ILPP2/443-1070/10-2/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 września 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1070/10-2/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2010 r. (data wpływu 12 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, na podstawie odpowiednich umów, jest tzw. Głównym Serwisem Gwarancyjnym dla firmy z kraju UE, producenta części motoryzacyjnych do układów hamulcowych samochodów ciężarowych, autobusów, naczep i przyczep. Zainteresowany świadczy usługi diagnostyki i oceny zasadności reklamowanych części do ww. samochodów, w ramach gwarancji na rzecz producenta z Austrii. Obie firmy są czynnymi podatnikami podatku VAT.

Usługi wykonywane przez Wnioskodawcę polegają na diagnostyce i ocenie zasadności reklamacji części, w ramach gwarancji producenta firmy z kraju UE.

l tak zachodzą cztery możliwości rozpatrywania reklamacji:

1.

Autoryzowany Serwis Hamulcowy producenta części (zarejestrowany w Polsce podatnik VAT) zgłasza reklamację części do Zainteresowanego. W przypadku uznania reklamacji przez Wnioskodawcę serwis ten dokonuje naprawy przez wymianę części w pojeździe i obciąża go kosztami części i naprawy.

Za te czynności Zainteresowany obciąża producenta części motoryzacyjnych fakturą VAT z następującymi kosztami:

* koszty usług obcych (naprawa) - refaktura,

* koszty diagnostyki (poniesione przez Wnioskodawcę),

* koszty transportu części,

* koszty ogólne (poniesione przez Zainteresowanego).

2.

Użytkownik pojazdu zgłasza reklamację części do Wnioskodawcy. Po diagnostyce i uznaniu reklamacji Zainteresowany wymienia części w pojeździe i obciąża producenta części motoryzacyjnych fakturą VAT z następującymi kosztami:

* koszty naprawy (wymiana części w pojeździe),

* koszty diagnostyki części,

* koszty ogólne.

3.

Autoryzowany Przedstawiciel Handlowy producenta części zgłasza reklamację części. Po diagnostyce i uznaniu reklamacji Wnioskodawca wysyła do Autoryzowanego Przedstawiciela nową część bezpłatnie. Uszkodzona niesprawna część zostaje u Zainteresowanego i jest do dyspozycji producenta części przez okres 6 m-cy, a następnie zostaje złomowana.

Po wykonaniu tej usługi Wnioskodawca obciąża kontrahenta - producenta części motoryzacyjnych fakturą VAT z następującymi kosztami:

* koszty nowej części wysłanej bezpłatnie,

* koszty diagnostyki,

* koszty ogólne.

4.

Zgłoszone do Zainteresowanego reklamacje części (producenta części) po diagnostyce rozpatrywane są odmownie i odesłane do zgłaszającego reklamacje. Po wykonaniu usługi diagnostyki i badań dostarczonej reklamowanej części, Wnioskodawca obciąża kontrahenta - producenta części motoryzacyjnych fakturą VAT z następującymi kosztami:

* koszty diagnostyki i badań części,

* koszty transportu części,

* koszty ogólne.

Pojazdy użytkowe, w których dokonano naprawy (wymieniono reklamowaną część) nie są własnością kontrahenta z kraju UE - producenta części motoryzacyjnych.

Do dnia 31 grudnia 2009 r. Zainteresowany wystawiał na rzecz producenta części motoryzacyjnych faktury VAT ze stawką VAT 22% (dotyczyło punkt: 1, 2, 3, 4).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahenta unijnego (Austria) należy uznać za usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej przez nabywcę usługi.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 28b ustawy o podatku VAT, miejscem świadczenia usług wykonywanych przez niego i miejscem opodatkowania podatkiem od wartości dodanej jest kraj, gdzie usługobiorca posiada siedzibę (Austria).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...) - art. 8 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy (...).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca na podstawie zawartych umów, świadczy usługi diagnostyki i oceny zasadności reklamowanych części do samochodów ciężarowych, autobusów, naczep i przyczep, dla podmiotu z Austrii. Przy czym, zarówno Zainteresowany jak i podmiot austriacki są czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Z dniem 1 stycznia 2010 r. (z wyjątkami określonymi w art. 8 tej ustawy), weszła w życie ustawa z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 195, poz. 1504), zgodnie z którą uchylone zostały art. 27 i art. 28, a dodano art. 28a do art. 28o regulujące kwestię określenia miejsca świadczenia usług.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a), która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powyższy artykuł wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji, jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej wynikającej z art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz brzmienie powołanych przepisów stwierdzić należy, iż kontrahent austriacki, będący producentem części motoryzacyjnych wykonuje działalność gospodarczą zdefiniowaną w art. 15 ust. 2 ustawy oraz posiada status podatnika, w myśl art. 28a ustawy.

Stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

Ustawodawca wprowadzając wskazane w art. 28b ust. 1 ustawy wyłączenia, wymienił przypadki, dla których występuje inne niż określone w tym artykule miejsce świadczenia usług.

Dokonując analizy tego przepisu stwierdzić należy, że zawarte w nim wyłączenia nie mają zastosowania w niniejszej sprawie. Miejsce świadczenia usług będących przedmiotem pytania należy ustalić więc na podstawie zasady ogólnej, wyrażonej w tym artykule.

Zgodnie z tym przepisem, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, a więc w tym przypadku miejscem opodatkowania usług świadczonych przez Wnioskodawcę jest terytorium Austrii, tj. tam, gdzie usługobiorca posiada swoją siedzibę. Tym samym, usługi te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium Polski.

Na mocy art. 100 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych:

1.

wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów w rozumieniu art. 13 ust. 1 i 3, do których ma zastosowanie art. 42 ust. 1, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej,

2.

wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów, o których mowa w art. 9 ust. 1 lub art. 11 ust. 1, od podatników podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej,

3.

dostawach towarów zgodnie z art. 136 ust. 1 lub 2, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej,

4.

usługach, do których stosuje się art. 28b, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, świadczonych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, innych niż zwolnionych od podatku od wartości dodanej lub opodatkowanych stawką 0%, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca

nbspnbsp - zwane dalej "informacjami podsumowującymi".

Z kolei, stosownie do regulacji zawartej w art. 100 ust. 10 ustawy, na potrzeby ust. 1 pkt 4 zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, na którym, zgodnie z art. 28b, ma miejsce świadczenie usług, jest usługobiorca, jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 15, będący usługodawcą nie posiada na terytorium tego państwa członkowskiego:

1.

siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności;

2.

siedziby lub stałego miejsca zamieszkania, posiada natomiast na tym terytorium stałe miejsce prowadzenia działalności, przy czym to stałe miejsce prowadzenia działalności lub inne miejsce prowadzenia działalności usługodawcy, jeżeli usługodawca posiada takie inne miejsce prowadzenia działalności na tym terytorium, nie uczestniczy w tych transakcjach.

Zatem, zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, na którym, zgodnie z art. 28b ustawy, ma miejsce świadczenia usług, jest usługobiorca, w sytuacji gdy spełnione zostaną warunki zawarte w powołanym przepisie.

Wobec powyższego, usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahenta unijnego (Austria) uznane zostaną za usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej przez nabywcę usług, pod warunkiem wypełnienia przesłanek, o których mowa w powołanych przepisach.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ zwraca uwagę na fakt, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. W szczególności dotyczy to sposobu wystawiania faktur przez Wnioskodawcę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl