ILPP2/443-1108/13-2/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1108/13-2/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2013 r. (data wpływu 15 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego wydania towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego wydania towarów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Spółka z o.o. (dalej. "Spółka", "Wnioskodawca") jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów usług. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest produkcja artykułów chemii budowlanej takich jak kleje do glazury i gresu, zaprawy murarskie, tynki, masy spoinujące, wylewki samopoziomujące, masy gruntujące i izolujące, farby elewacyjne, gipsy, gładzie, systemy dociepleń budynków, systemy renowacyjne i naprawy betonów.

W celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, umocnienia dotychczasowej pozycji na rynku, dotarcia do nowych klientów oraz zwiększenia rozpoznawalności własnej marki Wnioskodawca podejmuje szereg działań o charakterze promocyjnym i marketingowym. Ww. działania skierowane są do partnerów handlowych Spółki m.in. sieci budowlanych, hurtowni, marketów oraz sklepów budowlanych, jak również ostatecznych odbiorców (konsumentów) oferowanych przez Spółkę produktów (dalej łącznie "Obdarowani").

W ramach prowadzonych działań Wnioskodawca dokonuje nieodpłatnych wydań towarów na rzecz Obdarowanych (tekst jedn.: przenosi nieodpłatnie prawo do rozporządzania jak właściciel różnego rodzaju towarami), w tym np. wydaje nieodpłatnie Obdarowanym gadżety reklamowe opatrzone logo Spółki np. t-shirty, kamizelki odblaskowe, miarki, kubki, długopisy, notatniki, kalendarze ścienne i na biurko, naklejki, itp. (dalej łącznie "Towary"). Celem takich przekazań jest zmotywowanie Obdarowanych do kontynuowania współpracy z Wnioskodawcą, do dokonywania większych i częstszych zakupów produktów oferowanych przez Wnioskodawcę, jak również zbudowanie i podtrzymanie dobrych relacji, a także maksymalizacja rozpoznawalności Wnioskodawcy. Tym samym ww. Towary są przekazywane na cele związane z działalnością gospodarczą Spółki.

Jednostkowa cena nabycia Towaru (bez podatku), a w przypadku, gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia Towaru, określona w momencie przekazywania Towaru, nie przekracza/nie będzie przekraczać 10 zł. Mogą przy tym mieć miejsce sytuacje, w których na rzecz jednego Obdarowanego zostanie przekazana jednorazowo większa ilość Towarów, których łączna wartość (biorąc pod uwagę cenę nabycia i koszt wytworzenia) dla jednego Obdarowanego może przekroczyć 10 zł, sięgając wartości również przekraczających poziom 100 czy 200 złotych. Ze względów praktycznych, w celu umożliwienia ich efektywnego transportu, przekazywane Towary mogą być - w zależności od ich ilości oraz specyfiki - pakowane w grupy po kilka/kilkanaście/kilkadziesiąt sztuk (np. w opakowaniach zbiorczych).

Jednocześnie Spółka pragnie poinformować, że nie prowadzi ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości Obdarowanego i Obdarowanych otrzymujących nieodpłatnie przekazywane Towary, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT, a przy wytworzeniu (nabyciu) wydanych Towarów przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

W świetle powyższego, w celu wyeliminowania wątpliwości co do właściwego stosowania obowiązujących przepisów ustawy o VAT, Spółka wnosi o udzielenie odpowiedzi na następujące pytanie.

1. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym, Towary nieodpłatnie przekazywane przez Spółkę, w sposób opisany w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, na rzecz Obdarowanego/Obdarowanych, mogą być uznane za prezenty o małej wartości w rozumieniu przepisów o VAT i tym samym ich wydanie nie podlega opodatkowaniu VAT, bez względu na ilość Towarów przekazywanych jednemu Obdarowanemu (tekst jedn.: również gdy wydanie następuje w opakowaniach zbiorczych).

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Towary nieodpłatnie przekazywane przez Spółkę na rzecz Obdarowanego/Obdarowanych, powinny być uznane za prezenty małej wartości w rozumieniu przepisów o VAT i tym samym ich wydanie nie podlega opodatkowaniu VAT, bez względu na ich ilość przekazywaną jednemu Obdarowanemu (również gdy wydanie następuje w opakowaniach zbiorczych).

Zdaniem Spółki, podejście to uzasadniają poniższe argumenty

1. Obowiązujące przepisy

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z przywołanego przepisu wynika, że zakresem przedmiotowym ustawy o VAT objęte są czynności o charakterze odpłatnym.

Jednocześnie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT określa przypadki, w których w drodze wyjątku oraz przy spełnieniu ustawowo określonych przesłanek, za odpłatne, a więc podlegające opodatkowaniu, uznaje się również dostawy towarów dokonywane bez wynagrodzenia. Z treści przepisu art. 7 ust. 3 ustawy o VAT wynika zaś, że wyłącza on zastosowanie powyższego przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT (wprowadzającego opodatkowanie nieodpłatnych wydań towarów) w odniesieniu m.in. do przekazywanych prezentów o małej wartości, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Natomiast odwołując się do legalnej definicji sformułowanej w art. 7 ust. 4 ustawy o VAT poprzez prezenty o małej wartości należy rozumieć przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1.

łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2.

których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

3. Analiza gramatyczna przepisu art. 7 ust. 4 ustawy o VAT

Na wstępie zauważyć należy, że w przepisie art. 7 ust. 4 ustawy o VAT wyróżnić można dwie kategorie prezentów o małej wartości, dla których przewidziano limity w różnej wysokości. Po pierwsze mamy do czynienia z prezentami, których przekazanie jest ewidencjonowane (art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT), po drugie - występują prezenty nieobjęte ewidencjonowaniem (art. 7 ust. 4 pkt 2 Ustawy O VAT).

Zdaniem Spółki, analiza językowa przepisu art. 7 ust. 4 ustawy o VAT nie pozwala na stwierdzenie, że zamiarem ustawodawcy było połączenie obu dyspozycji

pkt 1 oraz pkt 2 ust. 4 art. 7 ustawy o VAT i tym samym zdefiniowanie prezentów o małej wartości poprzez dwie przesłanki, których łączne wypełnienie pozwala na zdefiniowanie prezentu jako prezentu małej wartości.Ustawodawca, zmierzając bowiem do ustalenia kilku przesłanek wspólnie będących warunkiem zastosowania danej regulacji używa do tego celu odpowiednich łączników ("i", "oraz " itp.) albo ich synonimów, co w tej sytuacji nie ma miejsca. Oznacza to, że literalne brzmienie analizowanego przepisu art. 7 ust. 4 ustawy o VAT prowadzi do wniosku, że wskazanych przesłanek nie należy rozpatrywać łącznie jako części składowych jednego warunku wyłączenia dokonywanych przekazań Towaru/Towarów z opodatkowania VAT.

Ponadto, literalne brzmienie przepisu art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT odnosi się do pojęcia "towaru" w liczbie pojedynczej " (...) jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł", w przeciwieństwie do przepisu art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT, który już takiego odniesienia do towaru w liczbie pojedynczej nie zawiera. Dodatkowo, brzmienie przepisu art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT odnosi się do pojęcia jednostkowej ceny " (...) jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł" (podkreślenie Spółki).

Według definicji zawartej w Słowniku PWN (http://sjp.pwn.pl/slownik)"jednostkowy" oznacza odniesienie do pojedynczej rzeczy. Natomiast według definicji ze Słownika PWN Biznes (http://biznes.pwn.pl) koszt jednostkowy to koszt całkowity przypadający na jednostkę produkcji. Wobec czego, zdaniem Spółki, pojęcie "jednostkowa", oznacza w analizowanym przepisie, że cenę nabycia lub koszt wytworzenia należy odnosić do pojedynczego Towaru wydawanego nieodpłatnie.

Zdaniem Spółki, powyższa analiza gramatyczna przepisu art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT prowadzi do wniosku, że limit dotyczący ceny nabycia/jednostkowego kosztu wytworzenia nie przekraczający 10 zł odnosi się tutaj tylko do jednego Towaru, tj. limit ten nie powinien zatem obejmować opisanej w stanie faktycznym sytuacji w której na rzecz jednego Obdarowanego zostanie przekazana większa ilość Towarów, których łączna wartość (biorąc pod uwagę cenę nabycia/koszt wytworzenia) dla jednego Obdarowanego może przekroczyć 10 zł, sięgając wartości również przekraczających poziom 100 czy 200 złotych (w sytuacji, gdy Spółka nie prowadzi ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości Obdarowanego/Obdarowanych, którzy otrzymują przekazywane w opisany powyżej sposób Towary). W opinii Spółki, powyższego traktowania nie zmienia także fakt, że Towary mogą przy ich przekazywaniu zostać pakowane w grupy po kilka/kilkanaście/kilkadziesiąt sztuk (np. w opakowania zbiorcze). Jak to już zostało wskazane w opisie stanu taktycznego/zdarzenia przyszłego takie przykazywanie Towarów wynika jedynie ze względów praktycznych i ma na celu umożliwienie ich efektywnego transportu (przemieszczania) oraz wręczania Obdarowanym, z tych też względów czynności te jako jedynie techniczny aspekt przekazywania Towarów nie mogą wpływać na limit (rozumiany w powyżej przedstawiony przez Spółkę sposób) dotyczący jednostkowej ceny nabycia/jednostkowego kosztu wytworzenia Towarów w rozumieniu przepisu art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT.

2. Analiza celowościowa przepisu art. 7 ust. 4 ustawy o VAT

Do podobnych wniosków, jak powyżej opisana analiza gramatyczna przepisu art. 7 ust. 4 ustawy o VAT, prowadzi również analiza celowościowa tego przepisu.

Zdaniem Spółki, intencją ustawodawcy wprowadzającego do obowiązującego porządku prawnego analizowaną regulację było określenie sytuacji, w których brak będzie obowiązku opodatkowywania VAT nieodpłatnych przekazań towarów wyłącznie z uwagi na niewielką wartość dokonywanych przekazań. W ocenie Spółki, ustawodawca dokonał w tym zakresie wyodrębnienia dwóch niezależnych od siebie sytuacji, których wystąpienie (także pojedynczo, co wykazała powyższa analiza gramatyczna) uprawnia podatnika do nieopodatkowywania dokonywanych przekazań. Brak obowiązku opodatkowywania VAT dotyczy zatem następujących przekazań dokonywanych nieodpłatni:

* przekazania towarów o łącznej wartości do 100 zł w danym roku podatkowym - na rzecz jednego odbiorcy (zgodnie z prowadzoną ewidencją) oraz

* przekazania towarów o jednostkowej wartości nieprzekraczającej 10 zł - bez względu na łączną kwotę przekazań takich towarów dokonanych w danym roku na rzecz konkretnego podmiotu.

Należy przy tym uznać, że samo wyłączenie obowiązku ewidencjonowania, przewidziane w przepisie art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy ma na celu uniknięcie konieczności weryfikowania czy dany podmiot otrzymał "niskocenne" przedmioty, których wartość mogłaby przekroczyć np. 100 zł, gdyż charakter wydań często uniemożliwia taką weryfikację (np. przy masowych akcjach marketingowych).

W konsekwencji, w kontekście zadanego przez Spółkę pytania należy uznać, że celem ustawodawcy było wyłączenie z zakresu opodatkowania VAT nieodpłatnych przekazań towarów, w sytuacji gdy jednostkowa cena nabycia/koszt wytworzenia przekazywanych nieodpłatnie towarów nie przekroczy 10 zł, bez względu na ilość przekazanych danej osobie (odbiorcy) towarów.

3. Praktyka organów podatkowych

W tym miejscu Spółka pragnie zwrócić uwagę na fakt, że ww. podejście znajduje poparcie w dotychczasowej praktyce organów podatkowych, przykładowo:

* w interpretacji indywidualnej z dnia 14 sierpnia 2013 r. sygn. ILPP2/443-444/13-3/MN Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wskazał, że: "(...) na opodatkowanie podatkiem od towarów i usług opisanego we wniosku nieodpłatnego przekazania nie ma wpływu ilość przekazanych towarów jednemu podmiotowi, ani status tego podmiotu. W szczególności, w analizowanej sprawie nie ma znaczenia, iż towary te przekazywane są w opakowaniach zbiorczych, w których może znajdować się kilka, kilkanaście lub kilkadziesiąt pojedynczych opakowań tego samego rodzaju towaru o tej samej pojemności/wadze. Istotne znaczenie ma, że jednostkowy koszt wytworzenia (ewentualnie cena nabycia) pojedynczego towaru nie przekracza 10 zł netto",

* w interpretacji indywidualnej z dnia 7 sierpnia 2013 r. sygn. IPTPP2/443-454/13-4/JN Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdził, że: "(...) nieodpłatne przekazywanie przez Wnioskodawcę towarów (prezentów), których jednostkowy koszt wytworzenia lub jednostkowa cena nabycia (bez podatku), określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł, niezależnie od ilości prezentów przekazywanych jednorazowo jednemu kontrahentowi i ich łącznej wartości, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stosownie do art. 7 ust. 3 w związku z art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy",

* w interpretacji indywidualnej z dnia 16 lipca 2013 r. sygn. IPTPP1/443-293/13-4/RG Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi wyraził pogląd, że: "(...) towary w opakowaniu zbiorczym nie stanowią przedmiotu zbiorowego, gdyż już pojedynczy towar ma zasadnicze znaczenie gospodarcze i może samodzielnie, indywidualnie występować w obrocie gospodarczym. W rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy, towarem są pojedyncze sztuki towaru, które zgodnie z przedstawioną argumentacją i przepisami ustawy, spełniają wymogi zaklasyfikowania ich (każdej z osobna pojedynczej sztuki Towaru), jako prezentów o małej wartości",

* w interpretacji indywidualnej z dnia 2 lipca 2013 r. sygn. IPPP1/443-398/13-2/ISZ Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał, że: "(...) nieodpłatne przekazywanie przez Wnioskodawcę poszczególnych towarów, nawet w opakowaniach zbiorczych (np. zgrzewka, karton, paleta), których jednostkowa cena nabycia netto przez Spółkę (koszt wytworzenia) pojedynczego opakowania detalicznego (jednostki opakowania, która jest przeznaczona dla ostatecznego konsumenta, np. batonik, słoik majonezu, torebka zupy w proszku, słoik obiadku lub soczku dla dziecka, etc.) przekazywanych towarów nie przekracza 10 zł oraz przekazanie będzie miało związek z działalnością gospodarczą, mieści się w definicji prezentu o małej wartości, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy. Tym samym powyższe nieodpłatne przekazanie nie stanowi dostawy towarów i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy",

* w interpretacji indywidualnej z dnia 28 marca 2013 r. sygn. IPPP1/443-96/13-2/ISZ Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, odstępując od uzasadnienia, uznał za prawidłowe stanowisko podatnika zgodnie z którym: "Przekazanie więc jednorazowo jednej osobie opakowań zbiorczych Towarów o jednostkowej cenie nabycia poniżej 10 zł, ale o łącznej cenie nabycia przekraczającej 100 zł, spełniać będzie definicję przekazania prezentów o małej wartości. Takie przekazanie nie jest uznawane przez ustawę VAT za dostawę towarów, a tym samym nie rodzi obowiązku naliczenia podatku VAT należnego",

* w interpretacji indywidualnej z dnia 7 lutego 2012 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPP1/443-1623/11-2/JL, potwierdził stanowisko podatnika, zgodnie z którym: "(...) dla uznania danego przedmiotu nieodpłatnego przekazania za prezent o małej wartości, w rozumieniu art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT, istotne jest, czy cena nabycia lub koszt wytworzenia (liczony bez podatku) jednej sztuki przekazywanego towaru nie przekracza 10 zł. Nie ma zatem znaczenia łączna wartość wszystkich towarów przekazywanych jednorazowo jednej osobie",

* interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 12 stycznia 2012 r., sygn. ILPP2/443-1476/11-2/AK: "w konsekwencji, w myśl powołanego wyżej przepisu art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT nieodpłatne przekazywanie produktów Spółki w formie prezentów nie stanowi dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Bez znaczenia dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy jest fakt, iż cena (lub koszt wytworzenia) za opakowanie zbiorcze produktu Spółki przekracza kwotę 10 zł, bowiem kluczowym jest jednostkowa cena (koszt wytworzenia) przedmiotowego prezentu",

* interpretacjach Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 sierpnia 2011 r. sygn. ILPP2/443-792/11-2/EN oraz sygn. ILPP2/443-793/11-4/MR "w świetle powyższego oraz mając na uwadze przytoczone wyżej przepisy należy stwierdzić, iż bez względu na ilość przekazywanych przez Spółkę jednemu podmiotowi towarów, z uwagi na fakt, że jednostkowa wartość nabycia tych towarów nie przekracza 10 zł, nieodpłatne ich wydanie nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stosownie do art. 7 ust. 3 w związku z art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy".

Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, że w przypadku, gdy cena jednostkowa/koszt wytworzenia Towaru/Towarów przekazywanych przez nią nieodpłatnie Obdarowanym nie będzie przekraczała 10 zł, wówczas Spółka nie będzie zobowiązana do opodatkowywania VAT takiego przekazania. Zasada ta będzie miała zastosowanie także w sytuacji, gdy na rzecz jednego Obdarowanego zostanie przekazana większa ilość takich Towarów (o jednostkowym koszcie wytworzenia/cenie nabycia poniżej 10 zł), których łączna wartość (biorąc pod uwagę cenę nabycia/koszt wytworzenia) dla jednego Obdarowanego może przekroczyć 10 zł, sięgając wartości również przekraczających poziom 100 czy 200 złotych, np. w opakowaniu zbiorczym, przy założeniu, że Spółka nie prowadzi i nie będzie prowadzić w tym zakresie ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości Obdarowanego/Obdarowanych, którzy otrzymują przekazywane w opisany powyżej sposób Towary, a samo przekazanie Towarów dokonywane będzie na cele związane z działalnością gospodarczą Spółki.

Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe wynika z literalnej i celowościowej wykładni art. 7 ust. 3 i ust. 4 ustawy o VAT oraz znajduje potwierdzenie w poglądach doktryny interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Ministra Finansów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 7 ust. 2 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

#8210; jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy - przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Stosownie do art. 7 ust. 4 ustawy - przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1.

o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2.

których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Z powyższych przepisów wynika, że nie jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług przekazanie klientom towarów, których jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazania towaru, nie przekracza 10 zł. Nie jest również opodatkowane przekazanie prezentów, których wartość mieści się w przedziale od 10,01 zł do 100 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych. Jeżeli wartość przekazanego towaru przekracza 100 zł podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia.

Podkreślić w tym miejscu należy, że konstrukcja przewidziana w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy zakłada, że jeżeli wartość jednostkowa wydawanego towaru nie przekracza 10 zł, jego wydanie nie będzie podlegać opodatkowaniu niezależnie od tego komu zostały wydane towary i czy podatnik prowadzi ewidencję obdarowanych, o której mowa w pkt 1 analizowanego przepisu.

Z wniosku wynika, że Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów usług. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest produkcja artykułów chemii budowlanej takich jak kleje do glazury i gresu, zaprawy murarskie, tynki, masy spoinujące, wylewki samopoziomujące, masy gruntujące i izolujące, farby elewacyjne, gipsy, gładzie, systemy dociepleń budynków, systemy renowacyjne i naprawy betonów.

W celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, umocnienia dotychczasowej pozycji na rynku, dotarcia do nowych klientów oraz zwiększenia rozpoznawalności własnej marki Spółka podejmuje szereg działań o charakterze promocyjnym i marketingowym. Ww. działania skierowane są do partnerów handlowych Spółki m.in. sieci budowlanych, hurtowni, marketów oraz sklepów budowlanych, jak również ostatecznych odbiorców (konsumentów) oferowanych przez Spółkę produktów.

W ramach prowadzonych działań Spółka dokonuje nieodpłatnych wydań towarów na rzecz Obdarowanych (tekst jedn.: przenosi nieodpłatnie prawo do rozporządzania jak właściciel różnego rodzaju towarami), w tym np. wydaje nieodpłatnie Obdarowanym gadżety reklamowe opatrzone logo Spółki np. t-shirty, kamizelki odblaskowe, miarki, kubki, długopisy, notatniki, kalendarze ścienne i na biurko, naklejki, itp. Celem takich przekazań jest zmotywowanie Obdarowanych do kontynuowania współpracy ze Spółką, do dokonywania większych i częstszych zakupów produktów oferowanych przez Spółkę, jak również zbudowanie i podtrzymanie dobrych relacji, a także maksymalizacja rozpoznawalności Spółki. Tym samym ww. Towary są przekazywane na cele związane z działalnością gospodarczą Spółki.

Jednostkowa cena nabycia Towaru (bez podatku), a w przypadku, gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia Towaru, określona w momencie przekazywania Towaru, nie przekracza/nie będzie przekraczać 10 zł. Mogą przy tym mieć miejsce sytuacje, w których na rzecz jednego Obdarowanego zostanie przekazana jednorazowo większa ilość Towarów, których łączna wartość (biorąc pod uwagę cenę nabycia i koszt wytworzenia) dla jednego Obdarowanego może przekroczyć 10 zł, sięgając wartości również przekraczających poziom 100 czy 200 złotych. Ze względów praktycznych, w celu umożliwienia ich efektywnego transportu, przekazywane Towary mogą być - w zależności od ich ilości oraz specyfiki - pakowane w grupy po kilka/kilkanaście/kilkadziesiąt sztuk (np. w opakowaniach zbiorczych).

Jednocześnie Spółka wskazała, że nie prowadzi ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości Obdarowanego i Obdarowanych otrzymujących nieodpłatnie przekazywane Towary, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT, a przy wytworzeniu (nabyciu) wydanych Towarów przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opis sprawy wskazać należy, że nieodpłatne przekazanie towarów będących przedmiotem wniosku, których jednostkowa cena nabycia (bez podatku) nie przekracza 10 zł, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Powyższe wynika z faktu, że stanowią one prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 ustawy, a ich przekazanie następuje na cele związane z działalnością gospodarczą Spółki. Bowiem, jak wskazała Spółka, celem takich przekazań jest zmotywowanie Obdarowanych do kontynuowania współpracy ze Spółką, do dokonywania większych i częstszych zakupów produktów oferowanych przez Spółkę, jak również zbudowanie i podtrzymanie dobrych relacji, a także maksymalizacja rozpoznawalności Spółki. Tym samym ww. Towary są przekazywane na cele związane z działalnością gospodarczą Spółki.

Ponadto, w świetle przytoczonych przepisów - art. 7 ust. 3 w zw. z art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy - na opodatkowanie podatkiem od towarów i usług opisanego we wniosku nieodpłatnego przekazania nie ma wpływu ilość przekazanych przez Spółkę Towarów jednemu podmiotowi. W szczególności, w analizowanej sprawie nie ma znaczenia fakt, że Towary te przekazywane są w opakowaniach zbiorczych, w których może znajdować się kilka, kilkanaście lub kilkadziesiąt sztuk danego Towaru. Istotne znaczenie ma fakt, że jednostkowy koszt wytworzenia (ewentualnie cena nabycia) pojedynczego towaru nie przekracza 10 zł netto.

Reasumując, nieodpłatne wydania przez Spółkę towarów, których jednostkowa cena nabycia (bez podatku) nie przekracza 10 zł nie stanowią dostawy towarów w rozumienia ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, niezależnie od ilości przekazanych towarów danemu podmiotowi.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl