ILPP2/443-1105/13-3/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1105/13-3/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z 10 listopada 2013 r. (data wpływu 15 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia w całości podatku VAT zapłaconego przy zakupie praw autorskich do programu komputerowego/systemu komputerowego/zbioru programów komputerowych/oprogramowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia w całości podatku VAT zapłaconego przy zakupie praw autorskich do programu komputerowego/systemu komputerowego/zbioru programów komputerowych/oprogramowania.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, posiadającą status polskiego rezydenta podatkowego (dalej: "Wnioskodawca"). Zamierza on zostać wspólnikiem (komandytariuszem) w nowotworzonej spółce komandytowej Y (dalej jako: "Y"). Komplementariuszem w Y będzie polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Y będzie prowadzić działalność m.in. w zakresie tworzenia i dostarczania oprogramowania dla podmiotów z branży takich jak transport, spedycja i logistyka. W ramach prowadzonej działalności Y m.in. na wytworzone i/lub nabyte oprogramowanie będzie udzielać swoim klientom licencji umożliwiających korzystanie z takiego oprogramowania. Y będzie zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

Y rozważy możliwość dokonania od podmiotu X (najprawdopodobniej od spółki jawnej, polskiego rezydenta podatkowego) zakupu praw autorskich do programu komputerowego/systemu informatycznego/zbioru programów komputerowych/oprogramowania (dalej jako: "Prawa") niezbędnych dla prowadzonej przez Y działalności w zakresie obsługi klientów głównie z branży transportowej, spedycji i logistyki. Y będzie oddawać swoim klientom Prawa do używania na podstawie umowy licencyjnej.

Zakupione przez Y Prawa będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, takich jak np. świadczenie usług polegające na odpłatnym udzielaniu licencji podlegające opodatkowaniu VAT.

Y i X zawarłyby umowę sprzedaży z określoną ceną netto + podatek VAT (dalej jako: "cena nabycia"). Jak wynika ze wstępnych informacji uzyskanych od podmiotu, który mógłby być potencjalnym sprzedającym, cena za Prawa określona w umowie wynikałaby z wyceny Praw dokonanej przez niezależnego rzeczoznawcę, którą legitymować się będzie sprzedawca (X).

Wnioskodawca wywodzi swoje uprawnienie do wystąpienia z niniejszym wnioskiem z art. 14n § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że Spółka komandytowa, dla której zaistnieć mają skutki podatkowe opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego dotyczącego podatku od towarów i usług będzie mieć nazwę A (...) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa (dalej jako "Spółka"), a jej siedziba będzie mieścić się w P. Na dzień udzielania niniejszej odpowiedzi na wezwanie, Wnioskodawca informuje, iż została zawarta umowa Spółki oraz złożone zostały stosowne dokumenty do Krajowego Rejestru Sądowego, a Wnioskodawca oczekuje na zarejestrowanie Spółki w Krajowym Rejestrze Sądowym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy uwzględniając przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, mając na uwadze fakt, że Prawa będą przez Y wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, Y będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktury dokumentującej nabycie Praw.

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługiwać mu będzie pełne prawo do odliczenia całego podatku VAT naliczonego przy nabyciu Praw.

Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 ustawy VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4 art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy VAT nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku. gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym transakcja nabycia Praw przez Y będzie transakcją opodatkowaną VAT. Prawa będą również wykorzystywane przez Y do prowadzenia przez nią działalności gospodarczej, w tym polegającej na wykonywaniu czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym, w opinii Wnioskodawcy, w zakresie w jakim Prawa będą wykorzystywane przez Y do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, Y będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT dokumentującej nabycie Praw.

Y wskazuje, że nabycie Praw będzie elementem niezbędnym do wykonywania przez Y usług wpisujących się w przedmiot jej działalności, tj. usług podlegających opodatkowaniu VAT.

W rezultacie Wnioskodawca uważa, iż należy przyjąć, że dokonując zakupu Praw związanych bezpośrednio z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Y będzie mieć prawo do odliczenia podatku naliczonego na fakturze potwierdzającej nabycie Praw.

Stanowisko zgodne ze stanowiskiem Spółki zaprezentował m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 10 października 2012 r. o nr IPPP2/443-892/12 -2/MM.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jeden z nich wynika z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu lub jest zwolniona od podatku.

Natomiast, w myśl art. 88 ust. 4 ustawy - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wniosku wynika, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną, posiadającą status polskiego rezydenta podatkowego. Zamierza on zostać wspólnikiem (komandytariuszem) w nowotworzonej spółce komandytowej Y. Komplementariuszem w Y będzie polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Y będzie prowadzić działalność m.in. w zakresie tworzenia i dostarczania oprogramowania dla podmiotów z branży takich jak transport, spedycja i logistyka. W ramach prowadzonej działalności Y m.in. na wytworzone i/lub nabyte oprogramowanie będzie udzielać swoim klientom licencji umożliwiających korzystanie z takiego oprogramowania. Y będzie zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

Y rozważy możliwość dokonania od podmiotu X (najprawdopodobniej od spółki jawnej, polskiego rezydenta podatkowego) zakupu praw autorskich do programu komputerowego/systemu informatycznego/zbioru programów komputerowych/oprogramowania niezbędnych dla prowadzonej przez Y działalności w zakresie obsługi klientów głównie z branży transportowej, spedycji i logistyki. Y będzie oddawać swoim klientom Prawa do używania na podstawie umowy licencyjnej.

Zakupione przez Y Prawa będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, takich jak np. świadczenie usług polegające na odpłatnym udzielaniu licencji podlegające opodatkowaniu VAT.

Y i X zawarłyby umowę sprzedaży z określoną ceną netto + podatek VAT. Jak wynika ze wstępnych informacji uzyskanych od podmiotu, który mógłby być potencjalnym sprzedającym, cena za Prawa określona w umowie wynikałaby z wyceny Praw dokonanej przez niezależnego rzeczoznawcę, którą legitymować się będzie sprzedawca (X).

Zatem w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia będą spełnione, gdyż Spółka w której Wnioskodawca będzie komandytariuszem będzie zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte prawa autorskie do programu komputerowego/systemu komputerowego/zbioru programów komputerowych/oprogramowania - jak wskazał Zainteresowany - będą związane w Spółce z czynnościami opodatkowanymi. W związku z powyższym Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu przedmiotowych praw.

Mając na uwadze opisane zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że nabywając prawa autorskie do programu komputerowego/systemu komputerowego/zbioru programów komputerowych/oprogramowania Spółka komandytowa, w której Wnioskodawca będzie komandytariuszem będzie miała prawo, jako zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług do odliczenia całości podatku naliczonego wynikającego z wystawionych faktur - zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl