ILPP2/443-1050/10-3/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 października 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1050/10-3/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2010 r. (data wpływu 9 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT (niebędących fakturami elektronicznymi) wysyłanych za pośrednictwem faksu lub poczty elektronicznej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT (niebędących fakturami elektronicznymi) wysyłanych za pośrednictwem faksu lub poczty elektronicznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca wykonuje działalność polegającą na prowadzeniu internetowego serwisu społecznościowego (dalej Serwis).

Wnioskodawca dokonuje sprzedaży usług podlegających opodatkowaniu VAT, w związku z czym ciąży na nim obowiązek wystawiania faktur VAT. Wnioskodawca dokonuje również zakupu towarów i usług od kontrahentów krajowych, jak i zagranicznych. W efekcie Wnioskodawca otrzymuje faktury VAT dokumentujące te transakcje i na ich podstawie odlicza VAT naliczony. W przypadku wystąpienia okoliczności skutkujących obowiązkiem dokonania korekty VAT, Wnioskodawca wystawia i otrzymuje również faktury korygujące.

W związku ze znacznymi kosztami oraz częstymi opóźnieniami związanymi z przesyłaniem faktur za pośrednictwem poczty, Wnioskodawca rozważa możliwość przesyłania faktur VAT i faktur korygujących za pośrednictwem faksu lub poczty elektronicznej.

Wnioskodawca rozważa również możliwość odliczania VAT wynikającego z faktur otrzymanych od kontrahentów w opisany powyżej sposób (tekst jedn.: za pośrednictwem faksu lub poczty elektronicznej). Otrzymane w ten sposób faktury Wnioskodawca będzie drukował i przechowywał w formie papierowej.

Wnioskodawca przewiduje również możliwość udostępniania faktur VAT do pobrania przez odbiorców będących użytkownikami Serwisu z ich indywidualnych kont. Zamieszczoną w taki sposób fakturę użytkownik Serwisu będzie mógł pobrać z Serwisu i wydrukować. Po stronie Wnioskodawcy do wydrukowania faktury dochodzić będzie w momencie umieszczenia jej w Serwisie. Wydrukowane faktury będą następnie przechowywane w formie papierowego wydruku w dokumentacji Wnioskodawcy.

Zarówno faktury wysyłane przez Wnioskodawcę w przedstawiony powyżej sposób, jak i otrzymywane przez niego od kontrahentów, będą drukowane i przechowywane w formie papierowej. Treść wydruków będzie zgodna z treścią dokumentów przesyłanych za pośrednictwem faksu lub poczty elektronicznej. Po wydrukowaniu faktur nie będzie możliwe wprowadzanie w nich jakichkolwiek zmian. Faktury te będą przez Wnioskodawcę przechowywane w formie papierowego wydruku w jego dokumentacji księgowej.

Przesyłanie faktur przy wykorzystaniu poczty lub faksu, lub udostępnianie ich na Serwisie będzie się odbywać poza systemem "A" lub innym standardem elektronicznej wymiany danych, a faktury przesyłane w ten sposób nie będą fakturami elektronicznymi z podpisem elektronicznym.

W dalszej części wniosku faktury elektroniczne z bezpiecznym podpisem elektronicznym i faktury wystawione w systemie "A" lub w innym standardzie elektronicznej wymiany danych będą łącznie określane jako "faktury elektroniczne".

Wnioskodawca zaznacza, że nie wystawia ani nie otrzymuje faktur elektronicznych, których skutki podatkowe są opisane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. z 2005 r. Nr 133, poz. 1119), dalej Rozporządzenie o fakturach elektronicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych faksem lub pocztą elektroniczną, niebędących fakturami elektronicznymi, po spełnieniu niezależnych od formy otrzymania faktury, ustawowych wymogów, od których uzależniona jest możliwość dokonania odliczenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie on uprawniony do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych faksem lub pocztą elektroniczną, niebędących fakturami elektronicznymi po spełnieniu, niezależnych od formy otrzymania faktury, ustawowych wymogów, od których uzależniona jest możliwość dokonania odliczenia.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca przedstawia następujące argumenty:

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 1140, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jednocześnie, zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

W świetle powyższych przepisów należy stwierdzić, że kwota podatku naliczonego co do zasady wynika z faktur otrzymywanych przez podatnika, a realizacja prawa do odliczenia uzależniona jest od otrzymania przez podatnika faktury.

Pojęcie "otrzymania faktury", podobnie jak "wystawiania faktury", nie zostało zdefiniowane w przepisach podatkowych. Nawiązując do reguł wykładni językowej, zgodnie ze Słownikiem języka polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN S.A. otrzymanie należy zdefiniować jako "wejście w posiadanie".

Ani powyższa definicja, ani przepisy podatkowe nie określają, w jakiej postaci powinna być otrzymana faktura. Przepisy podatkowe nie uzależniają w szczególności prawa do odliczenia VAT naliczonego od tego, czy faktura została otrzymana przez odbiorcę w formie papierowej czy elektronicznej.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż otrzymanie faktury, niezależnie od formy, w jakiej została dostarczona, uprawnia Wnioskodawcę do odliczenia wykazanego na niej podatku naliczonego, o ile towary i usługi, których zakup jest dokumentowany tą fakturą, wykorzystywane są do czynności opodatkowanych VAT.

Jednocześnie, w ocenie Wnioskodawcy, jeżeli wystawioną i przesłaną w sposób opisany w stanie faktycznym fakturę VAT należy, zgodnie z argumentacją przywołaną w pkt 1 powyżej, uznać za prawidłową to wówczas podmiot otrzymujący taką fakturę, niezależnie od sposobu jej otrzymania, będzie miał prawo do odliczenia VAT naliczonego na jej podstawie.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym, po spełnieniu, niezależnych od formy otrzymania faktury, wymogów warunkujących możliwość dokonania odliczenia VAT naliczonego, będzie on uprawniony do odliczania VAT naliczonego wykazanego na fakturach VAT niebędących fakturami elektronicznymi, otrzymanych faksem lub pocztą elektroniczną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3- 7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18 (art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy).

Artykuł 86 ust. 11 ustawy stanowi, że jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że podatek naliczony w przypadku towarów i usług nabytych w obrocie krajowym (poza produktami rolnymi i usługami rolniczymi nabywanymi od rolnika ryczałtowego) wynika z faktur otrzymywanych przez podatnika. Jednocześnie prawo do odliczenia uzależnione jest od otrzymania przez podatnika faktury. Otrzymanie - zgodnie z definicją słownikową - zakłada wejście przez podatnika w posiadanie faktury.

Dla prawidłowości zmniejszenia podatku należnego nie jest więc istotne, kiedy dany dokument zostanie wystawiony, ale decyduje "fizyczne" posiadanie tego dokumentu ("otrzymanie") przez podatnika. W praktyce istnieje utożsamienie prawa do odliczenia podatku z posiadaniem oryginału faktury.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca wykonuje działalność polegającą na prowadzeniu internetowego serwisu społecznościowego. Wnioskodawca dokonuje sprzedaży usług podlegających opodatkowaniu VAT, w związku z czym ciąży na nim obowiązek wystawiania faktur VAT. W związku ze znacznymi kosztami oraz częstymi opóźnieniami związanymi z przesyłaniem faktur za pośrednictwem poczty, Wnioskodawca rozważa możliwość przesyłania faktur VAT i faktur korygujących za pośrednictwem faksu lub poczty elektronicznej. Zainteresowany ma wątpliwości, czy faktura otrzymana faksem lub pocztą elektroniczną (po ich wydrukowaniu), uprawnia go do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowej sprawie obowiązkiem podatnika jest stosowanie powszechnie obowiązujących przepisów prawa, w tym przypadku art. 106 ust. 1 ustawy, nakazującego wystawienie faktury dla odbiorcy towaru lub usługi na materiałach piśmiennych i w takiej postaci doręczenia jej temuż odbiorcy. Z punktu widzenia gospodarczego, forma powiadomienia kontrahenta o długu jest dowolna i zależy od umowy stron. Natomiast dla celów podatkowych, bez względu na to czy doręczenie faktury pisemnej odpowiada współczesnej technice i elektronice, obowiązujące przepisy ustawy narzuciły określoną formę. Z całą pewnością więc, o ile kontrahent - dostawca towaru lub usługi - pragnie odstąpić od ustawowego wymogu określonego w art. 106 ust. 1 i art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy i korzystać przy przekazie faktur z systemów komputerowych, jest zobligowany uczynić to w trybie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur oraz ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym.

Oczywiście, istnieje możliwość otrzymania faktur w formie opisanej przez Wnioskodawcę (za pośrednictwem faksu lub poczty elektronicznej - po ich wydrukowaniu), jednakże na gruncie przepisów prawa podatkowego faktury te nie rodzą żadnych skutków prawnych. W takim przypadku mamy do czynienia wyłącznie z przekazaniem, do wiadomości odbiorcy, treści faktury, a nie wystawieniem i doręczeniem dokumentu, o którym mowa w art. 106 ust. 1 ustawy.

Jak wskazano w interpretacji indywidualnej z dnia 8 października nr ILPP2/443-1050/10-2/MR, sporządzona, a następnie wysyłana za pośrednictwem faksu lub poczty elektronicznej, lub udostępniona na indywidualnych kontach użytkowników Serwisu bez użycia bezpiecznego podpisu elektronicznego (tekst jedn.: e-faktury), nie spełnia wymogów o których mowa w art. 106 ust. 1 ustawy oraz w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. Zatem, otrzymanie faktury poprzez systemy elektroniczne, bez stosowania przepisów regulujących te materię powoduje, że wystawione faktury nie uznaje się na gruncie ustawy o VAT, za dokumenty wprowadzone do obrotu prawnego. Skoro zaś nie zostały wprowadzone, nie mogą korzystać z ochrony prawnej, a Wnioskodawca nie jest upoważniony do stosowania prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z przedmiotowych faktur, co przewiduje art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż w przypadku otrzymywania przez Wnioskodawcę faktur VAT (niebędących fakturami elektronicznymi) za pośrednictwem faksu lub poczty elektronicznej, nie będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z tych faktur.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl