ILPP2/443-112/11-4/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-112/11-4/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2, § 6 § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta Z., przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2011 r. (data wpływu 17 stycznia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 marca 2011 r. (data wpływu 24 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z wydatkami ponoszonymi na realizację projektu pn.: "Rewitalizacja (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z wydatkami ponoszonymi na realizację projektu pn.: "Rewitalizacja (...)". Wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 marca 2011 r. (data wpływu 24 marca 2011 r.) o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (Miasto Z.) zamierza realizować projekt pn.: "Rewitalizacja (...)" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Projektem objęty jest obszar centrum miasta (...). W ramach projektu wykonane zostaną prace budowlane, instalacyjne i konserwacje obejmujące odbudowę historycznego ratusza oraz remont 7 kamienic z zagospodarowaniem terenu wokół nich.

W ramach projektu przewiduje się zawarcie umów na roboty budowlano-montażowe, wykonanie usług związanych z prowadzeniem nadzoru inwestorskiego, a także przeprowadzeniem działań związanych z promocją projektu - ogłoszenia prasowe, wykonanie tablic informacyjnych, organizacja konferencji.

Teren, na którym wybudowany ma być ratusz należy w całości do Miasta Z., 6 kamienic objętych wnioskiem stanowi w chwili obecnej własność Miasta Z., a jedna z kamienic to współwłasność Wspólnoty Mieszkaniowej.

Po zakończeniu zadania nie zmieni się struktura własności kamienic.

W przypadku ratusza będzie on częściowo wykorzystywany na działalność gospodarczą.

W ratuszu mają znajdować się: sala widowiskowa i kameralna, galeria wystawiennicza, kawiarnia, restauracja, Klub Integracji Społecznej, świetlica środowiskowa, Biuro Informacji Turystycznej, Urząd Stanu Cywilnego, sala konferencyjna (dla potrzeb sesji Rady Miasta) oraz pomieszczenia dla radnych Rady Miasta.

Sala widowiskowa i sala kameralna oraz galeria wystawiennicza będą przekazane w administrowanie/użytkowanie Miejskiemu Domowi Kultury i będą w głównej mierze wykorzystywane do głównej działalności Domu Kultury. Zakłada się jednak również odpłatne wynajmowanie tych pomieszczeń oraz organizację w nich odpłatnych koncertów.

Zakłada się wydzierżawienie inwestorowi prywatnemu kawiarni i restauracji.

Pomieszczenia, w których mieścić się będzie Klub Integracji Społecznej i świetlica środowiskowa, przekazane zostaną w administrowanie/użytkowanie Miejskiemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej. Nie zakłada się prowadzenia w nich żadnej działalności opodatkowanej.

Pomieszczenie Biura Informacji Turystycznej będzie wydzierżawione organizacji turystycznej w celu prowadzenia informacji turystycznej.

Pomieszczenia Urzędu Stanu Cywilnego, sala konferencyjna oraz pomieszczenia dla Rady Miasta będą administrowane przez Urząd Miasta Z. i nie będzie prowadzona w nich działalność opodatkowana.

Przychody osiągnięte w ramach dzierżawy i wynajmu pomieszczeń będą trafiać do budżetu miasta i będą przeznaczone na koszty eksploatacji ratusza.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż:

1.

Projekt, o którym mowa jest realizacją zadań wynikających z art. 7 pkt 1 ust. 7, 9, i 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

2.

Kamienice objęte projektem są własnością Miasta Z. i na podstawie umowy cywilno-prawnej są przekazane w dzierżawę spółce miejskiej T. Za dzierżawę Miasto pobiera opłatę w wysokości 0,03 zł za m 2 powierzchni czynszowej lokalu. Opłata ta w części (około 12%) podlega opodatkowaniu stawką podstawową podatku VAT, a w pozostałej części dotyczy usług zwolnionych od podatku VAT.

Kamienice podzielone są na części usługowe oraz części mieszkalne. W budynkach prowadzona jest działalność opodatkowana (części usługowe) oraz zwolniona od podatku VAT (części mieszkaniowe). Wszystkie umowy dotyczące kamienic zawierane są przez Spółkę T., wszelkie przychody z działalności opodatkowanej stanowią przychody Spółki i przeznaczone są na jej działalność statutową. Jedna z kamienic objętych projektem w niewielkim udziale (ok. 7%) stanowi współwłasność Wspólnoty Mieszkaniowej. Kamienica ta jest również objęta umową dzierżawy z T. i jest zarządzana przez Spółkę. W celu uzyskania prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane podjęta zostanie uchwała o wyrażenie zgody na przebudowę kamienicy oraz uchwała w sprawie źródeł finansowania inwestycji. Wspólnota będzie partycypować w kosztach remontu części wspólnych oraz w remoncie mieszkania stanowiącego własność osoby fizycznej.

3.

Ratusz będący przedmiotem wniosku, po wybudowaniu zostanie przekazany w nieodpłatne użytkowanie samorządowej instytucji kultury - Miejskiemu Domowi Kultury. Jednostka ta będzie odpowiadać za wszelkie czynności prowadzone w budynku Ratusza - tj. będzie zawierać wszelkie umowy (dzierżawy, najmu), a przychody z prowadzonych działalności opodatkowanych będą stanowiły przychody jednostki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość prawna odzyskania podatku od towarów i usług w związku z planowanym do realizacji przez Miasto Z. projektem pn.: "Rewitalizacja (...)".

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 7b ustawy od podatku od towarów i usług Miasto Z. ma możliwość częściowego odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn.: "Rewitalizacja (...)".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności - zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 7, 9 i 15 ww. ustawy - zadania własne obejmują m.in. sprawy:

* gminnego budownictwa mieszkaniowego,

* kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,

* utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z opisu sprawy wynika, iż Miasto Z. zamierza realizować projekt pn.: "Rewitalizacja (...)" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Projektem objęty jest obszar centrum miasta (...).

W ramach projektu wykonane zostaną prace budowlane, instalacyjne i konserwacje obejmujące odbudowę historycznego ratusza oraz remont 7 kamienic z zagospodarowaniem terenu wokół nich.

Projekt jest realizacją zadań wynikających z art. 7 pkt 1 ust. 7, 9, i 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Wnioskodawca wskazał, iż kamienice objęte projektem są własnością Miasta Z. i na podstawie umowy cywilno-prawnej są przekazane w dzierżawę spółce miejskiej T. Za dzierżawę Miasto pobiera opłatę w wysokości 0,03 zł za m 2 powierzchni czynszowej lokalu. Opłata ta w części (około 12%) podlega opodatkowaniu stawką podstawową podatku VAT, a w pozostałej części dotyczy usług zwolnionych od podatku VAT.

Kamienice podzielone są na części usługowe oraz części mieszkalne. W budynkach prowadzona jest działalność opodatkowana (części usługowe) oraz zwolniona od podatku VAT (części mieszkaniowe). Wszystkie umowy dotyczące kamienic zawierane są przez Spółkę T., wszelkie przychody z działalności opodatkowanej stanowią przychody Spółki i przeznaczone są na jej działalność statutową. Jedna z kamienic objętych projektem w niewielkim udziale (ok. 7%) stanowi współwłasność Wspólnoty Mieszkaniowej. Kamienica ta jest również objęta umową dzierżawy z T. i jest zarządzana przez Spółkę. W celu uzyskania prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane podjęta zostanie uchwała o wyrażenie zgody na przebudowę kamienicy oraz uchwała w sprawie źródeł finansowania inwestycji. Wspólnota będzie partycypować w kosztach remontu części wspólnych oraz w remoncie mieszkania stanowiącego własność osoby fizycznej.

Ratusz będący przedmiotem wniosku, po wybudowaniu zostanie przekazany w nieodpłatne użytkowanie samorządowej instytucji kultury - Miejskiemu Domowi Kultury. Jednostka ta będzie odpowiadać za wszelkie czynności prowadzone w budynku Ratusza - tj. będzie zawierać wszelkie umowy (dzierżawy, najmu), a przychody z prowadzonych działalności opodatkowanych będą stanowiły przychody jednostki.

Wyjaśnić należy, iż opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Artykuł 8 ust. 1 ustawy stanowi, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powyższych przepisów wynika, iż w analizowanej sprawie Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, ponieważ przedmiotowe czynności w zakresie świadczenia usług dzierżawy są wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Tym samym, towary i usługi nabywane na potrzeby realizowanej inwestycji związane są z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Na mocy art. 41 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Z kolei stosownie do regulacji zawartej w art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe.

Oznacza to, iż z wynajmu sześciu kamienic Wnioskodawca uzyskuje obroty opodatkowane podatkiem VAT jak i zwolnione od podatku.

Natomiast siódma kamienica w części jest własnością wspólnoty mieszkaniowej, która będzie partycypować w kosztach remontu części wspólnych oraz w remoncie mieszkania stanowiącego własność osoby fizycznej.

Stosownie do zapisu art. 7 ust. 8 ustawy, w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach.

Natomiast art. 2 pkt 6 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r.) definiuje pojęcie towarów, przez które rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z cyt. wyżej przepisów art. 7 ust. 1 i ust. 8 ustawy wynika, że w sytuacji, w której podatnik, działając we własnym imieniu bierze udział w dostawie towaru w taki sposób, że zakupiony towar wydaje nabywcy lub też towar ten wydaje pierwszy z podmiotów na rzecz ostatniego w kolejności nabywcy, przyjmuje się, że podatnik ten nabył towar a następnie dokonał dostawy tego towaru. Zarówno przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisy wykonawcze do tej ustawy nie regulują zagadnienia odsprzedaży, towaru. Uznaje się, iż odsprzedaż towaru jest dostawą towaru realizowaną bezpośrednio przez podatnika (art. 7 ust. 1 ustawy) lub realizowaną na zasadach określonych w art. 7 ust. 8 ustawy. W rezultacie w obu ww. przypadkach dostawy ostateczne obciążenie podatkiem VAT spoczywa nie na pierwotnym nabywcy towaru, lecz na ich rzeczywistym użytkowniku.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy (w brzmieniu od dnia 1 kwietnia 2011 r.), za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Jeśli dochodzi do nieodpłatnego świadczenia usług dla celów innych niż działalność gospodarcza podatnika należy zwrócić uwagę, iż obowiązek podatkowy powstaje niezależnie od tego czy podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług służących wykonywaniu usługi na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika.

Natomiast w myśl przepisu art. 8 ust. 2a ustawy (obowiązującego od dnia 1 kwietnia 2011 r.), w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Stosownie do art. 30 ust. 3 ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

W związku z faktem, iż Wspólnota Mieszkaniowa zobowiązała się partycypować w kosztach inwestycji realizowanej przez Gminę, mamy do czynienia z ekwiwalentnością świadczenia Wnioskodawcy na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej.

A zatem z uwagi na to, iż roboty inwestycyjne zostaną wykonane w części na majątku Gminy, a w części na majątku Wspólnoty Mieszkaniowej, która będzie uczestniczyła w ich finansowaniu, nie można mówić o nieodpłatnym świadczeniu usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy.

Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca pełni rolę inwestora zadania inwestycyjnego i zapłaci wykonawcy za całość wykonanego i odebranego zadania inwestycyjnego, roboty związane z realizacją zadań w ramach ww. projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez wykonawców na Wnioskodawcę - dotyczy to również sytuacji, gdy roboty inwestycyjne realizowane będą bezpośrednio na majątku Wspólnoty Mieszkaniowej - to biorąc pod uwagę cyt. przepisy uznać należy, iż Wnioskodawca będzie działał w przedmiotowej sprawie w imieniu własnym lecz na rachunek innego podmiotu, tj. Wspólnoty Mieszkaniowej.

A zatem koszty zakupu robót i usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot (w niniejszej sprawie Wspólnota Mieszkaniowa) niż podmiot obciążony (Gmina Miasto) przez świadczącego usługę, Wnioskodawca zobowiązany będzie przenieść na faktycznego odbiorcę (Wspólnotę Mieszkaniową).

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zatem, w związku z tym, że Miasto w stosunku do wydatków ponoszonych na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej będzie występowało w charakterze otrzymującego usługi, jak i wyświadczającego usługi, czynność przeniesienia wydatków na faktycznego odbiorcę należy dokumentować fakturą VAT.

Również w przypadku dostawy towarów, mając na uwadze cyt. wyżej art. 7 ustawy, Wnioskodawca jest obowiązany wystawić fakturę VAT dokumentującą odsprzedaż towarów.

Ponadto, co wynika z wniosku, również siódma kamienica podzielona jest na część mieszkalną i użytkową.

W świetle wyżej dokonanej analizy również ta kamienica generuje obrót opodatkowany podatkiem VAT, jak i zwolniony.

W tym miejscu należy jednak podkreślić, że nabyte co do zasady prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie daje Wnioskodawcy prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości. Odliczyć bowiem można w całości wyłącznie podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika.

Natomiast jak wynika z treści wniosku nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi będą nabyte z zamiarem wykorzystania ich do działalności opodatkowanej i zwolnionej od podatku VAT.

W przypadku gdy towary i usługi wykorzystywane są przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego - art. 90 ust. 1 ustawy.

Jeżeli natomiast nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1 ww. artykułu, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy), a sposób obliczenia proporcji regulują dalsze przepisy art. 90 ustawy.

Podkreślić bowiem należy, iż po zakończeniu realizacji projektu będzie on generować obrót opodatkowany i zwolniony. W zależności od stanu faktycznego struktura sprzedaży uzyskana przez Wnioskodawcę może się zmieniać i rzeczywisty poziom wskaźnika korekty znany będzie Podatnikowi po zakończeniu każdego roku podatkowego. Zatem konieczna będzie korekta odliczonego wcześniej podatku naliczonego.

Po zakończeniu danego roku podatkowego podatnik wykonujący czynności w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, obowiązany jest do obliczenia realnej proporcji sprzedaży dla tego roku. Wskaźnik ten posłuży w kolejnym roku do bieżącego wstępnego rozliczania podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy, a także do sporządzenia rocznej korekty podatku naliczonego, odliczonego wstępnie na podstawie struktury z roku poprzedniego.

Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonywania korekty zostały określone w art. 91 ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższą analizę oraz powołane przepisy, należy stwierdzić, iż odliczenie podatku naliczonego w całości jest możliwe jedynie w sytuacji gdy istnieje bezsporny związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie Wnioskodawca w momencie dokonania zakupu ma obowiązek odrębnego określenia, czy podatek wynikający z otrzymanych faktur związany będzie z czynnościami opodatkowanymi czy też zwolnionymi z tego podatku, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania wyłącznie czynności zwolnionych od podatku.

Zatem w przypadku zakupów związanych wyłącznie z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT, Wnioskodawcy będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku wynikającego z faktur dokumentujących te zakupy.

W sytuacji, gdy zakupy związane są zarówno z działalnością opodatkowaną jak i zwolnioną od podatku, a Wnioskodawca nie ma możliwości bezpośredniego przyporządkowania kwot podatku naliczonego do czynności w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, ma on prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z proporcją obliczoną według zasad określonych przepisami art. 90 ustawy.

Zatem, w przypadku wydatków poniesionych w związku z pracami budowlanymi dotyczącymi kamienic, w części w jakiej wydatki będą miały związek ze sprzedażą opodatkowaną, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Natomiast w przypadku, gdy zakupy służyć będą czynnościom opodatkowanym i zwolnionym niema możliwości ich przyporządkowania (zastosowanie znajdzie art. 90 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, iż pracom rewitalizacji podlegać będzie również ratusz, który po wybudowaniu zostanie przekazany w nieodpłatne użytkowanie samorządowej instytucji kultury - Miejskiemu Domowi Kultury. Jednostka ta będzie odpowiadać za wszelkie czynności prowadzone w budynku Ratusza - tj. będzie zawierać wszelkie umowy (dzierżawy, najmu), a przychody z prowadzonych działalności opodatkowanych będą stanowiły przychody jednostki.

W przedmiotowej sprawie biorąc pod uwagę wcześniej powołane przepisy art. 8 ust. 2 ustawy, przekazanie w nieodpłatnie użytkowanie Ratusza Miejskiemu Ośrodkowi Kultury w ramach realizacji przedmiotowego projektu, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie będzie miał w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne przekazanie we władanie w wyniku umowy użyczenia powstałego Ratusza odbędzie się w związku z działalnością gospodarczą Gminy (wykonywaną we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych, zwolnionych od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przypadku przekazania w nieodpłatnie użytkowanie Ratusza Miejskiemu Ośrodkowi Kultury warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż nabywane towary i usługi w ramach realizacji zadania nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji inwestycji w związku z rewitalizacją Ratusza.

W związku z powyższym należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług wykorzystywanych do realizacji projektu pn.: "Rewitalizacja (...)" tylko w takiej części, w jakiej nabyte towary i usługi są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zatem z uwagi na fakt, iż w opisanym zdarzeniu przyszłym wniosku występują różne kategorie czynności, tj. opodatkowane, zwolnione i niepodlegające opodatkowaniu, a dokonywane zakupy związane są ze wszystkimi kategoriami czynności, należało uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl