ILPP2/443-1322/09-4/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1322/09-4/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2009 r. (data wpływu 1 października 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 listopada 2009 r. (data wpływu 26 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii produkcyjnej, jej dokumentowania oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii produkcyjnej, jej dokumentowania oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 24 listopada 2009 r. (data wpływu 26 listopada 2009 r.) o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność w zakresie produkcji (chowu) trzody chlewnej. Zawiera z podmiotami gospodarczymi umowy na produkcję prosiąt. Umowa zakłada, że Wnioskodawca umożliwia producentowi nabycie stada podstawowego, paszy, leków itp. oraz nadzoruje przebieg produkcji prosiąt. Po osiągnięciu określonych przez Spółkę parametrów, prosięta są odbierane od producenta za ustaloną cenę.

Umowa produkcji prosiąt przewiduje wypłatę na rzecz producenta tzw. "premii produkcyjnej". Wypłata premii uwarunkowana jest osiągnięciem pewnego poziomu produkcji.

Na okoliczność wypłaty ww. premii, Zainteresowany otrzymuje od producentów faktury VAT z wykazanym podatkiem od towarów i usług, obliczonym według stawki 22%.

Wniosek uzupełniono o następujące informacje:

1.

Umowa pomiędzy producentami a Spółką zakłada, że umożliwia ona producentowi poprzez wskazanie sprzedawców - nabycie stada podstawowego, paszy, leków, usług weterynaryjnych oraz dostarcza procedury, nadzoruje i kontroluje przebieg produkcji prosiąt. Następnie kupuje od producentów prosięta spełniające określone kryteria. Producent, w ramach swojej działalności, produkuje więc prosięta pod ścisłym nadzorem Wnioskodawcy i według jego procedur a następnie jemu je sprzedaje.

2.

Wypłacana premia jest dodatkowym wynagrodzeniem, niezależnym od ceny jaką Wnioskodawca płaci za prosięta. Wynika ono z wyprodukowania przez producenta większej ilości prosiąt niż założone minimum.

3.

Premia przyznawana jest wtedy, gdy wskaźnik akceptowalnych prosiąt na maciorę na rok przekroczy określony pułap. Wysokość premii produkcyjnej ustalana jest jako iloczyn kwoty premii podstawowej i nadwyżki wskaźnika akceptowalnych prosiąt na maciorę na rok ponad określony pułap.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy wypłacana premia produkcyjna ma charakter świadczenia usług.

2.

Czy prawidłowe jest wystawianie przez producentów, otrzymujących taką premię, faktur zawierających podatek należny.

3.

Czy Spółka otrzymując taką fakturę ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na tych fakturach.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Premia produkcyjna ma charakter świadczenia usługi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. w przypadku gdy kontrahenci ustalają w zawartej umowie, że premie produkcyjne wypłacane są z tytułu spełnienia przez producenta określonych warunków, a premie te nie są związane z konkretną dostawą, to należy uznać, że wypłacona premia związana jest z określonymi zachowaniami producenta, a zatem ze świadczeniem usług przez producenta otrzymującego taką premię.

Stanowisko to jest sukcesywnie potwierdzane przez organy skarbowe, a opiera się na interpretacji Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. sygn. PP3-812-1222/O4/AP/4O26.

Ad. 2

Producenci otrzymując premie produkcyjne powinni wystawiać faktury VAT i wykazywać na nich podatek należny w wysokości 22%.

Ad. 3

Spółka ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany na ww. fakturach.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Artykuł 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy stanowi, iż kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. przepisem art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, wyłączona jest możliwość obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego na podstawie otrzymanej faktury, w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku, niezależnie od faktu uregulowania kwoty wykazanej na fakturze. Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu.

W przypadku Spółki występuje sytuacja, w której ma ona prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach VAT wystawianych przez producentów za otrzymane premie produkcyjne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, że prowadzi on działalność w zakresie produkcji (chowu) trzody chlewnej i zawiera z podmiotami gospodarczymi umowy na produkcję prosiąt. Umowa zakłada, że Zainteresowany umożliwia producentowi nabycie stada podstawowego, paszy, leków itp. oraz nadzoruje przebieg produkcji prosiąt. Po osiągnięciu określonych przez spółkę parametrów, prosięta są odbierane od producenta za ustaloną cenę.

Zainteresowany w uzupełnieniu wniosku wskazał, iż z umowy zawartej pomiędzy nim a producentami wynika, że kupuje on od producentów prosięta spełniające określone kryteria. Producent w ramach swojej działalności produkuje więc prosięta pod ścisłym nadzorem Wnioskodawcy i według jego procedur a następnie jemu je sprzedaje.

Zatem, biorąc pod uwagę opisany stan faktyczny, kontrahenci Zainteresowanego dokonują na jego rzecz dostawy towarów.

Umowa produkcji prosiąt przewiduje wypłatę na rzecz producenta tzw. "premii produkcyjnej". Zdaniem Wnioskodawcy, wypłacana premia jest dodatkowym wynagrodzeniem, niezależnym od ceny jaką płaci on za prosięta. Wypłata premii uwarunkowana jest osiągnięciem pewnego poziomu produkcji - wynika ona z wyprodukowania przez producenta większej ilości prosiąt niż założone minimum. Premia przyznawana jest wtedy, gdy wskaźnik akceptowalnych prosiąt na maciorę na rok przekroczy określony pułap. Wysokość premii produkcyjnej ustalana jest jako iloczyn kwoty premii podstawowej i nadwyżki wskaźnika akceptowalnych prosiąt na maciorę na rok ponad określony pułap.

W świetle art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Biorąc pod uwagę analizę sprawy tut. Organ stwierdza, iż wypłata tzw. "premii produkcyjnej" nie jest świadczeniem usług, lecz jest związana z konkretnymi, dokonanymi przez producentów dostawami towarów na rzecz Zainteresowanego i powoduje obowiązek korekty ceny tych towarów.

Reasumując, wypłacona "premia produkcyjna" ma charakter dodatkowej zapłaty za nabyty przez Wnioskodawcę towar, którą jego kontrahenci winni udokumentować wystawiając faktury korygujące, dotyczące podwyższenia ceny sprzedanych towarów.

Na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Kwestie wystawiania faktur, w tym faktur korygujących oraz zasady ich rozliczania reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), zwane dalej rozporządzeniem.

Faktury korygujące generalnie można podzielić na te, które powodują zmniejszenie obrotu i kwoty podatku należnego oraz na te, które wywołują skutki odwrotne, tj. w wyniku ich wystawienia wartość obrotu i kwoty podatku należnego ulega podwyższeniu. w ramach powyższego rozróżnienia faktury korygujące można również podzielić ze względu na powód ich wystawienia.

Zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego

- § 13 ust. 2 rozporządzenia.

Stosownie do § 13 ust. 3 rozporządzenia, przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

1.

zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;

2.

zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.

Faktury korygujące powinny zawierać wyraz "KOREKTA" albo wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA" (§ 13 ust. 5 rozporządzenia).

Zgodnie z § 14 ust. 1 rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Przepis § 14 ust. 2 rozporządzenia stanowi, iż faktura korygująca dotycząca podwyższenia ceny powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych podwyżką ceny;

3.

kwotę podwyższenia ceny bez podatku;

4.

kwotę podwyższenia podatku należnego.

Na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

W § 5 ust. 1 rozporządzenia zostały określone niezbędne elementy faktury, m.in.: dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT"; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym. Co oznacza, że faktura korygująca powinna zawierać dane faktury pierwotnej, która jest korygowana.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie dochodzi do zmiany ceny sprzedanych towarów. Wobec powyższego, producenci zobowiązani są do dokonania stosownych korekt podstaw opodatkowania oraz kwot podatku należnego, poprzez wystawienie faktur korygujących, w związku ze zmianą ceny sprzedanych na rzecz Wnioskodawcy towarów.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy).

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 4 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

a.

stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,

b.

podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

c.

potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności.

Z powyższego wynika, iż jeśli faktury nie dokumentują rzeczywistych transakcji gospodarczych, tzn. Zainteresowany nie dokonał faktycznego nabycia usług, zgodnie z zasadami określonymi w powołanym przepisie, nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego. Bowiem prawo to przysługuje jedynie w przypadku rzeczywistych transakcji.

Z opisu sprawy wynika, że na okoliczność wypłaty przedmiotowego wynagrodzenia Spółka otrzymuje od producentów faktury VAT z wykazanym podatkiem od towarów i usług, obliczonym według stawki 22%.

Zatem:

Ad. 1

Wypłacone przez Wnioskodawcę "premie produkcyjne" nie są wynagrodzeniem za świadczone na jego rzecz przez producentów usługi, lecz stanowią dodatkową zapłatę za nabyty przez niego towar.

Ad. 2

Producenci, w celu udokumentowania podwyższenia ceny sprzedanych na rzecz Zainteresowanego towarów, nie powinni wystawiać faktur VAT, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, lecz zobowiązani są wystawić faktury korygujące, zgodnie z powołanymi przepisami.

Ad. 3

Wnioskodawca otrzymując od swoich kontrahentów faktury dokumentujące wypłatę powyższego wynagrodzenia, nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z nich wynikającego, gdyż są to faktury dokumentujące czynności, które nie zostały dokonane.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl