ILPP2/443-1029/10-4/BA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 października 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1029/10-4/BA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2010 r. (data wpływu 5 lipca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 września 2010 r. (data wpływu 16 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

* prawidłowe - w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla dostawy: budynków ośrodka wczasowego wraz z towarzyszącymi mu budowlami oraz prawem wieczystego użytkowania gruntu, części wyposażenia od którego przy zakupie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, a także opodatkowania kotłów gazowych,

* nieprawidłowe - w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla dostawy nowego wyposażenia ośrodka wczasowego nabytego po 2003 r. oraz opodatkowania podatkiem VAT dostawy przyłącza gazowego.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży ośrodka wczasowego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 września 2010 r. (data wpływu 16 września 2010 r.) o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Działając w imieniu i na rzecz "A" Sp. z o.o. Wnioskodawca zwraca się z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w odniesieniu do przedstawionego poniżej stanu faktycznego:

1.

W związku z prywatyzacją bezpośrednią przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą "A", z dniem 1 stycznia 2003 r. na mocy umowy o oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania - akt notarialny z dnia XXX r. repertorium nr (...). Skarb Państwa przekazał "A" Sp. z o.o. zespół składników materialnych i niematerialnych w rozumieniu art. 55 k.c.

2.

Wykreślenie przedsiębiorstwa państwowego z Krajowego Rejestru Sądowego nastąpiło Postanowieniem Sądu Rejonowego z dnia XXX, a ostatnim dniem wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT był dzień 31 grudnia 2002 r.

3.

Podatnik - Spółka zamierza sprzedać Ośrodek Wczasowy (rok budowy 1975) wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntu i całą infrastrukturę, na którą składają się:

* cztery budynki mieszkalne (typu hotelowego),

* budynek socjalno-żywieniowy wraz z kotłownią,

* budynek klubowy,

* magazyn odpadów,

* budowle, tj.: sieci elektryczne, kanalizacyjne, wodne, gazowe, drogi, boiska, ogrodzenie, itd.,

* wyposażenie ośrodka (meble, sprzęt elektroniczny, wyposażenie kuchni) itp.

4.

Wnioskodawca w okresie od 2004 r. do czerwca 2005 r. poczynił nakłady na modernizację 2 budynków, których wydatki każdego z osobna przekroczyły 30% wartości początkowej budynku i korzystał z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od poniesionych wydatków.

Ponadto, Spółka w 2004 r. poniosła nakłady na zainstalowanie przyłącza gazowego - rurociągu oraz zakupiła 2 kotły gazowe, które zostały zainstalowane w budynku socjalno - żywieniowym (w kotłowni) - nie zwiększając wartości budynku, ponieważ zostały zakwalifikowane do grupy III - kotły grzejne. Spółka skorzystała z prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od ww. nakładów.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że:

1.

Ośrodek wczasowy nie spełnia warunków art. 551 Kodeksu Cywilnego i nie jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej.

2.

Planowana sprzedaż ośrodka wczasowego nie jest transakcją zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa (art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r.)

Reasumując, przedmiotem sprzedaży nie jest sprzedaż całego przedsiębiorstwa, ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

3. Nakłady przekraczające 30% zostały poczynione na budynku mieszkalnym "B" (typu hotelowego) oraz na budynku socjalno-żywieniowym, w którym mieści się również kotłownia.

Natomiast:

* Budynek "A" - typ hotelowy, nie poczyniono żadnych nakładów, jest on wyłączony z użytkowania, przeznaczony do remontu,

* Budynek "B" - typ hotelowy, poczyniono nakłady przekraczające 30%,

* Budynek "C" - typ hotelowy, nakłady nie przekroczyły 30%,

* Budynek "D" - typ hotelowy, nie poczynił on żadnych nakładów, jest wyłączony z użytkowania, przeznaczony do remontu,

* Budynek socjalno-żywieniowy wraz z kotłownią - poczyniono nakłady przekraczające 30%,

* Budynek klubowy - nie poniesiono żadnych nakładów,

* Magazyn odpadów - nie poniesiono żadnych nakładów,

* Budowle - nie poniesiono żadnych nakładów, za wyjątkiem zainstalowania przyłącza gazowego oraz zakupu dwóch kotłów gazowych co jest opisane w pierwotnym wniosku,

4.

Wnioskodawca wydzierżawia odpłatnie ośrodek wczasowy od 2006 r. w okresie letnim, tj. od 1 maja do 30 września każdego roku, dzierżawca ma do dyspozycji cały ośrodek, za wyjątkiem budynku mieszkalnego - hotelowego "A" i "D", które są wyłączone z użytkowania i przeznaczone do remontu, od 1 października do 1 maja ośrodek wczasowy jest nieczynny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może sprzedać ośrodek wczasowy bez naliczania podatku VAT, za wyłączeniem przyłącza gazowego - rurociąg z kotłami gazowymi.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż budynków, budowli wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntu korzysta ze zwolnienia podatku VAT, ponieważ:

* nabył budynki, budowle i prawo wieczystego użytkowania gruntu bez podatku VAT (art. 43 ust. 1 pkt 10a litera a ustawy VAT),

* budynki, budowle w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez Spółkę do czynności opodatkowanych przez okres 5 lat (art. 43 ust. 1 pkt 16 podpunkt 7a ustawy VAT).

Natomiast uzasadnione jest opodatkowanie przyłącza gazowego - rurociąg wraz z kotłami gazowymi.

Sprzedaż wyposażenia korzysta ze zwolnienia VAT, ponieważ:

* Wnioskodawca nabył wyposażenie bez podatku VAT (art. 43 ust. 1 pkt 2),

* wyposażenie (towary) używane były powyżej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jako właściciel (art. 43 ust. 1 pkt 16 ppkt 2).

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi opodatkowanie wyposażenia nowego zakupionego przez Zainteresowanego po 1 stycznia 2003 r., gdyż skorzystał on z odliczenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla dostawy: budynków ośrodka wczasowego wraz z towarzyszącymi mu budowlami oraz prawem wieczystego użytkowania gruntu, części wyposażenia od którego przy zakupie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, a także opodatkowania kotłów gazowych,

* nieprawidłowe - w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla dostawy nowego wyposażenia ośrodka wczasowego nabytego po 2003 r. oraz opodatkowania podatkiem VAT dostawy przyłącza gazowego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Z wniosku wynika, że w skład nieruchomości, którą zamierza sprzedać Wnioskodawcę wchodzi prawo wieczystego użytkowania gruntu wraz z całą infrastrukturę, na którą składają się:

* cztery budynki mieszkalne (typu hotelowego),

* budynek socjalno-żywieniowy wraz z kotłownią,

* budynek klubowy,

* magazyn odpadów,

* budowle, tj.: sieci elektryczne, kanalizacyjne, wodne, gazowe, drogi, boiska, ogrodzenie itd.,

* wyposażenie ośrodka (meble, sprzęt elektroniczny, wyposażenie kuchni) itp.

Tym samym czynność sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z posadowionymi na nim budynkami i budowlami mieści się w definicji odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ustawy, w myśl którego, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Przepisu ust. 5 nie stosuje się do czynności oddania w użytkowanie wieczyste gruntu, dokonywanego z równoczesną dostawą budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli (art. 29 ust. 5a ustawy).

Na podstawie § 6 ust. 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.), obniżoną do wysokości 7% stawkę podatku stosuje się również do zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są opodatkowane stawką 7%.

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia, zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady, grunt będący przedmiotem sprzedaży (w tym zbycie użytkowania wieczystego) podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu (w tym zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu) korzysta ze zwolnienia od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W świetle wyżej przytoczonego przepisu, kluczowym dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku jest ustalenie, kiedy nastąpiło jego pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie - zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Co istotne, oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności opodatkowanej, a za takie można rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość nie musi być faktycznie zamieszkała, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu.

Z powyższej definicji wynika, iż oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności opodatkowanych, a za takie należy rozumieć także umowy najmu i dzierżawy podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem, należy uznać za pierwsze zasiedlenie moment oddania budynku do użytkowania pierwszemu najemcy (dzierżawcy).

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Zgodnie z art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Z opisu sprawy wynika, iż w związku z prywatyzacją bezpośrednią przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą "A", z dniem 1 stycznia 2003 r. na mocy umowy o oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania Skarb Państwa przekazał Wnioskodawcy zespół składników materialnych i niematerialnych w rozumieniu art. 55 k.c. Zainteresowany zamierza sprzedać ośrodek wczasowy (rok budowy 1975) wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntu i całą infrastrukturę, na którą składają się:

1.

cztery budynki mieszkalne (typu hotelowego):

* Budynek "A" - typ hotelowy, nie poczyniono na nim żadnych nakładów, jest wyłączony z użytkowania, przeznaczony do remontu,

* Budynek "B" - typ hotelowy, poczyniono nakłady przekraczające 30%, od których przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego,

* Budynek "C" - typ hotelowy, nakłady nie przekroczyły 30%,

* Budynek "D" - typ hotelowy, nie poczyniono na nim żadnych nakładów, jest wyłączony z użytkowania, przeznaczony do remontu,

2.

Budynek socjalno-żywieniowy wraz z kotłownią - poczyniono nakłady przekraczające 30%, od których przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego,

3.

Budynek klubowy - nie poniesiono żadnych nakładów,

4.

Magazyn odpadów - nie poniesiono żadnych nakładów,

5.

Budowle - nie poniesiono żadnych nakładów, za wyjątkiem zainstalowania przyłącza gazowego oraz zakupu dwóch kotłów gazowych, które zostały zainstalowane w budynku socjalno-żywieniowym (w kotłowni) - nie zwiększając wartości budynku, ponieważ zostały zakwalifikowane do grupy III - kotły grzejne, od których przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego,

6.

Wyposażenie ośrodka (meble, sprzęt elektroniczny, wyposażenie kuchni) itp.

Wnioskodawca w okresie od 2004 r. do czerwca 2005 r. poczynił nakłady na modernizację 2 budynków, których wydatki każdego z osobna przekroczyły 30% wartości początkowej budynku i korzystał z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od poniesionych wydatków. Nakłady przekraczające 30% zostały poczynione na budynku mieszkalnym "B" (typu hotelowego) oraz na budynku socjalno-żywieniowym, w którym mieści się również kotłownia. Wnioskodawca wydzierżawia odpłatnie ośrodek wczasowy od 2006 r. w okresie letnim, tj. od 1 maja do 30 września każdego roku, dzierżawca ma do dyspozycji cały ośrodek, za wyjątkiem budynku mieszkalno-hotelowego "A" i "D", które są wyłączone z użytkowania i przeznaczone do remontu, od 1 października do 1 maja ośrodek wczasowy jest nieczynny.

W oparciu o dokonaną analizę, należy stwierdzić, że dostawa budynków, budowli (sieci elektryczne, kanalizacyjne, wodne, gazowe, drogi, boiska, ogrodzenie itd.), w których nie poczyniono żadnych nakładów, z wyłączeniem budynku "A" i "D", nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, bowiem nie będzie to dostawa następująca na rzecz pierwszego użytkownika w wykonaniu czynności opodatkowanych. Zainteresowany wydzierżawia odpłatnie ośrodek wczasowy od 2006 r. w okresie letnim, tj. od 1 maja do 30 września każdego roku, dzierżawca ma do dyspozycji cały ośrodek. Również pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Zatem, w niniejszej sprawie nie zachodzą żadne wyłączenia ze zwolnienia od podatku, wskazane w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Natomiast dostawa budynku "A" i "D", w których nie poczyniono nakładów, wyłączono z użytkowania i przeznaczono do remontu, oraz która nie była przedmiotem dzierżawy będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia. Jednakże z uwagi na brak prawa do odliczenia podatku naliczonego i braku poniesionych nakładów na ich ulepszenie, korzysta ze zwolnienia, jednakże na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Odnosząc się do wynajmowanych przez Zainteresowanego budynków (budynek mieszkalny "B" - typ hotelowy oraz budynek socjalno-żywieniowy) w których poniesiono nakłady przekraczające 30%, od których przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, również doszło do pierwszego zasiedlenia, tj. do oddania do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Po modernizacji budynków (w 2005 r.) Wnioskodawca wydzierżawia odpłatnie ośrodek wczasowy od 2006 r. w okresie letnim, tj. od 1 maja do 30 września każdego roku. Ww. budynki zostały zasiedlone po raz pierwszy ponad 2 lata temu. W związku z powyższym ich dostawa będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Również Zainteresowany wskazał, że w 2004 r. poniósł nakłady na zainstalowane przyłącza gazowego-rurociąg. Przy tej realizacji Wnioskodawca skorzystał z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Jak zaznaczył Wnioskodawca, uzasadnione jest opodatkowanie przyłącza gazowego - rurociągu. W wynajmowanych budynkach od 2006 r. mieści się przyłącze gazowo-rurociągowe.

Pojęcia budynków i budowli nie zostały zdefiniowane w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług. Dlatego też należy skorzystać z definicji zawartych w innych przepisach prawa, tj. w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.). Zgodnie z art. 3 pkt 2 tej ustawy, pod pojęciem budynku należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. Natomiast art. 3 pkt 3 tej ustawy wskazuje, iż budowlą jest każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolnostojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Zatem przyłącze gazowo-rurociągowe należy uznać za budowlę. Została ona zasiedlona po raz pierwszy ponad 2 lata temu (dzierżawa od 2006 r.). W związku z powyższym jego dostawa będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Ponadto w przedstawionym wniosku Zainteresowany wskazał, ze zamierza sprzedać również wchodzące w skład ośrodka wczasowego wyposażenie (meble, sprzęt elektroniczny, wyposażenie kuchni, itp.) Wnioskodawcy nabył wyposażenie bez podatku VAT oraz okres używania tych ruchomości był dłuższy niż pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel. Wątpliwości Wnioskodawcy budzi opodatkowanie wyposażenia nowego, zakupionego po 1 stycznia 2003 r., gdyż skorzystał on z odliczenia podatku naliczonego. Z kolei, w 2004 r. Zainteresowany zakupił również 2 kotły gazowe, które zostały zainstalowane w budynku socjalno-żywieniowym. Wnioskodawca przy ich zakupie również skorzystał z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się - na mocy art. 43 ust. 2 ustawy - ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

W związku z powyższym, sprzedaż nowego wyposażenia nabytego przez Zainteresowanego po 2003 r. oraz sprzedaż dwóch kotłów gazowych zainstalowanych w 2004 r. nie spełnia warunku uznania ich za towary używane w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy. Tym samym czynność ta nie może korzystać ze zwolnienia od podatku. Zatem sprzedaż nowego wyposażenie oraz kotłów podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, według stawki właściwej dla danego towaru.

Natomiast sprzedaż pozostałego wyposażenia, od którego nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, w stosunku do których okres używania przez Wnioskodawcę wyniósł więcej niż pół roku będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

Biorąc pod uwagę powyższą analizę przepisów prawa podatkowego dokonaną w oparciu o opis sprawy, tut. Organ stwierdza co następuje:

Przy dostawie:

* Budynku "A" - typ hotelowy, na którym nie poczyniono żadnych nakładów i jest on wyłączony z użytkowania (przeznaczony do remontu) - Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy,

* Budynku "B" - typ hotelowy, na którym poczyniono nakłady przekraczające 30%, od których przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego - Zainteresowany korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy,

* Budynku "C" - typ hotelowy, na którym nakłady nie przekroczyły 30% - Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy,

* Budynku "D" - typ hotelowy, na którym nie poczyniono żadnych nakładów, jest on wyłączony z użytkowania (przeznaczony do remontu) - Zainteresowany korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy,

* Budynku socjalno-żywieniowego wraz z kotłownią - na którym poczyniono nakłady przekraczające 30%, od których przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego - Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy,

* Budynku klubowego - na którym nie poniesiono żadnych nakładów - Zainteresowany korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy,

* Magazynu odpadów - na którym nie poniesiono żadnych nakładów - Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy,

* Budowli - (sieci elektryczne, kanalizacyjne, wodne, gazowe, drogi, boiska, ogrodzenie itd.) na których nie poniesiono żadnych nakładów - Zainteresowany korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy,

* Przyłącze gazowo-rurociągowe, od zakupu którego przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego - Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Biorąc pod uwagę powołany wcześniej przepis § 12 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia stwierdza się, iż zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu z posadowionymi na nim budynkami i budowlami również korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.

Natomiast sprzedaż nowego wyposażenia ośrodka wypoczynkowego nabytego po 2003 r. oraz dwóch kotłów gazowych nie korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, z uwagi na niespełnienie warunku uznania za towary używane w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, ponieważ przy nabyciu Wnioskodawca skorzystał z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W odniesieniu do pozostałego wyposażenia Zainteresowanemu przysługuje zwolnienie od podatku VAT w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl