ILPP2/443-110/12-4/MR

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-110/12-4/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2012 r. (data wpływu data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 26 stycznia 2012 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 27 stycznia 2012 r.) uzupełnionym pismem sygnowanym datą 24 stycznia 2012 r. (data wpływu data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 5 kwietnia 2012 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 11 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku. Wniosek uzupełniono pismem sygnowanym datą 24 stycznia 2012 r. (data wpływu data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 5 kwietnia 2012 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 11 kwietnia 2012 r.) o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego oraz o przedstawienie własnego stanowiska w sprawie do pytania nr 2.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wspólnota Mieszkaniowa (dalej Wspólnota) zgodnie z podjętą uchwałą przekazuje nieodpłatnie na własność dla Przedsiębiorstwa (...) (dalej X) węzeł cieplny zlokalizowany w budynku Wspólnoty. Przedmiotem przekazania są urządzenia regulująca natężenie przepływu, urządzenia liczące ciepło, urządzenia przetwarzające energię, rurociągi technologiczne, armatura odcinająca. Pomieszczenie, w którym zlokalizowano węzeł cieplny Wspólnota oddaje dla X w nieodpłatne użytkowanie. Eksploatację, w tym remonty i konserwację węzła oraz pomieszczenia, w którym zlokalizowany jest węzeł cieplny będzie prowadzić X na własny koszt. Zgodnie z zawartą umową pomiędzy Wspólnotą a X zostanie przeprowadzona modernizacja węzła cieplnego w budynku mieszkalnym Wspólnoty. Zakres modernizacji węzła cieplnego obejmuje:

1.

Wykonanie dokumentacji technicznej.

2.

Wykonanie i montaż węzła cieplnego zgodnie z dokumentacją techniczną w zakresie instalacyjnym, elektrycznym i AKPiA.

3.

Wykonanie prac budowlanych w pomieszczeniu węzła cieplnego, w tym:

a.

wymiana drzwi i okna,

b.

naprawa tynków, pomalowanie pomieszczenia,

c.

prace związane z podłączeniem węzła cieplnego do instalacji elektrycznej budynku.

4.

Nadzór inwestorski.

5.

Odbiór i uruchomienie.

X - dostawca energii cieplnej do Wspólnoty - podpisało umowę z wykonawcą na remont przedmiotowego pomieszczenia (zakres prac remontowych).

Wykonawca chce zlecić Wnioskodawcy (Przedsiębiorstwu (...) Spółka z o.o.) jako podwykonawstwo prace w zakresie:

6.

Demontaż istniejącego węzła cieplnego (Hydroelewator).

7.

Adaptacja pomieszczenia do potrzeb węzła cieplnego, w tym m.in.:

a.

wykonanie posadzki,

b.

wymiana tynków,

c.

wykonanie instalacji wodno-kanalizacyjnej,

d.

wymiana stolarki drzwiowej i okiennej,

e.

podłączanie zasilania w wodę z zabudową podlicznika wody,

f.

wykonanie instalacją elektrycznej,

g.

podłączenie energii elektrycznej z instalacji wewnętrznej budynku wraz z zabudową elektronicznego podlicznika energii elektrycznej.

8.

Przebudowa istniejącej instalacji technologicznej na potrzeby podłączenia nowego węzła cieplnego, w zakresie rurociągów wysokiego i niskiego parametru.

9.

Zabudowa nowego węzła cieplnego.

10.

Podłączenie urządzeń nowego węzła cieplnego do systemu telemetrycznego monitoringu węzłów cieplnych X.

Po wykonaniu przez Wnioskodawcę prac wymienionych w punktach od 6 do 10 wystawi on fakturę dla Wykonawcy z obniżoną stawką VAT - 8% traktując przedmiot umowy jako konserwację budynku.

Po zakończonych pracach dostawca - X zwiększy opłaty za usługi przesyłowe stosując podstawę dostawy energii cieplnej do Wspólnoty poprzez własny wymiennik.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że budynek Wspólnoty Mieszkaniowej, którego dotyczy zapytanie jest budynkiem mieszkalnym - zgodnie z klasyfikacją PKOB Dział 11, grupa 112, klasa 1122 - Budynki mieszkalne o trzech i więcej mieszkaniach (Dz. U. z 2002 r. Nr 18, poz. 180 Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 lutego 2002 r. zmieniające Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych PKOB, Dz. U. z 1999 r. Nr 112, poz. 1316 Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych PKOB). Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem "Całkowita powierzchnia budynku obejmuje całą powierzchnię budynku. Część "mieszkaniowa" budynku mieszkalnego obejmuje pomieszczenia mieszkalne (kuchnie, pokoje wypoczynkowe, sypialnie), pomieszczenia pomocnicze, piwnice oraz pomieszczenia ogólnego użytkowania (np. wózkarnie, suszarnie)".

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Wnioskodawca jako podwykonawca realizując remont komory technicznej przekazanej dla X przez Wspólnotę w zakresie prac wymienionych w punktach od 6 do 10 może zastosować obniżoną stawkę podatku VAT 8% tak jak dla obiektów budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT oraz z § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

2.

Czy pomieszczenie techniczne oddane w nieodpłatne użytkowanie, zgodnie z uchwałą Wspólnoty dla X (komora techniczna) winno być zaliczone do lokalu użytkowego, a tym samym za wykonane w tym pomieszczeniu remonty należy stosować stawkę podstawową 23% VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Remont pomieszczeń w budynku mieszkalnym i modernizacja węzła cieplnego zainstalowanego w budynku podlega klasyfikacji usługi prawidłowo, ponieważ urządzenia te nie funkcjonują samodzielnie i służą mieszkańcom Wspólnoty.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, stawkę podatku 8% stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - stosownie do art. 41 ust. 12a ustawy - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych. Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Z treści powołanych przepisów wynika, że Wnioskodawca powinien zastosować preferencyjną 8% stawkę podatku dotyczącą robót budowlano-montażowych, remontów i robót konserwacyjnych w obiektach budownictwa mieszkaniowego, sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11.

Ad. 2

Zgodnie z treścią art. 41 ust. 12a ustawy o VAT, stawkę 8% stosuje się do obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części "z wyłączeniom lokali użytkowych". Problemem jest fakt, że ustawa o VAT nie wyjaśnia pojęcia lokalu użytkowego. Z kolei, PKOB posługuje się pojęciami powierzchni użytkowej oraz powierzchni przeznaczonej do celów mieszkalnych. PKOB wyłącza z pojęcia "całkowita powierzchnia użytkowa" (służącego do określenia charakteru mieszkalnego budynku)"powierzchnie zajmowane przez pomieszczenia techniczne instalacji ogólnobudowlanych". Zdaniem Wnioskodawcy, pomieszczenia techniczne węzłów, zgodnie ze swoją nazwą przeznaczone dla urządzeń służących do funkcjonowania i obsługi technicznej budynku w rozumieniu § 3 pkt 12 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych Ministra Infrastruktury z 2002 r. nie są lokalami użytkowymi, stanowią one część budynku mieszkalnego, zatem prace wykonywane w tych pomieszczeniach winny być opodatkowane stawką 8% podatku od towarów i usług. Zdaniem Wnioskodawcy, definicja zawarta w przepisie § 3 pkt 14 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych może być stosowana w art. 41 ust. 12a ustawy o VAT, bowiem pomieszczenia węzłów są pomieszczeniami przeznaczonym "dla urządzeń służących do funkcjonowania i obsługi technicznej budynku" - nie stanowią lokali użytkowych - stanowią one część budynku mieszkalnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Przepis art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz zwolnienie od podatku.

I tak, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosowanie jednak do treści art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

W oparciu o art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - art. 41 ust. 12a ustawy - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Artykuł 41 ust. 12b ustawy stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Na mocy art. 2 pkt 12 ustawy, obiekty budownictwa mieszkaniowego to budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z tym rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Jednocześnie, w myśl § 7 ust. 1 pkt 2 i pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

* robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

* robót konserwacyjnych dotyczących:

a.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

b.

lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 7 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Mając na uwadze ww. przepisy należy stwierdzić, iż zastosowanie stawki preferencyjnej (8%) możliwe jest jedynie dla dostawy, jak również usług budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Z opisu sprawy wynika, iż Wspólnota Mieszkaniowa (dalej Wspólnota) zgodnie z podjętą uchwałą przekazuje nieodpłatnie na własność dla Przedsiębiorstwa (...) w (...) (dalej X) węzeł cieplny zlokalizowany w budynku Wspólnoty. Przedmiotem przekazania są urządzenia regulująca natężenie przepływu, urządzenia liczące ciepło, urządzenia przetwarzające energię, rurociągi technologiczne, armatura odcinająca. Pomieszczenie, w którym zlokalizowano węzeł cieplny Wspólnota oddaje dla X w nieodpłatne użytkowanie. Eksploatację, w tym remonty i konserwację węzła oraz pomieszczenia, w którym zlokalizowany jest węzeł cieplny będzie prowadzić X na własny koszt. Zgodnie z zawartą umową pomiędzy Wspólnotą a X zostanie przeprowadzona modernizacja węzła cieplnego w budynku mieszkalnym Wspólnoty. Wykonawca chce zlecić Wnioskodawcy (Przedsiębiorstwu (...) Spółka z o.o.) jako podwykonawstwo prace w zakresie:

1.

Demontaż istniejącego węzła cieplnego (Hydroelewator).

2.

Adaptacja pomieszczenia do potrzeb węzła cieplnego.

3.

Przebudowa istniejącej instalacji technologicznej na potrzeby podłączenia nowego węzła cieplnego, w zakresie rurociągów wysokiego i niskiego parametru.

4.

Zabudowa nowego węzła cieplnego.

5.

Podłączenie urządzeń nowego węzła cieplnego do systemu telemetrycznego monitoringu węzłów cieplnych X.

Po wykonaniu przez Wnioskodawcę prac wymienionych w punktach od 1 do 5 (poz. 6-10 wniosku) wystawi on fakturę dla Wykonawcy z obniżoną stawką VAT - 8% traktując przedmiot umowy jako konserwację budynku. Budynek Wspólnoty, którego dotyczy zapytanie jest budynkiem mieszkalnym - zgodnie z klasyfikacją PKOB Dział 11, grupa 112, klasa 1122 - Budynki mieszkalne o trzech i więcej mieszkaniach.

W związku z tym, że przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie definiują pojęć "budowa", "remont", "modernizacja", "przebudowa", "roboty budowlane", należy dokonać ich wykładni w oparciu o przepisy z innych dziedzin.

W myśl art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o:

6.

budowie - należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego (pkt 6),

7.

robotach budowlanych - należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7),

8.

przebudowie - należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; (...) (pkt 7a),

9.

remoncie - należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (pkt 8).

W znaczeniu słownikowym ("Współczesny słownik języka polskiego", red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), "remont" oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast "montaż" to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji. Z kolei "instalować" oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne.

Pojęcie "modernizacja" - według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 474, kol. 2) - oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś.

Modernizacja, podobnie jak w przypadku innych wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy czynności, powinna zatem dotyczyć elementów konstrukcyjnych obiektów lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Wskazać należy, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

Ad. 1

Odnosząc wskazany wyżej stan prawny do przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, iż świadczone przez Wnioskodawcę jako podwykonawcę czynności remontu komory technicznej w zakresie demontażu istniejącego węzła cieplnego, adaptacji pomieszczenia do potrzeb węzła cieplnego, przebudowy istniejącej instalacji technologicznej na potrzeby podłączenia nowego węzła cieplnego, w zakresie rurociągów wysokiego i niskiego parametru, zabudowy nowego węzła cieplnego, podłączenia urządzeń nowego węzła cieplnego do systemu telemetrycznego monitoringu węzłów cieplnych w budynku Wspólnoty będącym budynkiem mieszkalnym sklasyfikowanym w dziale 11 PKOB, będą mogły korzystać z preferencyjnej 8% stawki podatku VAT, bowiem stanowią one czynności, o których mowa w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wskazać jednakże należy, że zdaniem tut. Organu, przedmiotowych czynności nie można uznać za roboty konserwacyjne, o których mowa w § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Powstaje to jednak bez wpływu na zakres opodatkowania tych czynności obniżoną stawką podatku w wysokości 8%.

Ad. 2

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do ustawy nie zawierają definicji pojęcia "lokal użytkowy".

Natomiast zgodnie z definicję pojęcia "lokal użytkowy" zawartą w § 3 pkt 10 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.), pod pojęciem lokalu użytkowego należy rozumieć część budynku zawierającą jedno pomieszczenie lub ich zespół, wydzieloną stałymi przegrodami budowlanymi, albo cały budynek, niebędący mieszkaniem, pomieszczeniem technicznym albo pomieszczeniem gospodarczym.

Natomiast, pod pojęciem pomieszczenia technicznego - zgodnie z § 3 pkt 14 ww. rozporządzenia - należy rozumieć pomieszczenie, w którym znajdują się urządzenia techniczne służące do obsługi budynku.

Mając na uwadze powyższe definicje, pomieszczenie techniczne węzłów (komora techniczna), zgodnie ze swoją nazwą przeznaczone jest dla urządzeń służących do funkcjonowania i obsługi technicznej budynku, stosownie do § 3 pkt 14 cyt. rozporządzenia, nie stanowi zatem lokalu użytkowego, o którym mowa w § 3 pkt 10 rozporządzenia oraz w art. 41 ust. 12a ustawy o VAT. Tym samym, w przypadku gdy pomieszczenie techniczne węzłów (komora techniczna) stanowi część budynku mieszkalnego (dział 11 PKOB), to remonty wykonywane w tym pomieszczeniu winny być opodatkowane stawką 8% podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl