ILPP2/443-1124/08-4/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1124/08-4/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana reprezentowanego przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2008 r. (data wpływu 12 grudnia 2008 r.) uzupełnionego pismem z dnia 19 lutego 2009 r. (data wpływu 23 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji sprzedaży nieruchomości. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 lutego 2009 r. (data wpływu 23 lutego 2009 r.) o symbol PKOB przedmiotowej nieruchomości oraz o wskazanie, że Zainteresowany zamierza sprzedać nieruchomość jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą. Nabył wraz z małżonką własność gruntu. w pozwoleniu na budowę uzyskanym przez małżonków wskazano, iż budynek, który zostanie wzniesiony na przedmiotowym gruncie będzie miał przeznaczenie częściowo mieszkaniowe i częściowo użytkowe.

Wskazana nieruchomość znajduje się w stanie surowym zamkniętym.

W trakcie trwania budowy nieruchomości, która została wskazana w ewidencji środków trwałych jako inwestycja, odliczany był podatek VAT od części użytkowej tj. 1/3 powierzchni nieruchomości. z uwagi na fakt, iż środek trwały nie jest jeszcze gotowy nie dokonano odpisów amortyzacyjnych.

Jeszcze przed ukończeniem inwestycji Zainteresowany zamierza zmienić przeznaczenie nieruchomości mieszkaniowo-użytkowej na wyłącznie mieszkaniowe i dokonać korekty podatku VAT odliczonego od części użytkowej nieruchomości na podstawie przepisu art. 91 ust. 8 ustawy o VAT.

Wnioskodawca oświadcza, iż wcześniej nie dokonywał sprzedaży nieruchomości. Prowadzi on działalność gospodarczą jako geodeta - PKD z 2004 r. 74.20.C Działalność geodezyjna i kartograficzna; PKD z 2007 r. 74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Zainteresowany zamierza sprzedać nieruchomość jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej. Symbol obiektu przeznaczonego do sprzedaży wg PKOB to 1121 - budynki mieszkalne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w sytuacji, gdy Wnioskodawca zamierza sprzedać nieruchomość (grunt+obiekt), która stanowi nieukończoną jeszcze inwestycję o przeznaczeniu mieszkaniowo-użytkowym (2/3 powierzchni budynku ma charakter mieszkaniowy) zobowiązany będzie do odprowadzenia podatku VAT według stawki liczonej dla budynków mieszkalnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż przedmiotowej nieruchomości należy traktować jako zbycie nieruchomości przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Podatnik początkowo zamierzał wykorzystać część nieruchomości do prowadzenia działalności gospodarczej, jednakże jeszcze przed całkowitym ukończeniem budowy, podatnik postanowił podjąć kroki zmierzające do zmiany przeznaczenia nieruchomości na wyłącznie mieszkaniowe. Wobec powyższego za przyjęciem ww. stanowiska przemawia fakt, iż nieruchomość ta nigdy nie została wykorzystana przez podatnika do prowadzenia działalności gospodarczej.

Zdaniem Zainteresowanego, w przypadku sprzedaży nieruchomości, która w przeważającej części (2/3 powierzchni) stanowi budynek o przeznaczeniu mieszkalnym należy odprowadzić podatek VAT.

W ocenie składającego niniejszy wniosek sprzedaż wskazanej wyżej nieruchomości uznać należy za dokonaną przez osobę nieprowadzącą działalności gospodarczej. Za przyjęciem takiego rozwiązania przemawia fakt, iż podatnik zamierza dokonać korekty podatku VAT na podstawie przepisu art. 91 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług w związku ze zmianą przeznaczenia przedmiotowej nieruchomości na budynek o przeznaczeniu wyłącznie mieszkaniowym. a to oznacza, iż nieruchomość nigdy nie służyła dokonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Według art. 2 pkt 6 ustawy pod pojęciem towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT lub innej stawki podatku od towarów i usług niż stawka podstawowa, ze zwolnienia takiego lub obniżonej stawki VAT korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%. Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 cyt. ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (art. 41 ust. 12 ustawy).

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b (art. 41 ust. 12a ustawy).

Natomiast art. 41 ust. 12b ustawy stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

Na podstawie art. 41 ust. 12c ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Z powyższego wynika, że o możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12 i 12a ustawy decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

Ponadto, w oparciu o § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego - zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy - rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z powyższego wynika, że prawo do zastosowania obniżonej do wysokości 7% stawki podatku VAT wystąpi wówczas, gdy inwestycja będzie uznana za obiekt budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z Polską Klasyfikacji Obiektów Budowlanych.

Zgodnie natomiast z art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.), w związku z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez:

a.

budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;

b.

budynek mieszkalny jednorodzinny należy rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku;

c.

budowlę należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Z ww. przepisów wynika, że jeżeli przedmiotem sprzedaży będzie grunt z posadowionym na nim budynkiem mieszkalnym (etap surowy otwarty lub zamknięty), sklasyfikowanym w PKOB w dziale 11, to wówczas prawidłowym będzie zastosowanie 7% stawki podatku.

Z danych wskazanych we wniosku wynika, że Wnioskodawca nabył jako osoba fizyczna wraz z małżonką własność gruntu. Pierwotnie budynek, który miał zostać wzniesiony na powyższym gruncie miał mieć przeznaczenie częściowo mieszkaniowe i częściowo użytkowe. Jednak przed ukończeniem inwestycji Zainteresowany zamierza zmienić przeznaczenie nieruchomości na wyłącznie mieszkaniowe. Nieruchomość o symbolu PKOB 1121 - budynki mieszkalne, znajduje się w stanie surowym zamkniętym. Wyżej wymieniona, niezakończona inwestycja ma zostać sprzedana. Wnioskodawca zamierza dokonać korekty podatku VAT w związku ze zmianą przeznaczenia przedmiotowej nieruchomości na budynek o przeznaczeniu wyłącznie mieszkaniowym.

Reasumując, planowana przez Wnioskodawcę sprzedaż rozpoczętego obiektu mieszkalno-usługowego - stan surowy zamknięty - sklasyfikowanego w dziale 1121 PKOB, jako obiektu budownictwa mieszkaniowego, podlegać będzie opodatkowaniu wg 7% stawki podatku VAT. w przypadku, gdy wraz z dostawą obiektu budowlanego dokonywana jest dostawa gruntu (prawa własności gruntu), na którym obiekt ten jest posadowiony, z uwagi na treść art. 29 ust. 5 ustawy o VAT preferencyjną 7% stawkę podatku stosuje się do całej transakcji.

Jednocześnie tut. Organ pragnie wskazać, że w wydanej interpretacji uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe odnosząc się tylko do odpowiedzi na konkretne pytanie zadane we wniosku. Należy jednak podkreślić, że z punktu widzenia ustawy o podatku od towarów i usług Zainteresowany dokonując przedmiotowej transakcji będzie uznany za osobę prowadzącą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - mocą ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podkreślić należy, że z punktu widzenia ustawy o VAT, aby uznać Wnioskodawcę za prowadzącego działalność gospodarczą wystarczający jest zamiar jej prowadzenia w momencie rozpoczęcia inwestycji, choćby nawet w trakcie jej kontynuowania zamiar ten się zmienił.

Także z orzecznictwa ETS wynika, że sam zamiar prowadzenia działalności gospodarczej, potwierdzony obiektywnymi dowodami przesądza o potrzebie traktowania danego podmiotu jako podatnika VAT nawet wtedy, gdy organ skarbowy wie, że przewidywana działalność gospodarcza, która miała prowadzić do transakcji opodatkowanych, nie zostanie zrealizowana (orzeczenie w sprawie C-400/98 pomiędzy Finanzamt Goslar a Brigitte Breitsohl). z kolei brak takiego zamiaru wyklucza możliwość uznania danego podmiotu za podatnika VAT.

Za uznaniem Zainteresowanego za prowadzącego działalność gospodarczą w świetle ustawy o podatku od towarów i usług wyraźnie przemawiają fakty wskazane we wniosku tzn. w pozwoleniu na budowę wskazano, że budynek będzie miał przeznaczenie częściowo mieszkaniowe i częściowo użytkowe, a ponadto od części użytkowej odliczany był podatek VAT.

Zatem zamierzona przez Wnioskodawcę sprzedaż nieruchomości na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług będzie zaliczona do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i będzie podlegała opodatkowaniu. Podkreślić należy, iż Zainteresowanemu będzie w związku z tym faktem przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 i § 3 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone w niniejszej interpretacji. Dotyczy to w szczególności kwestii korekty podatku VAT w związku ze zmianą przeznaczenia przedmiotowej nieruchomości.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie z dnia 4 marca 2009 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl