ILPP2/443-112/12-4/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-112/12-4/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2012 r. (data wpływu 30 stycznia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 kwietnia 2012 r. (data wpływu 10 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu na kasie rejestrującej oraz dokumentowania przekazania wewnętrznego towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu na kasie rejestrującej oraz dokumentowania przekazania wewnętrznego towarów. W dniu 10 kwietnia 2012 r. przedmiotowy wniosek został uzupełniony poprzez przedstawienie własnego stanowiska.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działy specjalne produkcji rolnej (kurniki z kurami niesnymi), rozliczając się jak rolnik ryczałtowy PIT7/7 decyzją w sprawie wymiaru zaliczek na podatek dochodowy od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, miesięcznymi zaliczkami ustalonymi przez ww. decyzję oraz zarejestrowany jako podatnik czynny VAT, ewidencjonując sprzedaż jaj, z tych działów dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, za pomocą kasy fiskalnej zainstalowanej dobrowolnie od lutego 2006 r.

Ze względu na możliwość tańszego zakupu paszy bezpośrednio u producenta Zainteresowany otworzył w styczniu 2011 r. firmę o nazwie... zajmującą się sprzedażą paszy tegoż producenta dla odbiorców detalicznych. Firma ta zarejestrowana jest jak osoba fizyczna i podatnik czynny VAT.

Odbiorcy detaliczni są podmiotami w myśl art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Sprzedaż dla tych odbiorców Wnioskodawca prowadzi ewidencjonując ją na kasie fiskalnej, którą zainstalował dobrowolnie od dnia od 28 stycznia 2011 r. Wcześniej, tj. przed dniem 28 stycznia 2011 r. nie powstał obowiązek dla firmy... ewidencjonowania obrotu na kasie fiskalnej.

W latach poprzednich Zainteresowany nie ewidencjonował sprzedaży paszy na kasie fiskalnej ponieważ firma... zajmująca się sprzedażą paszy powstała w styczniu 2011 r.

Na potrzeby swoich działów specjalnych rolnych Wnioskodawca wydaje paszę dokumentem wewnętrznym o nazwie Wydanie Magazynowe bez ewidencjonowania jej na kasie fiskalnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy poprawną formą jest ewidencjonowanie sprzedaży paszy dla osób fizycznych, o których mowa w art. 111 ust. I ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, za pomocą kasy fiskalnej, natomiast pasza wydana na potrzeby działów specjalnych produkcji rolnej Wnioskodawcy bez ewidencjonowania jej na kasie fiskalnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, poprawną formą jest ewidencjonowanie sprzedaży paszy dla osób fizycznych, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, za pomocą kasy fiskalnej. Natomiast pasza wydawana na potrzeby działów specjalnych produkcji rolnej Zainteresowanego, bez ewidencjonowania jej na kasie fiskalnej, ponieważ i działy specjale produkcji rolnej Wnioskodawcy oraz jego firma... zajmująca się sprzedażą paszy są zarejestrowane jako podatnik czynny VAT jako osoba fizyczna na tym samym numerze NIP. Zainteresowany paszę może wydawać na potrzeby własne za pomocą dokumentu wewnętrznego o nazwie Wydanie Magazynowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Rolnikiem ryczałtowym, w myśl art. 2 pkt 19 ustawy, jest rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze, korzystający ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Artykuł 43 ust. 1 pkt 3 ustawy stanowi, iż zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

W świetle art. 43 ust. 3 ustawy, rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2.

Jednocześnie stosownie do treści art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

W przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych (art. 96 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działy specjalne produkcji rolnej (kurniki), zarejestrowany jest jako podatnik VAT czynny i ewidencjonuje sprzedaż z tych działów dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych za pomocą kasy rejestrującej od lutego 2006 r. W styczniu 2011 r. Zainteresowany otworzył firmę zajmującą się sprzedażą pasz dla odbiorców detalicznych, którzy są podmiotami określonym w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT. Firma Wnioskodawcy jest zarejestrowana jako osoba fizyczna i podatnik VAT czynny. Sprzedaż dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ewidencjonowana jest od dnia 28 stycznia 2011 r. na kasie rejestrującej. Jak wskazał Zainteresowany, przed tym dniem nie powstał wobec firmy obowiązek ewidencjonowania obrotu na kasie rejestrującej, kasa została zainstalowana dobrowolnie.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy poprawną formą ewidencjonowania sprzedaży paszy na rzecz osób fizycznych, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, jest ewidencjonowanie jej za pomocą kasy rejestrującej.

Z powołanych wyżej przepisów w sposób jednoznaczny wynika, iż sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych należy ewidencjonować przy zastosowaniu kas fiskalnych.

Zatem, biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż poprawną formą ewidencjonowania przez Wnioskodawcę sprzedaży paszy na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jest ewidencja przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednocześnie, jak wskazał Zainteresowany, na potrzeby prowadzonej przez siebie działalności w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej, wydaje on pasze ze swojej firmy.... Przedmiotowe wydanie pasz na potrzeby własne Wnioskodawca dokumentuje za pomocą dokumentu wewnętrznego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

a.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;

b.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3 ustawy).

Artykuł 106 ust. 1 ustawy określa, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

W przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, są wystawiane faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze - art. 106 ust. 7 ustawy.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatna dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jak wynika z opisu sprawy, zarówno działy specjalne produkcji rolnej, jak i firma Wnioskodawcy... zajmująca się sprzedażą pasz są zarejestrowane jako podatnik czynny VAT jako osoba fizyczna pod tym samym numerem NIP.

Biorąc pod uwagę opis sprawy stwierdzić należy, iż przedmiotowe przekazanie towarów w ramach prowadzonego przez Zainteresowanego przedsiębiorstwa nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Kluczowym zagadnieniem pozwalającym rozwiązać wskazany we wniosku problem jest definicja dostawy towarów uregulowana w art. 7 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tą definicją przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Interpretując ten przepis należy wskazać, że czynności przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, musi jednak towarzyszyć wydanie przedmiotowego towaru nabywcy. Tylko wówczas powstanie obowiązek podatkowy z tytułu tej czynności. Mowa jest w tym przepisie o tego rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towar (a więc potencjalnemu nabywcy) prawo do postępowania z nią jak właściciel. Należy przy tym uznać, że chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Zatem z celowościowej wykładni przepisu art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że aby doszło do dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o VAT muszą istnieć dwa podmioty - zbywca i nabywca towaru.

A zatem z uwagi na fakt, działy specjalne produkcji rolnej oraz działalność gospodarcza w zakresie sprzedaży pasz, stanowią jeden podmiot, który dla potrzeb rozliczeń z podatku VAT powinien rozliczać się składając jedną delację podatkową VAT-7, należy uznać, że przekazywanie towarów pomiędzy tymi jednostkami przez tego samego podatnika, nie stanowi dostawy towarów w myśl art. 7 ustawy, z uwagi na brak potencjalnego nabywcy tych towarów. Przedmiotowe przekazanie stanowi jedynie przesunięcie magazynowe i czynność ta nie może być dokumentowana fakturą VAT.

Reasumując, przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa Wnioskodawcy na rzecz prowadzonych przez niego również działów specjalnych produkcji rolnej, na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem stanowiącym jedną całość, nie stanowi dostawy towarów, z uwagi na brak przesłanek do zastosowania dostawy towarów uregulowanej w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. Z uwagi na powyższe przedmiotowe przesunięcie towarów nie może być dokumentowane wystawioną przez Zainteresowanego fakturą VAT, gdyż nie znajdą zastosowania regulacje zawarte w art. 106 ust. 1 ustawy, z uwagi na fakt, że nie występuje odrębny podmiot pełniący rolę nabywcy.

Zatem, dokumentowanie tej czynności dokumentem wewnętrznym (Wydanie Magazynowe), w ocenie tut. Organu, nie można uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl