ILPP2/443-11/10-5/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-11/10-5/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2009 r. (data wpływu 4 stycznia 2010 r.) uzupełnionym pismami z dnia 22 lutego 2010 r. (data wpływu 2 marca 2010 r.) oraz z dnia 29 marca 2010 r. (data wpływu 30 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 22 lutego 2010 r. (data wpływu 2 marca 2010 r.) oraz z dnia 29 marca 2010 r. (data wpływu 30 marca 2010 r.) w zakresie opisanego zdarzenia przyszłego, pytania oraz przedstawionego stanowiska.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej również Gmina Miejska), jako osoba prawna posiadająca siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze gminnym. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty, na co składają się między innymi sprawy: wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (pkt 7).

Przepis art. 2 tej ustawy, stanowi, iż gmina wykonuje zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Z uwagi na nałożone ustawą zadania w zakresie spraw związanych z wysypiskiem, selektywnym zbieraniem odpadów i unieszkodliwianiem Gmina zamierza przystąpić do realizacji określonego zadania.

Planowana inwestycja obejmuje:

* ukształtowanie pryzmy - makroniwelacja,

* hydrohumusowanie,

* hydrowysiew,

* wykonanie rowu opaskowego odparowującego,

* nasadzenie drzew.

W ramach zadania Gmina Miejska planuje również zakup pojemników do selektywnej zbiórki i rozszerzenie zbiórki odpadów o makulaturę, złom, gruz, sprzęt elektryczny i elektroniczny, leki, wielko-gabaryty i opony.

Planowana inwestycja zgłoszona jest w konkursie ogłoszonym przez Urząd Marszałkowski w ramach działania II.2 - Gospodarka odpadami Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX na lata 2007-2013. Planowane dofinansowanie ze środków unijnych w ramach programu przewidywane jest na poziomie 85% kosztów kwalifikowanych projektu. Zrealizowane w wyniku wykonania projektu zadania inwestycyjne będą stanowiły własność Gminy Miejskiej ujęte w jej księgach rachunkowych.

Majątek wytworzony w trakcie realizacji projektu nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z umową użyczenia nr x z dnia x 2008 r., użyczający - określone Miasto nieodpłatnie przekazało Gminie Miejskiej na okres 30 lat, tj. do dnia 23 listopada 2037 r. nieruchomość gruntową, stanowiącą składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne położone w Y, w obrębie G-53 na działkach o numerach ewidencyjnych 27/10, 28/2, 29/4, 30/2, 31/2, 32/2 oraz 33/5, o łącznej powierzchni 9,7756 ha w celu prowadzenia rekultywacji kwatery B oraz jej monitoringu. Zadanie związane z rekultywacją realizuje w imieniu Gminy Miejskiej na podstawie zlecenia znak I (...) z dnia 21 września 2009 r. Zakład Gospodarki Mieszkaniowej, który jest zakładem budżetowym Wnioskodawcy i to on będzie zarządzał składowiskiem po zakończeniu rekultywacji.

Zainteresowany informuje ponadto, iż na dzień złożenia wniosku podatnikiem podatku VAT jest Z, natomiast Wnioskodawcą - zgodnie z wnioskiem ORD-IN złożonym dnia 4 stycznia 2010 r. - jest Gmina Miejska.

Ze złożonego uzupełnienia do wniosku wynika również, iż po zakończeniu prac rekultywacyjnych przez okres 30 lat następować będzie monitorowanie zrekultywowanego terenu. Wykonywać to będzie zakład budżetowy - Zakład Gospodarki Mieszkaniowej.

Gmina Miejska, w przedmiocie wniosku, realizuje zadania własne gminy określone w ustawie o samorządzie gminnym, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3.

Zakład Gospodarki Mieszkaniowej działa na podstawie zapisów w statucie, który został przyjęty przez Radę Miejską - uchwała nr x z dnia x 2004 r. Jednym z zakresu działań jest eksploatacja i konserwacja urządzeń dotyczących wysypiska śmieci. Ww. monitorowanie przez zakład budżetowy będzie odbywało się poprzez nadzorowanie zrekultywowanego terenu bez udziału środków finansowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina Miejska realizując inwestycję ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie posiada on prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów inwestycyjnych związanych z realizacją inwestycji.

Rozliczenie podatku naliczonego uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż Gmina będzie tylko inwestorem przedmiotowej inwestycji, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi natomiast, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych - art. 15 ust. 6 ustawy.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Artykuł 7 ust. 1 pkt 3 powołanej ustawy stanowi, iż zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania te obejmują sprawy wodociągów i zapatrywania w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy). Zgodnie z art. 11a ust. 1 ww. ustawy, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta) - art. art. 33 ust. 1 cyt. ustawy.

Jak wynika z powyższego, Gmina jest samorządową osobą prawną, która nie ma własnych struktur organizacyjnych, wobec czego nałożone na nią zadania wykonuje za pośrednictwem urzędu gminy. Urząd nie jest jednak jednostką organizacyjną w rozumieniu powołanego wyżej art. 9 ustawy, lecz wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Stąd też urząd jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020 z późn. zm.), urząd gminy nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz dla ich urzędów, obsługujących od strony techniczno-organizacyjnej te osoby prawne.

Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem, Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje jej zadania własne. Natomiast zdolność prawną i zdolność do dokonywania czynności prawnych ma Gmina, nie zaś Urząd Gminy.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż z uwagi na nałożone w ustawie o samorządzie gminnym zadania w zakresie spraw związanych z wysypiskiem, selektywnym zbieraniem odpadów i unieszkodliwianiem (zadania własne gminy określone w art. 7 ust. 1 pkt 3 tej ustawy) Gmina zamierza przystąpić do realizacji określonego zadania. Zainteresowany planuje również zakup pojemników do selektywnej zbiórki i rozszerzenie zbiórki odpadów o makulaturę, złom, gruz, sprzęt elektryczny i elektroniczny, leki, wielko-gabaryty i opony. Majątek wytworzony w trakcie realizacji projektu nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych. Po zakończeniu prac rekultywacyjnych prze okres 30 lat następować będzie monitorowanie zrekultywowanego terenu. Wykonywać to będzie zakład budżetowy - Zakład Gospodarki Mieszkaniowej - poprzez nadzorowanie zrekultywowanego terenu bez udziału środków finansowych.

Gmina Miejska zaznaczyła ponadto, iż na dzień złożenia wniosku podatnikiem podatku VAT jest Y.

Zauważyć zatem należy, iż zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż Gmina wykonuje jedno z jej zadań własnych, a towar nabywany w ramach realizacji projektu nie jest związany z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji tej inwestycji.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, Gminie Miejskiej nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl