ILPP2/443-1028/10-4/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 października 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1028/10-4/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2010 r. (data wpływu: 5 lipca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 września 2010 r. (data wpływu 28 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją zadania pn.: "Przebudowa istniejącego budynku i dobudowa do niego obiektu - budynku garażowego oraz zagospodarowanie przestrzeni publicznej na działce o nr geodezyjnym X w miejscowości XX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją zadania pn.: "Przebudowa istniejącego budynku i dobudowa do niego obiektu - budynku garażowego oraz zagospodarowanie przestrzeni publicznej na działce o nr geodezyjnym X w miejscowości XX". Wniosek uzupełniono pismem z dnia 24 września 2010 r. (data wpływu 28 września 2010 r.) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca planuje zrealizować przy pomocy środków z Unii Europejski w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 zadanie pn.: "Przebudowa istniejącego budynku i dobudowa do niego obiektu - budynku garażowego oraz zagospodarowanie przestrzeni publicznej na działce o nr geodezyjnym X w miejscowości XX". Gmina przebudowuje istniejącą salę wiejską. Powstałe w wyniku inwestycji lokale użytkowe zostaną przekazane w drodze umowy najmu (za niewielką odpłatnością) Y Domowi Kultury, który będzie prowadził w nim działalność mającą na celu zaspokojenie potrzeb kulturalnych mieszkańców XX. Y Dom Kultury za zgodą właściciela, tj. XXX, będzie mógł podpisywać odpłatne umowy podnajmu pomieszczeń osobom fizycznym i innym podmiotom. Dodatkowo przy sali wiejskiej dobudowane zostaną garaże, w których garażowane będą samochody i sprzęt OSP. Na otrzymywanych od wykonawcy fakturach podawana jest jedna wartość, natomiast na odwrocie wykonawca opisuje jaka kwota dotyczy sali, a jaka budowanych garaży.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, iż powstały w wyniku opisanej we wniosku inwestycji budynek będzie cały czas w całości własnością Gminy, z tym że część budynku, w której będzie znajdowała się sala wiejska, zostanie na podstawie zawartej umowy najmu wydzierżawiony Y Domowi Kultury - odpłatnie, a część budynku, w której będą znajdowały się garaże będzie nieodpłatnie przekazana w użytkowanie dla Ochotniczej Straży Pożarnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina realizując remont sali wiejskiej, która zostanie w całości wynajęta Y Domowi Kultury ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) zawartego w otrzymywanych fakturach dotyczących wymienionego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Dlatego Gmina XXX przy realizacji wyżej wymienionego projektu ma prawo do zwrotu podatku VAT z otrzymywanych od wykonawcy faktur w części, która dotyczy przebudowy sali wiejskiej, natomiast nie ma prawa w części, która dotyczy dobudowy garaży przeznaczonych dla OSP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Jak stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem, zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Z przepisu tego wynika, iż zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

* kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym),

* utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym),

* porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego (art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym).

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, iż Wnioskodawca planuje zrealizować przy pomocy środków z Unii Europejski w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 zadanie pn.: "Przebudowa istniejącego budynku i dobudowa do niego obiektu - budynku garażowego oraz zagospodarowanie przestrzeni publicznej na działce o nr geodezyjnym X w miejscowości XX". Gmina przebudowuje istniejącą salę wiejską. Powstałe w wyniku inwestycji lokale użytkowe zostaną przekazane w drodze umowy najmu (za niewielką odpłatnością) Y Domowi Kultury, który będzie prowadził w nim działalność mającą na celu zaspokojenie potrzeb kulturalnych mieszkańców XX. Y Dom Kultury za zgodą właściciela, tj. Gminy XXX, będzie mógł podpisywać odpłatne umowy podnajmu pomieszczeń osobom fizycznym i innym podmiotom. Dodatkowo przy sali wiejskiej dobudowane zostaną garaże, w których garażowane będą samochody i sprzęt OSP. Na otrzymywanych od wykonawcy fakturach podawana jest jedna wartość, natomiast na odwrocie wykonawca opisuje jaka kwota dotyczy sali, a jaka budowanych garaży.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, iż powstały w wyniku opisanej we wniosku inwestycji budynek będzie cały czas w całości własnością Gminy, z tym że część budynku, w której będzie znajdowała się sala wiejska, zostanie na podstawie zawartej umowy najmu wydzierżawiony Y Domowi Kultury - odpłatnie, a część budynku, w której będą znajdowały się garaże będzie nieodpłatnie przekazana w użytkowanie dla Ochotniczej Straży Pożarnej.

W myśl art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Jednocześnie wskazać należy, iż powołana umowa najmu należy do jednych z podstawowych umów cywilnoprawnych podlegających zasadzie swobodnego kształtowania stosunku prawnego tworzących go stron.

Nadmienić należy, że według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 ustawy oraz - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, że wynajęcie sali wiejskiej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle powyższego Gmina XXX jako jednostka samorządu terytorialnego nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, ponieważ przedmiotowe czynności są wykonywane na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej.

Mając na względzie fakt, iż realizacja samego projektu należy do zadań objętych ustawą o samorządzie gminnym wyjaśnić należy, iż prawo do odliczenia podatku VAT dotyczyć będzie udokumentowanych kwot podatku VAT związanych z zakupami towarów i usług wykorzystywanych do czynności opodatkowanych. Natomiast usługi i towary nabyte dla realizacji zadań własnych Gminy zdefiniowanych w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, które nie są wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych, nie dają Wnioskodawcy prawa do odzyskania - w tym zakresie - podatku VAT.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

nbspnbsp-jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

* brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,

* istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej.

Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że przekazanie części inwestycji w użytkowanie na rzecz Ochotniczej Straży Pożarnej nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie będzie miał w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne przekazanie inwestycji odbędzie się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych, wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym).

W powyższym zakresie warunek wskazany w art. 86 ustawy nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji tej części projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Reasumując, Gmina XXX nie ma prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania pn.: "Przebudowa istniejącego budynku i dobudowa do niego obiektu - budynku garażowego oraz zagospodarowanie przestrzeni publicznej na działce o nr geodezyjnym X w miejscowości XX" w części wynikającej z zakupów towarów i usług przeznaczonych do wykonywania zadań własnych, określonych ustawą o samorządzie gminnym. Natomiast w zakresie podatku VAT dotyczącego nabytych towarów i usług wykorzystanych do czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do odzyskania podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl