ILPP2/443-1045/10-2/AD - Zwolnienia z VAT usług związanych z ubezpieczeniami.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 6 października 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1045/10-2/AD Zwolnienia z VAT usług związanych z ubezpieczeniami.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2010 r. (data wpływu 8 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług związanych z ubezpieczeniami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług związanych z ubezpieczeniami.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest firmą prowadzącą działalność w zakresie udzielania pomocy osobom poszkodowanym w wypadkach w uzyskaniu odszkodowania od towarzystw ubezpieczeniowych. W głównej mierze są to szkody osobowe, natomiast odszkodowanie uzyskiwane jest z polisy OC (odpowiedzialności cywilnej) sprawcy zdarzenia. Do potencjalnych klientów Zainteresowany dociera za pośrednictwem przedstawicieli na terenie całego kraju, którzy w jego imieniu kompletują niezbędną dokumentację, tj. zawierającą umowę o dochodzenie świadczeń odszkodowawczych oraz kompletują pozostałą dokumentację. Procedura ściągania należności wynikłych z roszczeń odszkodowawczych rozpoczyna się od negocjacji z zakładem ubezpieczeń (postępowanie przesądowe). Wnioskodawca w ramach swojej działalności wykonuje następujące czynności: weryfikacja merytoryczna sprawy, zgłoszenie szkody do Towarzystwa Ubezpieczeniowego, prowadzenie negocjacji pomiędzy klientem a towarzystwem ubezpieczeniowym w zakresie wysokości wypłacanych świadczeń odszkodowawczych. W razie nieuzasadnionej odmowy wypłaty sprawa kierowana jest do Kancelarii Radców Prawnych, a następnie na drogę postępowania sądowego. Ze względu na trudność w zaklasyfikowaniu ww. usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w dniu 24 czerwca 2010 r. na podstawie ustawy o statystyce publicznej z dnia 29 czerwca 1995 r. (Dz. U. Nr 88, poz. 439 z późn. zm.) oraz w związku z tym, że w roku 2010 nadal stosowana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.) Zainteresowany zwrócił się z pismem do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego o podanie prawidłowej interpretacji w zakresie wskazania zaklasyfikowania rodzaju prowadzonej usługi według klasyfikacji PKWiU. W związku z tym, że zgodnie z § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) do celów podatkowych nadal stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), pismem z dnia 29 czerwca 2010 r. Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego wydał decyzję znak (...) dotyczącą zaklasyfikowania ww. usług wykonywanych na zlecenie i w imieniu klienta polegających na dochodzeniu roszczeń odszkodowawczych od towarzystw ubezpieczeniowych w grupowaniu PKWU 67.20.10-00.10 "Usługi pośrednictwa pomiędzy firmami ubezpieczeniowymi a klientami". W związku z powyższym na podstawie powołanych wyżej przepisów Wnioskodawca zwraca się o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie, czy świadczone przez Spółkę usługi korzystają ze zwolnienia przedmiotowego od podatku od towarów i usług, albowiem zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 3 załącznika Nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwalnia się od podatku usługi pośrednictwa finansowego o symbolu PKWiU: sekcja J ex (65-67), z wyłączeniem:

1.

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),

4.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.

usług ściągania długów oraz faktoringu,

6.

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8.

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności.

W związku z tym, że zgodnie z interpretacją Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi opisane usługi mieszczą się grupowaniu PKWiU 67.20.10-00.10 "Usługi pośrednictwa pomiędzy firmami ubezpieczeniowymi a klientami" oraz powołaną ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) Spółka stoi na stanowisku, iż ma prawo korzystać z przedmiotowego zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zainteresowany zwraca uwagę, że podobny zakres usług dotyczący zwolnienia z podatku od towarów i usług był już rozpatrywany przez tut. Organ podatkowy, co wiązało się z wydaniem wiążącej interpretacji w dniu 4 listopada 2009 r. znak ILPP2/443-1232/09-2/SJ.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Mając na względzie powyższe wyjaśnienie Wnioskodawca zwraca się z prośbą na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) dotyczących prawidłowości zwolnienia od podatku od towarów i usług przedmiotowych prowadzonych usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z ww. opisaną sytuacją oraz tym, że zgodnie z interpretacją Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi opisane usługi mieszczą się grupowaniu PKWiU 67.20.10-00.10 "Usługi pośrednictwa pomiędzy firmami ubezpieczeniowymi a klientami" oraz powołaną ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) ma on prawo korzystać z przedmiotowego zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...) - art. 8 ust. 1 ustawy.

Z treści art. 8 ust. 3 ustawy wynika, że usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach.

Wskazać należy, iż na mocy § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi (7%, 3% i 0%) lub zwolnienie od podatku.

I tak, art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

W poz. 3 cyt. załącznika, wymieniono usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane według PKWiU w sekcji J ex (65-67), z wyłączeniem:

1.

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

I.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Użycie przez ustawodawcę oznaczenia "ex" przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

W dziale 67, obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, obejmującym "usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym i z ubezpieczeniami" w pozycji 67.20.10-00 znajdują się "usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych". Ustawodawca w rozszerzeniu tej pozycji wymienia:

1.

67.20.10-00.10 - usługi pośrednictwa pomiędzy firmami ubezpieczeniowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych) a ich klientami;

2.

67.20.10-00.20 - usługi doradztwa ubezpieczeniowego, bez doradztwa w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych;

3.

67.20.10-00.30 - usługi wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych;

4.

67.20.10-00.90 - usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych, pozostałe.

Z przywołanych powyżej regulacji wynika, że wyłączone ze zwolnienia od podatku są usługi doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20 i 67.20.10-00.30) z wyjątkiem usług świadczonych w tym zakresie przez same zakłady ubezpieczeniowe (w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej) oraz podmioty działające w imieniu i na rzecz tych zakładów.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest firmą prowadzącą działalność w zakresie udzielania pomocy osobom poszkodowanym w wypadkach w uzyskaniu odszkodowania od towarzystw ubezpieczeniowych. W głównej mierze są to szkody osobowe, natomiast odszkodowanie uzyskiwane jest z polisy OC (odpowiedzialności cywilnej) sprawcy zdarzenia. Do potencjalnych klientów Zainteresowany dociera za pośrednictwem przedstawicieli na terenie całego kraju, którzy w jego imieniu kompletują niezbędną dokumentację. Procedura ściągania należności wynikłych z roszczeń odszkodowawczych rozpoczyna się od negocjacji z zakładem ubezpieczeń (postępowanie przesądowe). Wnioskodawca w ramach swojej działalności wykonuje następujące czynności: weryfikacja merytoryczna sprawy, zgłoszenie szkody do Towarzystwa Ubezpieczeniowego, prowadzenie negocjacji pomiędzy klientem a towarzystwem ubezpieczeniowym w zakresie wysokości wypłacanych świadczeń odszkodowawczych. W razie nieuzasadnionej odmowy wypłaty sprawa kierowana jest do Kancelarii Radców Prawnych, a następnie na drogę postępowania sądowego. Zgodnie z interpretacją Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego opisane usługi mieszczą się grupowaniu PKWiU 67.20.10-00.10 "Usługi pośrednictwa pomiędzy firmami ubezpieczeniowymi a klientami".

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż usługi o których mowa we wniosku, mieszczące się w grupowaniu PKWiU 67.20.10-00.10 "Usługi pośrednictwa pomiędzy firmami ubezpieczeniowymi a klientami", korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy w związku z poz. 3 załącznika nr 4 do tej ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo tut. Organ wyjaśnia, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl