ILPP2/443-1235/12-2/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1235/12-2/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2012 r. (data wpływu 7 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia podmiotowego w związku z prowadzoną działalnością - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia podmiotowego w związku z prowadzoną działalnością.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą pod firmą T. Zainteresowana posiada licencję Pośrednika w Obrocie Nieruchomościami, wydaną przez Ministra Infrastruktury. Wnioskodawczyni została zarejestrowana w Ewidencji Działalności Gospodarczej w dniu 3 października 2012 r. i prowadzi działalność pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, sklasyfikowaną pod symbolem PKD 68.31.Z. Zainteresowana jako przedsiębiorca zajmuje się pośrednictwem w kupnie, sprzedaży oraz dzierżawie nieruchomości, bez doradztwa. Dotychczas Wnioskodawczyni nie osiągnęła żadnego dochodu z prowadzonej działalności gospodarczej. Przewidywana przez Zainteresowaną wartość sprzedaży w roku podatkowym 2012 nie przekroczy limitu obrotu - kwoty 150.000,00 zł - uprawniającego do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego z VAT na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zajmując się jako przedsiębiorca pośrednictwem w kupnie, sprzedaży oraz dzierżawie nieruchomości bez doradztwa, Wnioskodawczyni będzie mogła skorzystać z podmiotowego zwolnienia od podatku od towarów i usług, uregulowanego w art. 113 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawczyni, prowadzi ona działalność pośrednictwa w obrocie nieruchomościami w zakresie pośrednictwa w kupnie, sprzedaży i dzierżawie nieruchomości, bez doradztwa. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności, symbol PKD 68.31.Z obejmuje Pośrednictwo w Obrocie Nieruchomościami. Podklasa ta obejmuje:

1.

pośrednictwo w kupnie, sprzedaży i dzierżawie nieruchomości,

2.

doradztwo i szacowanie wartości nieruchomości związanych z jej kupnem, sprzedażą lub dzierżawą.

Co istotne, jedna podklasa zawiera dwa rodzaje działalności, które wymagają zupełnie różnych uprawnień. Wątpliwości Wnioskodawczyni budzi interpretacja "usług doradztwa", które wyłączone są spod zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 13 pkt 2. Zainteresowana interpretuje, iż nie chodzi tu o potoczne rozumienie słowa doradztwa, bowiem wówczas każdy usługodawca, który ma bezpośredni kontakt z klientem, który również doradza swojemu klientowi byłby wykluczony z podmiotowego zwolnienia na mocy art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawczyni uważa, iż rozróżnienie pomiędzy pośrednictwem i doradztwem, wynika przede wszystkim z faktu, iż pośrednik pobiera wynagrodzenie za usługę, związaną z transakcją sprzedaży lub dzierżawy, podczas gdy usługi doradcze takiego związku z obrotem gospodarczym mieć nie muszą. Nadto, pośredniczenie w kupnie, sprzedaży i dzierżawie nieruchomości nie jest tożsame ze świadczeniem usług doradztwa.

Przechodząc do analizy przepisów, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in.: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 113 ust. 1 ww. ustawy zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000,00 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy, zwolnień o których mowa w art. 113 ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca oraz podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie. Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 113 ust. 14 pkt 2 ustawy Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).

W paragrafie 26 ww. rozporządzenia, Minister Finansów określił listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, która stanowi załącznik do ww. rozporządzenia. W pozycji 13 załącznika rzeczonego rozporządzenia wskazano doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Odwołując się do przywołanego powyżej art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w którym ustawodawca wymienia usługi w zakresie doradztwa jako wyłączone ze zwolnienia podmiotowego, należy stwierdzić iż zakres pojęciowy doradztwa może obejmować szereg usług doradczych, np. podatkowe, finansowe czy prawne.

Należy mieć na uwadze, iż od dnia 1 stycznia 2011 r., na mocy art. 5a ustawy o podatku od towarów i usług nie ma podstaw do odwoływania się do klasyfikacji statystycznych dla potrzeb VAT, gdy nie czyni tego stosowny przepis. Przy czym należy zauważyć, iż w zakresie usług doradztwa przepisy ustaw ani aktów wykonawczych nie powołują żadnego symbolu statystycznego tych usług i dlatego klasyfikacje statystyczne takich usług nie wpływają na możliwość zwolnienia lub opodatkowania podatkiem VAT.

Wobec powyższego, w przypadku wyłączenia ze zwolnienia, o którym mowa w poz. 13 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., w zakresie usług doradztwa decydujące znaczenie ma, w każdym przypadku, istota wykonywanych czynności.

Mając na uwadze przywołaną powyżej argumentację, której podstawę stanowią wskazane przepisy, wobec faktu, iż Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa w kupnie, sprzedaży oraz dzierżawie nieruchomości przy jednoczesnej rezygnacji z usług doradztwa, prowadzona przez nią działalność korzysta ze zwolnienia podmiotowego opisanego w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług. Nadto, z uwagi na fakt, iż w odniesieniu do usług doradztwa, od 2011 r. decydujące znaczenie ma w każdym przypadku istota wykonywanych czynności, to uznać należy, iż pośrednictwo w kupnie, sprzedaży oraz dzierżawie nieruchomości, nie jest usługą w zakresie doradztwa. Dodać należy, iż przewidywana przez Wnioskodawczynię wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Podatnikami, stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl ust. 2 powołanego artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

W świetle art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z przepisu art. 113 ust. 5 ustawy wynika, że jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę (...).

Natomiast stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy, podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Ponadto, na mocy do art. 113 ust. 10 ustawy, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie określone w ust. 9 traci moc z momentem przekroczenia tej kwoty. Opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad wartość określoną w zdaniu pierwszym, a obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej wartości. Przepis ust. 5 zdanie trzecie stosuje się odpowiednio.

Stosownie zaś do art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników:

1.

dokonujących dostaw:

a.

wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,

b.

towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,

c.

nowych środków transportu,

d.

terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;

2.

świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;

3.

nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Minister Finansów w § 27 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.), określił listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiącą załącznik do rozporządzenia. Pod pozycją 12 tego załącznika wskazano, że wyłączenie ze zwolnienia od podatku dotyczy "doradztwa, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego". Natomiast pozycją 13 wskazano "Usługi prawnicze". W świetle powyższego usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa nie korzystają ze zwolnienia podmiotowego.

Podkreślić należy, że ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin "doradztwo" obejmuje szereg usług doradczych, tj.: podatkowe, prawne, finansowe, techniczne, inżynierskie i inne. Zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego PWN, Warszawa 1994 "doradzać" znaczy udzielić porady, podać, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie. Tak więc doradztwo jest udzieleniem fachowych zaleceń, porad, zwłaszcza ekonomicznych. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin "usługi w zakresie doradztwa" należy rozumieć szeroko.

Należy również podkreślić, iż w poz. 12 załącznika do ww. rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r., nie został wskazany symbol PKWiU, odnoszący się wprost do konkretnych usług doradczych. W rezultacie najistotniejszym w przedmiotowej sprawie jest charakter wykonywanych czynności. Należy w tym miejscu wskazać, że porada czy opinia nie musi mieć charakteru odrębnego pisemnego dokumentu, bowiem już samo wykonywanie czynności, których istotą jest doradztwo, decyduje o wyłączeniu tych czynności ze zwolnienia podmiotowego.

Z opisu sprawy wynika, iż Zainteresowana jako przedsiębiorca zajmuje się pośrednictwem w kupnie, sprzedaży oraz dzierżawie nieruchomości, bez doradztwa.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny stwierdzić należy, iż o ile Wnioskodawczyni rzeczywiście nie wykonuje usług doradztwa w zakresie rynku nieruchomości, a także nie dokonuje dostawy terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę (art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d ustawy), a jedynie czynności w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania wyłączenie ze zwolnienia podmiotowego, określone w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy, w powiązaniu z poz. 12 załącznika do powołanego wyżej rozporządzenia. A zatem Zainteresowanej przysługuje prawo do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Zaznaczyć jednak należy, iż w przypadku rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego, Wnioskodawczyni może skorzystać ze zwolnienia pod warunkiem, że przewidywana wartość sprzedaży usług nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl