ILPP2/443-1024/09-4/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 października 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1024/09-4/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana reprezentowanego przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2009 r. (data wpływu 10 sierpnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 października 2009 r. (data wpływu 7 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 października 2009 r. (data wpływu 7 października 2009 r.) o informacje doprecyzowujące i pełnomocnictwo.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych na rzecz odbiorcy z Francji (dostawy WDT). Zgodnie z dodatkowymi ustaleniami z odbiorcą wyrobów, Wnioskodawca przyznaje mu premię pieniężną, która ustalona jest w oparciu o określony procent od wartości zakupów dokonanych przez odbiorcę w określonym czasie rozliczeniowym (1 rok). Premię nalicza się, gdy łączna wartość zakupów przekroczy ustalony pułap. Dodatkowe ustalenia określają jednoznacznie zasady przyznawania premii pieniężnych, sposób ich liczenia i dokumentowania.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wyjaśnił, że:

1.

Wypłacone premie pieniężne nie mają związku z jakimkolwiek świadczeniem odbiorcy premii na jego rzecz. Nie stanowią one wynagrodzenia za usługi reklamy, promocyjne ani żadne inne. W zawartej umowie odbiorca nie zobowiązuje się do dokonywania zakupów u wypłacającego premię ani nie zobowiązuje się do posiadania pełnego asortymentu towarów.

2.

Na podstawie zawartego z kontrahentem francuskim porozumienia z dnia 1 lipca 2008 r., określającego procent premii za osiągnięcie określonego poziomu obrotów w okresie od dnia 1 lipca 2008 r. do dnia 30 czerwca 2009 r., przyznawana jest premia:

a.

Przy osiągnięciu obrotów 400 000 € premia 0,50% od obrotu,

b.

Za kolejne 150 000 € premia 0,75% od nadwyżki obrotu ponad 400 000 €,

c.

Za kolejne 150 000 € premia 1,00% od nadwyżki obrotu ponad 550 000 €,

d.

Za kolejne 150 000 € premia 1,25% od nadwyżki obrotu ponad 700 000 €,

e.

Za pozostałe obroty premia 1,50% od nadwyżki obrotu ponad 850 000 €.

Przyznawana premia nie jest związana z konkretną dostawą, wynika z faktu przekroczenia poziomu ustalonych w umowie z odbiorcą obrotów i nie jest obwarowana żadną sankcją. Po zakończeniu roku, na podstawie zrealizowanych dostaw wyliczana jest premia zgodnie z wyżej określonymi zasadami.

3.

Premie pieniężne wypłacane są przez Wnioskodawcę danemu kontrahentowi za zrealizowanie przez niego określonego poziomu obrotów w konkretnym okresie rozliczeniowym zgodnie z porozumieniem. Odbiorca otrzymujący premię nie wykonuje na rzecz Zainteresowanego żadnych innych działań, których beneficjentem byłaby jego firma oprócz tych, które są elementem dostawy, tj. odbioru i zapłaty ceny. Gdy w danym okresie kontrahent nie osiągnie umownego poziomu obrotów kwalifikującego go do premii - premia pieniężna nie jest wypłacona.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy premia pieniężna (bonus) przyznana przez Wnioskodawcę na rzecz odbiorcy francuskiego w przypadku osiągnięcia przez niego określonego poziomu zakupów nie podlega opodatkowaniu VAT i w związku z tym może być udokumentowana za pomocą noty księgowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisami ustawy o VAT, przyznanie premii (bonusu) za zrealizowanie ustalonego wcześniej poziomu zakupów, nie jest świadczeniem usług i nie podlega opodatkowaniu VAT. Otrzymujący premię nie świadczy na rzecz Zainteresowanego usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem czynność ta nie podlega u niego opodatkowaniu i nie powinna być udokumentowana fakturą VAT. Wnioskodawca udziela premii z uwagi na możliwość zapewnienia sobie długotrwałych kontaktów handlowych z odbiorcą francuskim. Jednocześnie należy zauważyć, że kontrahent francuski nie wystawi Zainteresowanemu faktury VAT za usługi (premia), lecz domaga się udzielenia premii wg uzgodnień zawartych w umowie na podstawie wystawionej przez Wnioskodawcę, jako sprzedawcy, noty uznaniowej. Tak więc u Zainteresowanego wystąpi koszt podatkowy, a u odbiorcy francuskiego przychód.

W ocenie Wnioskodawcy, premia za przekroczenie określonego w umowie pułapu obrotów nie jest wynagrodzeniem za świadczenie odpłatnej usługi. Aby uzyskać premię pieniężną odbiorcy muszą osiągnąć określony pułap obrotów w okresie rocznym, czego dokonują poprzez złożenie zamówienia na określone wyroby. Wypłacana nabywcy przez dostawcę premia pieniężna jedynie z tytułu osiągnięcia przez niego satysfakcjonującej dostawcę wielkości obrotów, nieodnosząca się do konkretnych transakcji, stanowi nagrodę za osiągnięcie tego rezultatu, a nie odpłatność (wynagrodzenie) za świadczone usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Artykuł 13 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Z analizy sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji tworzyw sztucznych na rzecz odbiorcy z Francji. Zainteresowany poinformował, iż dokonuje wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Artykuł 29 ust. 4 ustawy stanowi, iż podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca, zgodnie z dodatkowymi ustaleniami pomiędzy nim a odbiorcą wyrobów, przyznaje mu premię pieniężną (bonus), która ustalona jest w oparciu o określony procent od wartości zakupów dokonanych przez odbiorcę w określonym czasie rozliczeniowym (1 rok). Premię nalicza się, gdy łączna wartość zakupów przekroczy ustalony pułap. W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany podał, że wypłacone premie pieniężne nie mają związku z jakimkolwiek świadczeniem odbiorcy premii na jego rzecz. Nie stanowią one wynagrodzenia za usługi reklamy, promocyjne ani żadne inne. W zawartej umowie odbiorca nie zobowiązuje się do dokonywania zakupów u wypłacającego premię ani nie zobowiązuje się do posiadania pełnego asortymentu towarów. Na podstawie zawartego z kontrahentem francuskim porozumienia z dnia 1 lipca 2008 r., określającego procent premii za osiągnięcie określonego poziomu obrotów w okresie od dnia 1 lipca 2008 r. do dnia 30 czerwca 2009 r., przyznawana jest premia:

a.

Przy osiągnięciu obrotów 400 000 € premia 0,50% od obrotu,

b.

Za kolejne 150 000 € premia 0,75% od nadwyżki obrotu ponad 400 000 €,

c.

Za kolejne 150 000 € premia 1,00% od nadwyżki obrotu ponad 550 000 €,

d.

Za kolejne 150 000 € premia 1,25% od nadwyżki obrotu ponad 700 000 €,

e.

Za pozostałe obroty premia 1,50% od nadwyżki obrotu ponad 850 000 €.

Przyznawana premia wynika z faktu przekroczenia poziomu ustalonych w umowie z odbiorcą obrotów i nie jest obwarowany żadną sankcją. Po zakończeniu roku na podstawie zrealizowanych dostaw wyliczana jest premia na podstawie wyżej określonych zasad. Premie pieniężne wypłacane są przez Wnioskodawcę danemu kontrahentowi za zrealizowanie przez niego określonego poziomu obrotów w konkretnym okresie rozliczeniowym, zgodnie z porozumieniem. Odbiorca otrzymujący premię nie wykonuje na rzecz Zainteresowanego żadnych innych działań, których beneficjentem byłaby jego firma oprócz tych, które są elementem dostawy, tj. odbioru i zapłaty ceny. Gdy w danym okresie kontrahent nie osiągnie umownego poziomu obrotów kwalifikującego go do premii - premia pieniężna nie jest wypłacona.

Po dokonaniu analizy przedmiotowej sprawy, tut. Organ stwierdza, iż wypłacana przez Wnioskodawcę premia pieniężna (bonus) nie stanowi wynagrodzenia za świadczone usługi przez jego klienta. Poza zakupem towarów (osiągnięciem określonego obrotu), nie wykonuje on bowiem żadnych dodatkowych czynności na jego rzecz. Przedmiotowa premia pieniężna (bonus) stanowi w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw towarów. W opisie sprawy Zainteresowany wskazał bowiem, że na podstawie zawartego porozumienia udziela on swojemu odbiorcy premii pieniężnej (bonusu) od obrotu. W porozumieniu tym zawarte są ustalenia przewidujące przyznanie premii pieniężnej (bonusu) za zrealizowanie określonego obrotu. Wysokość premii pieniężnej (bonusu) od obrotów we wszystkich przypadkach ustalana jest jako procent od obrotu. Procent ten ustalany jest w porozumieniu zawartym z kontrahentem francuskim.

Fakt, że cena za towar sprzedawany przez Wnioskodawcę ulegnie pomniejszeniu znany jest obu stronom transakcji, już w momencie podpisania porozumienia, w którym przewidziane są ustalenia przyznania premii.

Zatem, przedmiotowy rabat, mający bezpośredni wpływ na wartość dostaw, prowadzić będzie do obniżenia ceny towarów. Zainteresowany będzie miał możliwość ustalenia, o ile nastąpiło obniżenie ceny każdej jednostkowej transakcji udokumentowanej fakturą, nawet jeżeli będzie ich więcej niż jedna w danym okresie rozliczeniowym. Tym samym, przyznany rabat będzie mógł być przyporządkowany do konkretnej dostawy.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż przyznaną premię pieniężną (bonus) dla odbiorcy z Francji, należy traktować jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy, który zmniejszy podstawę opodatkowania dokonanych przez Wnioskodawcę wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

Artykuł 106 ust. 1 ustawy określa, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

W myśl art. 106 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia:

1.

określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania;

2.

może określić wzory faktur dla wszystkich lub niektórych rodzajów czynności;

3.

może określić przypadki, w których faktury mogą być wystawiane przez inne przedmioty niż wymienione w ust. 1 i 2, oraz szczegółowe zasady i warunki wystawiania faktur w takich przypadkach.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w powołanym artykule, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), zwane dalej rozporządzeniem, regulujące m.in. zagadnienia związane z wystawianiem faktur korygujących.

I tak, zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego

- § 13 ust. 2 rozporządzenia.

Ponadto należy nadmienić, iż zgodnie z § 13 ust. 5 rozporządzenia, faktury korygujące powinny zawierać wyraz "KOREKTA" albo wyraz "FAKTURA KORYGUJĄCA".

Zatem, w przypadku przyznania przez Wnioskodawcę odbiorcy francuskiemu rabatu, w związku z dokonanym przez niego nabyciem towarów, Zainteresowany obowiązany będzie do wystawienia faktur korygujących do każdej z wewnątrzwspólnotowych dostaw, w związku z którymi został on udzielony.

Reasumując, premia pieniężna (bonus) udzielona przez Wnioskodawcę kontrahentowi francuskiemu - na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - jest traktowana jak rabat. Obniża ona podstawę opodatkowania dokonanych wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, i winna być udokumentowana wystawioną przez Zainteresowanego fakturą korygującą.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl