ILPP2/443-1213/09-4/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1213/09-4/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2009 r. (data wpływu 16 września 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 listopada 2009 r. (data wpływu 13 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntów niezabudowanych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntów niezabudowanych. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 10 listopada 2009 r. (data wpływu 13 listopada 2009 r.) o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca wraz z żoną w dniu 16 stycznia 2009 r. nabył działkę rolną o powierzchni 1 ha znajdującą się w miejscowości X, z zamiarem przekształcenia jej na działkę budowlaną, a następnie posadowienia na niej domu jednorodzinnego, w którym mogliby zamieszkać wraz z rodziną. Jednakże, prowadzona przez Zainteresowanego działalność gospodarcza skoncentrowana wyłącznie na branży transportowej, została poważnie dotknięta kryzysem gospodarczym i Wnioskodawca zanotował drastyczny spadek swoich dochodów. w tej sytuacji nie tylko nie stać go na budowę domu, ale również trudno zapewnić mu utrzymanie rodziny. Wobec tego Zainteresowany chcąc pozyskać środki na utrzymanie rodziny, postanowił podjąć próbę podziału nabytej działki rolnej na 12 działek o przeznaczeniu budowlano-mieszkalnym. Procedura podziału i przekształcenia będzie wiązać się z koniecznością wystąpienia do Gminy z wnioskiem o wydanie decyzji o warunkach zabudowy. Następnie, jeśli uda się pomyślnie doprowadzić do takiego przekształcenia, Wnioskodawca zamierza 1 działkę zachować dla siebie, a pozostałe sprzedać i tym samym pozyskać środki do majątku wspólnego małżonków.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż:

* jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT od chwili podjęcia działalności gospodarczej jako osoba fizyczna, tj. od dnia 1 października 2004 r.;

* przedmiotowy grunt nie był przez Zainteresowanego wykorzystywany w działalności gospodarczej, w tym również w działalności rolniczej;

* nie posiada statusu rolnika ryczałtowego;

* nie udostępniał przedmiotowego gruntu innym osobom;

* nie dokonywał wcześniej sprzedaży gruntów;

* poniósł koszty przygotowania wniosku o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i koszty opracowania mapki sytuacyjnej z planem podziału gruntu;

* studium określa przedmiotowy grunt jako rolniczą przestrzeń produkcyjną z możliwością wykorzystania dla rozwoju funkcji pozarolniczych (nie ma planu zagospodarowania przestrzennego dla tego gruntu).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca będzie miał obowiązek naliczyć i odprowadzić podatek VAT od sprzedaży utworzonych w wyniku podziału 11 działek stanowiących majątek wspólny małżonków.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest działalnością handlową i gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r., sprzedaż działek powstałych na skutek podziału działki stanowiącej majątek wspólny małżonków. Zainteresowany i jego żona, nie prowadzą i nie zamierzają prowadzić działalności gospodarczej w zakresie obrotu nieruchomościami. Zdaniem Wnioskodawcy, istotnym jest również fakt, iż sprzedaży podlegać będzie nieruchomość znajdująca się już w majątku wspólnym małżonków i która dopiero na skutek podziału będzie mogła znaleźć kilku nabywców.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z ww. przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle przytoczonych wyżej przepisów zauważyć należy, iż status podatnika podatku od towarów i usług, wynika z okoliczności w jakich dokonywana jest czynność podlegająca opodatkowaniu tym podatkiem. Dla ustalenia czy osoba dokonująca transakcji sprzedaży gruntu jest podatnikiem podatku VAT, istotnym jest stwierdzenie, że prowadzi ona działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów cytowanej wyżej ustawy. z kolei, w celu ustalenia, czy dostawa działek wyczerpuje znamiona pojęcia "działalność gospodarcza" koniecznym jest ustalenie, czy zamiarem wykonania czynności jest jej dokonywanie w sposób częstotliwy. Ponieważ ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "zamiar", jak również nie precyzuje pojęcia "sposób częstotliwy", w każdym przypadku należy badać, czy intencją dokonującego określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było dokonywanie tej czynności wielokrotnie (więcej niż jednokrotnie).

Zasady wykładni językowej i funkcjonalnej definicji działalności gospodarczej prowadzą do wniosku, że działalność gospodarczą stanowi nie tylko działalność częstotliwa, czyli stała i powtarzalna, ale także jednorazowa czynność, jeżeli wiąże się z nią zamiar częstotliwości, przy czym wspomniana działalność powinna być wykonywana przez producenta, handlowca, usługodawcę, pozyskującego zasoby naturalne, rolnika lub wykonującego wolny zawód.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą skoncentrowaną wyłącznie na branży transportowej. w styczniu 2009 r. dokonał wraz z żoną zakupu działki rolnej o powierzchni 1 ha, z zamiarem przekształcenia jej na działkę budowlaną oraz posadowienia na niej domu jednorodzinnego. w wyniku pogorszenia się sytuacji materialnej Zainteresowany postanowił podjąć próbę podziału nabytej działki na 12 działek o przeznaczeniu budowlano-mieszkalnym, a pozyskane ze sprzedaży 11 działek środki finansowe przeznaczyć do wspólnego majątku małżonków. Ponadto, Wnioskodawca poniósł koszty przygotowania wniosku o wydanie decyzji o warunkach zabudowy oraz koszty opracowania mapki sytuacyjnej z planem podziału gruntu. Studium określa przedmiotowy grunt jako rolniczą przestrzeń produkcyjną z możliwością wykorzystania dla rozwoju funkcji pozarolniczych. Jak wskazał Zainteresowany, nie posiada on statusu rolnika ryczałtowego, przedmiotowy grunt nie był przez niego wykorzystywany w działalności gospodarczej, w tym również w działalności rolniczej, nie udostępniał gruntu innym osobom i nie dokonywał wcześniej sprzedaży gruntów.

Bardzo istotnym elementem, przesądzającym o prowadzeniu działalności gospodarczej są czynności przygotowawcze, jakich dokonuje podatnik w związku z przygotowaniem do jej rozpoczęcia. Sam zamiar prowadzenia działalności powiązany z zakupami realizowanymi w tym celu nadaje status podatnika VAT, już nawet w fazie dokonywania czynności przygotowawczych. Poczynione nabycie przez Wnioskodawcę przedmiotowego gruntu wskazać można jako pierwszą czynność wykonaną w ramach przygotowań zmierzających do rozpoczęcia działalności.

Zainteresowany poinformował, iż nabycie przedmiotowego gruntu rolnego nastąpiło z zamiarem jego przeznaczenia pod budowę domu jednorodzinnego. Jednak taki argument nie wydaje się przesądzać, że Wnioskodawca już przy zakupie przedmiotowego gruntu nie mógł przewidywać późniejszej jego odsprzedaży. Na poparcie powyższej tezy można wskazać fakt, iż Zainteresowany już w niespełna rok od chwili zakupu nieruchomości podjął decyzję o jej podziale i sprzedaży. Ponadto, czynności związane z wydzieleniem z posiadanego gruntu 12 działek wskazują na przygotowanie gruntu w sposób umożliwiający jego sprzedaż - znalezienie nabywców.

Również okoliczność podziału nieruchomości gruntowej na mniejsze działki wskazuje, iż powzięto zamiar sprzedaży w sposób zorganizowany i częstotliwy, zmierzający do osiągnięcia korzyści finansowych. w przeciwnym razie dzielenie gruntów byłoby niecelowe i ekonomicznie nieuzasadnione. z przedstawionego zdarzenia przyszłego nie wynika bowiem, aby Wnioskodawca (poza 1 działką, którą zamierza zachować dla siebie) w jakikolwiek sposób zamierzał wykorzystać pozostały grunt na potrzeby osobiste.

W powyższej sytuacji, zakres i skala przedsięwzięcia (zamiar sprzedaży 11 działek) oraz podjęte przez Zainteresowanego działania (przygotowanie wniosku o wydanie decyzji o warunkach zabudowy oraz opracowanie mapki sytuacyjnej z planem podziału gruntu), wskazują na zamiar dokonywania sprzedaży w okolicznościach przesądzających o prowadzeniu działalności gospodarczej.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że sprzedaż przedmiotowych działek będzie nosiła znamiona działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, a dokonujący dostawy tych działek będzie wykonywał czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Należy ponadto zauważyć, iż jak wskazał Wnioskodawca, posiada on już status podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, wskazaną w art. 15 ust. 2 ustawy.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż skoro Zainteresowany jest już podatnikiem podatku od towarów i usług, to wszystkie inne wykonywane przez niego czynności mieszczące się w zakresie przedmiotowym opodatkowania tym podatkiem, będą podlegały opodatkowaniu. Brak jest bowiem podstaw prawnych do uznania, iż opodatkowanie podatkiem od towarów i usług następuje w sposób wybiórczy, tzn. niektóre czynności wskazane w ustawie jako podlegające opodatkowaniu realizowane przez podatnika są opodatkowane, a inne nie.

Jednocześnie zauważa się, iż dostawa terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 22% (...). Podatnik dokonujący dostawy przedmiotowych gruntów nie może skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Mając na uwadze treść powołanych przepisów oraz opis zdarzenia przyszłego zawartego we wniosku stwierdzić należy, iż Wnioskodawca będzie miał obowiązek naliczenia oraz odprowadzenia podatku VAT od planowanej sprzedaż 11 działek o przeznaczeniu budowlano-mieszkalnym.

W kwestii skutków prawnych jakie wywołuje interpretacja indywidualna wydana dla Wnioskodawcy, stwierdzić należy, że w myśl art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). z powyższego wynika zatem, iż pisemna interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego dotyczy stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług przez Zainteresowanego, który z tym wnioskiem występuje.

W związku z tym zaznacza się, iż interpretacja indywidualna wydana Wnioskodawcy nie wywiera skutku prawnego dla jego żony.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl