ILPP2/443-1087/10-2/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 października 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1087/10-2/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni reprezentowanej przez Doradcę Podatkowego, przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2010 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 9 lipca 2010 r., do Biura KIP w Lesznie 14 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 92.52.12-00.00 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 92.52.12-00.00.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, wykonywała i wykonuje usługi nadzoru archeologiczno-konserwatorskiego i badań archeologicznych na zlecenie inwestorów, którzy zgodnie ze stosownymi przepisami, mają wykonywać roboty budowlane pod nadzorem archeologa. Badania mogą być wykonywane po uzyskaniu zezwolenia na nie od wojewódzkiego konserwatora zabytków, w którym jest szczegółowo określony zakres prac, polegający na ochronie miejsca robót budowlanych i jego rozeznania pod względem archeologicznym oraz historycznym, a także sporządzeniu dokumentacji stanowisk badawczych zgodnie z przepisami o ochronie zabytków. Zainteresowana zakwalifikowała świadczone przez siebie usługi w ramach działalności do podklasy PKD 2007 - 91.03.Z, tj. ochrona zabytków, która obejmuje konserwację i ochronę miejsca i budynków zabytkowych i historycznych oraz zabytkowych obiektów ruchomych, zaliczając świadczone usługi do grupowania PKWiU 2004 - 92.52.12-00.00 - usługi ochrony zabytków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wykonywane przez Zainteresowaną w ramach działalności gospodarczej usługi, przy robotach ziemnych wymagających zezwolenia i określenia prac wojewódzkiego konserwatora ochrony zabytków, polegające m.in. na nadzorze konserwatorsko-archeologicznym i badaniach archeologicznych, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 92.52.12-00.00 "Usługi ochrony zabytków" - podlegają zwolnieniu od podatku VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. z późn. zmianami, jako nie objęte wyłączeniem ze zwolnienia na podstawie załącznika do ww. ustawy, w nr 4 pkt 5 pozycji 11.

Zdaniem Wnioskodawczyni, świadczone w ramach działalności usługi, zlecane przez inwestorów wykonujących prace ziemne na terenie historycznych miejsc, nazywane są w umowach jako nadzór konserwatorsko-archeologiczny i badania archeologiczne. Wobec tego, mieszczą się one w grupowaniu PKWiU 92.52.12-00.00 - usługi ochrony zabytków, gdyż zgodnie z tą kwalifikacją obejmują zakresem wykonania, zawartym w umowach-zleceniach, m.in.: konserwację miejsc zabytkowych i historycznych, konserwację i inwentaryzację zebranego materiału, sporządzanie stosownej dokumentacji wraz z dziennikiem wykopalisk, uzyskaniem dokumentacji wymaganej przez wojewódzkiego konserwatora zabytków, opracowanie wyników wskazanych w pozwoleniu badań, mające na celu poszukiwanie ukrytych, bądź porzuconych zabytków ruchomych przed rozpoczęciem prac budowlanych oraz wszelkie czynności mające ochronić znalezione zabytki przed zniszczeniem, uszkodzeniem, czy za ginięciem.

Ponieważ w załączniku nr 4 do ustawy od podatku od towarów i usług, w punkcie 5 poz. 11, usługi ochrony zabytków nie zostały wyłączone ze zwolnienia - są one zwolnione od podatku VAT. Na tej podstawie Wnioskodawczyni, ma prawo stosować do przedmiotowych, świadczonych przez siebie usług ochrony zabytków zakwalifikowanych odpowiednio jak wyżej do grupowania PKWiU - zwolnienie od podatku VAT.

Na potwierdzenie prawidłowości stanowiska Wnioskodawczyni, można powołać interpretacje indywidualne w tym zakresie:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 12 marca 2010 r. nr ILPP1/443-1567/09-2/AK,

* Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty z dnia 16 stycznia 2007 r. nr IUSB III/4367/71/2006/k.k.,

* Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 23 listopada 2006 r. nr USII-443/100/2006.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3 ustawy).

Zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach.

Klasyfikacją do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług jest klasyfikacja statystyczna, według obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Według art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

I tak, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

W pozycji 11 załącznika nr 4 do ustawy, określono jako zwolnione od podatku "Usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem1), sklasyfikowane pod symbolem PKWiU - ex 92, z wyłączeniem:

1)

usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

2)

usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

3)

usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),

4)

wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,

5)

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),

5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,

5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),

6)

działalności agencji informacyjnych,

7)

usług wydawniczych,

8)

usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Użycie przez ustawodawcę "ex" przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oznacza, że dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania. w związku z powyższym, istotnym w analizowanej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie wg PKWiU usług będących przedmiotem zapytania.

Natomiast umiejscowiona 1) wskazuje, iż dotyczy wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

W dziale 92 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, zostały zamieszczone usługi związane z kulturą, rekreacją i sportem. Pod pozycją 92.52 ujęto usługi muzealnictwa oraz ochrony zabytków (PKWiU 92.52.12.00.00 "Usługi ochrony zabytków").

Biorąc pod uwagę cytowane powyżej przepisy stwierdzić należy, iż świadczenie usług polegających na ochronie zabytków sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 92.52.12-00.00, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, jako usługi niewymienione w wyłączeniach ze zwolnienia, przewidzianych w punkcie 5 poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług. Wyłączeniem, o którym mowa w pkt 5 poz. 11, zostały bowiem objęte generalnie usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.5, tj. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11; 22,12; 22,13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni świadczy usługi nadzoru archeologiczno-konserwatorskiego i badań archeologicznych na zlecenie inwestorów, którzy zgodnie ze stosownymi przepisami, mają wykonywać roboty budowlane pod nadzorem archeologa. Zainteresowana uznaje, iż świadczone przez nią usługi można zaliczyć do usług o symbolu PKWiU 92.52.12-00.00 "Usługi ochrony zabytków".

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawczynię usługi nadzoru archeologiczno-konserwatorskiego i badań archeologicznych, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.52.12-00.00 "Usługi ochrony zabytków", będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT, stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy w związku z poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy, jako czynność niewymieniona w wyłączeniach z prawa do zwolnienia od podatku.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawczynię we wniosku klasyfikacji czynności do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Zainteresowanego w zakresie klasyfikacji statystycznej czynności będącej przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowaną i to ją obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl