ILPP2/443-1148/13-5/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1148/13-5/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 14 listopada 2013 r. (data wpływu 28 listopada 2013 r.) uzupełnionym pismem z 6 lutego 2014 r. (data wpływu 12 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania kwoty z tytułu częściowej odpłatności za szkolenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania kwoty z tytułu częściowej odpłatności za szkolenia. Wniosek uzupełniono pismem z 6 lutego 2014 r. (data wpływu 12 lutego 2014 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą m.in. w zakresie doradztwa i szkoleń, na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Dnia 25 czerwca 2013 r. Wnioskodawca podpisał z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej umowę o dofinansowanie w formie dotacji kosztów realizacji projektu z Programu priorytetowego 7 Edukacja ekologiczna, cyklu szkoleń pn.: "...".

Częścią integralną umowy jest wniosek, w którym założono częściową (15%) odpłatność za udział w prowadzonych szkoleniach oraz nieodpłatny dostęp, dla wszystkich zainteresowanych, do portalu internetowego, gdzie dostępny będzie kurs e-learningowy.

Projekt zakłada podział poniesionych wydatków na III kategorie:

* Działanie I - cykl szkoleń prowadzony w III etapach - dla trenerów, liderów regionalnych, szkolenia dla lokalnych społeczności, projektantów i wykonawców etc., prowadzone przez przeszkolonych wcześniej liderów regionalnych. Szkolenie trenerów i liderów jest nieodpłatne, szkolenie pozostałych grup zakłada 15% odpłatność.

* Działanie II - budowa portalu informacyjnego dla projektu wraz z kursem e-learningowym. Użytkowanie portalu będzie nieodpłatne dla wszystkich zainteresowanych.

* Działanie III - promocja i zarządzanie projektem, gdzie ponoszone będą wydatki mające na celu zaangażowanie możliwie największej liczby uczestników w projekcie oraz informowanie o fakcie dofinansowania projektu ze środków NFOŚiGW.

Pierwszą część dotacji w formie częściowego zwrotu wydatków oraz zaliczki na przyszłe wydatki Wnioskodawca otrzymał w sierpniu 2013 r. Cała kwota otrzymana z NFOŚiGW została w sierpniu 2013 r. opodatkowana podatkiem VAT w stawce 23% i wykazana w deklaracji VAT-7 jako sprzedaż opodatkowana. Jednocześnie, od zakupów dotyczących realizacji ww. projektu odliczono cały podatek VAT. We wrześniu 2013 r. odbyły się pierwsze, częściowo odpłatne szkolenia. Odpłatność za szkolenie ustalono na poziomie 50 zł brutto.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że przedmiotowa dotacja otrzymana z NFOŚiGW w ramach realizowanego projektu, nie ma bezpośredniego wpływu na cenę czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach realizacji projektu. Dotacja stanowi dofinansowanie kosztów realizacji całego projektu w części odpłatnego, w części bezpłatnego, ale konieczne jest jego realizowanie w jednym określonym czasie. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty, w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Nie jest wpisany do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Świadczonych usług nie można zakwalifikować do usług w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług. Przedmiotowe usługi można zakwalifikować jako usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, ponieważ zgodnie z art. 44 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., usługi te pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem oraz mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, przy czym bez znaczenia w tym przypadku jest czas trwania kursu. Tak samo więc są traktowane kursy trwające jeden dzień, jak i kilka miesięcy. Świadczone usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. W zakresie przedmiotowych usług Wnioskodawca nie uzyskał akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Usługi finansowane są w 85% ze środków publicznych. Wnioskodawca nie ma możliwości odrębnego określania kwot podatku naliczonego dla czynności częściowo odpłatnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy kwoty częściowej odpłatności za szkolenia powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT w stawce 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy, kwoty częściowej odpłatności za szkolenia powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT w stawce 23%, ponieważ to one stanowią cały obrót z tytułu świadczonej usługi (por. interpretację ogólną MF nr PT4/033/2-3/9/EFU/2012/PT-298).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Z kolei, art. 8 ust. 1 ustawy określa, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy - stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (art. 43 ust. 17a ustawy).

Określenie "ścisły związek" oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej działalności.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), obowiązującego do 31 grudnia 2013 r., zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową.

Zgodnie z art. 44 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L z 2011 r. Nr 77/1), usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Zgodnie ze wskazanym przepisem Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L z 2006 r. Nr 347, str. 1 z późn. zm.), państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Stosownie natomiast do art. 134 Dyrektywy 2006/112/WE, dostawa towarów ani świadczenie usług nie korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 132 ust. 1 lit. i, w następujących przypadkach:

a.

gdy nie są one niezbędne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu;

b.

gdy ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu dla danego podmiotu poprzez dokonywanie transakcji będących w bezpośredniej konkurencji z działalnością przedsiębiorstw komercyjnych podlegających VAT.

Artykuł 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym "Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym", co oznacza, iż usługi szkoleniowe na gruncie dyrektywy podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie dyrektywy nie została jednak wskazana definicja "interesu publicznego", nie zostały również określone podmioty, które mogą działać "w interesie publicznym". Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa jak i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu "interesu publicznego".

Jak stanowi art. 29 ust. 1 ustawy (obowiązujący do 31 grudnia 2013 r.) - podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą m.in. w zakresie doradztwa i szkoleń, na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca podpisał z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej umowę o dofinansowanie w formie dotacji kosztów realizacji projektu z Programu priorytetowego 7 Edukacja ekologiczna, cyklu szkoleń pn.: "...". Częścią integralną umowy jest wniosek, w którym założono częściową (15%) odpłatność za udział w prowadzonych szkoleniach oraz nieodpłatny dostęp, dla wszystkich zainteresowanych, do portalu internetowego, gdzie dostępny będzie kurs e-learningowy. Projekt zakłada podział poniesionych wydatków na III kategorie: Działanie I - cykl szkoleń prowadzony w III etapach - dla trenerów, liderów regionalnych, szkolenia dla lokalnych społeczności, projektantów i wykonawców etc., prowadzone przez przeszkolonych wcześniej liderów regionalnych, szkolenie trenerów i liderów jest nieodpłatne, szkolenie pozostałych grup zakłada 15% odpłatność; Działanie II - budowa portalu informacyjnego dla projektu wraz z kursem e-learningowym, użytkowanie portalu będzie nieodpłatne dla wszystkich zainteresowanych; Działanie III - promocja i zarządzanie projektem, gdzie ponoszone będą wydatki mające na celu zaangażowanie możliwie największej liczby uczestników w projekcie oraz informowanie o fakcie dofinansowania projektu ze środków NFOŚiGW. Pierwszą część dotacji w formie częściowego zwrotu wydatków oraz zaliczki na przyszłe wydatki Wnioskodawca otrzymał w sierpniu 2013 r. We wrześniu 2013 r. odbyły się pierwsze, częściowo odpłatne szkolenia. Odpłatność za szkolenie ustalono na poziomie 50 zł brutto. Przedmiotowa dotacja otrzymana z NFOŚiGW w ramach realizowanego projektu, nie ma bezpośredniego wpływu na cenę czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach realizacji projektu. Dotacja stanowi dofinansowanie kosztów realizacji całego projektu w części odpłatnego, w części bezpłatnego, ale konieczne jest jego realizowanie w jednym określonym czasie. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty, w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Nie jest wpisany do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Świadczonych usług nie można zakwalifikować do usług w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Przedmiotowe usługi można zakwalifikować jako usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, ponieważ usługi te pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem oraz mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, przy czym bez znaczenia w tym przypadku jest czas trwania kursu. Tak samo więc są traktowane kursy trwające jeden dzień, jak i kilka miesięcy. Świadczone usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. W zakresie przedmiotowych usług Wnioskodawca nie uzyskał akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Usługi finansowane są w 85% ze środków publicznych.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty. Tym samym, w zakresie usług będących przedmiotem wniosku nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług.

Powołany przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, przewiduje zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związane. Co więcej, przepis rozporządzenia wykonawczego przewiduje zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z powołanych przepisów, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia bądź finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Dokonując oceny przedstawionego opisu sprawy pod kątem zastosowania zwolnienia, należy bowiem mieć na względzie zasadę wykładni zwolnień, stanowiących w istocie odstępstwo od generalnej zasady powszechności opodatkowania podatkiem VAT, także wszelkie zwolnienia należy interpretować możliwie ściśle, wąsko, tak aby nie doprowadzić do rozszerzenia zwolnień.

Z treści wniosku wynika, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Szkolenia nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach oraz nie są świadczone przez podmiot, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Tym samym, Wnioskodawca nie może skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a i b ustawy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że usługi finansowane są w 85% ze środków publicznych. Przedmiotowa dotacja otrzymana z NFOŚiGW w ramach realizowanego projektu, nie ma bezpośredniego wpływu na cenę czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach realizacji projektu. Dotacja stanowi dofinansowanie kosztów realizacji całego projektu w części odpłatnego, w części bezpłatnego, ale konieczne jest jego realizowanie w jednym określonym czasie. Odpłatność za szkolenie ustalono na poziomie 50 zł brutto.

Otrzymywane przez Wnioskodawcę od uczestników szkoleń kwoty wynagrodzenia za konkretną usługę wchodzą w podstawę opodatkowania. Tym samym, w zależności od tego, jaki udział w całkowitym obrocie z tytułu świadczenia danej usługi szkoleniowej będą miały środki publiczne, usługa ta podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy lub § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia, bądź też nie korzysta ze zwolnienia. Jeśli zatem Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie ze środków publicznych, którego nie może powiązać z konkretną usługą szkoleniową (gdyż nie stanowi ona dopłaty wpływającej bezpośrednio na jej cenę), a oprócz tego z tytułu świadczenia tej usługi otrzymał wynagrodzenie od usługobiorcy, usługa ta nie korzysta ze zwolnienia. Realizowany bowiem w takim przypadku przez świadczącego usługę obrót w całości pochodzi ze środków przekazanych przez uczestników szkolenia, co oznacza, że nie jest spełniona przesłanka dotycząca finansowania ww. usług w co najmniej 70% ze środków publicznych, warunkująca zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia.

W interpretacji indywidualnej z 25 lutego 2014 r. nr ILPP2/443-1148/13-4/MN wskazano, że dotacja, którą Wnioskodawca otrzymał z NFOŚiGW na pokrycie kosztów realizacji całego projektu nie stanowi obrotu, a zatem nie wchodzi w podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, gdyż nie była przyznana jako dopłata do ceny usługi, ale na pokrycie poniesionych kosztów, a w konsekwencji - dotacja ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe, do przedmiotowych usług szkolenia, świadczonych przez Wnioskodawcę, nie ma zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy bądź § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia.

Reasumując, kwoty częściowej odpłatności za przedmiotowe szkolenia podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Dodatkowo tut. Organ informuje, że na mocy ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35 z późn. zm.), z dniem 31 grudnia 2013 r. uchylony został przepis art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Kwestie dotyczące podstawy opodatkowania w powyższym zakresie, od 1 stycznia 2014 r. regulowane są przez art. 29a ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto, mocą art. 13 ww. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, z dniem 31 grudnia 2013 r. traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Natomiast od 1 stycznia 2014 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2013 r. poz. 1722).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

W pozostałym zakresie dotyczącym podatku od towarów i usług wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl