ILPP2/443-1043/09-9/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1043/09-9/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 5 sierpnia 2009 r. (data wpływu 11 sierpnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 października 2009 r. (data wpływu 22 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie czynności opodatkowanych podatkiem VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 października 2009 r. (data wpływu 22 października 2009 r.) o informacje doprecyzowujące.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT w Polsce. W związku z prowadzoną działalnością oraz w celu pokrycia bieżących i przyszłych potrzeb finansowych, podjęła kroki mające na celu pozyskanie zewnętrznych źródeł finansowania i zawarła umowy pożyczek pieniężnych (jako pożyczkobiorca) z osobami prawnymi posiadającymi siedzibę na terytorium Polski, będącymi czynnymi podatnikami VAT (dalej określanymi jako "Pożyczkodawca Krajowy") oraz z osobami fizycznymi zamieszkałymi na stałe na terytorium innych niż Polska krajów Unii Europejskiej, które nie są zarejestrowane dla celów VAT w Polsce (dalej określanymi jako "Pożyczkodawca Zagraniczny"). Jednocześnie, w związku z przewidywanymi dalszymi potrzebami w zakresie finansowania bieżącej działalności, Wnioskodawca planuje zawarcie kolejnej/kolejnych umów pożyczek ze wspomnianymi wyżej, bądź innymi podmiotami.

Posługując się terminami "Umowa Pożyczki" lub "Pożyczka" Spółka odnosić się będzie do każdej z zawartych w przeszłości lub mających zostać zawartych w przyszłości umów, odpowiednio z Pożyczkodawcą Krajowym i/lub Pożyczkodawcą Zagranicznym. Zarówno Pożyczkodawcy Krajowi, jak również Pożyczkodawcy Zagraniczni nie są udziałowcami Spółki.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wyjaśnił, iż:

* odnośnie klasyfikacji usług będących przedmiotem zapytania wg obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Towarów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), nabyte przez niego usługi zostały zaklasyfikowane do symbolu PKWiU 65.22.10 jako "usługi udzielania pożyczek świadczone poza systemem bankowym",

* w kwestii doprecyzowania, czy osoby fizyczne udzielające mu pożyczek będą podatnikami podatku od wartości dodanej na terytorium innych państw członkowskich, Wnioskodawca poinformował, że część ze wskazanych osób będzie podatnikami od wartości dodanej na terytorium innego państwa członkowskiego, natomiast pozostała część nie będzie podatnikami tego podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku zawarcia przez Spółkę Umowy Pożyczki z Pożyczkodawcą Krajowym, Pożyczkodawca Krajowy, działając w charakterze podatnika VAT, będzie świadczyć na jej rzecz usługi finansowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, zawarcie Umowy Pożyczki z Pożyczkodawcą Zagranicznym, a w konsekwencji nabycie usług finansowych, do których zaliczają się usługi polegające na udzielaniu pożyczek, będzie wiązać się z koniecznością rozliczenia przez niego importu usług dla celów VAT w Polsce.

W jego ocenie, w analizowanej sprawie zastosowanie znajdą następujące regulacje polskiego prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlega w szczególności odpłatne świadczenie usług.

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Należy uznać, iż udzielanie pożyczek spełnia definicję świadczenia usług zawartą w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. W przypadku udzielania pożyczek można bowiem zidentyfikować beneficjenta świadczenia, którym będzie pożyczkobiorca (w analizowanej sytuacji Zainteresowany) mogący korzystać z kapitału udostępnionego na określony czas. Jednocześnie jest to usługa odpłatna, z uwagi na fakt, iż pożyczkodawca pobiera wynagrodzenie w postaci odsetek od udostępnionego kapitału.

Reasumując, udzielenie przez Pożyczkodawcę Krajowego Pożyczki na jego rzecz stanowi odpłatne świadczenie usług. Ponadto, Pożyczkodawca Krajowy udzielając Pożyczek działa, w ocenie Spółki, niewątpliwie w charakterze podatnika VAT. Zgodnie bowiem z art. 15. ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami VAT są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Za działalność gospodarczą uważa się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

Należy podkreślić, iż częstotliwość, na którą wskazuje art. 15 ust. 2 ww. ustawy odnosi się do całości działalności podatnika, a nie jej rodzajów. Zważywszy, iż w analizowanej sytuacji Pożyczkodawca prowadzi działalność gospodarczą w sposób częstotliwy, nie ulega wątpliwości, iż poszczególne rodzaje czynności dokonywane w ramach tej działalności (w tym np. udzielanie Pożyczek) powinny podlegać regulacjom zawartym w ustawie o VAT, nawet jeżeli dany rodzaj czynności został wykonany jednorazowo lub kilkurazowo. Nie ma tu znaczenia sporadyczność czynności.

Przyjęcie odmiennej tezy oznaczałoby, iż wyłączona spod opodatkowania byłaby każda czynność wykonywana raz na kilka lat, czy też jednorazowo - na przykład sprzedaż wycofanego z użytkowania składnika majątku, czy też wykonanie usługi przez podmiot zajmujący się na co dzień dostawą towarów. W praktyce mogłoby to doprowadzić do naruszenia zasady neutralności podatku VAT i zasad równej konkurencji (podatnik podatku od towarów i usług prowadzący działalność w zakresie świadczenia usług transportu mógłby np. dokonać jednorazowej czynności sprzedaży wycofanego z działalności samochodu, nie naliczając w przypadku tej dostawy podatku należnego, z uwagi na fakt, iż czynność ta miała charakter sporadyczny).

Dodatkowo Spółka pragnie wskazać, iż zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy o VAT czynności określone w ust. 1 podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa. Zatem, dla opodatkowania VAT określonej czynności nie ma znaczenia, czy jej rodzaj został wymieniony w umowie spółki Pożyczkodawcy Krajowego w ramach jej zakresu przedmiotowego.

Powyższy pogląd, został potwierdzony w szczególności przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w wydanej w imieniu Ministra Finansów interpretacji indywidualnej z dnia 15 lipca 2008 r. (sygn. ILPP1/443-509/08-4/AT).

Reasumując, zdaniem Spółki, w przypadku zawarcia przez Spółkę Umowy Pożyczki z Pożyczkodawcą Krajowym, Pożyczkodawca Krajowy, działając w charakterze podatnika VAT, świadczy na rzecz Spółki usługi finansowe (do których zaliczają się usługi polegające na udzielaniu pożyczek).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Stan faktyczny w ww. zakresie został rozstrzygnięty w interpretacji indywidualnej z dnia 2 listopada 2009 r. Nr ILPP2/443-1043/09-8/ISN. Pozostała część wniosku dotycząca stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie importu usług finansowych została rozstrzygnięta w interpretacjach indywidualnych z dnia 2 listopada 2009 r. Nr ILPP2/443-1043/09-4/ISN i ILPP2/443-1043/09-5/ISN. Natomiast kwestie momentu powstania obowiązku podatkowego oraz podstawy opodatkowania w imporcie usług finansowych zostały rozstrzygnięte w odrębnych interpretacjach indywidualnych z dnia 2 listopada 2009 r. odpowiednio Nr ILPP2/443-1043/09-6/ISN i Nr ILPP2/443-1043/09-7/ISN.

Ponadto, kwestie dotyczące podatku od czynności cywilnoprawnych będą przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl