ILPP2/443-1174/12-4/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1174/12-4/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 13 listopada 2012 r. (data wpływu 21 listopada 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 listopada 2012 r. (data wpływu 30 listopada 2012 r.) oraz z dnia 29 listopada 2012 r. (data wpływu 3 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży Oddziału na rzecz Spółki dystrybucyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży Oddziału na rzecz Spółki dystrybucyjnej. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 30 listopada 2012 r. oraz w dniu 3 grudnia 2012 r. o podpis osoby upoważnionej do występowania w imieniu Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

C (dalej: Spółka) jest spółką należącą do grupy C (dalej: Grupa). Spółka prowadzi działalność w zakresie produkcji płyt falistych oraz akcesoriów, a także towarów na potrzeby Grupy. Jednocześnie Spółka zajmuje się sprzedażą produkowanych przez siebie towarów na rynku polskim oraz na rynkach zagranicznych oraz zajmuje się handlem innymi towarami. Na terytorium Polski siedzibę ma jeszcze jedna spółka z Grupy (dalej: Spółka dystrybucyjna), która prowadzi działalność w zakresie dystrybucji i sprzedaży towarów, które nie są produkowane przez spółki z Grupy, ale stanowią uzupełnienie ich asortymentu.

Obecnie na poziomie Grupy realizowana jest reorganizacja działalności, której celem jest wprowadzenie nowego modelu biznesowego. Głównym założeniem nowego modelu biznesowego jest oddzielenie działalności produkcyjnej od działalności dystrybucyjnej, mające doprowadzić do podniesienia efektywności procesów produkcji oraz sprzedaży.

W związku ze wskazanymi powyżej działaniami realizowanymi na poziomie Grupy, wdrażana jest również restrukturyzacja działalności polskich spółek z Grupy, która polega na oddzieleniu działalności w zakresie sprzedaży i marketingu od działalności produkcyjnej. Zgodnie z planami, w wyniku restrukturyzacji działalność produkcyjna pozostanie w Spółce, natomiast działalność w zakresie sprzedaży oraz marketingu będzie realizowana przez inne spółki z Grupy, w tym przez Spółkę dystrybucyjną.

W związku z restrukturyzacją planowana jest sprzedaż na rzecz Spółki dystrybucyjnej wyodrębnionego w ramach struktury organizacyjnej Spółki Oddziału Sprzedaży i Marketingu (dalej: Oddział).

Oddział został utworzony na mocy uchwały zarządu Spółki jako samobilansująca się jednostka wyodrębniona w ramach struktury organizacyjnej Spółki. Zasady rachunkowości przyjęte przez Spółkę pozwalają na przypisanie do Oddziału odpowiednich aktywów i pasywów (w tym zobowiązań, środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, rozrachunków z kontrahentami i dostawcami). Jednocześnie dokonywane jest wyodrębnianie przychodów i przypisywanie kosztów dla działalności Oddziału w ramach jednego systemu informatyczno-księgowego. W szczególności, dla Oddziału sporządzany jest odrębny rachunek zysków i strat z tytułu działalności sprzedażowej i marketingowej prowadzonej przez Oddział.

Funkcjonujący obecnie w ramach struktury Spółki Oddział realizuje w szczególności następujące działania/formy aktywności (określane dalej jako działalność w zakresie marketingu i sprzedaży na terenie Polski):

* realizowanie celów i strategii Spółki oraz całej Grupy;

* rozwój sprzedaży produktów wytwarzanych przez spółki z Grupy w Polsce;

* organizowanie transportu produktów do klientów w Polsce;

* obsługa istniejących partnerów handlowych i pozyskiwanie nowych klientów w Polsce;

* planowanie, wdrażanie, kontrolowanie i koordynowanie planów marketingowych na rynek polski obejmujących wszystkie linie produktowe oferowane przez Spółkę oraz produkty do odsprzedaży tzw. BFR;

* gromadzenie i dostarczanie rzetelnych informacji związanych z rynkiem oraz realizacją sprzedaży krajowej;

* reprezentowanie Spółki w rozmowach z klientami z Polski;

* negocjowanie umów handlowych z klientami z Polski;

* negocjowanie i wprowadzanie do sprzedaży nowych produktów na terenie Polski.

Powyższe zadania przypisane są poszczególnym pracownikom w ramach Oddziału i wykonywane z wykorzystaniem własnych zasobów.

Za wykonanie wyżej wymienionych zadań odpowiedzialne są osoby przyporządkowane do struktur Oddziału. Zadaniami tego oddziału w powyższych obszarach kierują liderzy (w tym Dyrektor Działu SM - Commercial Manager), którzy podlegają bezpośrednio pod Zarząd Spółki. Jednocześnie, w ramach Oddziału istnieje wyodrębniona struktura oraz hierarchia pracowników.

W ramach transakcji sprzedaży Oddziału na rzecz Spółki dystrybucyjnej planowane są przeniesienia następujących składników majątkowych przypisanych do Oddziału:

* wybrane środki trwałe i wyposażenie związane z funkcjonowaniem Oddziału, w tym komputery i telefony służbowe oraz wyposażenie sali szkoleń,

* licencje na oprogramowanie wykorzystywane przez pracowników Oddziału,

* prawa autorskie (w tym do materiałów reklamowych i szkoleniowych),

* baza klientów w zakresie prowadzenia sprzedaży na rynku krajowym oraz inne wartości niematerialne związane z funkcjami i zadaniami Oddziału,

* należności i zobowiązania związane z działalnością Oddziału,

* inne elementy funkcjonalnie związane z Oddziałem.

Do Oddziału przyporządkowane są zobowiązania i należności funkcjonalnie z nim związane. Zobowiązania i należności zostaną przeniesione do Spółki dystrybucyjnej w takim zakresie, w jakim będzie to możliwe od strony prawnej (przykładowo na Spółkę dystrybucyjną nie będą mogły zostać przeniesione w żadnym zakresie zobowiązania publicznoprawne Spółki). Przeniesione zostaną także umowy z kontrahentami (dostawcami i klientami) związanymi z działalnością Oddziału.

W związku z planowaną sprzedażą, wszyscy pracownicy przypisani do Oddziału zostaną przeniesieni do Spółki dystrybucyjnej na mocy art. 231 Kodeksu Pracy, w ramach tzw. przejścia zakładu pracy. Jednocześnie, po dokonaniu sprzedaży Oddziału, Spółka dystrybucyjna zawrze ze Spółką umowę najmu na powierzchnię biurową dla przenoszonych pracowników, którzy fizycznie pozostaną w dotychczasowej lokalizacji.

Po dokonaniu zakupu Oddziału, Spółka dystrybucyjna będzie kontynuowała i rozwijała dotychczasowe zadania i funkcje Oddziału w oparciu o otrzymane składniki majątkowe, przejęte umowy i kontakty handlowe oraz przejętych pracowników. Dodatkowo, zawarte zostaną ze Spółką (lub innymi dostawcami usług) umowy outsourcingu na wybrane usługi wsparcia administracyjnego (np. w zakresie księgowości, kadr i płac, obsługi informatycznej) i logistyczno-magazynowego. W związku z faktem, że Oddział w wyniku transakcji sprzedaży zostanie przeniesiony do Spółki dystrybucyjnej, oba podmioty zawrą stosowną umowę, na podstawie której Spółka będzie dostarczała Spółce dystrybucyjnej towary na sprzedaż.

Tym samym, nabycie Oddziału oraz zabezpieczenie dostaw towarów umożliwi Spółce dystrybucyjnej podjęcie nowego obszaru działalności gospodarczej polegającego na marketingu i sprzedaży nowej dla Spółki gamy produktów na terenie Polski, w zakresie w jakim obecnie ta działalność jest prowadzona przez Spółkę. Spółka dystrybucyjna działając w oparciu o składniki majątkowe otrzymane w wyniku sprzedaży Oddziału będzie miała możliwość znacznego zwiększenia swojego obszaru działania a tym samym znacznego zwiększenia osiąganych przychodów za sprzedaży, ponosząc jednocześnie ryzyko gospodarcze związane z tą działalnością (np. związane ze zmniejszeniem popytu na sprzedawane, nowe towary).

Dla celów transakcji kupna-sprzedaży Oddziału, jego wartość jako przedsiębiorstwa zdolnego do samodzielnego funkcjonowania i generowania przychodów, zostanie ustalona w drodze wyceny niezależnego eksperta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Mając na uwadze przedstawione powyżej zdarzenie przyszłe, w celu wyeliminowania wątpliwości co do zasad rozliczenia na gruncie obowiązujących przepisów ustawy o VAT planowanej transakcji sprzedaży Oddziału, Spółka pragnie potwierdzić rozumienie odpowiednich przepisów ustawy o VAT w omawianym zakresie. W związku z powyższym, Wnioskodawca wnosi o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytanie:

Czy przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego sprzedaż Oddziału przez Spółkę na rzecz Spółki dystrybucyjnej będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu VAT.

W przypadku prezentowania opinii odmiennej od przedstawionego poniżej stanowiska Spółki, Spółka zwraca się z prośbą o wskazanie właściwego rozwiązania, jak i podstawy prawnej znajdującej zastosowanie w przedmiotowej kwestii.

Zdaniem Wnioskodawcy, Oddział stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, a w konsekwencji, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisy tej ustawy nie będą miały zastosowania do transakcji sprzedaży Oddziału.

Poniżej Spółka przedstawia argumentację potwierdzającą powyższe stanowisko

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.; dalej: ustawa o VAT), przepisów ustawy nie stosuje się m.in. do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Z kolei w myśl art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W świetle powyższej definicji uznać należy, że aby zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa muszą zostać spełnione łącznie następujące przestanki:

* istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych,

* zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

* składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

* zespół tych składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

W świetle powyższego, aby uznać dany zespół składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, składniki te muszą być wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej. Stanowisko to znajduje swe potwierdzenie w indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego wydawanych w imieniu Ministra Finansów, np.: w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 20 sierpnia 2012 r. (nr IPTPP4/443-333/12-4/BM), w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13 sierpnia 2012 r. (nr IPPP2/443-436/12-4/IG), w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 21 czerwca 2012 r. (nr IBPP2/443-287/12/AB) oraz w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 13 lutego 2012 r. (nr ITPP1/443-1661/11/PS).

W opinii Spółki, poniżej wskazane okoliczności jednoznacznie wskazują, że Oddział, którego sprzedaż na rzecz Spółki dystrybucyjnej jest planowana, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa (dalej: ZCP).

Zespół składników wchodzących w skład części przedsiębiorstwa Spółki

Podstawowym warunkiem uznania, że mamy do czynienia ze ZCP, jest istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych.

W praktyce organów podatkowych podkreśla się, że ZCP nie jest sumą poszczególnych przypadkowych składników, przy pomocy których w przyszłości będzie można prowadzić odrębną działalność. ZCP musi stanowić zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką te składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu istniejącego przedsiębiorstwa (tak m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 24 maja 2012 r., nr IBPP1/443-214/12/BM).

Dodatkowo, w orzecznictwie organów podatkowych przyjmuje się, iż warunkiem, aby ZCP stanowa zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), jest wystąpienie co najmniej po jednym składniku z tych grup składników majątkowych.

W ocenie Spółki, warunek istnienia zorganizowanego zespołu składników materialnych i niematerialnych będzie spełniony w analizowanym przypadku, gdyż w skład wyodrębnionej części przedsiębiorstwa (Oddziału), stanowiącej przedmiot planowanej sprzedaży, wejdą wszystkie aktywa i zobowiązania pozwalające na realizację powierzonych temu oddziałowi funkcji. Będą to zarówno składniki materialne (w tym środki trwałe), jak i niematerialne (w szczególności licencje na używanie programów komputerowych, baza klientów oraz know-how w zakresie prowadzenia sprzedaży). W skład przenoszonych składników będą wchodziły, obok należności, również zobowiązania (istniejące na dzień planowanej sprzedaży), które zostały wprost wymienione w analizowanych przepisach, jako element definicji ZCP.

Ponadto, przenoszone w drodze transakcji sprzedaży składniki, o których mowa powyżej będą tworzyły określony zespół, który umożliwi Spółce dystrybucyjnej podjęcie działalności wykonywanej obecnie w ramach Spółki przez Oddział i osiąganie z tego tytułu przychodów.

W świetle powyższego, zdaniem Spółki, należy uznać, że składniki majątkowe będące przedmiotem transakcji sprzedaży, będą stanowić zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Wyodrębnienie organizacyjne

Przepisy ustawy o VAT nie wymieniają warunków, które muszą być spełnione, aby zespół składników materialnych i niematerialnych można uznać za wyodrębniony organizacyjnie. Jednakże, zgodnie z dominującą praktyką organów podatkowych wyodrębnienie organizacyjne oznacza, iż ZCP występuje w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itd. (tak np. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 20 sierpnia 2012 r., nr IPTPP4/443-333/12-4/BM, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 13 sierpnia 2012 r., nr IPPP2/443-436/12-4/IG, Dyrektor izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 25 maja 2012 r., nr IBPP1/443-214/12/BM). W związku z powyższym, ocena odrębności na tej płaszczyźnie powinna polegać na określeniu roli składników materialnych i niematerialnych w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa, tj. na ile stanowią one odrębną organizacyjnie i funkcjonalnie całość.

Jednym z głównych czynników świadczących o wyodrębnieniu organizacyjnym Oddziału jest jego spójna wewnętrzna organizacja, realizowane zadania, jak również funkcjonalność przypisanych do tego oddziału stanowisk pracy.

Spółka pragnie podkreślić, iż Oddział jest organizacyjnie wyodrębniony w ramach wewnętrznej struktury Spółki. Wewnętrzny schemat organizacyjny Spółki przedstawia istnienie odrębnych funkcjonalnie działów (i oddziałów), jak np. Oddział. Jednocześnie, istotnym czynnikiem świadczącym o wyodrębnieniu organizacyjnym jest także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza przyporządkowana wyłącznie do Oddziału i tym samym dedykowana do wykonywania zadań przypisanych do tego oddziału, przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego. Co istotne, pracownicy Oddziału nie są służbowo zależni od pozostałych pracowników Spółki, za wyjątkiem najwyższego szczebla kierowniczego.

Wyodrębnienie organizacyjne odbywa się także na innych płaszczyznach. W szczególności, jak wskazano powyżej, istnieje możliwość ścisłego przypisania do Oddziału poszczególnych składników majątku, takich jak środki trwale (np. komputery), wartości niematerialne i prawne (w tym licencje na używanie programów komputerowych) oraz należności i zobowiązania. Tym samym na Oddział składa się zespół kluczowych składników przeznaczonych do realizacji zadań z zakresu marketingu i sprzedaży towarów na terenie Polski.

Zdaniem Spółki, Oddział jest zorganizowanym zespołem tych składników powiązanych funkcjonalnie i organizacyjnie, pełniących szczególną rolę w funkcjonowaniu istniejącego przedsiębiorstwa - tj. w zakresie realizacji zadań z zakresu marketingu i sprzedaży towarów na terenie Polski, które to działania w znaczący sposób wpływają na wielkość przychodów osiąganych obecnie przez Spółkę.

Wyodrębnienie finansowe

Ustawa o VAT nie zawiera wytycznych odnośnie wyodrębnienia finansowego. W praktyce organów podatkowych wskazuje się, że "wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W sytuacji wyodrębnienia finansowego możliwe jest oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów jego zorganizowanej części. Zorganizowana część przedsiębiorstwa jest w stanie samodzielnie prowadzić działalność i istnieć niezależnie od przedsiębiorstwa głównego. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności, zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa (tak aby można było przejąć funkcje gospodarcze)" - takie stanowisko zaprezentował np. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 21 czerwca 2012 r., nr IBPP2/443-287/12/AB.

Należy wskazać, że Oddział został powołany jako samobilansująca się jednostka organizacyjna Spółki, którą można zaliczyć do kategorii tzw. "samobilansującego się oddziału", co oznacza, iż zasady rachunkowości wdrożone przez Spółkę umożliwiają przypisanie do Oddziału zarówno przychodów i kosztów związanych z działalnością Oddziału, jak i aktywów i pasywów (w tym środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, należności i zobowiązań). Tym samym możliwe jest sporządzenie dla działalności Oddziału tak rachunku zysków i strat, jaki i bilansu.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż możliwe jest oddzielenie finansów całego przedsiębiorstwa Spółki od finansów jego zorganizowanej części (Oddziału). W efekcie, w przypadku planowanej transakcji sprzedaży Oddziału przez Spółkę na rzecz Spółki dystrybucyjnej, będzie istniała możliwość przeniesienia do ksiąg rachunkowych Spółki dystrybucyjnej majątku i zobowiązań związanych funkcjonalnie z Oddziałem.

Wyodrębnienia funkcjonalne i zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot

Zdaniem Spółki, dla oceny odrębności funkcjonalnej istotny jest fakt, iż przedmiot działalności Oddziału stanowi jeden z elementów zakresu podstawowej działalności Spółki, a przypisany do Oddziału zespół składników majątkowych i jego struktura organizacyjna pozwalają na samodzielną realizację zadań z zakresu marketingu i sprzedaży towarów na terenie Polski.

Z funkcjonalnego punktu widzenia, Oddział jako odrębny podmiot byłby w stanie kontynuować realizację swoich dotychczasowych zadań oraz samodzielnie funkcjonować na rynku. W tym zakresie, Spółka pragnie wskazać, iż wydzielony Oddział jest wyposażony we wszelkie aktywa i pasywa niezbędne do realizacji zadań, które mogą być mu powierzone, a tym samym składniki majątkowe wchodzące w skład Oddziału umożliwią Spółce dystrybucyjnej podjęcie samodzielnej działalności gospodarczej polegającej na marketingu i sprzedaży nowej gamy towarów na terenie Polski, w zakresie w jakim obecnie działalność ta jest realizowana przez Spółkę.

Istotnym argumentem przemawiającym za uznaniem, że Oddział stanowi zorganizowaną i wyodrębnioną funkcjonalnie część przedsiębiorstwa Spółki jest fakt, że do Oddziału została przydzielona grupa wyspecjalizowanych pracowników posiadających odpowiednie kompetencje i doświadczenie w zakresie zadań przypisanych do tego oddziału, wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego. W związku z planowaną transakcją, wszyscy pracownicy Oddziału zostaną przeniesieni do Spółki dystrybucyjnej na mocy art. 231 Kodeksu Pracy, w ramach tzw. przejścia zakładu pracy, a więc zostanie zachowana ciągłość funkcji personelu. Tym samym, Spółka dystrybucyjna nabywająca ZCP (tekst jedn.: Oddział), w oparciu o aktywa i pasywa przypisane do Oddziału oraz zasoby ludzkie i know-how w zakresie prowadzenia działalności marketingowej i sprzedażowej, będzie mogła rozpocząć prowadzenie działalności w analogicznym zakresie. Na skutek nabycia omawianej ZCP, Spółka dystrybucyjna będzie również w stanie zyskiwać dochody ze wskazanej działalności, a więc prowadzić działalność efektywną ekonomicznie.

Bez znaczenia, w ocenie Spółki, pozostaje przy tym fakt, iż w związku z omawianą sprzedażą Oddziału na rzecz Spółki dystrybucyjnej będącej odrębnym podmiotem prawnym, nastąpi zawarcie umowy lub umów pomiędzy Spółką i Spółką dystrybucyjną (lub innymi dostawcami usług) pozyskania wsparcia administracyjnego (co odpowiada koncepcji tzw. outsourcingu, obejmującej np. wsparcie księgowe i administracyjne) oraz umowy najmu powierzchni biurowej. Podobnie, fakt, iż po transakcji sprzedaży Oddziału nabywanie towarów od Spółki będzie stanowić odrębną transakcję między odrębnymi podmiotami prawnymi nie może wpływać na ocenę samodzielności Oddziału jako potencjalnego przedsiębiorcy realizującego swoją działalność w odrębnym bycie prawnym.

W opinii Spółki, opisany powyżej Oddział i "jego" zasoby są wystarczające dla samodzielnego i sprawnego działania Spółki dystrybucyjnej w zakresie marketingu i sprzedaży towarów na terenie Polski, co potwierdza prawidłowość jego zakwalifikowania do kategorii zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W świetle wyżej przedstawionych argumentów, zdaniem Spółki, Oddział jest wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem składników przeznaczonym do realizacji określonych zadań z zakresu marketingu i sprzedaży towarów na terenie Polski, który zarazem może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania i funkcjonujące na rynku.

W efekcie, należy stwierdzić, że Oddział w przedstawionej powyżej postaci stanowi ZCP w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Przechodząc do analizy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, który stanowi, iż przepisów ustawy o VAT nie stosuje się m.in. do transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, należy w szczególności wskazać, iż sprzedaż jest transakcją zbycia, o której mowa w tym przepisie.

Mając na uwadze powyższe oraz fakt, iż przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego przedmiot tej transakcji, tj. Oddział, zbywany przez Spółkę na rzecz Spółki dystrybucyjnej, stanowi ZCP, zasadnym jest stwierdzenie, iż na mocy powoływanego art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, transakcja sprzedaży Oddziału przez Spółkę na rzecz Spółki dystrybucyjnej nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Należy przy tym wspomnieć, iż pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa na gruncie wspólnego systemu VAT zostało zdefiniowane przez Trybunał Sprawiedliwości UE (TSUE) m.in. w wyroku C-497/01 Zita Modes czy C-444/10 Christel Schriver. TSUE interpretując pojęcie całości lub części aktywów, których zbycie jest wyłączone z opodatkowania VAT kładzie nacisk przede wszystkim na element funkcjonalny (czy zespół składników umożliwi nabywcy kontynuację działalności realizowanej przez zbywcę) oraz intencję stron transakcji (czy intencją stron jest transfer całego zespołu składników, czy też tylko jego wybranych elementów), przy czym mniejszy nacisk kładziony jest na aspekty formalne transakcji. Biorąc pod uwagę wskazaną powyżej charakterystykę Oddziału oraz zdolność zespołu składników funkcjonującego w ramach Oddziału do niezależnego prowadzenia działalności gospodarczej, podejście TSUE dodatkowo potwierdza, iż w analizowanym przypadku mamy do czynienia z przeniesieniem (zbyciem) zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o VAT (przenoszone w drodze transakcji sprzedaży składniki, o których mowa powyżej będą tworzyły określony zespół, który umożliwi Spółce dystrybucyjnej podjęcie działalności wykonywanej obecnie w ramach Spółki przez Oddział i osiąganie z tego tytułu przychodów).

Reasumując, Spółka stoi na stanowisku, iż Oddział spełnia wszystkie przestanki wynikające z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT wymagane do uznania Oddziału za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, dlatego zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT przepisy tej ustawy nie znajdą zastosowania do przedstawionej w opisie zdarzenia przyszłego sprzedaży Oddziału przez Spółkę na rzecz Spółki dystrybucyjnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl