ILPP2/443-116/13-3/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-116/13-3/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2013 r. (data wpływu 12 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania podatku należnego z tytułu dokonywanej sprzedaży i jej zarejestrowania oraz wykazania w deklaracji VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania podatku należnego z tytułu dokonywanej sprzedaży i jej zarejestrowania oraz wykazania w deklaracji VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni, w ramach prowadzenia działalności gospodarczej współpracuje ze spółką Y S.A. (dalej "Y"), w oparciu o zawartą umowę franczyzową/umowy franczyzowe. Y prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług telekomunikacyjnych. W ramach prowadzonej działalności Y oferuje klientom możliwość zakupu urządzeń służących do korzystania z usług telekomunikacyjnych, takich jak telefony komórkowe, laptopy, tablety i inne urządzenia (dalej "Produkty") po promocyjnych cenach, gdy sprzedaż taka jest związana z zawarciem umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Ponadto Y oferuje możliwość zakupu Produktów na raty, również gdy taki zakup jest związany z zawarciem umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Y zamierza rozszerzyć swoją ofertę handlową i sposób dystrybucji swoich Produktów w następującym zakresie.

Obecnie Y sprzedaje Produkty na rzecz Wnioskodawczyni, a ten odsprzedaje je swoim klientom w imieniu własnym i na własną rzecz (w tej sytuacji stroną umowy sprzedaży Produktu zawartej z nabywcą jest Wnioskodawczyni).

Zamierzone przedsięwzięcie polega na wprowadzeniu możliwości sprzedaży Produktów przez Wnioskodawczynię w imieniu i na rzecz Y (w tej sytuacji stroną umowy sprzedaży Produktu zawartej z nabywcą jest Wnioskodawczyni). Sprzedaż taka odbywać się będzie w lokalach, w których prowadzone są punkty sprzedaży Wnioskodawczyni (po uprzednim dostarczeniu Produktów przez Y), na podstawie udzielonego przez Y umocowania, w ramach odpłatnego zlecenia (wynagrodzenie w postaci prowizji). Wnioskodawczyni będzie sprzedawała Produkty w imieniu i na rzecz Y, wykorzystując w tym celu program informatyczny udostępniony przez Y. Tym samym, stroną umowy sprzedaży z nabywcą Produktu będzie Y, a nie Wnioskodawczyni.

Niezależnie od sprzedaży Produktów w imieniu i na rzecz Y, Wnioskodawczyni będzie nadal oferowała i sprzedawała Produkty we własnym imieniu i na swoją rzecz, po ich uprzednim zakupieniu, podobnie jak inne towary (np. akcesoria do telefonów komórkowych czy zestawy prepaid). Sprzedaż Produktów przez Wnioskodawczynię w imieniu i na rzecz Y dokumentowana będzie, dla celów rozliczania podatku VAT, w następujący sposób:

1.

Każda transakcja sprzedaży dokonana w imieniu i na rzecz Y będzie zawsze dokumentowana fakturą wystawioną przez Wnioskodawczynię, w imieniu i na rzecz Y. Danymi sprzedawcy na fakturze będą dane Y. Wnioskodawczyni przekaże fakturę nabywcy Produktów natychmiast po dokonaniu sprzedaży.

2.

W przypadku, gdy kupującym będzie osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej lub rolnik ryczałtowy, sprzedaż będzie ponadto rejestrowana w punkcie sprzedaży Wnioskodawczyni za pomocą kasy rejestrującej.

Dzięki temu, że faktura sprzedaży będzie wystawiana przy wykorzystaniu oprogramowania Y, Y będzie posiadała pełną ewidencję sprzedaży Produktów dokonanych w jej imieniu i na jej rzecz przez Wnioskodawczynię, a zatem będzie posiadała własną ewidencję obrotu i podatku należnego VAT, bez potrzeby korzystania z ewidencji prowadzonej przy wykorzystaniu kas rejestrujących. Wnioskodawczyni w swoich sklepach posiada kasy rejestrujące, na których ewidencjonuje sprzedaż własnych towarów i usług. Tak jak to zostało już podniesione powyżej, oprócz dokonywania sprzedaży Produktów należących do Y, Wnioskodawczyni będzie również nadal dokonywała sprzedaży własnej, czyli sprzedaży w imieniu własnym i na swoją rzecz towarów, których wcześniej nabyła własność. Sprzedaż własna Wnioskodawczyni, dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych będzie ewidencjonowana przy zastosowaniu posiadanych przez nią kas rejestrujących.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Wnioskodawczyni ma obowiązek rozpoznania podatku należnego z tytułu sprzedaży Produktów dokonanej przez nią w imieniu i na rzecz Y.

2.

Czy Wnioskodawczyni ma obowiązek uwzględniania sprzedaży Produktów dokonanej przez nią w imieniu i na rzecz Y, we własnych rejestrach sprzedaży oraz we własnej deklaracji VAT.

Zdaniem Wnioskodawczyni:

Ad. 1.

Wnioskodawczyni nie ma obowiązku rozpoznania podatku należnego z tytułu sprzedaży Produktów dokonanej przez nią w imieniu i na rzecz Y.

Ad. 2.

Wnioskodawczyni nie ma obowiązku uwzględniania sprzedaży Produktów dokonanej przez nią w imieniu i na rzecz Y, we własnych rejestrach sprzedaży oraz we własnej deklaracji VAT.

UZASADNIENIE stanowiska:

Ad. 1.

Zobowiązanym do rozpoznania obowiązku podatkowego jest podatnik dokonujący sprzedaży, tj. podmiot dokonujący dostawy towarów bądź świadczący usługę. Biorąc pod uwagę to, że sprzedaż Produktów jest dokonywana przez Wnioskodawczynię na rzecz i w imieniu Y, to na Y ciąży powinność wykazania obowiązku podatkowego, o którym mowa w art. 19 ustawy o VAT.

Wnioskodawczyni nie jest zatem zobowiązana do wykazania obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży Produktów w imieniu i na rzecz Y.

Ad. 2.

Aby zapewnić potrzebną, kompletną i rzetelną ewidencję sprzedaży prowadzonej przez Wnioskodawczynię w jej punktach sprzedaży, każda sprzedaż dokonywana przez Wnioskodawczynię, będzie dokumentowana fakturą wystawioną w imieniu Y. Y będzie prowadziła ewidencję wystawionych w jej imieniu faktur, dla celów rozliczenia podatku od towarów i usług (VAT). Ewidencja faktur stanowić będzie ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT. Na jej podstawie Y będzie przygotowywać deklaracje VAT, w których wykazywany będzie obrót zrealizowany przez Y, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. W związku z tym, że Y będzie dokumentować każdą transakcję sprzedaży za pośrednictwem faktur VAT, faktury VAT stanowią podstawę wpisów w ewidencji prowadzonej dla celów VAT.

Prawidłowość takiego postępowania została potwierdzona w interpretacji indywidualnej z dnia 17 maja 2012 r. wydanej na rzecz Y przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie. W związku z tym, że sprzedaż produktów będzie wykazana przez Y w jej ewidencji VAT oraz jej deklaracjach VAT składanych do organów podatkowych, Wnioskodawczyni nie ma obowiązku uwzględniania tej sprzedaży w swojej ewidencji prowadzonej dla celów VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Artykuł 30 ust. 1 pkt 1 i 4 ustawy stanowi, iż podstawę opodatkowania czynności maklerskich, czynności wynikających z zarządzania funduszami inwestycyjnymi, czynności wynikających z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa, umowy komisu lub innych usług o podobnym charakterze stanowi dla zleceniodawcy - kwota należna z tytułu dostawy, pomniejszona o kwotę podatku natomiast dla prowadzącego przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzającego funduszami inwestycyjnymi, agenta, zleceniobiorcy lub innej osoby świadczącej usługi o podobnym charakterze - kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie usługi, pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 3.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 3 ustawy, jeżeli podatnik wydaje towar podmiotowi, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania przez podatnika zapłaty za wydany towar, nie później jednak niż w terminie 30 dni, licząc od dnia wykonania usługi przez ten podmiot.

Z treści wniosku wynika, iż Zainteresowana w związku z zawartą umową franczyzową dokonuje sprzedaży produktów w imieniu i na rzecz zleceniodawcy (Y) w zamian za określone w umowie wynagrodzenie (prowizję).

Przedmiotem wątpliwości Zainteresowanej jest kwestia objęta pytaniem nr 1, tj. czy Wnioskodawczyni ma obowiązek rozpoznania podatku należnego z tytułu sprzedaży produktów dokonanej przez nią w imieniu i na rzecz Y.

Mając na uwadze fakt, iż sprzedaż produktów jest dokonywana przez Wnioskodawczynię na rzecz i w imieniu zleceniodawcy (Y) to u zleceniodawcy wystąpi obowiązek podatkowy, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 3 ustawy. Wobec powyższego Zainteresowana dokonując sprzedaży produktów w imieniu i na rzecz zleceniodawcy (Y) nie będzie miała obowiązku rozpoznawania podatku należnego z tytułu sprzedaży produktów dokonywanej w imieniu i na rzecz zleceniodawcy (Y).

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawczyni w tym zakresie (pytanie nr 1) należało uznać za prawidłowe.

Końcowo odnosząc się do kwestii objętej pytaniem nr 2, tj. czy Wnioskodawczyni ma obowiązek uwzględniania sprzedaży Produktów dokonanej przez nią w imieniu i na rzecz Y, we własnych rejestrach sprzedaży oraz we własnej deklaracji VAT, należy stwierdzić, że stosownie do treści art. 109 ust. 3 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Przytoczona regulacja wskazuje zatem, na konieczność prowadzenia przez podatnika ewidencji, służącej prawidłowemu sporządzeniu deklaracji podatkowej.

Należy zaznaczyć, iż ewidencja prowadzona w kasie rejestrującej jest niezależna od ewidencji, której prowadzenia wymagają inne przepisy, w szczególności art. 109 ust. 3 ustawy. Ewidencja prowadzona na podstawie art. 111 ustawy dotyczy bowiem części sprzedaży podatnika na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Ewidencja sprzedaży prowadzona przy zastosowaniu kasy rejestrującej spełnia wymogi zawarte w art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług wyłącznie w przypadku, gdy zawiera dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, tj. dane odzwierciedlające rzeczywisty przebieg transakcji.

Jak wynika z opisu sprawy, każda sprzedaż dokonywana przez Zainteresowaną w jej punktach sprzedaży, będzie udokumentowana fakturą wystawioną w imieniu zleceniodawcy (Y). Zleceniodawca będzie prowadził ewidencje wystawionych w jego imieniu faktur VAT. Dla celów rozliczania podatku VAT sprzedaż Produktów przez Wnioskodawczynię w imieniu i na rzecz Y dokumentowana będzie, dla celów rozliczania podatku VAT, w następujący sposób:

* Każda transakcja sprzedaży dokonana w imieniu i na rzecz Y będzie zawsze dokumentowana fakturą wystawioną przez Wnioskodawczynię, w imieniu i na rzecz Y. Danymi sprzedawcy na fakturze będą dane Y. Wnioskodawczyni przekaże fakturę nabywcy produktów natychmiast po dokonaniu sprzedaży.

* W przypadku, gdy kupującym będzie osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej lub rolnik ryczałtowy, sprzedaż będzie ponadto rejestrowana w punkcie sprzedaży Wnioskodawczyni za pomocą kasy rejestrującej.

Dzięki temu, że faktura sprzedaży będzie wystawiana przy wykorzystaniu oprogramowania Y, zleceniodawca będzie posiadał pełną ewidencję sprzedaży produktów dokonanych w jego imieniu i na jego rzecz przez Zainteresowaną. A zatem zleceniodawca będzie posiadał własną ewidencję obrotu i podatku należnego VAT, bez potrzeby korzystania z ewidencji prowadzonej przy wykorzystaniu kas rejestrujących.

Reasumując, z uwagi na fakt, iż sprzedaż produktów będzie wykazana przez zleceniodawcę (Y) w jego ewidencji VAT (stroną umowy sprzedaży z nabywcą produktu będzie zleceniodawca - Y), zatem Wnioskodawczyni nie będzie miała obowiązku uwzględniania sprzedaży produktów dokonanej w imieniu i na rzecz zleceniodawcy we własnej ewidencji sprzedaży (prowadzonej dla celów podatku VAT) oraz we własnej deklaracji VAT-7.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawczyni odnośnie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, że w zakresie:

* obowiązku rejestrowania sprzedaży produktów dokonywanej przez Wnioskodawczynię w imieniu i na rzecz Y, przy zastosowaniu należących do niej kas rejestrujących,

* umieszczania danych Wnioskodawczyni jako sprzedawcy na paragonach fiskalnych,

* obowiązku przechowywania przez Zainteresowaną kopii dokumentów kasowych,

* obowiązku przechowywania paragonów fiskalnych wystawionych przez Wnioskodawczynię, dokumentujących sprzedaż produktów w imieniu i na rzecz Y,

* obowiązku dołączania wystawionych przez Wnioskodawczynię paragonów do kopii faktur wystawionych w imieniu Y.

wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl