ILPP2/443-1186/09-4/ISN - Usługi hotelowe – stawka podatku, miejsce świadczenia, prawo do odliczenia.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1186/09-4/ISN Usługi hotelowe – stawka podatku, miejsce świadczenia, prawo do odliczenia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2009 r. (data wpływu 11 września 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 listopada 2009 r. (data wpływu 4 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 listopada 2009 r. (data wpływu 4 listopada 2009 r.) o klasyfikacje PKWiU oraz pełnomocnictwo.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność w zakresie organizacji i obsługi imprez targowych. W celu zapewnienia kompleksowej obsługi swoich klientów, zamierza rozszerzyć zakres oferowanych usług o świadczenie usług hotelowych. Planuje nabywać usługi hotelowe bezpośrednio od hoteli. Następnie będzie dokonywać sprzedaży usług na rzecz swoich klientów. Bezpośrednim wykonawcą usługi będą hotele. Wynagrodzenie Zainteresowanego za świadczone usługi hotelowe kalkulowane będzie w oparciu o cenę nabycia usługi od hoteli oraz narzuconą przez niego marżę zysku. Wnioskodawca będzie dokumentował sprzedaż usługi hotelowej fakturą VAT.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wyjaśnił, iż przedmiotowy wniosek dotyczy usług hotelowych sklasyfikowanych w PKWiU 55.11.10-00.00 jako usługi w zakresie zakwaterowania świadczone przez hotele, motele i pensjonaty z restauracjami, a także 55.12.10-00.00 - usługi w zakresie zakwaterowania świadczone przez hotele, motele i pensjonaty bez restauracji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę podatku VAT powinna zastosować Spółka do sprzedaży usług hotelowych oraz czy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup usług hotelowych bezpośrednio od hoteli.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku sprzedaży usług hotelowych ma on prawo do zastosowania 7% stawki podatku VAT. W jego opinii, nie ma on prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup usług hotelowych bezpośrednio od hoteli.

Na mocy art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE przyjmuje się, iż w przypadku gdy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podatnik ten sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Implementacją powyższej regulacji na gruncie polskich przepisów jest art. 30 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), na mocy którego przyjmuje się, iż w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

W opisanej sprawie, Zainteresowany bierze udział w świadczeniu usługi hotelowej na rzecz swoich klientów. Dokonuje zakupu usługi od hoteli we własnymi imieniu, a następnie odsprzedaży na rzecz jego klientów. Usługa wykonywana jest bezpośrednio przez hotel na rzecz klienta Spółki.

W świetle powyższych uwag, zakup a następnie odsprzedaż danej usługi nie zmienia jej charakteru, a podmiot kupujący i odsprzedający usługę traktowany jest jak usługodawca. W konsekwencji podmiot kupujący i odsprzedający usługę hotelarską będzie traktowany jak podmiot świadczący usługę hotelową.

W związku z faktem, iż odsprzedaży podlega usługa hotelowa świadczona na terytorium Polski, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT w powiązaniu z art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT usługa taka podlega opodatkowaniu na terytorium kraju.

Brzmienie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT wskazuje wprost, iż stawkę podatku w wysokości 7% stosuje się do dostawy towarów i sprzedaży usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy o VAT. Zakres stosowania preferencyjnej stawki podatku określony jest więc przedmiotowo i dotyczy sprzedaży określonego rodzaju usług. Z treści przepisów ustawy o VAT nie wynika, aby zastosowanie preferencyjne stawki podatku było uzależnione od statusu podatnika świadczącego dany rodzaj usługi.

Jak już wskazano powyżej, Zainteresowany dokonując we własnym imieniu zakupu oraz dalszej odsprzedaży usług hotelowy świadczonych na rzecz jego klientów, traktowany jest jak sprzedawca usług hotelowych. Należy więc uznać, iż świadczy on usługi hotelowe. Usługi takie sprzedawane pierwotnie przez hotele opodatkowane są 7% stawką podatku VAT.

Zakup i odsprzedaż usługi przez Spółkę nie zmienia jej charakteru. Usługa ta nie jest również elementem innych usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz jego klientów.

Podsumowując, Zainteresowany dokonuje sprzedaży usługi hotelowej, tożsamej z usługą sprzedawaną przez hotel. Skoro zastosowanie preferencyjnej stawki podatku VAT określone w art. 41 ust. 2 ustawy o VAT uzależnione jest od rodzaju świadczonej usługi, a nie od charakteru podmiotu świadczącego taką usługę to Spółka do sprzedaży usług hotelowych ma prawo do zastosowania 7% stawki podatku VAT.

Na mocy art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty podatku naliczonego nie stosuje się w odniesieniu do zakupionych usług noclegowych i gastronomicznych. Usługi świadczone przez hotele stanowią usługi noclegowe. Od powyższego ograniczenia w odniesieniu do usług noclegowych nie przewidziano żadnych wyjątków.

W świetle powyższych uwag, zdaniem Spółki, nie ma ona prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup usług od hoteli pomimo faktu, iż usługi takie wykorzystywane są wyłącznie do wykonywania opodatkowanej sprzedaży usług hotelowych na rzecz jej klientów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto podkreślić należy, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania czynności wskazanych we wniosku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o klasyfikację PKWiU wskazaną przez Wnioskodawcę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl