ILPP2/443-1036/08-2/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1036/08-2/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2008 r. (data wpływu 13 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni, w ramach świadczenia usługi w zakresie należącym do zadań i obowiązków gospodarza domu, wykonuje prace sklasyfikowane w różnych grupach PKWiU. Są to czynności związane z:

1.

bieżącym utrzymaniem terenów zielonych, oznaczone PKWiU 01.41.12 - ze stawką podatku VAT od 1 maja 2008 r. w wysokości 7%,

2.

bieżącym utrzymaniem czystości i porządku na terenie zewnętrznym obsługiwanej nieruchomości mieszkaniowej, oznaczone PKWiU 90.00.30 - ze stosowaną stawką podatku VAT 7%,

3.

bieżącym utrzymaniem czystości i porządku wewnątrz obiektu obsługiwanej nieruchomości mieszkaniowej, oznaczone PKWiU 74.70.16 - ze stosowaną stawką podatku VAT 22% - obejmuje również prace związane z myciem okien, które zlecane są firmie obcej (dwukrotnie w okresie rocznym), za wykonanie których rozliczanie następuje na podstawie wystawionej faktury VAT,

4.

doręczaniem korespondencji wewnętrznej Spółdzielni do najemców i lokatorów mieszkań w budynkach objętych ww. usługą, oznaczone PKWiU 64.12.12 - ze stosowaną stawką podatku VAT 22%.

Ze względu na fakt skomplikowanej charakterystyki ilościowego sklasyfikowania poszczególnych ww. czynności wykonywanych danego miesiąca przez Zainteresowaną, z podziałem na okres letni i zimowy, strony umowy ustaliły stosowanie ryczałtowego rozliczania finansowego za wykonaną usługę, w której udział wymienionych prac jest następujący:

1.

40%,

2.

50%,

3.

8%,

4.

2%

Zważając na fakt, że od dnia 1 maja 2008 r. obowiązuje nowa stawka podatku VAT na czynności związane z utrzymaniem i pielęgnacją terenów zielonych w wysokości 7%, to w ramach świadczonej usługi prace, które wykonuje Wnioskodawczyni, w 90% objęte są stawką VAT 7%, natomiast pozostałe 10% objęte są stawką VAT 22%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy można wszystkie prace wykonywane w ramach świadczonej usługi, objąć jednolitą stawką podatku VAT w wysokości 7%.

Zdaniem Wnioskodawczyni, zasadniczą usługą są prace związane z działalnością gospodarczą oznaczoną PKD 90.00 - usługi sanitarne i pokrewne, sklasyfikowana według kodu PKWiU 90.00.30 - oczyszczenie ulic, dróg kołowych, placów i innych terenów, usuwanie śniegu i lodu.

Sugerując się wykładnią sądową, czynności wykonywane w ramach prac wymienionych w pkt 3 i 4 poz. 50 wniosku, nie stanowiące odrębnego świadczenia samodzielnie podlegającego opodatkowaniu VAT, a w tym konkretnym przypadku, kiedy są uzupełnieniem całości usługi, stanowiące jedynie niewielką (10%) składową część szerszego świadczenia - polegającego na sprzątaniu, zamiataniu i oczyszczaniu dróg, arterii komunikacyjnych, ciągów ulicznych, terenów zielonych i utwardzonych na terenach nieruchomości mieszkalnych - można opodatkować stawką podatku VAT właściwą dla usługi głównej w wysokości 7%.

W świetle interpretacji tut. Organu zawartej w piśmie z dnia 28 października 2008 r. znak ILPP2/443-681/08-5/SJ Zainteresowana uważa, że wyżej przedstawione stanowisko jest zasadne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (...).

Identyfikacja towarów i usług dla potrzeb stosowania stawek i zwolnień podatkowych następuje poprzez odwołanie się do klasyfikacji statystycznych. Zgodnie z § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) do dnia 31 grudnia 2008 r. dla celów podatku od towarów i usług obowiązuje Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni świadczy usługi, które są wykonywane w ramach zadań i obowiązków należących do gospodarza domu, a które są sklasyfikowane w różnych grupowaniach PKWiU i polegają na bieżącym: utrzymaniu terenów zielonych, utrzymaniu czystości i porządku na terenie zewnętrznym obsługiwanej nieruchomości mieszkaniowej, utrzymaniu czystości i porządku wewnątrz obiektu obsługiwanej nieruchomości mieszkaniowej, oraz na doręczaniu korespondencji wewnętrznej Spółdzielni do najemców i lokatorów mieszkających w budynkach objętych przedmiotową usługą.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, przy czym ustawodawca od tej reguły ustanowił pewne wyjątki. I tak, zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3 do ustawy - Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, wymieniono w poz. 135 usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyjątkiem usług weterynaryjnych, podkuwania koni i schronisk dla zwierząt - PKWiU ex 01.4 (wśród których znajdują się usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni - sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 01.41.12). Natomiast w poz. 153 tego załącznika, wymieniono usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne - PKWiU 90.0 (wśród których znajdują się usługi oczyszczania ulic, dróg kołowych, placów i innych terenów, usuwanie śniegu i lodu - sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 90.00.30).

Treść wskazanych w powyższym unormowaniu przepisów stanowi katalog towarów i usług opodatkowanych stawkami preferencyjnymi, w wysokości 7%. Natomiast usługi wskazane przez Zainteresowaną sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 74.70.16 oraz PKWiU 64.12.12 nie zostały wymienione w ww. przepisach i tym samym podlegają one opodatkowaniu stawką podstawową 22%.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni świadczy na rzecz zlecającego, usługi w zakresie należącym do zadań i obowiązków gospodarza domu, w ramach których wyodrębniono: prace związane z utrzymaniem terenów zielonych, z utrzymaniem czystości i porządku na terenie zewnętrznym obsługiwanej nieruchomości mieszkaniowej, z utrzymaniem czystości i porządku wewnątrz obiektu obsługiwanej nieruchomości mieszkaniowej oraz doręczanie korespondencji wewnętrznej Spółdzielni do najemców i lokatorów mieszkań w budynkach objętych przedmiotową usługą. Wnioskodawczyni uważa, iż świadczy na rzecz zlecającego usługę kompleksową, a usługą zasadniczą jest "Usługa oczyszczania ulic, dróg kołowych, placów i innych terenów, usuwania śniegu i lodu", sklasyfikowana w PKWiU 90.00.30, która stanowi 50% całego świadczenia na rzecz zlecającego.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż przedmiotowych usług świadczonych przez Zainteresowaną, nie można traktować jako jednej usługi podlegającej opodatkowaniu jednolitą stawką podatku od towarów i usług, z uwagi na zróżnicowany charakter oraz zakres świadczonych czynności.

Bowiem pojedyncze świadczenie występuje wówczas, gdy jedna lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Natomiast, usługę należy uznać za pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeżeli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykonania usługi zasadniczej.

Dodatkowo z treści umowy, jaką zawarły strony umowy wynika, iż Zainteresowana rozlicza poszczególne wykonane czynności na podstawie "ryczałtowego rozliczania finansowego za wykonaną usługę", w której udział wymienionych prac jest następujący:

1.

bieżące utrzymanie terenów zielonych - 40%,

2.

bieżące utrzymanie czystości i porządku na terenie zewnętrznym obsługiwanej nieruchomości gruntowej - 50%,

3.

bieżące utrzymanie czystości i porządku wewnątrz obiektu obsługiwanej nieruchomości mieszkaniowej - 8%,

4.

doręczanie korespondencji wewnętrznej Spółdzielni do najemców i lokatorów mieszkań w budynkach objętych ww. usługą - 2%.

W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie nie można mówić o jednej (kompleksowej) usłudze, na którą składają się wszystkie czynności wykonywane przez Zainteresowaną na rzecz zlecającego, bowiem mają one odmienny cel i charakter. Tym samym należy rozpatrywać je odrębnie i opodatkować stawkami podatku VAT, właściwymi dla danej usługi.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawczynię we wniosku klasyfikacji świadczonych usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. A zatem Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska, przedstawionego przez Wnioskodawczynię w zakresie klasyfikacji statystycznych usług będących przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl