacja nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.
Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia i otrzymania zwrotu podatku od towarów i usług w związku realizacją I etapu projektu w ramach działania 313, 322, 323 "Odnowa i Rozwój Wsi" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 -2013, ponieważ w czasie realizacji przedmiotowego projektu Fundacja nie była zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a efekt powstały w wyniku jego realizacji nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych.
Tut. Organ informuje, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
Jednocześnie wskazać należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.
Dotyczy to w szczególności sprawy uznania, czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia oraz zwrotu podatku VAT w związku z realizacją II etapu projektu.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.