ILPP2/443-1222/12-2/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1222/12-2/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2012 r. (data wpływu 4 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) oferuje produkty wykorzystywane w motywacji pracowników oraz budowaniu i utrzymywaniu relacji biznesowych z partnerami i klientami. Wśród proponowanych produktów znajduje się m.in. system motywacyjny - program K dostępny on-line (dalej: K, Program). W ramach K możliwe jest nabycie przez klientów korporacyjnych (dalej: Pracodawcy) punktów, uprawniających osoby zatrudnione przez Pracodawców (dalej: Użytkownicy, Pracownicy) do skorzystania ze świadczeń objętych Programem. Możliwe jest również nabywanie punktów/świadczeń bezpośrednio przez Pracowników.

Świadczenia dostępne w ramach K są oferowane przez podmioty, które podpisały umowy ze Spółką (dalej: Partnerzy). Świadczenia te obejmują m.in. usługi w zakresie turystyki, sportu i rekreacji (fitness, basen), SPA, seanse kinowe, spektakle teatralne.

Użytkownicy biorący udział w Programie mogą wymieniać zgromadzone przez siebie punkty na świadczenia oferowane przez Partnerów.

Punkty te mogą być finansowane z następujących źródeł:

1.

Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych Pracodawcy, przy czym ich opłacenie przez Pracodawcę następuje z dołu po wybraniu świadczenia przez Użytkownika w Programie (dalej: punkty z ZFŚS),

2.

środki obrotowe Pracodawcy, przy czym punkty opłacane są z góry przez Pracodawcę, przed skorzystaniem ze świadczenia (dalej: punkty z Banku Punktów),

3.

zakup punktów przez samych Użytkowników, płatność za punkty następuje kartą płatniczą bądź e-przelewem (dalej: punkty własne).

W ramach Programu stosowany jest m.in. model rozliczeń polegający na zakupie przez Spółkę usług od Partnerów i odprzedaży tych usług przez Spółkę we własnym imieniu na rzecz Pracowników. W modelu tym Spółka dokonuje więc refakturowania usług objętych Programem. Partner dokumentuje sprzedaż usług fakturą wystawianą na rzecz Spółki.

Usługi dostępne w ramach Programu mogą zostać opłacone z następujących źródeł finansowania:

1.

Punkty z Banku Punktów,

2.

Punkty z ZFŚS,

3.

Punkty Własne,

4.

Płatności elektroniczne obsługiwane przez system eC. (m.in. e-przelewy i płatności kartą) (dalej: płatności elektroniczne) - tj. płatności ze środków własnych Pracownika.

Charakterystykę każdego źródła finansowania, a także rozliczania i ewidencjonowania przez Spółkę sprzedaży usług w Programie z uwzględnieniem każdego z ww. źródeł płatności przedstawia poniższy opis.

Na wstępie Spółka wskazała, że wszelkie rozliczenia w ramach Programu, w tym sprzedaż punktów i usług, są dokonywane w systemie elektronicznym Spółki (dalej: System). W zakresie odpłatności za usługi Wnioskodawca nie stosuje rozliczeń gotówkowych (tekst jedn.: poza Systemem) z Użytkownikami i/lub Pracodawcami.

Punkty z Banku Punktów

Są to punkty przyznawane Użytkownikom przez Pracodawców. Punkty te mogą być przyznawane cyklicznie lub jednorazowo. Pracownik gromadzi przyznane i opłacone przez Pracodawcę punkty i może z nich skorzystać "opłacając" wybrane świadczenie w dowolnym momencie w przyszłości.

Każde przyznanie punktów Pracownikowi jest ewidencjonowane przez Wnioskodawcę w Systemie. Spółka w odniesieniu do każdego Użytkownika posiada szczegółowe informacje na temat historii zasileń dokonanych przez Pracodawcę. Na podstawie ewidencji zasileń Spółka jest także w stanie w każdej chwili dla każdego Użytkownika wygenerować raport o historii zasilenia jego Banku Punktów przez Pracodawcę wg układu:

* data zasilenia Banku Punktów,

* kwota zasilenia.

Na podstawie zasileń Banku Punktów poszczególnych Pracowników Wnioskodawca generuje także z Systemu dla Pracodawców raport zasileń za wskazany okres czasu. Raport ten zawiera:

* dane identyfikujące Pracownika (tekst jedn.: imię, nazwisko, numer w systemie kadrowo-płacowym Pracodawcy),

* kwotę zasilenia,

* datę zasilenia.

Na podstawie tego raportu Wnioskodawca wystawia na rzecz Pracodawcy notę księgową na kwotę równą wartości przyznanych Pracownikom punktów. Pracodawca na podstawie wystawionej noty księgowej wykonuje przelew (za pośrednictwem banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowa (dalej: SKOK) na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

Powyższy proces pozwala na powiązanie kwoty zasilenia Banku Punktów konkretnego Pracownika z dokumentem księgowym wystawionym dla konkretnego Pracodawcy i z przelewem wykonanym na podstawie tego dokumentu księgowego przez Pracodawcę na rachunek bankowy Spółki.

Punkty w Banku Punktów są opłacane przez Pracodawcę bezgotówkowo na podstawie noty księgowej za okres ich przyznania, natomiast Pracownik może je wydać w dowolnym momencie w przyszłości (nawet kilka miesięcy po przyznaniu ich przez Pracodawcę).

Punkty z ZFŚS

Punkty z ZFŚS są przyznawane Pracownikowi przez Pracodawcę i opłacane przez Pracodawcę ze środków ZFŚS. Punkty te są sposobem określenia budżetu, do którego Pracodawca sfinansuje pracownikowi zakup wybranych przez Użytkownika świadczeń.

Przyznane punkty nie są opłacane przez Pracodawcę w momencie ich przyznania. Pracodawca opłaca z dołu wartość usług wybranych przez Pracowników przy użyciu ww. punktów, czyli po wybraniu usługi.

W tym przypadku, Pracodawca przyznaje Pracownikom nieopłacone punkty z ZFŚS do wydania na świadczenia oferowane w ramach Programu. Pracodawca dokonuje płatności przelewem za wartość świadczeń "opłaconych" przez Pracownika przy użyciu punktów z ZFŚS (ich całość lub część - w przypadku współfinansowania).

Każda transakcja dokonana przy użyciu punktów z ZFŚS, jest zapisana w Systemie. Do każdej transakcji przypisane są źródła, kwoty i daty płatności za usługę.

Na podstawie dokonanych zakupów i źródła ich opłacania, Wnioskodawca generuje z Systemu dla Pracodawcy raport świadczeń "opłaconych" z punktów z ZFŚS. W raporcie dla każdej płatności punktami z ZFŚS prezentowane są następujące informacje:

* dane Pracownika (imię, nazwisko i numer w systemie kadrowo-płacowym firmy),

* rodzaj zakupionego świadczenia, kwota zapłaty z punktów z ZFŚS,

* data zakupu usługi.

Na podstawie powyższego raportu wystawiane są dokumenty księgowe (faktura VAT) za świadczenia zakupione w zadanym okresie. Na podstawie wystawionych dokumentów księgowych Pracodawca wykonuje przelew (za pośrednictwem banku lub SKOK) na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

Powyższy proces pozwala na powiązanie płatności za dane świadczenie przy użyciu punktów z ZFŚS, z dokumentem księgowym wystawionym dla Pracodawcy i przelewem wykonanym przez Pracodawcę na podstawie tego dokumentu księgowego na rachunek bankowy Spółki.

Punkty Własne

System umożliwia także Pracownikowi zakup punktów "na stan". Dzięki temu Pracownik nie musi autoryzować każdej transakcji w serwisie autoryzacyjnym eC. Wystarczy, że raz na jakiś czas zasili swoje wirtualne konto w Systemie punktami (czyli kupi określoną ilość punktów opłacając ich zakup kartą płatniczą/kredytową lub e-przelewem), a potem może z tych punktów dokonywać płatności za usługę w każdej chwili.

W przedmiotowej sytuacji transakcje zakupu punktów własnych przez Pracowników są raportowane w Systemie. W Systemie istnieje także możliwość powiązania ich z płatnością zaraportowaną przez eC. po numerze płatności.

Wnioskodawca przy sprzedaży punktów własnych raportuje również każdą zrealizowaną transakcję i jest w stanie powiązać transakcję zakupu punktów z ich wydawaniem poprzez raport dokumentujący transakcje dokonane przez każdego Pracownika.

Płatność elektroniczna

Pracownik ma także możliwość opłacenia usługi płatnością elektroniczną bez udziału punktów. Pracownik przechodząc do systemu eC. może za świadczenie zapłacić e-przelewem, kartą płatniczą/kredytową.

Gdy w Systemie Pracownik wybierze sposób płatności z wykorzystaniem systemu eC., wówczas jest on przenoszony do systemów eC. wraz z danymi o płatności, którą zamierza wykonać.

Do systemu eC. Wnioskodawca przekazuje m.in.:

* dane Użytkownika,

* numer płatności,

* kwotę płatności.

Przy zakupie świadczenia przez Pracownika poprzez system eC. Spółka, przy płatności za nie, przechowuje numer płatności, który przekazuje do systemu eC., aby jednoznacznie powiązać płatność z wykonywanym zakupem.

Z systemu eC. Wnioskodawca otrzymuje raport płatności, który zawiera m.in. powyższe dane z numerem płatności. System eC. obsługuje także przelew środków pieniężnych na rachunek bankowy Wnioskodawcy za wykonane przez Pracownika płatności pomniejszone o swoją prowizję.

Wnioskodawca jest więc w stanie jednoznacznie powiązać zakup konkretnego świadczenia z płatnością obsługiwaną przez eC. i z przelewem na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

Zakup świadczeń w systemie

Świadczenia oferowane w Programie Pracownik może nabywać opłacając je w całości za pomocą jednego z wymienionych powyżej źródeł płatności. Zapłata za usługi za pomocą wyżej wymienionych źródeł finansowania odbywa się zawsze bezgotówkowo.

Pracownik może też opłacać usługę z kilku źródeł finansowania jednocześnie. Przykładowo Pracownik może opłacić świadczenie o wartości 50 zł w następujący sposób:

1.

w 100% (50 zł) z punktów z Banku Punktów,

2.

w 50% (25 zł) z Banku Punktów i w 50% (25 zł) z Punktów Własnych,

3.

w 50% (25 zł) z Banku Punktów i w 50% (25 zł) z Punktów z ZFŚS,

4.

w 50% (25 zł) z punktów z ZFŚS i w 50% (25 zł) płatnością elektroniczną,

5.

w dowolnej konfiguracji źródeł płatności (np. po #188; z każdego źródła).

Każdy zakup świadczenia zapisywany jest w Systemie z rozbiciem kwot opłacenia świadczenia z poszczególnych źródeł finansowania.

Z informacji zawartych w Systemie wynika, jaka kwota była opłacana z jakiego źródła płatności za konkretne świadczenie kupowane przez Pracownika. Np.: Pracownik X zakupił świadczenie Y o koszcie 50 zł opłacone w następujący sposób:

* Punkty z Banku Punktów/Punkty Własne = 0 zł

* Punkty z ZFŚS - 30 zł

* eC. - 20 zł

System zapewnia także powiązanie sprzedaży usług ze źródłami finansowania i wpływem pieniędzy na rachunek bankowy Spółki za punkty opłacone zarówno przez Użytkownika jak również finansowane przez Pracodawcę na podstawie wystawionych przez Spółkę na Pracodawcę dokumentów księgowych.

Raport wygenerowany w Systemie zawiera informacje, takie jak:

* Nazwa świadczenia (np. XX - bilet na seans - dowolny dzień),

* Rodzaj świadczenia (np. Kultura),

* Dostawca (tu: nazwa Partnera),

* Całkowity koszt świadczenia (kwota brutto),

* Koszt świadczenia pokrywany Punktami z Banku Punktów,

* Koszt świadczenia pokrywany z Punktów Własnych Pracownika,

* Koszt świadczenia pokrywany z Punktów ZFŚS,

* Koszt świadczenia pokrywany przez płatność własną - eC.,

* Data płatności.

Z Systemu mogą być także generowane różnego rodzaju raporty (np.: Raport płacowy dla Pracodawców, na podstawie którego Pracodawcy dokonują rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych Pracowników; Raport z rozliczeń z Pracodawcą; Raport z rozliczeń z Partnerami; Raport z historią transakcji każdego Użytkownika; Raport, który stanowi ewidencję rozliczeń Spółki dla celów VAT).

Należy także wskazać, iż System jest systemem w pełni elektronicznym i bezobsługowym (z natychmiastową, elektroniczną dostawą biletów, voucherów itp.). To znaczy, że Pracownicy mogą dokonywać samodzielnie zakupów w Systemie "online", 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę bez konieczności kontaktowania się z pracownikami Spółki. Tym samym, transakcje zakupu/opłacenia świadczenia są realizowane non-stop. Nieprzerwane działanie Systemu jest bowiem jednym z jego fundamentów (np. System zapewnia możliwość kupienia biletu do kina w niedzielę o 21.00 i natychmiastowe otrzymanie biletu elektronicznie, albo możliwość zapłaty za hotel w sobotę wieczorem poprzez wykonanie płatności punktami będąc już w hotelu). Taka pełna dostępność Systemu powoduje, że w Systemie w weekendy Użytkownicy dokonują nawet kilka tysięcy transakcji. Bezproblemowe i stałe działanie Systemu jest także kluczowe z perspektywy Spółki. Spółka w umowach zawartych z klientami gwarantuje stałe działanie Systemu.

Wnioskodawca powziął wątpliwości dotyczące obowiązku ewidencji sprzedaży świadczeń w ramach Programu na rzecz Pracowników, będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do sprzedaży usług opłaconych źródłami finansowania opisanymi przez Spółkę, Wnioskodawca będzie zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kas rejestrujących.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosowany przez niego sposób rozliczeń dla źródeł finansowania i sprzedaży usług spełnia przesłanki zawarte w poz. 37 załącznika rozporządzenia w sprawie kas. Skutkuje to zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przez Spółkę usług przy zastosowaniu kas rejestrujących w opisanej sytuacji.

UZASADNIENIE

Obowiązek stosowania przez podatników kasy rejestrującej w celu ewidencjonowania sprzedaży towarów i usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych wynika z art. 111 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, przez sprzedaż rozumie się m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jednocześnie, na mocy delegacji ustawowej, zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia zwolnił na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku ewidencjonowania oraz określił warunki korzystania ze zwolnienia.

Zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kas rejestrujących określone zostały w § 2 i § 3 rozporządzenia w sprawie kas.

Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia w terminie do 31 grudnia 2012 r.

W poz. 37 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas wskazano, że czynnością zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej jest świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej transakcji zapłata dotyczyła. Zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług przy pomocy kasy rejestrującej przed dniem I stycznia 2011 r.

Aby zatem podatnik miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej, na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

1.

zapłata za usługi następuje w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (na rachunek bakowy podatnika lub na rachunek podatnika w SKOK);

2.

z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła;

3.

podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług przy pomocy kasy rejestrującej przed dniem I stycznia 2011 r.

Zdaniem Wnioskodawcy spełnia on wszystkie ww. warunki, co zostało uzasadnione poniżej:

Ad. 1.

Odnośnie do warunku pierwszego, zapłata za usługi dostępne w Programie w całości odbywa się w formie płatności bezgotówkowej na rachunek bankowy Spółki. Nie zmienia tego fakt, że świadczenia mogą być opłacone z różnych źródeł finansowania. W każdym bowiem przypadku zapłata za usługi następuje w całości w formie bezgotówkowej za pośrednictwem banku lub SKOK na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Nawet jeśli usługa zostaje "opłacona" punktami, to zapłata za punkty następuje w drodze przelewu przed lub po "opłaceniu" samej usługi punktami.

Przykładowo, w sytuacji, gdy świadczenia są opłacane w całości lub w części za pomocą:

1.

Punktów z Banku Punktów - zapłata za punkty została dokonana już przez Pracodawcę w formie przelewu za pośrednictwem banku lub SKOK na rachunek bankowy Wnioskodawcy,

2.

Punktów z ZFŚS - zapłata za usługę dokonywana jest przez Pracodawcę w formie przelewu za pośrednictwem banku lub SKOK na rachunek bankowy Wnioskodawcy po wybraniu usługi w Programie,

3.

Punktów Własnych - zapłata za punkty została dokonana przez Pracownika za pośrednictwem banku lub SKOK w formie e-przelewu lub przy użyciu karty kredytowej lub płatniczej na rachunek bankowy Wnioskodawcy,

4.

płatności elektronicznej - zapłata za usługę dokonywana przez Pracownika na rachunek bankowy Wnioskodawcy jest obsługiwana przez system eC. (w formie e-przelewu lub przy użyciu karty kredytowej lub płatniczej, w każdym przepadku nastąpi obciążenie rachunku Użytkownika w banku lub w SKOK).

W świetle powyższego, spełniony jest przez Wnioskodawcę warunek dotyczący zapłaty za usługę w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej. Zapłata za świadczone przez Spółkę usługi, przy uwzględnieniu finansowania z kilku źródeł płatności jednocześnie, zawsze jest dokonywana w całości w formie bezgotówkowej za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy Spółki.

Ad. 2.

W ocenie Wnioskodawcy, na skutek przyjętej przez Spółkę metodologii rozliczania przedmiotowej sprzedaży spełniony jest warunek, zgodnie z którym z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję (tu: sprzedaż usług) jednoznacznie wynika jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Zarówno przepisy rozporządzenia w sprawie kas, jak również inne przepisy o podatku VAT oraz ogólne regulacje prawa podatkowego nie definiują, co należy rozumieć pod pojęciem "ewidencji". Dlatego, zdaniem Spółki, zasadne jest w tym przypadku zastosowanie wykładni językowej pojęcia "ewidencji". Wykładnia językowa polega bowiem na ustaleniu znaczenia i zakresu wyrażeń tekstu prawnego ze względu na język, w którym zostały sformułowane. Gdy nie ma w tekście prawnym definicji legalnych, interpretowanym zwrotom należy nadawać znaczenie przyjęte w języku potocznym.

Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003, str. 865) ewidencja to: "wykaz, spis zawierający dane dotyczący stanu i ruchu ludności, rzeczy lub spraw".

Biorąc pod uwagę przedstawioną powyżej definicję słownikową, ewidencja to wykaz lub spis zawierający dane dotyczące stanu i ruchu tego czego ewidencja dotyczy.

Interpretacji pojęcia "dowód" należy dokonać również stosując wykładnię językową. Z tą jednak różnicą, że w tym przypadku definicja legalna tego terminu zawarta jest w ogólnym prawie podatkowym. Definicję "dowodu" zawiera art. 180 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z tym przepisem, jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

Warunek drugi należy uznać zatem za spełniony. W przypadku Spółki stosowną ewidencję i dowody potwierdzające, że zapłata dotyczy danej usługi, stanowią dane w Systemie. Jak Spółka wskazała, System zawiera wszelkie dane dotyczące zarówno źródeł finansowania jak i samej usługi zakupionej przez Pracownika.

Wnioskodawca może także generować z Systemu różnego rodzaju raporty, które przedstawiają przebieg danej transakcji, albo raporty dla Pracodawców, które uzasadniają dokonanie przez nich płatności za punkty. Spółka z systemu eC. otrzymuje również raport płatności, który zawiera m.in. dane Użytkownika, numer płatności i kwotę płatności. Również ten raport może stanowić dowód dokumentujący daną transakcje w powiązaniu z płatnością elektroniczną.

Przykładowo w sytuacji, gdy płatność za świadczenie zostałaby sfinansowana w całości punktami od Pracodawcy (punktami z Banku Punktów lub punktami z ZFŚS), z Systemu Spółki wynikać będzie przypisanie środków finansowych otrzymanych od Pracodawcy za pośrednictwem banku lub SKOK na rachunek bankowy Spółki do sprzedaży konkretnej usługi na rzecz Użytkownika. Podobna sytuacja miałaby miejsce w przypadku opłacenia świadczenia w całości np. punktami własnymi zakupionymi przez Pracownika "na stan". Również w tym przypadku Spółka w Systemie posiada dane, aby powiązać płatność bezgotówkową za punkty dokonaną przez Użytkownika z usługą, jaką nabył. Natomiast w sytuacji, gdy zapłata za świadczenia od Pracownika następowałaby w całości lub części za pomocą płatności elektronicznej, tj. e-przelewów lub kartą płatniczą/kredytową przy wykorzystaniu systemu eC., System Spółki zapewnia powiązanie zapłaty otrzymanej z systemu eC. z zakupem usługi dokonanym przez Pracownika.

System Spółki zapewnia także jednoznaczną identyfikację zapłaty za konkretną usługę, jeśli jest ona finansowana z różnych źródeł finansowania jednocześnie.

W odniesieniu do powyższego, w sytuacji, gdy świadczenia są opłacane w całości lub w części za pomocą:

1.

punktów z Banku Punktów - z raportów generowanych z Systemu wynika jednoznacznie powiązanie zapłaty (w całości lub w części) za daną usługę z kwotą zasilenia Banku Punktów konkretnego Pracownika i z dokumentem księgowym wystawionym dla Pracodawcy na wartość równą wartości przyznanych punktów oraz z przelewem wykonanym na podstawie tego dokumentu księgowego przez Pracodawcę za pośrednictwem banku lub SKOK na rachunek bankowy Spółki,

2.

punktów z ZFŚS - z raportów generowanych z Systemu wynika jednoznaczne powiązanie zapłaty (w całości lub w części) przez Pracodawcę z usługą i z dokumentem księgowym wystawionym dla Pracodawcy oraz z przelewem wykonanym na podstawie tego dokumentu księgowego przez Pracodawcę, za pośrednictwem banku lub SKOK na rachunek bankowy Spółki,

3.

Punktów Własnych - z raportów wynika powiązanie transakcji zakupu punktów i ich wykorzystania na określone świadczenie z płatnościami za nie raportowanymi przez eC.,

4.

płatności elektronicznej - Wnioskodawca na podstawie otrzymywanych raportów płatności jest w stanie powiązać zakup konkretnego świadczenia przez Pracownika i jego płatności w systemie eC. z przelewem zrealizowanym przez system eC. na konto Wnioskodawcy.

Należy także wskazać, iż System jest wykorzystywany przez Spółkę do prowadzenia rozliczeń z Pracodawcami i Partnerami. W tym zakresie z danych zawartych w Systemie są generowane różnego rodzaju raporty, np.: Raport płacowy dla Pracodawców (na podstawie tego raportu Pracodawcy dokonują rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych Pracowników), Raport z rozliczeń z Pracodawcą, Raport z rozliczeń z Partnerami. System zapewnia także możliwość wygenerowania raportu z historią transakcji każdego Użytkownika. Z Systemu Spółka generuje także raport, który stanowi ewidencję rozliczeń Spółki dla celów VAT.

System ma więc wiele zastosowań, w szczególności dane w nim zawarte są wykorzystywane do rozliczeń VAT Spółki, a także do rozliczeń Pracodawców dla celów PIT dotyczących ich Pracowników. Jego funkcjonalność świadczy więc o stosowaniu do rozliczeń podatkowych.

Ponadto Wnioskodawca na podstawie prowadzonej ewidencji w Systemie jest w stanie wskazać każdy zakup usługi przez Pracownika wraz z rozbiciem kwot opłacenia świadczenia z poszczególnych źródeł płatności. Dodatkowo Wnioskodawca ma możliwość powiązania zakupów Pracownika przy użyciu punktów zakupionych przez Pracodawcę z przelewami dokonywanymi przez tego Pracodawcę na poczet wykorzystanych punktów.

Wnioskodawca podkreśla, iż istotą wskazanego powyżej warunku nr 2 jest możliwość zidentyfikowania transakcji, której zapłata dotyczy. Z uwagi na fakt, iż przepisy prawa podatkowego nie określają, co należy rozumieć pod pojęciem ewidencji, należy uznać, iż przyjęta przez Spółkę praktyka rozliczania transakcji w Systemie spełnia warunek identyfikowania świadczeń z zapłatą za nie.

Na podstawie prowadzonych przez Wnioskodawcę ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje (np. raportów eC.), zawartych w Systemie i opisanych powyżej, jednoznacznie istnieje możliwość przypisania zapłaty dokonanej za pośrednictwem banku lub SKOK do konkretnej usługi. W konsekwencji warunek nr 2 należy uznać za spełniony.

Ad. 3.

Po trzecie, Wnioskodawca przed I stycznia 2011 r. nie ewidencjonował omawianych wpłat z tytułu sprzedaży usług na rzecz Pracowników w kasie rejestrującej. Spółka nie mała takiego obowiązku.

Podsumowując powyższe, biorąc pod uwagę okoliczność, że za wszystkie usługi odprzedawane przez Spółkę na rzecz Pracowników zapłata w całości następuje przelewem na rachunek bankowy Spółki, a z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje - Systemu Spółki i różnego rodzaju raportów - jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy, na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas, Wnioskodawca będzie mógł korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przepis art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Obowiązek stosowania kasy rejestrującej w celu ewidencjonowania sprzedaży towarów lub usług wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy. I tak, w ust. 1 powołanego artykułu postanowiono, iż podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2013 r. regulowało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930). Natomiast od dnia 1 stycznia 2013 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382), zwane rozporządzeniem w sprawie kas.

Regulacje zawarte w powołanych rozporządzeniach przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz ze względu na wysokość obrotu - do określonej w przepisach wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

I tak, stosownie do § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie kas z dnia 26 lipca 2010 r., do dnia 31 grudnia 2012 r., zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Na podstawie § 3 ust. 6 ww. rozporządzenia, zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40 000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

W myśl § 3 ust. 7 cyt. wyżej rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia przekroczenia w 2011 r. lub 2012 r. kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy - podatników rozpoczynających sprzedaż w danym roku podatkowym.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas z dnia 29 listopada 2012 r. (obowiązującego od dnia 1 stycznia 2013 r.), zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym, tj. dotyczącym podmiotu.

Wskazać należy, iż każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ma wpływ na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Kwotę obrotu uprawniającą do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących określa się sumując całą sprzedaż (w danym roku) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Jednakże na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas z dnia 26 lipca 2010 r. (obowiązującego do dnia 31 grudnia 2012 r.), zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Natomiast w § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas z dnia 29 listopada 2012 r. (obowiązującego od dnia 1 stycznia 2013 r.) wskazano, iż zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.

I tak w poz. 37 załącznika do rozporządzenia (obowiązującego do dnia 31 grudnia 2012 r.) wskazano, że czynnością zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej jest świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej transakcji zapłata dotyczyła, przy czym przepis ten nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług przed dniem 1 stycznia 2011 r., bowiem z objaśnień do załącznika wynika, iż2) nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Korzystanie z powyższego zwolnienia wymaga spełnienia określonych warunków wynikających wprost z zapisu tej regulacji.

A zatem, zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy można stosować do dnia 31 grudnia 2012 r. jeżeli:

* zapłata za świadczoną usługę w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,

* podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Niewystąpienie jednego z ww. warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na mocy przepisów wyżej powołanych rozporządzeń w sprawie kas.

Natomiast w poz. 37 załącznika do rozporządzenia (obowiązującego od dnia 1 stycznia 2013 r.) wskazano, że świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Z powyższego wynika, iż zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy można stosować od dnia 1 stycznia 2013 r. nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. jeżeli:

* zapłata za wykonaną czynność (świadczoną usługę) w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła.

Niewystąpienie jednego z ww. warunków oznacza brak możliwości zastosowania od dnia 1 stycznia 2013 r. zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Wskazać w tym miejscu należy, iż kasa rejestrująca jest szczególnego rodzaju ewidencją podatkową. Ma ona charakter ewidencji sprzedaży, gdyż zarejestrowaniu w niej podlegają transakcje opodatkowane wykonane przez podatnika.

Wymóg stosowania przez określone grupy podatników kas rejestrujących został wprowadzony przede wszystkim ze względu na potrzebę zapewnienia kontroli nad rzetelnością deklarowanych przez pewne grupy podatników podstaw opodatkowania. Obowiązek ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrujacej dotyczy bowiem tych transakcji, w przypadku których nie ma bezwzględnego obowiązku wystawiania faktur je dokumentujących (faktury wystawiane są wyłącznie na żądanie nabywców - osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej). W tym przypadku, przy braku innych form dokumentowania transakcji (utrwalania tego, że miały one miejsce), istniałoby realne niebezpieczeństwo zaniżania obrotów (podstawy opodatkowania). Ewentualne wykrycie tego faktu byłoby znacznie utrudnione w przypadku, gdyby sprzedaż bezfakturowa nie została udokumentowana w żaden inny sposób. Obowiązek ewidencjonowania sprzedaży w kasie rejestrującej ma dyscyplinować podatników i przeciwdziałać przypadkom zaniżania obrotów.

Należy zatem uznać, iż celem wprowadzenia obowiązku ewidencjowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących było zobowiązanie podatników do ewidencjonowania tej sprzedaży, która nie jest dokumentowana w żaden inny sposób, a więc nie ma możliwości sprawdzenia, czy dana transakcja faktycznie miała miejsce. Tym samym uzasadnione jest przyjęcie, iż wprowadzając zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej, ustawodawca zwolnieniem objął te czynności, które są już w jakiś sposób udokumentowane, a więc istnieje możliwość ustalenia podstawy opodatkowania.

Należy również wskazać, iż z zapisu § 4 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas z dnia 26 lipca 2010 r. jak również z dnia 29 listopada 2012 r. wynika, że zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów, w określonych w nim przypadkach.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka oferuje produkty wykorzystywane w motywacji pracowników oraz budowaniu i utrzymywaniu relacji biznesowych z partnerami i klientami. Wśród proponowanych produktów znajduje się m.in. system motywacyjny - program K dostępny on-line (dalej: K, Program). W ramach K możliwe jest nabycie przez klientów korporacyjnych (dalej: Pracodawcy) punktów, uprawniających osoby zatrudnione przez Pracodawców (dalej: Użytkownicy, Pracownicy) do skorzystania ze świadczeń objętych Programem. Możliwe jest również nabywanie punktów/świadczeń bezpośrednio przez Pracowników. Świadczenia dostępne w ramach K są oferowane przez podmioty, które podpisały umowy ze Spółką (dalej: Partnerzy). Świadczenia te obejmują m.in. usługi w zakresie turystyki, sportu i rekreacji (fitness, basen), SPA, seanse kinowe, spektakle teatralne. Użytkownicy biorący udział w Programie mogą wymieniać zgromadzone przez siebie punkty na świadczenia oferowane przez Partnerów. Ww. punkty mogą być finansowane z następujących źródeł:

1.

Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych Pracodawcy, przy czym ich opłacenie przez Pracodawcę następuje z dołu po wybraniu świadczenia przez Użytkownika w Programie (dalej: punkty z ZFŚS),

2.

środki obrotowe Pracodawcy, przy czym punkty opłacane są z góry przez Pracodawcę, przed skorzystaniem ze świadczenia (dalej: punkty z Banku Punktów),

3.

zakup punktów przez samych Użytkowników, płatność za punkty następuje kartą płatniczą bądź e-przelewem (dalej: punkty własne).

W ramach Programu stosowany jest m.in. model rozliczeń polegający na zakupie przez Spółkę usług od Partnerów i odprzedaży tych usług przez Spółkę we własnym imieniu na rzecz Pracowników. W modelu tym Spółka dokonuje więc refakturowania usług objętych Programem. Partner dokumentuje sprzedaż usług fakturą wystawianą na rzecz Spółki.

Usługi dostępne w ramach Programu mogą zostać opłacone z następujących źródeł finansowania: Punkty z Banku Punktów, Punkty z ZFŚS, Punkty Własne, oraz Płatności elektroniczne obsługiwane przez system eC. (m.in. e-przelewy i płatności kartą), tj. płatności ze środków własnych Pracownika.

Spółka wskazała, iż Punkty z Banku Punktów są przyznawane Pracownikom przez Pracodawców. Punkty te mogą być przyznawane cyklicznie lub jednorazowo. Pracownik gromadzi przyznane i opłacone przez Pracodawcę punkty i może z nich skorzystać "opłacając" wybrane świadczenie w dowolnym momencie w przyszłości. Każde przyznanie punktów Pracownikowi jest ewidencjonowane przez Wnioskodawcę w Systemie. Spółka w odniesieniu do każdego Użytkownika posiada szczegółowe informacje na temat historii zasileń dokonanych przez Pracodawcę. Na podstawie ewidencji zasileń Spółka jest także w stanie w każdej chwili dla każdego Użytkownika wygenerować raport o historii zasilenia jego Banku Punktów przez Pracodawcę według układu: data zasilenia Banku Punktów oraz kwota zasilenia. Na podstawie zasileń Banku Punktów poszczególnych Pracowników Wnioskodawca generuje także z Systemu dla Pracodawców raport zasileń za wskazany okres czasu. Raport ten zawiera: dane identyfikujące Pracownika (tekst jedn.: imię, nazwisko, numer w systemie kadrowo-płacowym Pracodawcy), kwotę zasilenia i datę zasilenia. Na podstawie tego raportu Wnioskodawca wystawia na rzecz Pracodawcy notę księgową na kwotę równą wartości przyznanych Pracownikom punktów. Pracodawca na podstawie wystawionej noty księgowej wykonuje przelew (za pośrednictwem banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowa (dalej: SKOK) na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Powyższy proces pozwala na powiązanie kwoty zasilenia Banku Punktów konkretnego Pracownika z dokumentem księgowym wystawionym dla konkretnego Pracodawcy i z przelewem wykonanym na podstawie tego dokumentu księgowego przez Pracodawcę na rachunek bankowy Spółki. Punkty w Banku Punktów są opłacane przez Pracodawcę bezgotówkowo na podstawie noty księgowej za okres ich przyznania, natomiast Pracownik może je wydać w dowolnym momencie w przyszłości (nawet kilka miesięcy po przyznaniu ich przez Pracodawcę). Z kolei Punkty z ZFŚS są przyznawane Pracownikowi przez Pracodawcę i opłacane przez Pracodawcę ze środków ZFŚS. Punkty te są sposobem określenia budżetu, do którego Pracodawca sfinansuje pracownikowi zakup wybranych przez Użytkownika świadczeń. Przyznane punkty nie są opłacane przez Pracodawcę w momencie ich przyznania. Pracodawca opłaca z dołu wartość usług wybranych przez Pracowników przy użyciu ww. punktów, czyli po wybraniu usługi. W tym przypadku, Pracodawca przyznaje Pracownikom nieopłacone punkty z ZFŚS do wydania na świadczenia oferowane w ramach Programu. Pracodawca dokonuje płatności przelewem za wartość świadczeń "opłaconych" przez Pracownika przy użyciu punktów z ZFŚS (ich całość lub część - w przypadku współfinansowania). Każda transakcja dokonana przy użyciu punktów z ZFŚS, jest zapisana w Systemie. Do każdej transakcji przypisane są źródła, kwoty i daty płatności za usługę. Na podstawie dokonanych zakupów i źródła ich opłacania, Wnioskodawca generuje z Systemu dla Pracodawcy raport świadczeń "opłaconych" z punktów z ZFŚS. W raporcie dla każdej płatności punktami z ZFŚS prezentowane są następujące informacje: dane Pracownika (imię, nazwisko i numer w systemie kadrowo-płacowym firmy), rodzaj zakupionego świadczenia, kwota zapłaty z punktów z ZFŚS oraz data zakupu usługi. Na podstawie powyższego raportu wystawiane są dokumenty księgowe (faktura VAT) za świadczenia zakupione w zadanym okresie. Na podstawie wystawionych dokumentów księgowych Pracodawca wykonuje przelew (za pośrednictwem banku lub SKOK) na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Powyższy proces pozwala na powiązanie płatności za dane świadczenie przy użyciu punktów z ZFŚS, z dokumentem księgowym wystawionym dla Pracodawcy i przelewem wykonanym przez Pracodawcę na podstawie tego dokumentu księgowego na rachunek bankowy Spółki. Ponadto system umożliwia także Pracownikowi zakup punktów "na stan", tj. Punkty Własne. Transakcje zakupu punktów własnych przez Pracowników są raportowane w Systemie. W Systemie istnieje także możliwość powiązania ich z płatnością zaraportowaną przez eC. po numerze płatności. Wnioskodawca przy sprzedaży punktów własnych raportuje również każdą zrealizowaną transakcję i jest w stanie powiązać transakcję zakupu punktów z ich wydawaniem poprzez raport dokumentujący transakcje dokonane przez każdego Pracownika. Pracownik ma także możliwość opłacenia usługi płatnością elektroniczną bez udziału punktów. Pracownik przechodząc do systemu eC. może za świadczenie zapłacić e-przelewem, kartą płatniczą/kredytową. Gdy w Systemie Pracownik wybierze sposób płatności z wykorzystaniem systemu eC., wówczas jest on przenoszony do systemów eC. wraz z danymi o płatności, którą zamierza wykonać. Do systemu eC. Wnioskodawca przekazuje m.in.: dane Użytkownika, numer płatności, kwotę płatności. Przy zakupie świadczenia przez Pracownika poprzez system eC. Spółka, przy płatności za nie, przechowuje numer płatności, który przekazuje do systemu eC., aby jednoznacznie powiązać płatność z wykonywanym zakupem. Z systemu eC. Wnioskodawca otrzymuje raport płatności, który zawiera m.in. powyższe dane z numerem płatności. System eC. obsługuje także przelew środków pieniężnych na rachunek bankowy Wnioskodawcy za wykonane przez Pracownika płatności pomniejszone o swoją prowizję. Wnioskodawca jest więc w stanie jednoznacznie powiązać zakup konkretnego świadczenia z płatnością obsługiwaną przez eC. i z przelewem na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

Spółka wskazała, iż świadczenia oferowane w Programie Pracownik może nabywać opłacając je w całości za pomocą jednego z wymienionych powyżej źródeł płatności. Zapłata za usługi za pomocą wyżej wymienionych źródeł finansowania odbywa się zawsze bezgotówkowo. Pracownik może też opłacać usługę z kilku źródeł finansowania jednocześnie. Każdy zakup świadczenia zapisywany jest w Systemie z rozbiciem kwot opłacenia świadczenia z poszczególnych źródeł finansowania. Z informacji zawartych w Systemie wynika, jaka kwota była opłacana z jakiego źródła płatności za konkretne świadczenie kupowane przez Pracownika. System zapewnia także powiązanie sprzedaży usług ze źródłami finansowania i wpływem pieniędzy na rachunek bankowy Spółki za punkty opłacone zarówno przez Użytkownika jak również finansowane przez Pracodawcę na podstawie wystawionych przez Spółkę na Pracodawcę dokumentów księgowych. Raport wygenerowany w Systemie zawiera informacje, takie jak:

* Nazwa świadczenia (np. XX - bilet na seans - dowolny dzień),

* Rodzaj świadczenia (np. Kultura),

* Dostawca (tu: nazwa Partnera),

* Całkowity koszt świadczenia (kwota brutto),

* Koszt świadczenia pokrywany Punktami z Banku Punktów,

* Koszt świadczenia pokrywany z Punktów Własnych Pracownika,

* Koszt świadczenia pokrywany z Punktów ZFŚS,

* Koszt świadczenia pokrywany przez płatność własną - Ec.,

* Data płatności.

Z Systemu mogą być także generowane różnego rodzaju raporty (np.: Raport płacowy dla Pracodawców, na podstawie którego Pracodawcy dokonują rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych Pracowników; Raport z rozliczeń z Pracodawcą; Raport z rozliczeń z Partnerami; Raport z historią transakcji każdego Użytkownika; Raport, który stanowi ewidencję rozliczeń Spółki dla celów VAT).

Spółka wskazała, iż przed I stycznia 2011 r. nie ewidencjonowała omawianych wpłat z tytułu sprzedaży usług na rzecz Pracowników w kasie rejestrującej, gdyż nie mała takiego obowiązku.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii obowiązku ewidencji sprzedaży świadczeń w ramach Programu na rzecz Pracowników, będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Odnosząc treść przytoczonych przepisów do opisu sprawy wskazać należy, że Spółka z uwagi na fakt, iż nie rozpoczęła ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej, to w odniesieniu do sprzedaży usług na rzecz Pracowników, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, za które zapłata w całości następuje przelewem na rachunek bankowy Spółki, a z ewidencji i dowodów dokumentujących te transakcje (zapłatę) jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła, korzysta ze zwolnienia (przedmiotowego) z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2012 r., na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. (obowiązującego do dnia 31 grudnia 2012 r.). Również od dnia 1 stycznia 2013 r. nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w powiązaniu z poz. 37 załącznika do tego rozporządzenia, może korzystać, w stosunku do świadczonych usług opłacanych w sposób opisany we wniosku, ze zwolnienia w zakresie obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl