ILPP2/443-1126/11-4/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 października 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1126/11-4/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2011 r. (data wpływu 27 lipca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 października 2011 r. (data wpływu 14 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 października 2011 r. (data wpływu 14 października 2011 r.) o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W 2001 r. na podstawie aktu notarialnego Wnioskodawca zakupił wspólnie z żoną jako majątek osobisty grunty rolne ok. 6 ha na których prowadził uprawy rolne jako zwykły rolnik (nie ryczałtowy).

Od gruntu tego płacony jest podatek rolny. W wyniku nieopłacalności produkcji rolnej oraz w związku z pogarszającym się stanem zdrowia Zainteresowany zaprzestał prowadzenia działalności rolniczej ograniczając się wyłącznie do upraw rolnych dla potrzeb własnych na małym areale ziemi (ok. 3 ha) jako zwykły, nie ryczałtowy rolnik.

W 2010 r. Wnioskodawca uzyskał urzędową zgodę na przekształcenie ww. gruntów na działki budowlane, zgodnie z planem przestrzennego zagospodarowania.

W 2011 r. Zainteresowany dokonał podziału gruntów rolnych przekształcając je na kilkanaście działek budowlanych.

Zarówno Wnioskodawca jak i żona nigdy nie prowadzili żadnej pozarolniczej działalności gospodarczej i nigdy nie byli płatnikami podatku VAT, a ww. grunty rolne nigdy nie były wykorzystywane w żadnej działalności gospodarczej i nie toczy się żadne postępowanie kontrolne organu kontroli skarbowej.

Aktualnie od kilku lat Zainteresowany jest rencistą i nie jest w stanie, ze względu na stan swojego zdrowia, podjąć żadnej aktywności zawodowej. Żona Wnioskodawcy również nie pracuje zawodowo, wobec czego jedynym źródłem utrzymania małżonków jest świadczenie rentowe Zainteresowanego. W związku z powyższym, wobec pogarszającej się sytuacji materialnej małżonków, celem uzyskania dodatkowych środków na potrzeby własne i swojej rodziny Wnioskodawcy chciałby ww. działki budowlane sprzedawać sporadycznie zarówno w 2011 r. jak i w latach następnych.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że grunty zostały nabyte w celu prowadzenia gospodarstwa rolnego (działalność typowo rolnicza). Z przedmiotowych gruntów dokonywano zbioru płodów rolnych na własne potrzeby. Grunty te nigdy nie były dzierżawione bądź udostępniane innym osobom, nie podejmowano i podejmuje się żadnych czynności przygotowawczych zmierzających do zbycia (aktualnie grunty te są w dalszym ciągu użytkowane rolniczo na własne potrzeby). W przeszłości Wnioskodawca nie dokonywał żadnych dostaw gruntów. O uzyskanie zgody na przekształcenie gruntów na działki budowlane Zainteresowany występował osobiście do Urzędu Miasta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż tych działek budowlanych będzie opodatkowana podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż przedmiotowych działek nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ponieważ w chwili nabycia (jak i również do chwili obecnej) ani on, ani jego żona nie prowadzili jakiejkolwiek działalności gospodarczej, (stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 4 marca 2011 r. nr ILPP2/443-184/08/11-S/ISN w podobnej sprawie).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu VAT, podlegają:

* odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

* eksport towarów,

* import towarów,

* wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

* wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o podatku VAT, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Podatnikami są natomiast osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat tej działalności.

Działalność gospodarcza na mocy art. 15 ust. 2 o podatku VAT ustawy obejmuje:

* wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wtedy, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy,

* czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT wynika, warunkiem niezbędnym do uznania danego podmiotu za podatnika VAT jest ustalenie, że działa on niezależnie jak producent, handlowiec usługodawca, pozyskujący zasoby naturalne, rolnik czy wykonujący wolny zawód. Innymi słowy, jeśli dana czynność wykonana została poza zakresem działań producenta, handlowca, usługodawcy, pozyskującego zasoby naturalne, rolnika czy wykonującego wolny zawód czyli wykonywana jest zawodowo, w sposób profesjonalny a dokonywanie określonych czynności jest incydentalne, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej to świetle art. 4 ust. 1 i 2 VI Dyrektywy (obecnie art. 9 ust. 1 Dyrektywy 112 - przyp. aut.), z tytułu wykonania takiej czynności dany podatnik czy podmiot nie może być uznany za podatnika VAT i to bez względu na to, czy czynność tę wykonał jednorazowo, ale w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy, czy też wielokrotnie.

Podejmowanie zachowań opodatkowanych poza sferą działalności gospodarczej, nie będzie zatem tworzyło obowiązku podatkowego po stronie działającego, nawet jeżeli podejmowane przez niego czynności będą miały charakter powtarzający się, ale nie ciągły. Istotne dla kwalifikacji podatnika jest tutaj kryterium obiektywne jakim jest profesjonalizm i ciągłość działalności gospodarczej.

Uznać więc należy, że sprzedaż zarówno w całości, jak i w częściach jednemu lub wielu nabywcom z zyskiem lub bez, nie może być uznana za działalność handlową wnioskodawcy ze skutkiem w postaci uznania wnioskodawcy za podatnika VAT.

Zainteresowany uważa, że zarówno on jak i jego żona będąc osobami fizycznymi nie będącymi przedsiębiorcami dokonując sprzedaży działek budowlanych z majątku prywatnego pozostają w tym zakresie osobami prywatnymi, nie działającymi jako podatnicy VAT, w zakresie sprzedaży działek nie będą podatnikami VAT. Polska ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera regulacji uznających sprzedaż majątku osobistego jako podlegającą podatkowi VAT, sprzedaż jednostkowa (nawet kilkunasto czy kilkudziesięciokrotna), posiadanych nieruchomości, bez jakiejkolwiek działalności handlowej nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Wobec powyższego Wnioskodawca uważa, że w jego przypadku sprzedaż działek budowlanych nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, tzn. nie będzie miał zastosowania art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d) ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, iż do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, podatnikiem staje się również ten, kto wykonał czynność, podlegającą opodatkowaniu, jednorazowo, ale w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Chociaż ustawa nie definiuje pojęcia "częstotliwości", przez zamiar wykonywania danej czynności w sposób częstotliwy należy rozumieć chęć, wolę powtarzalnego, a nie jednorazowego wykonywania określonych czynności, składających się na istotę prowadzenia działalności.

O kwestii częstotliwości nie decyduje czasookres wykonywania czynności (rok, dwa czy pięć lat), ani ilość dokonanych transakcji. Decydującym kryterium jest powtarzalność czynności. Dlatego też, w każdym przypadku należy indywidualnie rozstrzygnąć, czy intencją podmiotu wykonującego określoną czynność, z którą łączą się skutki podatkowoprawne, było dokonywanie tej czynności wielokrotnie i w okolicznościach noszących znamiona działalności gospodarczej.

Zatem, podstawowym kryterium dla opodatkowania sprzedaży, w tym przypadku nieruchomości jest ustalenie, czy działanie to można uznać za realizowane w sposób ciągły do celów zarobkowych, czy majątek nabyty został na potrzeby własne, czy też z przeznaczeniem do działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że w 2001 r. na podstawie aktu notarialnego Wnioskodawca zakupił wspólnie z żoną jako majątek osobisty grunty rolne, ok. 6 ha na których prowadził uprawy rolne jako zwykły rolnik (nie ryczałtowy).

Od gruntu tego płacony jest podatek rolny. W wyniku nieopłacalności produkcji rolnej oraz w związku z pogarszającym się stanem zdrowia Zainteresowany zaprzestał prowadzenia działalności rolniczej ograniczając się wyłącznie do upraw rolnych na dla potrzeb własnych na małym areale ziemi (ok. 3 ha) jako zwykły, nie ryczałtowy rolnik.

W 2010 r. Wnioskodawca uzyskał urzędową zgodę na przekształcenie ww. gruntów na działki budowlane, zgodnie z planem przestrzennego zagospodarowania, a w 2011 r. dokonał podziału gruntów rolnych przekształcając je na kilkanaście działek budowlanych.

Zarówno Wnioskodawca, jak i żona nigdy nie prowadzili żadnej pozarolniczej działalności gospodarczej i nigdy nie byli płatnikami podatku VAT, a ww. grunty rolne nigdy nie były wykorzystywane w żadnej działalności gospodarczej.

Od kilku lat Zainteresowany jest rencistą i nie jest w stanie, ze względu na stan swojego zdrowia, podjąć żadnej aktywności zawodowej. Żona Wnioskodawcy również nie pracuje zawodowo, wobec czego jedynym źródłem utrzymania małżonków jest świadczenie rentowe Zainteresowanego. W związku z powyższym, wobec pogarszającej się sytuacji materialnej małżonków, celem uzyskania dodatkowych środków na potrzeby własne i swojej rodziny Wnioskodawcy chciałby ww. działki budowlane sprzedawać sporadycznie zarówno w 2011 r. jak i w latach następnych.

Zainteresowany wskazał również, że grunty zostały nabyte w celu prowadzenia gospodarstwa rolnego (działalność typowo rolnicza). Z przedmiotowych gruntów dokonywano zbioru płodów rolnych na własne potrzeby. Grunty te nigdy nie były dzierżawione bądź udostępniane innym osobom, nie podejmowano i podejmuje się żadnych czynności przygotowawczych zmierzających do zbycia (aktualnie grunty te są w dalszym ciągu użytkowane rolniczo na własne potrzeby). W przeszłości Wnioskodawca nie dokonywał żadnych dostaw gruntów. O uzyskanie zgody na przekształcenie gruntów na działki budowlane Zainteresowany występował osobiście do Urzędu Miasta.

Uwzględniając treść powołanych przepisów oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż w niniejszej sprawie Zainteresowany - w związku z dostawą przedmiotowych działek - wystąpi w charakterze podatnika podatku VAT. Należy bowiem zwrócić uwagę, że wystąpienie do Urzędu Miasta o uzyskanie zgody na przekształcenie gruntów na działki budowlane, a następnie po uzyskaniu tej zgody dokonanie podziału na kilkanaście działek budowlanych, a także zamiar sprzedaży ww. działek budowlanych zarówno w 2011 r. jak i w latach następnych w celu uzyskania dodatkowych środków na potrzeby swoje oraz rodziny świadczą o zaplanowanym, zorganizowanym i długofalowym działaniu. Działania Wnioskodawcy mają charakter działalności handlowej, zorganizowanej i ciągłej, nakierowanej na osiągnięcie zysku. Rozmiar przedsięwzięcia wymagał zebrania danych o jego opłacalności, o konieczności poniesienia różnych wydatków, o popycie na rynku działek budowlanych, o możliwych do uzyskania przychodach, wymagał też przeprowadzenia różnych procedur związanych z możliwością podziału jednej działki na wiele mniejszych, przystosowaniem ich do zabudowy. Zakres, skala i różnorodność podejmowanych w tej mierze działań świadczą o zorganizowanej, zaplanowanej i prowadzonej według powziętego wcześniej zamiaru działalności o charakterze handlowym.

W przedmiotowej sprawie Zainteresowany wypełnia zatem definicję działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy i wystąpi - w związku z dostawą przedmiotowych działek - w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d) ustawy, podatnicy dokonujący dostawy terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę nie mogą skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy.

Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, w przypadku gruntów niezabudowanych zwolniona od podatku jest jedynie dostawa terenów innych niż budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Powyższe oznacza, iż generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., nieprzeznaczonymi pod zabudowę - są zwolnione od podatku VAT.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią akty prawa miejscowego (miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego), a w przypadku jego braku inne akty ustanowione przez właściwe organy (np. decyzja o warunkach zabudowy).

Uwzględniając opis sprawy wskazujący, iż przedmiotowe działki mają zostać zbyte po dokonanym przekształceniu gruntu rolnego na budowlany, stwierdzić należy, iż ich dostawa nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT zawartego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Podsumowując, w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca sprzedając działki budowlane, będzie działał w charakterze podatnika podatku od towarów i usług i w związku z tym transakcje te będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 23%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w dniu 25 października 2011 r. zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie nr ILPB2/415-785/11-2/AJ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl