ILPP2/443-1032/09-8/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1032/09-8/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 5 sierpnia 2009 r. (data wpływu 10 sierpnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 sierpnia 2009 r. (data wpływu 23 września 2009 r.), pismem z dnia 8 października 2009 r. (data wpływu 15 października 2009 r.) oraz pismem z dnia 30 października 2009 r. (data wpływu 2 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania aportu gruntów lub prawa wieczystego użytkowania wraz z posadowionymi na nich budynkami i budowlami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania aportu gruntów lub prawa wieczystego użytkowania wraz z posadowionymi na nich budynkami i budowlami. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 5 sierpnia 2009 r. (data wpływu 23 września 2009 r.), pismem z dnia 8 października 2009 r. (data wpływu 15 października 2009 r.) oraz pismem z dnia 30 października 2009 r. (data wpływu 2 listopada 2009 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: Spółka) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Jest właścicielem albo użytkownikiem wieczystym szeregu nieruchomości, zarówno niezabudowanych nieruchomości gruntowych, jak i nieruchomości gruntowych z posadowionymi na nich budynkami i budowlami (dalej: Nieruchomości). Przedmiotowe Nieruchomości zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w Spółce. Nieruchomości te są lub były w przeszłości używane przez nią na potrzeby jej działalności podlegającej opodatkowaniu VAT. W chwili obecnej Wnioskodawca rozważa wniesienie Nieruchomości aportem do spółki komandytowej. Przedmiot wkładu niepieniężnego nie będzie stanowił zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Przedmiotem wkładu niepieniężnego może być prawo własności albo prawo wieczystego użytkowania:

* niezabudowanych nieruchomości gruntowych przeznaczonych pod zabudowę (tj. objętych miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego/decyzją o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowania),

* niezabudowanych nieruchomości gruntowych nieprzeznaczonych pod zabudowę (tj. nieobjętych miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego/decyzją o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowania),

* zabudowanych nieruchomości gruntowych (tj. z posadowionymi na nich budynkami i budowlami).

Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT).

Przy nabyciu części nieruchomości, będących przedmiotem wkładu niepieniężnego, Wnioskodawca odliczył w całości naliczony podatek VAT (w zakresie w jakim ich nabycie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT).

Przedmiot wkładu może obejmować również nieruchomości kwalifikujące się do zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT (tj. budynki, budowle lub ich części, dla których pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a ich dostawą upłynął okres dłuższy niż 2 lata) oraz art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy VAT, czyli budynki i budowle, w stosunku do których Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jak również budynki i budowle, na ulepszenie których poniosła ona wydatki, w stosunku do których Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W uzupełnieniu z dnia 8 października 2009 r. Zainteresowany wyjaśnił, iż w przypadku niezabudowanych nieruchomości gruntowych nieobjętych miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego/decyzją o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowania, przedmiotem wkładu niepieniężnego do spółki osobowej będą zarówno nieruchomości, w stosunku do których zostało sporządzone studium kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, jak i nieruchomości, w stosunku do których ww. studium nie zostało sporządzone. Nieruchomości w stosunku do których studium zostało sporządzone zostały ujęte w nim jako:

* ponadlokalne i lokalne korytarze ekologiczne - systemy dolinne wyłączone z intensywnego użytkowania gospodarczego i zabudowy;

* tereny nasadzeń drzew, krzewów, zieleni łęgowej i łąkowej i tereny zalesień;

* obszary usługowe oświaty, kultury, sportu i zdrowia z towarzyszącą zielenią;

* torowisko kolei wąskotorowej.

Wskazał również, iż w kwestii pytania nr 5 zawartego we wniosku, zamiast odwołania się odpowiedzi na pytanie nr 3 powinno być zawarte odwołanie do odpowiedzi na pytanie nr 4.

Natomiast w uzupełnieniu z dnia 30 października 2009 r. Spółka wyjaśniła, iż niezabudowane nieruchomości gruntowe nieprzeznaczone pod zabudowę, opisane w stanie faktycznym wniosku, znajdują się na obszarach, dla których uchwalono: miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, wydano decyzję o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowania lub studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Stan faktyczny złożonego wniosku nie obejmuje takich nieruchomości wskazanego rodzaju, dla obszaru których nie uchwalono ani miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego ani nie wydano decyzji o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowania ani studium kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w przypadku, gdy w opisanym stanie faktycznym przedmiotem wkładu niepieniężnego będą grunty lub prawa wieczystego użytkowania gruntów wraz z posadowionymi na nich budynkami i budowlami, których dostawa kwalifikuje się na zwolnienie z VAT na podstawie art. 43 ustawy VAT, wniesienie takich zabudowanych nieruchomości gruntowych będzie zwolnione z VAT. Czy w przypadku, gdy przedmiotem wkładu niepieniężnego będą grunty lub prawa wieczystego użytkowania gruntów wraz z posadowionymi na nich budynkami i budowlami, których dostawa nie kwalifikuje się na zwolnienie z VAT na podstawie art. 43 ustawy VAT, wniesienie takich zabudowanych nieruchomości gruntowych nie będzie korzystało ze zwolnienia z VAT.

2.

W jaki sposób powinno być opodatkowane wniesienie nieruchomości gruntowych, stanowiących jedną działkę, na których posadowione są budynki i budowle, których dostawa kwalifikuje się zarówno na zwolnioną z VAT, jak i podlegającą opodatkowaniu VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1

w przypadku, gdy przedmiotem wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej będą grunty stanowiące własność Spółki lub prawa wieczystego użytkowania gruntów wraz z posadowionymi na nich budynkami i budowlami, których dostawa kwalifikuje się na zwolnienie z VAT na podstawie art. 43 ustawy VAT, wniesienie takich zabudowanych nieruchomości gruntowych (wraz z budynkami i budowlami) będzie w całości zwolnione z VAT. Natomiast w przypadku, gdy przedmiotem wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej będą grunty będące własnością Spółki lub prawa wieczystego użytkowania gruntów wraz z posadowionymi na nich budynkami i budowlami, których dostawa nie kwalifikuje się na zwolnienie z VAT na podstawie art. 43 ustawy VAT, wniesienie takich zabudowanych nieruchomości gruntowych (wraz z budynkami i budowlami) będzie w całości opodatkowane VAT (nie będzie korzystało ze zwolnienia z VAT).

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, przedmiotem wkładu niepieniężnego mogą być, między innymi:

* posadowione na gruntach stanowiących własność Spółki lub będące w wieczystym użytkowaniu Spółki nieruchomości kwalifikujące się na zwolnienie z VAT przy ich dostawie, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT (tj. budynki, budowle lub ich części, dla których pomiędzy pierwszym zasiedleniem a ich dostawą upłynąłby okres dłuższy niż 2 lata),

* posadowione na ww. gruntach nieruchomości kwalifikujące się na zwolnienie z VAT przy ich dostawie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy VAT (budynki, budowle w stosunku do których Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i na których ulepszenie Spółka nie ponosiła wydatków przekraczających 30% wartości początkowej tych obiektów),

* posadowione na ww. gruntach nieruchomości, w stosunku do których Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT (zapłaconego przy ich zakupie), a zatem niekwalifikujące się na zwolnienie z VAT przy ich dostawie.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z tym gruntem.

W związku z powyższym, w przypadku gdy przedmiotem wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej będą grunty, na których posadowione są nieruchomości (budynki, budowle) kwalifikujące się na zwolnienie z VAT przy ich dostawie, również aport nieruchomości gruntowej będzie korzystał ze zwolnienia od podatku.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji Ministra Finansów, działającego przez organ upoważniony do wydawania interpretacji tj. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, z dnia 3 czerwca 2009 r. sygn. IPPP1/443-392/09-2/AW.

Z kolei, na mocy § 13 ust. 1 pkt 10 obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku. W przypadku zatem, gdy przedmiotem wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej będzie prawo wieczystego użytkowania gruntu, na którym posadowione są nieruchomości (budynki, budowle) kwalifikujące się na zwolnienie z VAT przy ich dostawie (na podstawie art. 43 ustawy VAT), aport prawa wieczystego użytkowania takiego gruntu będzie również korzystał ze zwolnienia od podatku.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji Ministra Finansów, działającego przez organ upoważniony do wydawania interpretacji tj. Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, z dnia 27 kwietnia 2009 r., sygn. ILPP2/443-219/09-4/MR.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki należy odpowiednio uznać, że w przypadku gdy przedmiotem wkładu niepieniężnego będą grunty lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, na których posadowione są nieruchomości (budynki, budowle), których dostawa nie kwalifikuje się na zwolnienie z VAT (na podstawie art. 43 ustawy VAT), aport tego rodzaju nieruchomości będzie opodatkowany według właściwej stawki VAT (nie będzie korzystał ze zwolnienia z VAT).

Ad. 2

W ocenie Spółki, wniesienie aportem nieruchomości gruntowych, stanowiących jedną działkę, na których posadowione są budynki (budowle), których dostawa kwalifikuje się zarówno na zwolnioną z VAT, jak i podlegającą opodatkowaniu VAT, podlega opodatkowaniu VAT z zastosowaniem właściwej stawki oraz zwolnieniu od VAT, proporcjonalnie do wartości poszczególnych budynków i budowli znajdujących się na jednej działce lub proporcjonalnie do powierzchni zajmowanych przez poszczególne obiekty.

Spółka pragnie zauważyć, że ustawa VAT nie określa sposobu opodatkowania dostawy gruntu, na którym usytuowane są budynki (lub budowle), których dostawa kwalifikuje się na zwolnioną z VAT, jak i na podlegającą opodatkowaniu VAT. W szczególności, przepisy ustawy VAT nie określają klucza, jaki należy zastosować, aby do każdego budynku przyporządkować odpowiednią część gruntu i opodatkować ją stosownie do zasad przyjętych względem budynku. Skoro zatem ustawa VAT nie określa, jak opodatkować dostawę gruntu, na którym znajdują się zarówno budynki (budowle), których dostawa kwalifikuje się na zwolnienie z VAT, jak i budynki (budowle), których dostawa podlega opodatkowaniu VAT, zdaniem Spółki możliwe jest zastosowanie zarówno klucza wartościowego, jak i klucza powierzchni poszczególnych obiektów posadowionych na danej działce gruntu.

W związku z tym, zdaniem Spółki, wniesienie aportem nieruchomości gruntowych, stanowiących jedną działkę, na których posadowione są budynki (budowle), których dostawa kwalifikuje się zarówno na zwolnioną z VAT, jak i podlegającą opodatkowaniu VAT, podlega opodatkowaniu VAT z zastosowaniem właściwej stawki oraz zwolnieniu od VAT, proporcjonalnie do wartości poszczególnych budynków i budowli znajdujących się na jednej działce lub proporcjonalnie do powierzchni zajmowanych przez poszczególne obiekty.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone przez Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w postanowieniu z dnia 30 sierpnia 2008 r., sygn. 1471/NUR1/443-212/1/06/IK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Jak już wskazano w interpretacji nr ILPP2/443-1032/09-5/AK z dnia 3 listopada 2009 r. czynność wniesienia wkładu niepieniężnego przez Wnioskodawcę do spółki komandytowej w postaci Nieruchomości stanowić będzie odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0% oraz zwolnienie od podatku.

I tak, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się - w myśl ust. 12a cyt. przepisu - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, nie zalicza się:

* budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

* lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Ponadto, zgodnie z § 6 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 12 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12 - w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem. Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Stosownie do art. 2 pkt 14 ww. ustawy przez pierwsze zasiedlenie rozumieć należy oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej.

W myśl art. 29 ust. 5 ustawy o VAT w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z tym gruntem.

W myśl § 13 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest właścicielem albo użytkownikiem wieczystym szeregu nieruchomości, zarówno niezabudowanych nieruchomości gruntowych, jak i nieruchomości gruntowych z posadowionymi na nich budynkami i budowlami. Przedmiotowe nieruchomości zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w Spółce. W chwili obecnej Wnioskodawca rozważa wniesienie nieruchomości aportem do spółki komandytowej. Przedmiotem wkładu niepieniężnego mogą być, m.in.: posadowione na gruntach stanowiących własność Spółki lub będące w wieczystym użytkowaniu Spółki nieruchomości kwalifikujące się do zwolnienia z podatku VAT przy ich dostawie, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, a także posadowione na ww. gruntach nieruchomości, niekwalifikujące się do zwolnienia przedmiotowego przy ich dostawie.

Zatem, biorąc pod uwagę opis sprawy oraz przytoczone przepisy stwierdza się, iż:

* aport gruntu zabudowanego nieruchomościami korzystającymi ze zwolnienia - korzystać będzie ze zwolnienia z podatku VAT na mocy art. 29 ust. 5 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT;

* aport prawa wieczystego użytkowania gruntu zabudowanego nieruchomościami korzystającymi ze zwolnienia - korzystać będzie ze zwolnienia z podatku VAT na mocy § 13 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług;

* aport gruntu i prawa użytkowania wieczystego gruntu zabudowanego nieruchomościami nie korzystającymi ze zwolnienia - podlegać będzie opodatkowaniu tym podatkiem według stawki właściwej dla posadowionych na nich budynków.

Złożony przez Spółkę wniosek dotyczy także sytuacji w której w ramach jednej transakcji dokonana zostanie dostawa gruntu na którym usytuowane są budynki i budowle których dostawa będzie opodatkowana podatkiem VAT oraz budynki i budowle, które będą korzystały ze zwolnienia od podatku.

W związku z tym, iż ani przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze do tej ustawy nie zawierają zapisu dotyczącego sposobu wyliczenia tych części można przyjąć różne rozwiązania, np. wg klucza wartościowego, tj. proporcjonalnie do wartości sprzedawanych budynków przypisać do nich odpowiednio udział gruntu i zastosować właściwe stawki, lub wg klucza powierzchniowego, tj. podzielić powierzchnię gruntu proporcjonalnie do powierzchni zajmowanych przez poszczególne budynki.

Zatem, biorąc powyższe pod uwagę każda metoda, czy to oparta na kluczu wartościowym czy też kluczu powierzchniowym, o ile odzwierciedla stan faktyczny, jest właściwa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie pozostałych zdarzeń przyszłych dotyczących opodatkowania aportu oraz jego udokumentowanie, opodatkowania aportu niezabudowanych gruntów przeznaczonych pod zabudowę oraz wniesienia aportem niezabudowanej nieruchomości gruntowej, która zgodnie ze studium kierunków zagospodarowania przestrzennego nie została ujęta pod zabudowę i w części została ujęta pod zabudowę wydano w dniu 3 listopada 2009 r. odrębne interpretacje o numerach XX.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl