ILPP2/443-1170/12-4/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1170/12-4/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2012 r. (data wpływu 21 listopada 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 31 stycznia 2013 r. (data wpływu 1 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 31 stycznia 2013 r. (data wpływu 1 lutego 2013 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą figurującą w ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez prezydenta Miasta. Zainteresowany realizuje projekt w ramach działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju dla Małych Projektów Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013", pod tytułem: "XXX". Za pośrednictwem Samorządu województwa XXX, Wnioskodawca otrzymuje środki na przeprowadzenie edukacyjnych pokazów historycznych podnoszących wśród młodzieży szkolnej poziom patriotyzmu lokalnego i świadomości. Wnioskodawca nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT oraz nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT. W latach 2011 oraz 2012 nie przekroczył obrotu 150.000 zł W związku z tym, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od uzyskanych kwot dofinansowania.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż w trakcie realizacji projektu poniósł wydatki związane z przygotowanie strojów historycznych rycerza z XIII wieku oraz wojownika mongolskiego. Zakupiono w tym celu repliki elementów uzbrojenia, zgodnie z budżetem projektu, takie jak: hełmy, kolczuga nitowana, zbroja lamelkowa, miecz, szabla, łuk wschodni. W większości dokumentem zakupu był rachunek rzemieślnika. W jednym przypadku producent wystawił fakturę VAT za sprzedaż łuku wschodniego.

Przeprowadzone czynności w projekcie nie należą do opodatkowanych podatkiem od towarów i usług z uwagi na to, iż są to czynności z zakresu edukacji. W ramach projektu odbyło się dziewięć pokazów historycznych w szkołach podstawowych i gimnazjach w trzech gminach i dotyczyły dziedzictwa kulturowego tego regionu, a mianowicie - przybliżeniu i przypomnieniu uczniom poprzez żywe lekcje historii tradycji bitwy pod L. z 1241 r. Poniesione koszty dotyczyły zakupu replik uzbrojenia niezbędnych do przeprowadzenia tych pokazów.

Z tytułu przeprowadzenia pokazów Wnioskodawca nie otrzymał wynagrodzenia, praca została wykonana nieodpłatnie jako wkład własny do projektu.

Wnioskodawca zwrócił się z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, ponieważ Samorząd województwa XXX na etapie rozliczenia wniosku o płatność wymaga uzyskania takiej interpretacji dla starających się o zakwalifikowanie podatku VAT jako kosztu poniesionego w projekcie. Na etapie składania wniosku o przyznanie dotacji Zainteresowany złożył oświadczenie, że nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Dla potwierdzenia tego faktu Samorząd województwa XXX wymaga uzyskania interpretacji indywidualnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może odzyskać podatek VAT z uzyskanej dotacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest on w ewidencji podatników podatku VAT, nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od uzyskanych kwot dofinansowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (...).

Powyższe wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Zgodnie ze wskazaną regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą figurującą w ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez prezydenta Miasta. Zainteresowany realizuje projekt w ramach działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju dla Małych Projektów Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013", pod tytułem: "XXX". Za pośrednictwem Samorządu województwa XXX, Wnioskodawca otrzymuje środki na przeprowadzenie edukacyjnych pokazów historycznych podnoszących wśród młodzieży szkolnej poziom patriotyzmu lokalnego i świadomości. Wnioskodawca nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. W latach 2011 oraz 2012 nie przekroczył obrotu 150.000 zł. Zainteresowany wskazał, iż w trakcie realizacji projektu poniósł wydatki związane z przygotowanie strojów historycznych rycerza z XIII wieku oraz wojownika mongolskiego. Zakupiono w tym celu repliki elementów uzbrojenia, zgodnie z budżetem projektu, takie jak: hełmy, kolczuga nitowana, zbroja lamelkowa, miecz, szabla, łuk wschodni. W większości dokumentem zakupu był rachunek rzemieślnika. W jednym przypadku producent wystawił fakturę VAT za sprzedaż łuku wschodniego. Przeprowadzone czynności w projekcie nie należą do opodatkowanych podatkiem od towarów i usług z uwagi na to, iż są to czynności z zakresu edukacji. W ramach projektu odbyło się dziewięć pokazów historycznych w szkołach podstawowych i gimnazjach w trzech gminach i dotyczyły dziedzictwa kulturowego tego regionu, a mianowicie - przybliżeniu i przypomnieniu uczniom poprzez żywe lekcje historii tradycji bitwy pod Legnicą z 1241 r. Poniesione koszty dotyczyły zakupu replik uzbrojenia niezbędnych do przeprowadzenia tych pokazów. Z tytułu przeprowadzenia pokazów Wnioskodawca nie otrzymał wynagrodzenia, praca została wykonana nieodpłatnie jako wkład własny do projektu.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie powyższe warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary i usługi nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu będącego przedmiotem wniosku.

W związku z wydatkami poniesionymi w ramach ww. operacji, Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami związanymi z realizacją projektu będącego przedmiotem wniosku.

Zwrócić należy uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy oraz własnego stanowiska w sprawie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - w wydanej interpretacji rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl