ILPP2/443-1082/10-2/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 października 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1082/10-2/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o, przedstawione we wniosku z dnia 5 lipca 2010 r. (data wpływu 14 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dofinansowywanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dofinansowywanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie w Urzędzie Marszałkowskim w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013. Przedmiotem dotacji jest realizacja projektu w 100% finansowanego z dotacji, który obejmuje realizację działań społecznych, kulturalnych i sportowych mających na celu aktywną integrację mieszkańców gmin: B. i D. Dotacja jest przeznaczona na pokrycie wydatków związanych z kosztami osobowymi, zakupem sprzętu sportowego, sprzętu kuchennego, nagród dla uczestników, wydatków promocyjnych, publikacji, cateringu oraz koszty administracyjne. Zainteresowany otrzymał dofinansowanie na trzy projekty o podobnej tematyce społecznej. Pierwszy dotyczy organizacji konkursów plastycznych, wiedzy oraz zręcznościowych, jak również organizacji turnieju sportowego-żużlowego. Drugi związany jest z organizacją szkoleń kulinarnych dla mieszkańców wsi J., natomiast trzeci dotyczy organizacji Dnia Niepodległości dla mieszkańców Gminy.

Projekty realizowane będą do końca 2010 r. Wszelkie koszty związane z realizacją zadań ponosi Wnioskodawca, który nie uzyskuje żadnych przychodów z tytułu realizacji zadania. Jest on czynnym podatnikiem podatku VAT i figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. W związku z planowanymi projektami nie występuje sprzedaż opodatkowana lecz sprzedaż zwolniona od podatku VAT, wykazana w załączniku nr 4 ustawy o podatku od towarów i usług w poz. 11 sklasyfikowana w PKWiU pod symbolem ex 92 - Usługi związane z kulturą itp.

Zgodnie z art. 86 ustawy o VAT podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi (wydatki) są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Analizując odwrotność tego przepisu - w przypadku gdy zakupy towarów i usług dotyczą czynności nieopodatkowanej podatnik nie ma prawnej możliwości odzyskania omawianego podatku. Uwarunkowania prawne skutkują brakiem podstaw do odliczenia lub zwrotu podatku VAT zawartego w fakturach z realizacji zadania.

Projekty rozliczane są kwartalnie. Otrzymane transze kończą się złożeniem wniosku o płatność do instytucji wdrażającej - Urząd Marszałkowski.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy ponoszone przez Wnioskodawcę koszty podatku VAT w przypadku podmiotowej realizacji zadań mogą zostać w jakikolwiek sposób przez niego odliczane lub zwracane.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie na gruncie przepisów w zakresie dotyczącym podatku od towarów i usług, nie przysługuje mu możliwość odzyskania w żaden sposób uiszczonego podatku VAT. Zainteresowany uważa, iż wydatki które będą ponoszone w ramach dotacji na realizację działań społecznych nie podlegają odliczeniu mimo istnienia prawa podatnika do odliczania podatku naliczonego w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Na mocy art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

W poz. 11 tego załącznika wymienione zostały usługi objęte symbolem PKWiU ex 92, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem1) - z wyłączeniem:

* 1) usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

* 2) usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

* 3) usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),

* 4) wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,

* 5) wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),

* 5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,

* 5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),

* 6) działalności agencji informacyjnych,

* 7) usług wydawniczych,

* 8) usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Stosownie do objaśnień zawartych w załącznikach do ustawy, symbol ex oznacza, że stawka podatku lub zwolnienie odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania. W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie wg PKWiU wykonywanych usług przez Wnioskodawcę.

Natomiast symbol1) dotyczy wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Z opisu zawartego we wniosku wynika, że Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 w Urzędzie Marszałkowskim. Przedmiotem dotacji jest realizacja projektu w 100% finansowanego z dotacji, który obejmuje realizację działań społecznych, kulturalnych i sportowych mających na celu aktywną integrację mieszkańców gmin: B. i D. Dotacja jest przeznaczona na pokrycie wydatków związanych z kosztami osobowymi, zakupem sprzętu sportowego, sprzętu kuchennego, nagród dla uczestników, wydatków promocyjnych, publikacji, cateringu oraz koszty administracyjne. Zainteresowany otrzymał dofinansowanie na trzy projekty o podobnej tematyce społecznej. Pierwszy dotyczy organizacji konkursów plastycznych, wiedzy oraz zręcznościowych, jak również organizacji turnieju sportowego-żużlowego. Drugi związany jest z organizacją szkoleń kulinarnych dla mieszkańców wsi J., natomiast trzeci dotyczy organizacji Dnia Niepodległości dla mieszkańców Gminy.

Projekty realizowane będą do końca 2010 r. Wszelkie koszty związane z realizacją zadań ponosi Wnioskodawca, który nie uzyskuje żadnych przychodów z tytułu realizacji zadania. Jest on czynnym podatnikiem podatku VAT i figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. W związku z planowanymi projektami nie występuje sprzedaż opodatkowana lecz sprzedaż zwolniona od podatku VAT, wykazana w załączniku nr 4 ustawy o podatku od towarów i usług w poz. 11 sklasyfikowana w PKWiU pod symbolem ex 92 - Usługi związane z kulturą itp.

Odnosząc powołane wyżej przepisy do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że prawo do odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków przysługuje, gdy występuje związek ze sprzedażą opodatkowaną. W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a tym samym nie będzie miał prawa dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację ww. projektu.

W zakresie ww. przedsięwzięcia nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia i zwrotu podatku VAT od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl