ILPP2/443-1225/10-2/JK - Dotacja a podstawa opodatkowania VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 października 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1225/10-2/JK Dotacja a podstawa opodatkowania VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2010 r. (data wpływu 2 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca działa jako spółka prawa handlowego i jest podatnikiem podatku VAT. Przedmiotem działania Spółki (zgodnie z aktem założycielskim) jest m.in.:

* produkcja i dystrybucja ciepła;

* pobór, uzdatnianie wody;

* odprowadzanie i oczyszczanie ścieków;

* gospodarowanie odpadami.

Zainteresowany posiada składowisko odpadów, które zgodnie z decyzją Wojewody zostało zamknięte w 2007 r. Wnioskodawca zobowiązany został do przeprowadzenia prac rekultywacyjnych (porządkowanie i formowanie skarp, osadzanie czaszy składowiska krzewami, przykrycie skarp warstwą ekranizyjącą) nieczynnego składowiska. Prace te zostały w 95% wykonane w 2009 r. Poniesione wydatki Spółka zaliczyła do kosztów podatkowych w momencie ich poniesienia tzn. w 2009 r. (interpretacja indywidualna IPPB3/423-1317/08 -2/MK).

W 2010 r. Zainteresowany złożył wniosek o dotację w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX na lata 2007-2013. Wniosek uzyskał pozytywną opinię Instytucji Zarządzającej Projektem. Wnioskodawca prawdopodobnie otrzyma w br. dotację jako zwrot poniesionych kosztów na zamknięcie i rekultywację składowiska odpadów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymanie tej dotacji podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należności z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty mające bezpośredni wpływ na cenę (kwota należna) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Otrzymana dotacja przeznaczona będzie na zwrot kosztów prac rekultywacji składowiska (nie na podwyższenie wartości środka trwałego) i nie ma wpływu na wielkość cen świadczonych przez Spółkę usług w zakresie odbierania odpadów, gdyż Zainteresowany aktualnie nie świadczy takich usług (nie ma nowego składowiska odpadów).

Wobec tego, zdaniem Spółki przyznana dotacja nie stanowi podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług VAT i nie podlega opodatkowaniu VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) #8722; art. 7 ust. 1 ustawy.

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów #8722; art. 8 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do zapisu art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Dla określenia, czy dana dotacja jest, czy też nie jest opodatkowana istotne są szczegółowe warunki jej przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia usług. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W efekcie obrót zwiększa się tylko o taką dotację, która w sposób bezwzględny i bezpośredni ma wpływ na cenę (kwotę należną). Natomiast dotacja niedająca się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem, służąca pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca działa jako spółka prawa handlowego i jest podatnikiem podatku VAT. Przedmiotem działania Spółki (zgodnie z aktem założycielskim) jest m.in.: produkcja i dystrybucja ciepła, pobór, uzdatnianie wody, odprowadzanie i oczyszczanie ścieków oraz gospodarowanie odpadami. Zainteresowany posiada składowisko odpadów, które zgodnie z decyzją Wojewody zostało zamknięte w 2007 r. Wnioskodawca zobowiązany został do przeprowadzenia prac rekultywacyjnych (porządkowanie i formowanie skarp, osadzanie czaszy składowiska krzewami, przykrycie skarp warstwą ekranizyjącą) nieczynnego składowiska. Prace te zostały w 95% wykonane w 2009 r. Poniesione wydatki Spółka zaliczyła do kosztów podatkowych w momencie ich poniesienia tzn. w 2009 r. W 2010 r. Zainteresowany złożył wniosek o dotację w ramach "Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX na lata 2007-2013". Wniosek uzyskał pozytywną opinię Instytucji Zarządzającej Projektem. Wnioskodawca prawdopodobnie otrzyma w br. dotację jako zwrot poniesionych kosztów na zamknięcie i rekultywację składowiska odpadów.

Tak, więc otrzymana dotacja jest przeznaczona na pokrycie poniesionych kosztów prac rekultywacji składowiska i nie ma wpływu na cenę świadczonych usług w zakresie odbierania odpadów.

Zatem dotacja, jako niezwiązana ze świadczeniem usług, nie stanowi obrotu (podstawy opodatkowania), o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy. Tym samym, nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tutejszy Organ informuje dodatkowo, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku w sprawie, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji. Natomiast, w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dotacji zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl