ILPP2/443-131/14-4/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-131/14-4/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 7 lutego 2014 r. (data wpływu 10 lutego 2014 r.) uzupełnionym pismem z 17 kwietnia 2014 r. (data wpływu 23 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT. Wniosek uzupełniono pismem z 17 kwietnia 2014 r. (data wpływu 23 kwietnia 2014 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz potwierdzenie uiszczenia dodatkowej, należnej opłaty za wydanie interpretacji indywidualnych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Od zeszłego roku Wnioskodawca jest pszczelarzem. Chciałby uatrakcyjnić swoją ofertę o świece z wosku pszczelego. Sprzedaż nieprzetworzonych produktów pszczelich takich jak: miód, pyłek pszczeli, pierzga, mleczko pszczele - jest zwolniona od podatku. Wnioskodawca nie znalazł informacji na temat wosku pszczelego, a także co dokładnie rozumie się przez "przetwarzanie" produktów pszczelich.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że prowadzenie pasieki nie jest w żaden sposób powiązane z jego obecną działalnością gospodarczą. Zamiarem Wnioskodawcy jest zamknięcie obecnej działalności gospodarczej i zostanie rolnikiem. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła łącznie kwoty 150.000 zł. Przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy są tłumaczenia. W opinii Wnioskodawcy, jest on rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku VAT. Wnioskodawca - odpowiadając na wezwanie dotyczące klasyfikacji statystycznej towarów będących przedmiotem wniosku (świec z wosku pszczelego), według obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) - wskazał, że wosk pszczeli 01.25.25-00.10, świece z wosku pszczelego, to nic innego niż wosk pszczeli uformowany w figurkę z dołączonym knotem. Knot stanowi pomijalnie małą wartość w porównaniu do figurki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż świec z wosku pszczelego z własnej pasieki jest zwolniona od podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż samodzielnie zrobionych świec z wosku pszczelego, pochodzącego z własnej pasieki, powinna być zwolniona od podatku. Należy odpowiedzieć, czy przerobienie bryły wosku (najczęściej walca) w postać świecy to przetwarzanie, czy tylko nadanie innego kształtu. W przypadku miodu i świecy z wosku pszczelego należy wykonać kilka dość podobnych czynności.

Miód: (a) odwirować z plastrów, (b) odstać kilka dni, (c) oczyścić, (d) jeżeli chcemy mieć miód kremowany to należy miód poddać procesowi kremowania; w skrócie polega to na doprowadzeniu do takiego skrystalizowania miodu, żeby kryształki były jak najmniejsze; miód po skremowaniu ma konsystencję smalcu, (e) rozlać miód do słoików.

Świeczka z wosku pszczelego: (a) wosk wytopić z piastrów, (b) poddać procesowi oczyszczania (podgrzewanie w miękkiej wodzie), (c) odstać, (d) rozlać do form przy obecności knota.

Obydwa procesy różnią się podgrzewaniem, żeby zmienić stan skupienia ze stałego na płynny. Żeby odwrócić proces krystalizacji miodu (wszystkie krajowe miody krystalizują najpóźniej w ciągu kilku miesięcy od miodobrania, z wyjątkiem miodu akacjowego, który może krystalizować nawet dopiero po upływie roku), miód jest podgrzewany. Czyli ta początkowa różnica jest w późniejszym etapie podobna. Drugą różnicą jaką można zauważyć jest knot zamiast słoika. Czyli w 100% ekologiczny (bawełniany) knot versus szkło i metal.

Wnioskodawca porównał, jaki udział ma knot w cenie świecy w stosunku do ceny słoika z nakrętką w cenie końcowej słoika miodu. Do porównań Wnioskodawca wziął przykładowe, rynkowe wartości.

Miód: słoik plus zakrętka kosztuje około 1,00 PLN. Cena miodu to około 30 PLN. Słoik stanowi 3,33% ceny końcowej.

Świeca: Jako przykład świeca "XXX" o wadze 200 g, wysokości 120 mm. Do tej świecy jest potrzebny knot nr 3,50 o długości około I40 mm. Cena 50 m takiego knota wynosi 13 PLN. Koszt 140 mm takiego knota wynosi mniej niż 1 grosz (13 PLN / 50 m x 14 mm = 0,00364 PLN). Co stanowi 0,028% całej świecy.

Czyli knot ma prawie 120-krotnie mniejszy udział w końcowym produkcie niż słoik. Stopień "przetworzenia" miodu i wosku są nieporównywalne. Praca przy miodzie jest nie tylko bardziej odpowiedzialna, ale i wymaga większej energii i sprzętu. Dodatkowo, Wnioskodawca zwraca uwagę na fakt, że rocznie z jednego ula w Polsce produkuje się około 0,5 kg wosku. Biorąc za przykład już przytoczoną wyżej świecę "XXX", to z 0,5 kg wosku wyjdzie 2,5 świec "XXX". Daje to przychód w wysokości 32,5 PLN, czyli mniej więcej tyle ile kosztuje 1 słoik miodu (dobrego, polskiego miodu, nie miodu pochodzącego z pasiek z Unii i z poza Unii Europejskiej).

Reasumując, pomimo tego, że świece z wosku pszczelego, wykonane własnoręcznie, z wosku pochodzącego z własnej pasieki nie figurują w wykazie to należy je zaliczyć do produktów pszczelich nieprzetworzonych i ich sprzedaż powinna być zwolniona od podatku. Uformowanie wosku w figurkę, czyli roztopienie go i wlanie do formy, w żaden sposób nie zmienia właściwości chemicznych (nie ma wpływu na skład chemiczny), tak samo jak krystalizacja i dekrystalizacja miodu nie wpływa na skład chemiczny miodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Według art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 5a ustawy - towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca odsyła częstokroć do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku, zwolnień od podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU (Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - mocą art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przez działalność rolniczą - w myśl art. 2 pkt 15 ustawy - rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, że działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Ustawodawca daje podatnikom szereg możliwości zastosowania zwolnień podatkowych.

I tak, w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy wskazano, iż zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2 (art. 43 ust. 3 ustawy).

Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych (art. 2 pkt 19 ustawy).

Przez produkty rolne, zgodnie z art. 2 pkt 20 ustawy, rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim.

Natomiast przez usługi rolnicze, zgodnie z art. 2 pkt 21 ustawy, rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

W ww. załączniku nr 2 do ustawy, wskazano w pozycji 17 - PKWiU ex 01.4 - Zwierzęta żywe i produkty pochodzenia zwierzęcego, z wyłączeniem:

1.

wełny strzyżonej pranej oraz surowych skórek z włosiem, niegarbowanych ani niewykończonych (PKWiU ex 01.45.30.0; ex 01.49.31.0),

2.

sierści zwierzęcej cienkiej lub grubej, niezgrzeblonej i nieczesanej pozostałej (PKWiU ex 01.49.28.0),

3.

spermacetu (PKWiU ex 01.49.26.0),

4.

skór surowych świńskich poubojowych i zakonserwowanych, włącznie z poddaniem odwracalnemu procesowi garbowania, ale dalej nieprzetworzonych, dla przemysłu garbarskiego (PKWiU ex 01.49.31.0).

Zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisie. Innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nie uprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego co do zasady podlegać będzie opodatkowaniu według stawek właściwych dla tych czynności.

W świetle powyższego Wnioskodawca, który prowadzi wskazaną działalność rolniczą spełnia definicję rolnika ryczałtowego dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej i jako rolnik ryczałtowy korzysta ze zwolnienia określonego w cyt. przepisie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

W myśl art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a.

transakcji związanych z nieruchomościami,

b.

usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c.

usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

Z opisu sprawy wynika, że od zeszłego roku Wnioskodawca jest pszczelarzem. Chciałby uatrakcyjnić swoją ofertę o świece z wosku pszczelego. Wnioskodawca wskazał, że prowadzenie pasieki nie jest w żaden sposób powiązane z jego obecną działalnością gospodarczą. Zamiarem Wnioskodawcy jest zamknięcie obecnej działalności gospodarczej i zostanie rolnikiem. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła łącznie kwoty 150.000 zł. Przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy są tłumaczenia. Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku VAT.

Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że towary będące przedmiotem wniosku (świece z wosku pszczelego) sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 01.25.25-00.10 - Wosk pszczeli.

Podkreślić należy, że wskazany przez Wnioskodawcę symbol PKWiU 01.25.25-00.10 - Wosk pszczeli, odnosi się do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.). Natomiast, od 1 stycznia 2011 r. klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Jednakże, mając na względzie klucze powiązań Polskich Klasyfikacji Wyrobów i Usług, podany przez Wnioskodawcę symbol PKWiU z 1997 r. 01.25.25-00.10 - Wosk pszczeli, odpowiada symbolowi PKWiU z 2008 r. 01.49.26.0 - Woski owadzie i spermacet włączając rafinowane i barwione.

Zatem, ze złożonego wniosku wynika, że przedmiotowe towary (świece) wykonywane są przez Wnioskodawcę (rolnika ryczałtowego) z wosku pszczelego (sklasyfikowanego pod symbolem PKWiU z 1997 r. 01.25.25-00.10 - Wosk pszczeli, który odpowiada symbolowi PKWiU z 2008 r. 01.49.26.0 - Woski owadzie i spermacet włączając rafinowane i barwione), będącego produktem rolnym wymienionym w poz. 17 załącznika nr 2 do ustawy. Wnioskodawca dokonuje wyrobu świec poprzez uformowanie wosku w figurkę (roztopienie wosku i wlanie do formy) oraz dodanie knota. Tym samym, świece z wosku pszczelego, jako towary wytworzone przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z własnej działalności rolniczej Wnioskodawcy przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym (nieprzerobione sposobem przemysłowym) - stanowią produkty rolne w rozumieniu art. 2 pkt 20 ustawy.

W konsekwencji, sprzedaż przedmiotowych świec z wosku pszczelego (produktu rolnego w rozumieniu art. 2 pkt 20 ustawy) korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, ponieważ Wnioskodawca posiada w tym zakresie status rolnika ryczałtowego zwolnionego od opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto, zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy oraz własnego stanowiska w sprawie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - w wydanej interpretacji rozpatrzone.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności przedstawionego we wniosku przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania przedmiotowych towarów według PKWiU. Tut. Organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności przedstawionego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w (...). Zatem, to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania dostarczanych towarów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W pozostałym zakresie dotyczącym podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl