ILPP2/443-1172/13-2/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1172/13-2/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2013 r. (data wpływu 3 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania lub odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu pn. "Ochrona (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania lub odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu pn. "Ochrona (...)".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca -Towarzystwo Przyjaciół (...) (zwane dalej Towarzystwem lub Stowarzyszeniem) jest Stowarzyszeniem powstałym 9 lipca 1990 r. i zarejestrowanym w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Wyłącznym celem działania Towarzystwa jest realizacja określonych statutem zadań ze sfery pożytku publicznego. Cele główne Towarzystwa to:

* ochrona dziedzictwa przyrodniczego;

* ekologia i ochrona zwierząt;

* nauka, edukacja oświata i wychowanie;

* kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i tradycji.

Środki na realizację celów statutowych Wnioskodawca pozyskuje z dotacji, darowizn oraz dochodów z wyodrębnionej księgowo i nie powiązanej z realizacją celów statutowych działalności gospodarczej, zaś ewentualny zysk z tej działalności jest przeznaczany wyłącznie na realizację celów statutowych. Podkreślić należy, że przychody z działalności gospodarczej na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat stanowią nie więcej niż 5% przychodów osiąganych w danym roku podatkowym. Przychody te nie są również związane z realizacją projektów, na które Stowarzyszenie otrzymuje środki publiczne (dotacje) zarówno ze środków krajowych, jak i funduszy UE. W ramach tej wyodrębnionej (sporadycznej) działalności gospodarczej, podatek VAT należny z tytułu wystawionych przez Wnioskodawcę faktur sprzedaży jest pomniejszany o VAT naliczony wynikający z faktur zakupu dotyczących tylko i wyłącznie działalności gospodarczej (nie dotyczących podstawowej działalności Wnioskodawcy). Dlatego też podatek VAT nie jest rozliczany tzw. strukturą, albowiem zdarzenia gospodarcze oraz ewidencja księgowa pozwalają dokładnie określić kwotę podatku VAT naliczonego związanego z prowadzoną sprzedażą opodatkowaną, a co za tym idzie tylko o taką kwotę podatek VAT należny jest pomniejszany.

W dniu 8 października 2013 r. Wnioskodawca zawarł umowy dotacyjne: z Komisją Europejską (dofinansowanie w wysokości 50% kosztów Projektu) oraz w dniu 13 września 2013 r. z narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dofinansowanie 45% kosztów Projektu) na realizację Projektu w ramach Instrumentu Finansowego pn. "Ochrona (...)". Całkowity koszt projektu szacuje się na kwotę 3.429.042 EUR.

Zgodnie z zawartymi umowami podatek VAT stanowi koszt kwalifikowalny Projektu i nie będzie odliczany od podatku należnego w rozliczeniu z właściwym Urzędem Skarbowym, a wszelkie kwoty określone w budżecie projektu (harmonogramie rzeczowo-finansowym) są wartościami brutto (zawierającymi podatek VAT).

Efekty projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT co oznacza, że otrzymywane w ramach projektu środki finansowe będą wydatkowane wyłącznie na zakupy niezbędne (i konieczne) dla celów realizacji projektu tzn. nie będą odsprzedawane (celem projektu jest ochrona stanowisk nietoperzy, nie zaś działalność gospodarcza).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z wyżej przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca będzie miał możliwość odliczania (odzyskiwania) podatku VAT od zakupów towarów i usług dokonywanych w ramach i wyłącznie na cele realizacji przedmiotowego Projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z obowiązującymi regulacjami w podatku VAT, oczywistym jest, że Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od zakupów dokonywanych w ramach opisanych wyżej umów dotacyjnych, ponieważ umowy (i związane z nimi wydatki) nie są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, a wyłącznie z realizacją celów statutowych Stowarzyszenia, nie zaś do wykonywania czynności opodatkowanych. W myśl bowiem art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zgodnie zaś z treścią art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1a ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (...).

W ocenie Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie ma prawa pomniejszania podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur zakupu dotyczących realizacji Projektu, ponieważ realizowany Projekt nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą (nie wyczerpują definicji podatnika w rozumieniu ustawy o VAT). Nabywane w ramach ww. umów towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych i tym samym nie można zaliczyć tego rodzaju czynności do czynności polegających na wykorzystywaniu nabywanych towarów i usług w sposób ciągły i dla celów zarobkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Stosownie do art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy obowiązującego do 31 grudnia 2013 r. - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

#8210; z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z kolei, na mocy art. 87 ust. 1 ustawy - w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r.

- obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest Stowarzyszeniem powstałym 9 lipca 1990 r. i zarejestrowanym w Krajowym Rejestrze Sądowym. Wyłącznym celem działania Stowarzyszenia jest realizacja określonych statutem zadań ze sfery pożytku publicznego. Cele główne Wnioskodawcy to:

* ochrona dziedzictwa przyrodniczego;

* ekologia i ochrona zwierząt;

* nauka, edukacja oświata i wychowanie;

* kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i tradycji.

W dniu 8 października 2013 r. Wnioskodawca zawarł umowy dotacyjne: z Komisją Europejską (dofinansowanie w wysokości 50% kosztów Projektu) oraz w dniu 13 września 2013 r. z narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dofinansowanie 45% kosztów Projektu) na realizację Projektu w ramach Instrumentu Finansowego pn. "Ochrona (...)". Całkowity koszt projektu szacuje się na kwotę 3.429.042 EUR.

Efekty projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT co oznacza, że otrzymywane w ramach projektu środki finansowe będą wydatkowane wyłącznie na zakupy niezbędne (i konieczne) dla celów realizacji projektu tzn. nie będą odsprzedawane (celem projektu jest ochrona stanowisk nietoperzy, nie zaś działalność gospodarcza).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z uwagi na fakt, że efekty uzyskane w wyniku realizacji przedmiotowego zadania nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych - jak wskazał we wniosku Zainteresowany - zatem w tej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany wyżej art. 86 ust. 1 ustawy.

Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki dotyczące projektu pn. "Ochrona (...)".

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 - rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), obowiązującego do 31 grudnia 2013 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. "Ochrona (...)".

Tut. Organ informuje, że przepisy art. 86 ust. 2, art. 88 ust. 4 ustawy otrzymują nowe brzmienie mocą ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35 z późn. zm.). Od 1 stycznia 2014 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656). Zamiana tych przepisów nie wpływa na rozstrzygnięcie w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl