ILPP2/443-109/12-2/MN - Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług zagospodarowania terenu zielonego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-109/12-2/MN Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług zagospodarowania terenu zielonego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2012 r. (data wpływu 27 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług zagospodarowania terenu zielonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług zagospodarowania terenu zielonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest działalność usługowa związana z zagospodarowaniem terenów zieleni (PKD 81.30.Z). Wnioskodawca zamierza wykonywać kompleksową usługę zagospodarowania terenów zieleni (kod PKWiU 81.30.10.0). W ramach usługi Zainteresowany będzie wykonywał prace ziemne, zmierzające do przygotowania gruntu pod nasadzenia, dokona wycinki drzew i krzewów, założy trawniki, posadzi rośliny, ułoży skalniaki, dokona montażu systemów drenarskich i systemów nawadniających, ułoży kostkę brukową w celu utworzenia ścieżek na trawnikach oraz ułoży kamienie ozdobne, wysypie kruszywo ozdobne na części ogrodu, na której znajdować będą się krzewy oraz dokona strzyżenia i nawożenia trawników. System nawadniający będzie składał się z rur zainstalowanych na powierzchni trawnika lub pod powierzchnią trawnika i pomiędzy roślinami oraz zraszaczy. System umożliwia automatyczne lub półautomatyczne nawadnianie terenu zielonego. Usługa, którą zamierza świadczyć Wnioskodawca, ma charakter kompleksowy i zmierza do zagospodarowania terenu zielonego. Wszelkie czynności faktyczne dokonywane w ramach świadczenia tejże usługi, w tym ułożenie skalników, montaż systemów drenarskich i nawadniających oraz ułożenie kostki brukowej w celu utworzenia ścieżek na trawnikach, mają charakter poboczny w stosunku do usługi zagospodarowania terenów zielonych, gdyż są niezbędne do realizacji tej usługi. Prace będą objęte jednym zleceniem. Prace będą wykonywane w parkach i ogrodach przy domach prywatnych i domach wielomieszkaniowych, przy budynkach użyteczności publicznej, na terenach miejskich oraz przy budynkach przemysłowych i handlowych. Powyższe usługi klasyfikowane są zgodnie z PKWiU 2008 w grupowaniu 81.30.10.0 - usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy tak opisaną usługę można określić w fakturze jako "zagospodarowanie terenu zielonego", podlegającą opodatkowaniu według 8% stawki podatku VAT.

2.

Czy wykonanie usługi założenia ogrodu wraz z montażem systemu nawadniającego będzie opodatkowane podatkiem VAT według stawki 8%.

3.

Czy wykonanie usługi założenia ogrodu przy domu jednorodzinnym lub budynku wielomieszkaniowym wraz z montażem systemu nawadniającego będzie opodatkowane podatkiem VAT według stawki 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy, tak opisaną usługę można określić w fakturze jako "zagospodarowanie terenu zielonego", podlegającą opodatkowaniu według 8% stawki podatku VAT. Wykonanie kompleksowej usługi założenia ogrodu, w ramach której dokonany zostanie montaż systemu nawadniającego, będzie usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 8%.

Wysokość stawek VAT, którym podlegają świadczone usługi, określone są przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., dalej: ustawa o VAT). W myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Wskazać należy, że ust. 12 art. 41 oraz art. 114 ust. 1 ustawy o VAT nie dotyczą podanego stanu faktycznego. Zgodnie natomiast z art. 146a ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%, natomiast stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%. Zgodnie natomiast z załącznikiem numer 3 do ustawy o VAT, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% (punkt 176), obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8% podlegają usługi określone jako PKWiU (2008) 81.30.10.0 Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni.

Zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług reguluje art. 5 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, przy czym przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

Nie ulega zatem wątpliwości, że wyżej opisane świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. W ocenie Wnioskodawcy, wskazana przez niego usługa jest usługą kompleksową, w ramach której usługą główną (wiodącą) jest zagospodarowanie terenów zieleni. Jak wskazuje bowiem Europejski Trybunał Sprawiedliwości, istnieją świadczenia złożone, w których obok usług głównych występują świadczenia pomocnicze (sprawy C-349/96 Card Protection Plan Ltd, C41/04 Leyob Verzekeringen BV and OV Bank, C-111/05 Aktiebolaget NN and Skatteverket). Podstawowym kryterium uznania danego świadczenia za świadczenie pomocnicze w świetle tego orzecznictwa ma jego funkcjonalny (ekonomiczny) związek ze świadczeniem głównym, a nie aspekty prawne. W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego, z uwagi na kompleksowy charakter takich czynności, mający doprowadzić do uzyskania określonego efektu gospodarczego, przyjmuje się, że do opodatkowania takich świadczeń należy przyjmować jednolitą stawkę podatku od towarów i usług, biorąc pod uwagę charakter świadczenia podstawowego (wyrok NSA z dnia 5 lipca 2006 r., I FSK 945/05). Podział jednorodnej kompleksowej usługi na dwa odrębne rodzaje jest podziałem sztucznym i nie może stanowić podstawy do podziału kwoty należnej za tę usługę na dwie części, z czego każda jest objęta inną stawką VAT.

W przedstawionym przez Wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym uznać należy, że świadczeniem wiodącym będzie usługa zagospodarowania terenów zieleni. Tereny zielone rozumieć przy tym należy jako tereny wraz z infrastrukturą techniczną i budynkami funkcjonalnie z nimi związanymi, pokryte roślinnością, znajdujące się w granicach wsi o zwartej zabudowie lub miast, pełniące funkcje estetyczne, rekreacyjne, zdrowotne lub osłonowe, a w szczególności: zieleńce, promenady, bulwary, ogrody botaniczne, zoologiczne i zabytkowe oraz cmentarze, a także zieleń towarzysząca ulicom, placom (art. 5 pkt 21 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, Dz. U. z 2004 r. Nr 92, poz. 880 z późn. zm.). Zgodnie z Załącznikiem zawierającym wyjaśnienia do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. z 2007 r. Nr 251, poz. 1885 z późn. zm.), podklasa "działalność usługowa związana z zagospodarowaniem terenów zieleni" obejmuje w szczególności dokonywanie zasadzeń, pielęgnację i utrzymanie parków i ogrodów przy domach prywatnych i domach wielomieszkaniowych. Skoro zatem "Działalność usługowa związana z zagospodarowaniem terenów zieleni" w rozumieniu klasyfikacji PKD obejmuje dokonywanie wskazanych czynności przy domach prywatnych i domach wielomieszkaniowych, przy budynkach użyteczności publicznej, na terenach miejskich, przy budynkach przemysłowych i handlowych, to "usługę zagospodarowania terenów zieleni" (skorelowane z PKD 81.30.Z - PKWiU 81.30.10.0) należy rozumieć analogicznie, a zatem również jako obejmującą wykonywanie zasadzeń, pielęgnację i utrzymanie ogrodów przy domach prywatnych i domach wielomieszkaniowych, przy budynkach użyteczności publicznej, na terenach miejskich i przy budynkach przemysłowych i handlowych.

Wnioskodawca zamierza wykonywać kompleksowo prace ziemne, przygotowujące do nasadzenia roślin, posadzi rośliny, ułoży skalniaki, dokona wycinki drzew i krzewów, dokona nawożenia trawników i strzyżenia. Jako usługi uboczne do świadczenia głównego, którym jest zagospodarowanie terenów zieleni, uznać należy montaż systemów do drenażu i systemów nawadniających. Są to bowiem świadczenia dodatkowe, zmierzające do prawidłowej realizacji głównego zlecenia, którym jest zagospodarowanie terenu zielonego. Zasadniczy charakter stanowi usługa zagospodarowania terenu ogrodu, pozostałe natomiast jako usługi poboczne mieszczą się w tym samym grupowaniu, tj. w usługach związanych z zagospodarowaniem terenów zieleni (PKWiU 81.30.10.0). Celem gospodarczym usługi jest bowiem wykonanie zagospodarowania terenu zielonego w postaci ogrodu, w którym posadzone zostaną rośliny, przygotowany zostanie teren, zasadzony zostanie trawnik oraz zainstalowane zostaną urządzenia umożliwiające konserwację tychże nasadzeń.

Wobec powyższego, opisana usługa powinna być uznana za kompleksową usługę zagospodarowania terenu zieleni, podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z załącznikiem numer 3 do ustawy o VAT, również w przypadku, gdy zagospodarowanie terenów zieleni będzie obejmowało tereny zieleni w postaci ogrodu przy domu jednorodzinnym lub budynku wielomieszkaniowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Artykuł 8 ust. 1 ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Należy zaznaczyć, że w myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W ww. załączniku nr 3 do ustawy wskazane zostały, pod pozycją 176 - Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni (PKWiU 81.30.10.0).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca zamierza wykonywać kompleksową usługę zagospodarowania terenów zieleni (kod PKWiU 81.30.10.0). W ramach usługi Zainteresowany będzie wykonywał prace ziemne, zmierzające do przygotowania gruntu pod nasadzenia, dokona wycinki drzew i krzewów, założy trawniki, posadzi rośliny, ułoży skalniaki, dokona montażu systemów drenarskich i systemów nawadniających, ułoży kostkę brukową w celu utworzenia ścieżek na trawnikach oraz ułoży kamienie ozdobne, wysypie kruszywo ozdobne na części ogrodu, na której znajdować będą się krzewy oraz dokona strzyżenia i nawożenia trawników. System nawadniający będzie składał się z rur zainstalowanych na powierzchni trawnika lub pod powierzchnią trawnika i pomiędzy roślinami oraz zraszaczy. System umożliwia automatyczne lub półautomatyczne nawadnianie terenu zielonego. Usługa ta, zdaniem Wnioskodawcy, ma charakter kompleksowy i zmierza do zagospodarowania terenu zielonego. Wszelkie czynności faktyczne dokonywane w ramach świadczenia tejże usługi, w tym ułożenie skalników, montaż systemów drenarskich i nawadniających oraz ułożenie kostki brukowej w celu utworzenia ścieżek na trawnikach, mają charakter poboczny w stosunku do usługi zagospodarowania terenów zielonych, gdyż są niezbędne do realizacji tej usługi. Prace będą objęte jednym zleceniem. Prace będą wykonywane w parkach i ogrodach przy domach prywatnych i domach wielomieszkaniowych, przy budynkach użyteczności publicznej, na terenach miejskich oraz przy budynkach przemysłowych i handlowych. Zainteresowany wskazał, iż przedmiotowe usługi klasyfikowane są zgodnie z PKWiU 2008 w grupowaniu 81.30.10.0 - usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni.

Podkreślić należy, iż co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych.

Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej.

Natomiast aby móc wskazać, iż dana usługa jest usługą złożoną (kompleksową), winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej.

Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Stanowisko takie przedstawił również TSUE w wyroku z dnia 25 lutego 1999 r., nr C-349/96 stwierdzając, iż: "Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej".

Z treści złożonego wniosku wynika, iż w ramach świadczonych usług Zainteresowany będzie wykonywał prace ziemne, zmierzające do przygotowania gruntu pod nasadzenia, dokona wycinki drzew i krzewów, założy trawniki, posadzi rośliny, ułoży skalniaki, dokona montażu systemów drenarskich i systemów nawadniających, ułoży kostkę brukową w celu utworzenia ścieżek na trawnikach oraz ułoży kamienie ozdobne, wysypie kruszywo ozdobne na części ogrodu, na której znajdować będą się krzewy oraz dokona strzyżenia i nawożenia trawników. Wnioskodawca wskazuje, iż usługa ta - jego zdaniem - ma charakter kompleksowy i zmierza do zagospodarowania terenu zielonego. Wszelkie czynności faktyczne dokonywane w ramach świadczenia tejże usługi mają charakter poboczny w stosunku do usługi zagospodarowania terenów zielonych, gdyż są niezbędne do realizacji tej usługi. Prace będą objęte jednym zleceniem. Zainteresowany stoi na stanowisku, iż w przypadku świadczenia ww. usług, świadczeniem głównym jest usługa klasyfikowana zgodnie z PKWiU 2008 w grupowaniu 81.30.10.0 - usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni. Jako usługi uboczne do świadczenia głównego, którym jest zagospodarowanie terenów zieleni, Wnioskodawca wskazuje: montaż systemów do drenażu i systemów nawadniających. Są to bowiem świadczenia dodatkowe, zmierzające do prawidłowej realizacji głównego zlecenia. Celem gospodarczym usługi jest bowiem wykonanie zagospodarowania terenu zielonego w postaci ogrodu, w którym posadzone zostaną rośliny, przygotowany zostanie teren, zasadzony zostanie trawnik oraz zainstalowane zostaną urządzenia umożliwiające konserwację tychże nasadzeń. Usługi te pozostają ze sobą w bezpośrednim związku i występuje pomiędzy nimi relacja podległości wyrażającej się w tym, że usługi pomocnicze są środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej, co jest warunkiem do uznania zbioru usług za jedną usługę złożoną.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca będzie świadczył złożoną usługę polegającą na kompleksowym zagospodarowaniu terenów zieleni, bowiem usługi jakie Zainteresowany będzie świadczył w ramach wykonywanej działalności gospodarczej, będą pozostawały ze sobą w bezpośrednim związku, a pomiędzy nimi wystąpi relacja podległości wyrażająca się w tym, że usługi pomocnicze będą środkiem do lepszego wykonania usługi zasadniczej.

Przedmiotem zapytania Zainteresowanego jest również stawka podatku od towarów i usług dla usług założenia ogrodu wraz z montażem systemu nawadniającego, w tym także przy domu jednorodzinnym lub budynku wielomieszkaniowym - sklasyfikowanych przez Wnioskodawcę w PKWiU pod symbolem 81.30.10.0 - usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni.

Wskazać należy, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie uzależnia zastosowania preferencyjnej stawki podatku dla przedmiotowych usług od miejsca, w którym będą świadczone (w parkach i ogrodach, przy domach prywatnych i domach wielomieszkaniowych, przy budynkach użyteczności publicznej, na terenach miejskich oraz przy budynkach przemysłowych i handlowych). Tym samym, usługa założenia ogrodu wraz z montażem systemu nawadniającego, sklasyfikowana w PKWiU pod symbolem 81.30.10.0 (usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni) - korzystać będzie z tej samej stawki podatku, niezależnie od miejsca jej wykonywania.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi założenia ogrodu wraz z montażem systemu nawadniającego, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 81.30.10.0 (usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni), jako świadczenie kompleksowe, korzystać będą z obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 i w związku z poz. 176 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto, należy podkreślić, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest podatnik. W związku z powyższym tut. Organ odniósł się w wydanej interpretacji wyłącznie do klasyfikacji podanej przez Zainteresowanego we wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl