ILPP2/443-1133/12-3/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1133/12-3/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2012 r. (data wpływu do Biura KIP 12 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: Spółka) jest jednym z czołowych producentów oraz sprzedawców pieczywa w Polsce. Spółka posiada bogatą ofertę asortymentową obejmującą blisko 40 gatunków pieczywa.

Spółka planuje wprowadzić do oferty swojej sprzedaży bagietki czosnkowe oraz bagietki z masłem czosnkowym (dalej: Bagietki lub Wyroby).

Spółka zwróciła uwagę, że ze względów marketingowych lub w zależności od wymogów odbiorcy, Wyroby te będą mogły przyjmować różne nazwy handlowe. Zmianom nazw nie będą towarzyszyły jednak zmiany technologii produkcji ani składu Wyrobów. W związku z tym, zdaniem Spółki nazwa handlowa nie ma żadnego znaczenia dla stawki VAT na Wyroby.

Skład surowcowy Wyrobów przedstawia się następująco:

1. "Bagietka czosnkowa":

Ciasto: mąka pszenna; woda; drożdże; polepszacz do pieczywa (substancja zagęszczająca E412); dekstroza; mielony słód jęczmienny, maltodekstryna; emulgator E472e; lecytyna sojowa; regulatory kwasowości (E450, E341); serwatka w proszku; bułka tarta (mąka pszenna, odtłuszczone mleko w proszku, drożdże); ekstrakt słodowy (słód jęczmienny woda); skrobia ziemniaczana; olej rzepakowy; środek do przetwarzania mąki E300.

Nadzienie: czosnek; margaryna; suszony granulowany czosnek; sól smakowa; wzmacniacz smaku E621; skrobia; hydrolizat białka sojowego; liść laurowy; cebula; cukier; substancja przeciw zbrylająca E551; aromat; pietruszka.

2. "Bagietka z masłem czosnkowym":

Ciasto: mąka pszenna; woda drożdże; polepszacz do pieczywa; substancja zagęszczająca E412; dekstroza; mielony słód jęczmienny; maltodekstryna; emulgator E472e, E322; lecytyna sojowa; regulatory kwasowości (E450, E341); serwatka w proszku; bułka tarta (mąka pszenna, odtłuszczone mleko w proszku, drożdże); ekstrakt słodowy (słód jęczmienny, woda); skrobia ziemniaczana; olej rzepakowy; środek do przetwarzania mąki E300.

Nadzienie: masło; czosnek suszony granulowany; sól smakowa; wzmacniacz smaku E621; skrobia; hydrolizat białka sojowego; liść laurowy; cebula; cukier; substancja przeciw zbrylająca E551; aromat; pietruszka.

Spółka podkreśliła, że Bagietki nie zawierają w swoim składzie żadnych środków konserwujących.

Termin przydatności do spożycia Wyrobów wynosi ponad 14 dni, ponieważ Wyroby te są sprzedawane w formie mrożonej.

W dniu 20 września 2012 r. Spółka wystąpiła z wnioskiem o dokonanie klasyfikacji statystycznej dla powyższych Wyrobów. W odpowiedzi na wniosek Spółki Urząd Statystyczny wystosował opinię klasyfikacyjną z dnia 9 października 2012 r., w której dokonał klasyfikacji Wyrobów Spółki według klasyfikacji wydanej na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Zgodnie z wydaną przez Urząd Statystyczny opinią klasyfikacyjną, opisane powyżej Bagietki mieszczą się w grupowaniu PKWiU z 2008 r. 10.71.11.0 "Pieczywo świeże".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka ma prawo stosować stawkę VAT wynoszącą 8% w odniesieniu do dostawy opisanych powyżej Bagietek, na podstawie art. 41 ust. 2 oraz załącznika nr 3 poz. 31 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. Skład produktu i technologia wytwarzania:

Analiza PKWiU z 2008 r. prowadzi do wniosku, że opisane przez Spółkę Bagietki mogą należeć wyłącznie do grupy "10.7 Wyroby piekarskie i mączne".

Wynika to ze składu Wyrobów Spółki, które są wytwarzane na bazie mąki pszennej oraz z technologii wytwarzania, w efekcie której otrzymywane jest wypieczone, gotowe do spożycia pieczywo (następnie mrożone).

2. Funkcja wyrobu

Analizując funkcję Wyrobów Spółki, w połączeniu ze składem tych wyrobów, należy dojść do wniosku, że opisane Bagietki są wyrobami piekarskimi.

Biorąc pod uwagę kryterium surowcowe, oba Wyroby posiadają wszystkie cechy charakterystyczne dla pieczywa. Są to wyroby z mąki pszennej wyrabiane na drożdżach z właściwą dla pieczywa wartością odżywczą.

Biorąc natomiast pod uwagę kryterium funkcjonalne Wyroby Spółki spełniają charakterystyczną dla pieczywa funkcję nośnika dla innych produktów (wędlina sery) w połączeniu z którymi konsument otrzymuje gotowy posiłek, o odpowiednich wartościach odżywczych, spożywany w szczególności na śniadania kolacje.

Funkcja ta jest charakterystyczna dla typowych wyrobów piekarskich i odróżnia je od innych wyrobów w szczególności wyrobów ciastkarskich, które pełnią funkcję deseru, czyli samodzielnej słodkiej przekąski między głównymi posiłkami lub poczęstunku dla gości. Podkreślić przy tym należy, że wyroby ciastkarskie są zawsze słodkie i to słodki smak decyduje o ich funkcji. Bagietki mają natomiast charakterystyczny smak i aromat czosnku służą zatem jako baza do wytrawnych potraw, smakują najlepiej w połączeniu z serem lub wędliną, ewentualnie jako samodzielny dodatek do sałatek lub przekąska do piwa.

Faktu, że mamy do czynienia z pieczywem nie zmienia dodatek czosnku ani masła czosnkowego które służą wyłącznie poprawie smaku pieczywa nie zmieniają natomiast jego przeznaczenia i charakteru. Dodatki te nadają Bagietkom charakterystyczny smak i aromat, ponadto masło czosnkowe może zastępować zwykłe masło, z którym zazwyczaj spożywane jest pieczywo.

3. Wyrób świeży

Poszukując właściwej klasy w ramach grupy 10.7, w ocenie Spółki powinna być uwzględniona wyłącznie podkategoria 10.71.11 "Pieczywo świeże".

W ocenie Spółki Wyroby zawierają się w powyższej kategorii wyrobów "świeżych", ponieważ nie zawierają jakichkolwiek środków konserwujących,a więc nie należą do wyrobów piekarskich konserwowanych, które zostały ujęte w podkategorii 10.72.19 "Pozostałe piekarskie ciastkarskie wyroby suche lub konserwowane".

Spółka jest zdania, że przy definiowaniu wyrobów "świeżych" lub "konserwowanych" podstawowe znaczenie ma właśnie obecność środków konserwujących, a nie inne parametry wyrobu (nazwa, termin przydatności, opakowanie, obecność emulgatorów).

Termin przydatności wyrobów Spółki przekracza wprawdzie 14 dni, jednakże jest to związane z tym, że Wyroby są zamrożone, Wyroby Spółki są więc świeże w rozumieniu opisu pozycji 10.71.11 PKWiU z 2008 r.

4. Klasyfikacja wyrobów Spółki przez Urząd Statystyczny

Spółka ma prawo do stosowania stawki VAT wynoszącej 8% na podstawie art. 41 ust. 2 oraz załącznika nr 3 poz. 31 ustawy o VAT w oparciu o potwierdzoną przez Urząd Statystyczny klasyfikację statystyczną PKWiU Wyrobów.

Spółka, jako producent Wyrobów objętego niniejszym wnioskiem, klasyfikuje go do grupowania PKWiU 10.71.11 "Pieczywo świeże".

Powyższa klasyfikacja Spółki została w pełni potwierdzona przez Urząd Statystyczny. Urząd Statystyczny stwierdził, że Bagietki określone przez Spółkę jako pieczywo świeże mieszczą się w grupowaniu PKWiU 10.71.11 "Pieczywo świeże".

5. Skutki klasyfikacji dokonanej przez Urząd Statystyczny

W pkt 5.1.4 zasad metodologicznych dla PKWiU z 2008 r. wyrażona została tzw. zasada jednoznaczności grupowań. Zgodnie z tą zasadą zakresy poszczególnych grupowań pochodnych określonego grupowania macierzystego nie mogą na siebie zachodzić co oznacza że określony produkt nie może być zaliczany do więcej niż jednego grupowania PKWiU.

Rozważając powyższą zasadę w kontekście PKWiU z 2008 r., Spółka zauważa, iż Bagietki "bagietka czosnkowa" i "bagietka z masłem czosnkowym" spełniają wszystkie przesłanki do sklasyfikowania ich w grupowaniu końcowym "10.71.11.0 Pieczywo świeże". Zatem dokonanie jakiegokolwiek innego przyporządkowania będzie sprzeczne z zasadą jednoznaczności grupowań PKWiU.

Oznacza to, że zgodnie z opiniami klasyfikacyjnymi Urzędu Statystycznego, Bagietki należy zaliczyć do wyrobów świeżych.

Spółka podkreśliła przy tym, że zgodnie z pkt 7.3 zasad metodycznych PKWiU, w przypadkach trudności w ustaleniu właściwego grupowania do którego należy zaliczyć produkt producent może zwrócić się o pomoc do Urzędu Statystycznego co też Spółka uczyniła i otrzymała interpretację od Urzędu Statystycznego, potwierdzającą klasyfikację Wyrobów dokonaną przez Spółkę.

6. Termin przydatności do spożycia

Zgodnie z załącznikiem nr 3 poz. 31 ustawy o VAT, pieczywo świeże zaklasyfikowane do grupowania 10.71.11.0 podlega opodatkowaniu stawką 8% podatku VAT.

Tym samym, dla zastosowania stawki 8% pieczywo musi podlegać grupowaniu PKWiU 10.71.11.0 "Pieczywo świeże".

Klasyfikacja Wyrobów Spółki została potwierdzona przez Urząd Statystyczny i podlega grupowaniu PKWiU 10.71.11.0 jako "Pieczywo świeże". Termin przydatności do spożycia Wyrobów Spółki wynosi powyżej 14 dni. Tym samym, Wyroby spełniają przesłankę uprawniającą do zastosowania stawki 8% podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Stosownie do zapisu zawartego w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast w art. 8 ust. 1 ustawy wskazano, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Podkreślić należy, iż prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług - w przypadkach, o których mowa w art. 5a ustawy. Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik sam jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności.

W art. 41 ust. 1 ustawy postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże na podstawie art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

W załączniku nr 3 do ustawy stanowiącym "Wykaz towarów i usług podlegających obecnie opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 8%", pod pozycją 31 zostały wymienione towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 10.71.11.0 "Pieczywo świeże".

Z objaśnienia zawartego w pkt 1 do załącznika nr 3 wynika, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Stosownie natomiast do przepisu art. 41 ust. 2a ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

I tak, w załączniku nr 10 zawierającym "Wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%", wymieniono pod poz. 23 towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.71.11.0 "Pieczywo świeże, którego data minimalnej trwałości, oznaczona zgodnie z odrębnymi przepisami nie przekracza 14 dni, a w przypadku oznaczania tych towarów zgodnie z odrębnymi przepisami wyłącznie terminem przydatności do spożycia, termin ten również nie przekracza 14 dni".

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru lub usługi". Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego towaru lub usługi z danego grupowania.

Z objaśnienia zawartego w pkt 1 do załącznika nr 10 wynika, iż zamieszczenie przedrostka "ex" przed symbolem PKWiU oznacza, że wskazana pozycja dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.

Z kolei w punkcie 2 objaśnień do ww. załącznika wskazano, iż wykaz ten nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawką 0%.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka planuje wprowadzić do oferty swojej sprzedaży bagietki czosnkowe oraz bagietki z masłem czosnkowym. Spółka wskazała, iż zgodnie z wydaną przez Urząd Statystyczny opinią klasyfikacyjną, ww. bagietki mieszczą się w grupowaniu PKWiU z 2008 r. 10.71.11.0 "Pieczywo świeże". Spółka podkreśliła, że bagietki nie zawierają w swoim składzie żadnych środków konserwujących, a ich termin przydatności do spożycia wynosi ponad 14 dni, ponieważ wyroby te są sprzedawane w formie mrożonej.

Odnosząc treść przytoczonych przepisów do opisu sprawy wskazać należy, iż sprzedaż przez Spółkę bagietek czosnkowych oraz bagietek z masłem czosnkowym w formie mrożonej zaklasyfikowanych do grupowania PKWiU 10.71.11.0 "Pieczywo świeże", których termin przydatności do spożycia wynosić będzie ponad 14 dni, należy opodatkować 8% stawką podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w związku z poz. 31 załącznika nr 3 do ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl