ILPP2/443-106/14-2/JK - Prawo parafii do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-106/14-2/JK Prawo parafii do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Parafii przedstawione we wniosku z 30 stycznia 2014 r. (data wpływu 4 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zgodnie z Kodeksem Prawa Kanonicznego Parafia jest wspólnotą wiernych stworzoną na sposób stały w Kościele partykularnym, nad którą pasterską pieczę pod władzą biskupa diecezjalnego powierza się proboszczowi. W myśl Kan. 515 paragraf 1 parafia erygowana zgodnie z prawem posiada mocą prawa osobowość prawną.

Parafia złożyła wniosek o dofinansowanie z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na zadanie pn. "Budowa deptaku (...)".

Realizację inwestycji rozpoczęto 2013 r. natomiast jej zakończenie przewiduje się w 2014 r. Realizowane zadanie poprawi estetykę i wizerunek zabytkowego kościoła oraz cmentarza. Kościół parafialny wraz z cmentarzem stanowi kompleks, który zlokalizowany jest na grodzisku wczesnośredniowiecznym. Oba obiekty mają szczególne znaczenie dla mieszkańców gminy.

Utwardzenie szlaku procesyjnego wokół kościoła będzie miało istotny wpływ dla odbywających się nabożeństw - w tym "Procesji Bożego Ciała". Deptak łączący ul. "a" z ul. "b" znacznie ułatwia dostęp do Kościoła oraz cmentarza. Natomiast organizacja parkingu przy kościele oraz cmentarzu ułatwia dostęp osobom przybywającym na msze św., nabożeństwa okolicznościowe czy też nawiedzającym groby najbliższych spoczywających na miejscowym cmentarzu. Oprócz mieszkańców, nagrobki swoich przodków oraz cmentarz odwiedzają również turyści. Wykonane parkingi oraz deptak są ogólnodostępne dla ludzi i zwiedzających nieodpłatnie. Parafia nie prowadzi i nie planuje rozpoczęcia żadnej działalności gospodarczej, ani nie generuje żadnych dochodów. Wykonane prace nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Parafia, chociaż posiada NIP, nie jest podatnikiem VAT-czynnym, tj. korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego zadania pn: "Budowa deptaku (...)" istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisami prawo do odliczenia podatku od towarów i usług przysługuje podmiotom mającym status podatnika VAT. Podatnikami VAT są podmioty, zarówno osoby fizyczne jak i prawne, samodzielnie prowadzące działalność gospodarczą, bez względu na cel i rodzaj tej działalności. Za podatników podatku VAT nie uznaje się organów władzy państwowej ani urzędów obsługujących te organy w zakresie zadań nałożonych odrębnymi przepisami.

Parafia korzysta ze zwolnienia podmiotowego, nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego zapłaconego przy nabyciu towarów i usług stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).

Mając na uwadze powyższe Parafii nie będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT w całości lub części dotyczące realizowanego zadania pn: "Budowa deptaku (...)", podatek VAT będzie kosztem kwalifikowalnym realizowanego zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy (w brzmieniu do 31 grudnia 2013 r.), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (...).

Wskazać należy, że zgodnie z ustawą z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35 z późn. zm.) z dniem 1 stycznia 2014 r. powołany przepis art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług otrzymał brzmienie: "Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług".

Według art. 88 ust. 4 ustawy (w brzmieniu do 31 grudnia 2013 r.), obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Artykuł 88 ust. 4 ustawy, na podstawie ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, od 1 stycznia 2014 r. otrzymał brzmienie: "Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 ustawy".

Z przepisów ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Parafia złożyła wniosek o dofinansowanie z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na zadanie pn. "Budowa deptaku (...)". Realizację inwestycji rozpoczęto 2013 r. natomiast jej zakończenie przewiduje się w 2014 r. Realizowane zadanie poprawi estetykę i wizerunek zabytkowego kościoła oraz cmentarza. Kościół parafialny wraz z cmentarzem stanowi kompleks, który zlokalizowany jest na grodzisku wczesnośredniowiecznym. Oba obiekty mają szczególne znaczenie dla mieszkańców gminy. Utwardzenie szlaku procesyjnego wokół kościoła będzie miało istotny wpływ dla odbywających się nabożeństw - w tym "Procesji Bożego Ciała". Deptak łączący ulice znacznie ułatwia dostęp do Kościoła oraz cmentarza. Natomiast organizacja parkingu przy kościele oraz cmentarzu ułatwia dostęp osobom przybywającym na msze święte, nabożeństwa okolicznościowe czy też nawiedzającym groby najbliższych spoczywających na miejscowym cmentarzu. Oprócz mieszkańców, nagrobki swoich przodków oraz cmentarz odwiedzają również turyści. Wykonane parkingi oraz deptak są ogólnodostępne dla ludzi i zwiedzających nieodpłatnie. Parafia nie prowadzi i nie planuje rozpoczęcia żadnej działalności gospodarczej, ani nie generuje żadnych dochodów. Wykonane prace nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Parafia, chociaż posiada NIP, nie jest podatnikiem VAT-czynnym, tj. korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a dokonywane zakupy nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego od zakupów dokonanych ramach realizowanego projektu.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie ma w ogóle możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT poniesionego w związku z nabyciem towarów i usług w ramach realizacji projektu pn. "Budowa deptaku (...)".

Tutejszy Organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl