ILPP2/443-1032/09-5/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1032/09-5/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 5 sierpnia 2009 r. (data wpływu 10 sierpnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 sierpnia 2009 r. (data wpływu 23 września 2009 r.), pismem z dnia 8 października 2009 r. (data wpływu 15 października 2009 r.) oraz pismem z dnia 30 października 2009 r. (data wpływu 2 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania aportu oraz jego udokumentowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania aportu oraz jego udokumentowania. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 5 sierpnia 2009 r. (data wpływu 23 września 2009 r.), pismem z dnia 8 października 2009 r. (data wpływu 15 października 2009 r.) oraz pismem z dnia 30 października 2009 r. (data wpływu 2 listopada 2009 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: Spółka) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Jest właścicielem albo użytkownikiem wieczystym szeregu nieruchomości, zarówno niezabudowanych nieruchomości gruntowych, jak i nieruchomości gruntowych z posadowionymi na nich budynkami i budowlami (dalej: Nieruchomości). Przedmiotowe Nieruchomości zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w Spółce. Nieruchomości te są lub były w przeszłości używane przez nią na potrzeby jej działalności podlegającej opodatkowaniu VAT. W chwili obecnej Wnioskodawca rozważa wniesienie Nieruchomości aportem do spółki komandytowej. Przedmiot wkładu niepieniężnego nie będzie stanowił zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Przedmiotem wkładu niepieniężnego może być prawo własności albo prawo wieczystego użytkowania:

* niezabudowanych nieruchomości gruntowych przeznaczonych pod zabudowę (tj. objętych miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego/decyzją o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowania),

* niezabudowanych nieruchomości gruntowych nieprzeznaczonych pod zabudowę (tj. nieobjętych miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego/decyzją o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowania),

* zabudowanych nieruchomości gruntowych (tj. z posadowionymi na nich budynkami i budowlami).

Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT).

Przy nabyciu części nieruchomości, będących przedmiotem wkładu niepieniężnego, Wnioskodawca odliczył w całości naliczony podatek VAT (w zakresie w jakim ich nabycie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT).

Przedmiot wkładu może obejmować również nieruchomości kwalifikujące się do zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT (tj. budynki, budowle lub ich części, dla których pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a ich dostawą upłynąłby okres dłuższy niż 2 lata) oraz art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy VAT, czyli budynki i budowle, w stosunku do których Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jak również budynki i budowle, na ulepszenie których poniosła ona wydatki, w stosunku do których Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W uzupełnieniu z dnia 8 października 2009 r. Zainteresowany wyjaśnił, iż w przypadku niezabudowanych nieruchomości gruntowych nieobjętych miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego/decyzją o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowania, przedmiotem wkładu niepieniężnego do spółki osobowej będą zarówno nieruchomości, w stosunku do których zostało sporządzone studium kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, jak i nieruchomości, w stosunku do których ww. studium nie zostało sporządzone. Nieruchomości w stosunku do których studium zostało sporządzone zostały ujęte w nim jako:

* ponadlokalne i lokalne korytarze ekologiczne - systemy dolinne wyłączone z intensywnego użytkowania gospodarczego i zabudowy;

* tereny nasadzeń drzew, krzewów, zieleni łęgowej i łąkowej i tereny zalesień;

* obszary usługowe oświaty, kultury, sportu i zdrowia z towarzyszącą zielenią;

* torowisko kolei wąskotorowej.

Natomiast w uzupełnieniu z dnia 30 października 2009 r. Spółka wyjaśniła, iż niezabudowane nieruchomości gruntowe nieprzeznaczone pod zabudowę, opisane w stanie faktycznym wniosku, znajdują się na obszarach, dla których uchwalono: miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, wydano decyzję o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowania lub studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Stan faktyczny złożonego wniosku nie obejmuje takich nieruchomości wskazanego rodzaju, dla obszaru których nie uchwalono ani miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego ani nie wydano decyzji o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowania ani studium kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w opisanym stanie faktycznym wniesienie do spółki komandytowej Nieruchomości będzie stanowiło odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT.

2.

Czy wniesienie aportem do spółki komandytowej Nieruchomości powinno być udokumentowane fakturą VAT dającą otrzymującemu aport prawo do odliczenia podatku naliczonego (w zakresie w jakim aport Nieruchomości jest opodatkowany VAT).

Zdaniem Wnioskodawcy, w analizowanym stanie faktycznym, aport Nieruchomości będzie stanowić odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Pojęcie dostawy towarów ustawodawca zdefiniował w art. 7 ust. 1 ustawy VAT. Zgodnie z tym przepisem pod pojęciem dostawy towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy VAT, należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zważywszy, iż bezpośrednim skutkiem dokonania wkładu niepieniężnego jest przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem wkładu na spółkę komandytową (spółka komandytowa zyskuje w tym wypadku faktyczne władztwo nad przedmiotem wkładu), w ocenie Spółki wniesienie wkładu w postaci Nieruchomości spełnia definicję dostawy towarów. Ponadto, nie powinno również budzić wątpliwości, iż dostawa towarów w formie wkładu niepieniężnego do spółki osobowej ma charakter odpłatny, gdyż w tym wypadku strona wnosząca aport (tj. Spółka) otrzymuje w zamian udział kapitałowy w spółce osobowej (określony udział w zyskach i stratach spółki osobowej). Istnieje zatem związek pomiędzy dokonaniem dostawy, a otrzymaniem wynagrodzenia w postaci udziału kapitałowego w spółce osobowej, gdzie Spółka otrzymuje prawo do partycypacji w zyskach i stratach spółki osobowej na skutek przeniesienia prawa do rozporządzania przedmiotem wkładu na spółkę osobową.

W tym wypadku należy więc uznać, iż istnieje bezpośredni związek o charakterze przyczynowym (ekwiwalentność świadczeń) pomiędzy otrzymaną zapłatą przez stronę wnoszącą aport (tj. Spółkę), a wykonanym świadczeniem. Otrzymana zapłata jest konsekwencją wykonania świadczenia w postaci przeniesienia prawa do rozporządzania przedmiotem wkładu. Ponadto, istnieje możliwość określenia wartości dostarczanych towarów w pieniądzu, co na podstawie orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości pozwala na uznanie danej "transakcji" za mającą charakter odpłatny. Pogląd ten został sformułowany na gruncie orzeczeń C-230/87 (Naturally Yours Cosmetics Ltd) oraz C-33/93 (Empire Stores Ltd).

W ocenie Spółki, wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci Nieruchomości do spółki komandytowej spełnia zatem definicję odpłatnej dostawy towarów zawartą w art. 7 ust. 1 ustawy VAT. Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w piśmie Ministra Finansów z dnia 17 marca 2007 r. skierowanym do Dyrektorów Izb Skarbowych (PT5-033-13/EK/2006/AP-7828/7789), jak i w interpretacjach indywidualnych (np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 5 stycznia 2009 r. IPPP1/443-1864/08-4/SM). Powołane wyżej pisma odnoszą się wprawdzie do aportów wnoszonych do spółek kapitałowych, niemniej jednak zdaniem Spółki, nie ma podstaw do odmiennego traktowania wkładów niepieniężnych wnoszonych do spółek kapitałowych i tych wnoszonych do spółek osobowych. W obu przypadkach bowiem występuje zapłata za aport: w przypadku spółek kapitałowych są to udziały/akcje wydane przez spółkę otrzymującą aport, natomiast w przypadku spółek osobowych jest to określony udział w zyskach i stratach spółki osobowej.

Dodatkowym argumentem przemawiającym za uznaniem wniesienia aportu za czynność podlegającą VAT jest zlikwidowanie dotychczasowego zwolnienia dla aportów w związku z wydaniem przez Ministra Finansów rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: Rozporządzenie), w którym wśród zwolnień nie występuje już wniesienie aportu. Równocześnie, przepisy rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r., na gruncie których do dnia 30 listopada 2008 r., aport składników majątkowych był zwolniony z opodatkowania, utraciły moc wiążącą. Oznacza to zatem, że od dnia 1 grudnia 2008 r. opodatkowaniu podatkiem VAT podlega każdy towar (usługa) wnoszony aportem, przy założeniu, że przedmiotem aportu nie jest całe przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Należy ponadto zauważyć, iż regulacje rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r. były niezgodne z prawem wspólnotowym, które takiego zwolnienia nie przewiduje. Potwierdzają to wyroki sądów administracyjnych, wg których wynikające z rozporządzenia wykonawczego zwolnienie z VAT aportu nie znajdowało oparcia w przepisach obowiązującej obecnie Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z dnia 11 grudnia 2006 r., dalej: Dyrektywa) i było sprzeczne z prawem wspólnotowym (np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 3 października 2008 r., sygn. akt I SA/Wr 703/08, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 maja 2008 r., sygn. akt III SA/Wa 364/08).

Nowe regulacje Rozporządzenia stanowią w przepisach przejściowych, że w okresie do dnia 31 marca 2009 r., w przypadku wnoszenia wkładów niepieniężnych (aportów) do spółek prawa handlowego i cywilnego, może być stosowane dotychczasowe rozwiązanie - zwolnienie od podatku (§ 38 Rozporządzenia). Możliwość ta, co wynika z treści przepisu, jest jednak ograniczona czasowo, skutkiem czego po tym terminie aport podlega opodatkowaniu, gdyż ustawodawca nie zawarł go w kategorii transakcji i czynności, do których przepisów ustawy VAT się nie stosuje.

Ponadto należy wskazać, iż w art. 19 i art. 29 Dyrektywy przewidziano możliwość dla państw członkowskich zrezygnowania z uznawania aportu jako dostawy towarów lub świadczenia usług niepodlegających opodatkowaniu, co zdaniem Spółki, jednoznacznie potwierdza, że skoro polski ustawodawca nie wprowadził takich odstępstw, to aport będzie podlegał opodatkowaniu.

Wobec powyższego, Spółka stoi na stanowisku, że aport Nieruchomości do spółki komandytowej będzie stanowić odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy VAT i w związku z tym będzie co do zasady podlegał opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Spółki, wniesienie aportem do spółki komandytowej Nieruchomości powinno być udokumentowane fakturą VAT, przy czym w przypadku aportu gruntów (lub praw ich wieczystego użytkowania) przeznaczonych pod zabudowę, a także budynków i budowli, których dostawa nie będzie kwalifikowała się na zwolnienie z VAT, z faktury tej będzie wynikać dla otrzymującego aport prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że fakt, iż czynność aportu Nieruchomości stanowi odpłatną dostawę towarów implikuje konieczność udokumentowania jej przez Spółkę (jako wnoszącego aport) fakturą VAT, stwierdzającą dokonanie transakcji, zgodnie z art. 106 ustawy VAT. W myśl art. 106 ust. 1 ustawy VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Ze względu więc na fakt, iż wniesienie wkładu niepieniężnego powinno być udokumentowane przez Spółkę fakturą VAT i opodatkowane VAT według właściwej stawki, spółka komandytowa powinna mieć prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z tej faktury, pod warunkiem, iż przedmiot wkładu będzie wykorzystany do czynności opodatkowanych VAT.

Reasumując, zdaniem Spółki wniesienie aportem do spółki komandytowej Nieruchomości powinno być udokumentowane fakturą VAT, przy czym w przypadku aportu gruntów (lub praw ich wieczystego użytkowania) przeznaczonych pod zabudowę, a także w przypadku aportu budynków i budowli, których dostawa nie będzie kwalifikowała się na zwolnienie z VAT, z faktury tej będzie wynikać dla spółki komandytowej prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Podobne stanowisko zostało m.in. wyrażone w interpretacji Ministra Finansów, działającego przez organ upoważniony do wydawania interpretacji t.j. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 czerwca 2009 r., sygn. IPPP1/443-283/09-2/IG.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary - na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Wniesienie aportu jest dostawą towarów, zważywszy fakt, że mamy w tym przypadku do czynienia z przeniesieniem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Pozostaje więc konieczność rozstrzygnięcia, czy dostawa ta jest odpłatna, czy nieodpłatna. Z orzecznictwa ETS wynika, że odpłatnością będzie uzyskany przez dostawcę benefit (korzyść) każdego rodzaju. Nie ulega wątpliwości, że wniesienie aportu nie jest świadczeniem pod tytułem darmym. Wnoszący aport uzyskuje pewną, wymierną korzyść. Z tego względu należy uznać wniesienie aportu za odpłatną dostawę towarów.

Wnoszenie wkładów niepieniężnych do spółek prawa handlowego lub cywilnego podlega opodatkowaniu na ogólnych zasadach, określonych w przepisach o podatku od towarów i usług, w zależności od przedmiotu aportu.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca rozważa wniesienie aportem do spółki komandytowej, zarówno niezabudowanych nieruchomości gruntowych, jak i nieruchomości gruntowych z posadowionymi na nich budynkami i budowlami.

Jak wskazano wyżej, wniesienie aportu stanowi czynność (dostawę) o charakterze odpłatnym w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według zasad ogólnych.

Konsekwencją powyższego jest obowiązek wystawienia faktury VAT.

I tak, art. 106 ust. 1 ustawy wskazuje, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W świetle powyższego, podmiot wnoszący aport jest obowiązany, z tytułu odpłatnej dostawy towarów, za którą otrzymuje wynagrodzenie (w postaci określonego udziału w zyskach i stratach spółki), do wystawienia faktury VAT stwierdzającej dokonanie transakcji, zgodnie z art. 106 ustawy o VAT.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka jest właścicielem albo użytkownikiem wieczystym szeregu nieruchomości, zarówno niezabudowanych nieruchomości gruntowych, jak i nieruchomości gruntowych z posadowionymi na nich budynkami i budowlami (dalej: Nieruchomości). Przedmiotowe Nieruchomości zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w Spółce. Nieruchomości te są lub były w przeszłości używane przez nią na potrzeby jej działalności podlegającej opodatkowaniu VAT. W chwili obecnej Wnioskodawca rozważa wniesienie Nieruchomości aportem do spółki komandytowej. Przedmiot wkładu niepieniężnego nie będzie stanowił zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W zakresie, w jakim rozważana jest kwestia związana z prawem do odliczenia przez spółkę komandytową podatku naliczonego wykazanego na fakturze otrzymanej od Wnioskodawcy, należy wskazać, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy podatku od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Treść tego przepisu wskazuje, iż:

* prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku od towarów i usług,

* prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych".

Zatem, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Ponadto z powyższego wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części (w takim zakresie), w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej te towary i usługi nie są do nich wykorzystywane.

Tym samym najistotniejszym warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca rozważa wniesienie Nieruchomości aportem do spółki komandytowej. Przedmiot wkładu niepieniężnego nie będzie stanowił zorganizowanej części przedsiębiorstwa i może obejmować również nieruchomości kwalifikujące się do zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT oraz art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy VAT oraz nieruchomości przy nabyciu, których Wnioskodawca odliczył w całości naliczony podatek VAT (w zakresie w jakim ich nabycie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT).

Biorąc powyższe pod uwagę czynność wniesienia aportem przez Wnioskodawcę do spółki komandytowej Nieruchomości powinna być udokumentowana fakturą VAT i opodatkowana na zasadach ogólnych, dającą otrzymującemu aport prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Tym samym, nowo powstała Spółka komandytowa będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej czynność wniesienia aportem nieruchomości, które nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT.

Jednocześnie tut. Organ zwraca uwagę na przepis art. 43 ust. 10 ustawy, zgodnie z którym podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Powyższe oznacza, że Wnioskodawca korzystający ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, może z tego zwolnienia zrezygnować i opodatkować czynność sprzedaży nieruchomości, z zachowaniem warunków, o których mowa w art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy.

Zatem, i w tej sytuacji nowo powstałej Spółce komandytowej będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktury dokumentującej czynność wniesienia aportem Nieruchomości, które korzystają ze zwolnienia od podatku, jednak Zainteresowany zrezygnował z tego zwolnienia, z zachowaniem warunków, o których mowa w art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w stanowisku Wnioskodawcy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14c ust. 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

W zakresie pozostałych zdarzeń przyszłych dotyczących opodatkowania aportu niezabudowanych gruntów przeznaczonych pod zabudowę, wniesienia aportem niezabudowanej nieruchomości gruntowej, która zgodnie ze studium kierunków zagospodarowania przestrzennego nie została ujęta pod zabudowę i w części została ujęta pod zabudowę oraz opodatkowania aportu gruntów lub prawa wieczystego użytkowania wraz z posadowionymi na nich budynkami i budowlami wydano w dniu 3 listopada 2009 r. odrębne interpretacje o numerach XX.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl