ILPP2/443-1039/11-3/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 października 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1039/11-3/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2011 r. (data wpływu 5 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie krajowej sprzedaży kosmetyków oraz napojów owocowych o PKWiU 10.89.15.0 wyprodukowanych wyłącznie z soków owocowych lub ich koncentratów oraz ekstraktów roślinnych w proporcjach podanych poniżej. Sprzedaż tę Wnioskodawca rozpoczął w 2011 r. Wcześniej Wnioskodawca nie prowadził żadnej sprzedaży. Wśród odbiorców występują osoby fizycznie nieprowadzące działalności gospodarczej. Sprzedaż odbywa się na dwa sposoby:

* w systemie wysyłkowym (przesyłkami kurierskimi),

* poza systemem wysyłkowym (w siedzibie Wnioskodawcy).

Skład napojów owocowych sprzedawanych przez Wnioskodawcę jest następujący:

* napój owocowy o nazwie "B": puree z owoców "N" 89%, naturalny koncentrat soku z borówki amerykańskiej 5,5%, ekstrakt z liścia oliwnego 0,3%, pozostałe 2% to: naturalny koncentrat soku z winogron i czarnej porzeczki, naturalne aromaty i stabilizatory,

* napój owocowy o nazwie "Bx": puree z owoców "N" 70%, ekstrakt z liścia oliwnego 30%,

* napój owocowy o nazwie "Bxx": puree z owoców "N" 89%, naturalny koncentrat soku z winogron 5,5%, naturalny koncentrat z soku borówki amerykańskiej oraz naturalne aromaty 5,5%,

* napój owocowy o nazwie "BXXX": puree z owoców "N" 45%, koncentrat soku jabłkowego i mango 16%, koncentrat soku z marakui 5%, naturalne dodatki smakowe, koncentraty (jabłko, wiśnia, rzodkiew, słodki ziemniak), oligofruktoza, fruktoza, stabilizatory, izolowane proteiny warzywne,

* napój owocowy o nazwie "BXXX": koncentrat soku z winogron 54,8%, puree z owoców "N" 45%, naturalne dodatki smakowe, stabilizatory,

* napój owocowy o nazwie "A": puree z owoców "N" 83%, skoncentrowane soki 17% (białe winogrono, jabłko, czarna porzeczka, czarne winogrono, borówka amerykańska, malina), naturalny aromat.

Każdy nabywca otrzymuje swój unikalny numer w systemie sprzedażowym Wnioskodawcy. Pod tym numerem są przechowywane szczegółowe dane każdego nabywcy, w szczególności imię i nazwisko bądź nazwa oraz dokładny adres, a w przypadku klientów biznesowych również numer NIP.

Każde zamówienie otrzymuje swój unikalny numer w systemie sprzedażowym Wnioskodawcy. Pod tym numerem są przechowywane szczegółowe dane zamówienia oraz wystawionej do niego faktury VAT.

Płatności za sprzedaż w systemie wysyłkowym są otrzymywane przez Wnioskodawcę wyłącznie na konto bankowe poprzez:

* płatność kartą kredytową klienta w momencie składania zamówienia przez Internet lub hotline,

* wpłatę kwot zebranej gotówki przez firmę kurierską przy zamówieniach realizowanych za tzw. pobraniem.

W przypadku płatności kartą kredytową Wnioskodawca otrzymuje wyciągi bankowe oraz dodatkowe raporty pozwalające na dokładną identyfikację konkretnych zamówień oraz nabywców. W raportach tych są zamieszczane w szczególności:

* tytuł płatności zgodny z unikalnym numerem zamówienia nadanym przez system sprzedażowy Wnioskodawcy, umożliwiającym identyfikację zarówno zamówienia jak i szczegółowych danych nabywcy, w tym jego pełen adres,

* kwota płatności zgodna z kwotą zamówienia,

* dane osoby dokonującej wpłaty.

W przypadku zamówień realizowanych za tzw. pobraniem firma kurierska, z której usług korzysta Wnioskodawca, przekazuje zebrane od kupujących kwoty na konto bankowe Wnioskodawcy i jednocześnie przesyła Wnioskodawcy szczegółowe raporty dotyczące dostarczonych przesyłek i kwot pobranych od kupujących. Raporty te zawierają w szczególności:

* unikalny numer zamówienia zgodny z systemem Wnioskodawcy, umożliwiający identyfikację zarówno zamówienia jak i szczegółowych danych nabywcy, w tym jego pełen adres,

* kwotę pobraną przez kuriera dla każdego zamówienia, zgodną z wartością zamówienia w systemie Wnioskodawcy,

* adres nabywcy/odbiorcy przesyłki,

* datę dostarczenia przesyłki.

Mając na uwadze powyższe, z prowadzonej ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła. Dodatkowo w ewidencji systemu Wnioskodawcy są przechowywane wszelkie informacje dotyczące zamówienia oraz wystawionej do niego faktury VAT, a także dane każdego nabywcy, w tym osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej (imię, nazwisko, dokładny adres).

Płatności za sprzedaż poza systemem wysyłkowym, dokonywaną w siedzibie Wnioskodawcy odbywają się poprzez:

* wpłaty gotówki do kasy Wnioskodawcy,

* płatności kartą płatniczą przy użyciu terminala płatniczego,

* płatności kartą kredytową nabywcy.

W systemie sprzedażowym Wnioskodawcy do każdego zamówienia jest automatycznie generowana faktura VAT.

Wnioskodawca prowadzi szczegółowe miesięczne rejestry sprzedaży zawierające informacje o każdym zamówieniu i wystawionej do niego fakturze VAT, w szczególności:

* numer faktury VAT,

* unikalny numer zamówienia,

* dane nabywcy (imię i nazwisko lub nazwa, adres, NIP w przypadku nabywcy niebędącego osobą fizyczną),

* data wystawienia faktury,

* data sprzedaży,

* wartość sprzedaży netto z podziałem na stawki VAT,

* wartość podatku VAT z podziałem na stawki,

* wartość sprzedaży brutto,

* metoda płatności.

Rejestry sprzedaży zawierają również podsumowanie miesięcznej kwoty sprzedaży z podziałem na stawki VAT, kwoty podatku VAT z podziałem na stawki oraz kwoty brutto miesięcznej sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż napojów owocowych jest opodatkowana stawką VAT 5% na podstawie załącznika nr 10 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż napojów owocowych jest opodatkowana stawką VAT 5%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Stosownie do zapisu zawartego w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy obowiązującego od 1 stycznia 2011 r. przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Podkreślić należy, iż prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług - w przypadkach, o których mowa w art. 5a ustawy. Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik sam jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności.

W art. 41 ust. 1 ustawy postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

I tak w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże na podstawie art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy stanowiącym "Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%" (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. - 8%), pod pozycją 47 zostały wymienione towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.89.15.0 - soki i ekstrakty roślinne; substancje pektynowe; środki zagęszczające i żelujące - wyłącznie substancje pektynowe, pektyniany i pektyny, śluzy i zagęszczacze pochodzące z produktów roślinnych, w tym modyfikowane.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru lub usługi". Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego towaru lub usługi z danego grupowania.

Ponadto z objaśnienia zawartego w pkt 1 do załącznika nr 3 wynika, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Stosownie natomiast do przepisu art. 41 ust. 2a ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

I tak w załączniku nr 10 zawierającym "Wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%", wymieniono pod poz. 30 towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.89.15.0 - soki i ekstrakty roślinne; substancje pektynowe; środki zagęszczające i żelujące - wyłącznie substancje pektynowe, pektyniany i pektyny, śluzy i zagęszczacze pochodzące z produktów roślinnych, w tym modyfikowane.

Z objaśnienia zawartego w pkt 1 do załącznika nr 10 wynika, iż zamieszczenie przedrostka "ex" przed symbolem PKWiU oznacza, że wskazana pozycja dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.

Z kolei w punkcie 2 objaśnień do ww. załącznika wskazano, iż wykaz ten nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawką 0%.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie krajowej sprzedaży kosmetyków oraz napojów owocowych o PKWiU 10.89.15.0 wyprodukowanych wyłącznie z soków owocowych lub ich koncentratów oraz ekstraktów roślinnych w proporcjach podanych poniżej. Sprzedaż tę Wnioskodawca rozpoczął w 2011 r.

Skład napojów owocowych sprzedawanych przez Wnioskodawcę jest następujący:

* napój owocowy o nazwie "B": puree z owoców "N" 89%, naturalny koncentrat soku z borówki amerykańskiej 5,5%, ekstrakt z liścia oliwnego 0,3%, pozostałe 2% to: naturalny koncentrat soku z winogron i czarnej porzeczki, naturalne aromaty i stabilizatory,

* napój owocowy o nazwie "Bx": puree z owoców "N" 70%, ekstrakt z liścia oliwnego 30%,

* napój owocowy o nazwie "Bxx": puree z owoców "N" 89%, naturalny koncentrat soku z winogron 5,5%, naturalny koncentrat z soku borówki amerykańskiej oraz naturalne aromaty 5,5%,

* napój owocowy o nazwie "BXXX": puree z owoców "N" 45%, koncentrat soku jabłkowego i mango 16%, koncentrat soku z marakui 5%, naturalne dodatki smakowe, koncentraty (jabłko, wiśnia, rzodkiew, słodki ziemniak), oligofruktoza, fruktoza, stabilizatory, izolowane proteiny warzywne,

* napój owocowy o nazwie "BXXX": koncentrat soku z winogron 54,8%, puree z owoców "N" 45%, naturalne dodatki smakowe, stabilizatory,

* napój owocowy o nazwie "A": puree z owoców "N" 83%, skoncentrowane soki 17% (białe winogrono, jabłko, czarna porzeczka, czarne winogrono, borówka amerykańska, malina), naturalny aromat.

Odnosząc treść przytoczonych przepisów do opisu sprawy wskazać należy, iż sprzedaż przez Wnioskodawcę napojów owocowych zaklasyfikowanych do grupowania PKWiU 10.89.15.0 - soki i ekstrakty roślinne; (...) podlega opodatkowaniu 5% stawką podatku, na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy w związku z poz. 30 załącznika nr 10 do ustawy.

Dodatkowo wskazać należy, iż Organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest podatnik. W związku z powyższym, w niniejszej interpretacji tut. Organ odniósł się wyłącznie do klasyfikacji podanej przez Zainteresowanego we wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku. Natomiast w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży dla potrzeb podatku VAT zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia Nr ILPP2/443-1039/11-2/EN oraz Nr ILPP2/443-1039/11-4/EN z dnia 5 października 2011 r.

Z kolei w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygniecie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl