ILPP2/443-1022/10-2/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 września 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1022/10-2/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 24 czerwca 2010 r. (data wpływu 5 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przy nabyciu usług dotyczących obsługi Portalu www. (...) w części odpowiadającej prawu do korzystania z portalu, tj. 57% - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przy nabyciu usług dotyczących obsługi Portalu www. (...) w części odpowiadającej prawu do korzystania z portalu, tj. 57%.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na podstawie umowy Gmina X wraz ze Spółką Y wspólnie stworzą Portal społecznościowy, promujący X jako Miasto - Gospodarza (...) i Stadion jako główną arenę rozrywek. Spółka Y jest właścicielem mechaniki i procedur IT strony wraz z koncepcją graficzną i kreacją strony www. (...) (zwanej dalej Dziełem). Spółka Y oddała Gminie X do odpłatnego korzystania część, tj. 57% Dzieła celem wspólnego ze Spółką stworzenia Portalu społecznościowego www. (...). Wobec powyższego Gmina X korzysta z portalu w 57%, natomiast Spółka Y w 43%.

Zgodnie z porozumieniem zawartym pomiędzy Gminą X a Spółką Y zadaniem Portalu jest w szczególności:

1.

realizacja koncepcji produkcji i koprodukcji materiałów programowych przeznaczonych do emisji na Portalu internetowym www.wroclove.com,

2.

zgromadzenie w jednym miejscu wszystkich informacji bezpośrednio i pośrednio związanych z przygotowaniami X do wydarzeń w 2012 r. oraz oferowanie atrakcyjnej interakcji z mieszkańcami oraz wszystkimi internautami, korzystającymi z portalu,

3.

zebranie wszystkich informacji niezbędnych z punktu widzenia turysty, który zarówno w czasie przed organizacją Mistrzostw, jak i w 2012 r. będzie chciał odwiedzić X i dostarczenie mu funkcjonalnych narzędzi do zaplanowania podróży do X,

4.

promowanie X i zachęcanie do odwiedzenia Miasta przed, podczas oraz po Mistrzostwach Europy w 2012 r.,

5.

pozyskiwanie środków na swoje funkcjonowanie oraz generowanie dodatkowych przychodów, które zostaną w szczególności przeznaczone na promocję X i Stadionu - głównej areny (...).

Mając na uwadze powyższe, w ramach portalu świadczone będą usługi udostępnienia miejsca pod reklamy - usługi te świadczone będą przez Gminę X, jak i Spółkę Y w częściach odpowiadających prawu do korzystania z portalu, tj. Gmina 57% (umowa odpłatnego korzystania), Spółka 43% (własność).

Gmina X wraz ze Spółką Y w dniu 31 maja 2010 r. zawarła umowę ze Spółką X. Przedmiotem umowy jest produkcja i koprodukcja materiałów programowych przeznaczonych do emisji na Portalu internetowym, zgodnie z Koncepcją (Koncepcja - oferta złożona w Konkursie ofert na Opracowanie i realizację koncepcji materiałów programowych przeznaczonych do emisji na Portalu internetowym www. (...)).

W ramach przedmiotowej umowy Spółka X wypełni Portal treścią merytoryczną celem jego uruchomienia oraz będzie dokonywać stałego i bieżącego wypełnienia Portalu treścią merytoryczną. Obowiązkiem Spółki X jest również bieżąca produkcja materiałów programowych emitowanych przez Portal przez cały okres trwania Umowy.

W związku z faktem, iż Gmina wraz ze Spółką Y nabywają usługi od Spółki X, Spółka X będzie wystawiać faktury VAT z tytułu wykonania usług w danych okresach rozliczeniowych, zawierające dane dwóch nabywców przedmiotu ww. umowy, tj. Gminy X oraz Spółki Y.

Gmina X i Spółka Y ustaliły zasady partycypacji w finansowaniu ww. umowy w następujący sposób: Gmina 57%, Spółka 43%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gminie w związku ze świadczeniem usług udostępnienia miejsca pod reklamy w ramach funkcjonowania Portalu www. (...), będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przy zakupie usług od Spółki X dotyczących obsługi Portalu www. (...) w części odpowiadającej prawu do korzystania z Portalu, tj. 57%.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina X wraz ze Spółką Y, jako współwłaściciele nieruchomości oraz rozpoczętej budowy Stadionu, wspólnie stworzą Portal społecznościowy, promujący X jako Miasto - Gospodarza (...) i Stadion jako główną arenę rozrywek. Wobec powyższego w umowie ze Spółką X, której przedmiotem jest produkcja i koprodukcja materiałów programowych przeznaczonych do emisji na Portalu internetowym www. (...), nabywcą jest Gmina X oraz Spółka Y. Zatem, zakupowe faktury VAT związane z portalem zawierać będą dane dwóch nabywców (tekst jedn. Gminy X, Spółka Y), wspólnie dokonujących zakupu usług w celu stworzenia Portalu społecznościowego, o którym mowa wyżej. Sytuacja taka jest dopuszczalna, gdyż przepisy, dotyczące zasad wystawiania faktur VAT nie wykluczają sytuacji, w której faktura zawiera dane kilku nabywców dokonujących zakupu wspólnie. W przedmiotowym przypadku nabywane przez Gminę X usługi dotyczące Portalu będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, tj. w ramach portalu świadczone będą usługi udostępnienia miejsca pod reklamy. W ocenie Zainteresowanego, Gmina X, będąc czynnym podatnikiem podatku VAT, będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakup usług w ramach tworzenia Portalu (umowa ze Spółką X), w części odpowiadającej prawu do korzystania z portalu, tj. 57%. Gmina X spełniać będzie warunek wykorzystania przedmiotowych usług do czynności opodatkowanych, więc będzie miała prawo do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach zakupowych, w rozliczeniu za okres w którym otrzymała faktury, bądź w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych jeżeli nie zachodzą inne wyłączenia, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT. Jednakże, zdaniem Wnioskodawcy, faktury zakupu, o których mowa wyżej, tj. dotyczące wspólnego przedsięwzięcia, powinny zawierać dane Gminy X i Spółki Y, ponieważ obydwa te podmioty są nabywcami usług określonych w fakturach. Dodatkowo, w dokumentacji dotyczącej podatku od towarów i usług u Gminy i Spółki, winna znajdować się kserokopia oryginałów faktur, na podstawie których dokonano odliczenia podatku naliczonego, wraz ze wskazaniem miejsca, w którym przechowywane są oryginały faktur VAT, a także opisem odnośnie procentowego udziału podatku naliczonego podlegającego odliczeniu u każdego z nabywców. Powyższe stanowisko podatnika znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych: Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy nr ITPP1/443 -93/10/BK z dnia 24 kwietnia 2010 r. oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu nr ILPP2/443 -437/09-2/AK z dnia 20 maja 2009 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (...).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy).

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Tak więc, w świetle powołanego powyżej art. 15 jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiaty, województwa), ze względu na przyznaną im ustawowo osobowość prawną, są podatnikami podatku od towarów i usług, o ile spełnią pozostałe warunki wskazane w tym artykule.

Stosownie do przywołanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego, a tym samym ich organy oraz urzędy obsługujące te organy na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

a.

podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

b.

podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, iż Gmina (czynny podatnik podatku VAT), na podstawie umowy ze Spółką Y, wspólnie stworzy Portal społecznościowy promujący X jako Miasto - Gospodarza (...) i Stadion, jako główną arenę rozrywek. Spółka X jest właścicielem mechaniki i procedur IT strony wraz z koncepcją graficzną i kreacją strony www. (...) (zwanej Dziełem). Spółka ta oddała Zainteresowanemu do odpłatnego korzystania część, tj. 57% Dzieła celem wspólnego stworzenia Portalu społecznościowego www. (...). Wobec powyższego Gmina X korzysta z portalu w 57%, natomiast Spółka Y w 43%. Zgodnie z porozumieniem zawartym pomiędzy Gminą a Spółką zadaniem Portalu jest w szczególności: realizacja koncepcji produkcji i koprodukcji materiałów programowych przeznaczonych do emisji na Portalu internetowym www.wroclove.com; zgromadzenie w jednym miejscu wszystkich informacji bezpośrednio i pośrednio związanych z przygotowaniami X do wydarzeń w 2012 r. oraz oferowanie atrakcyjnej interakcji z mieszkańcami oraz wszystkimi internautami, korzystającymi z portalu; zebranie wszystkich informacji niezbędnych z punktu widzenia turysty, który zarówno w czasie przed organizacją Mistrzostw, jak i w 2012 r. będzie chciał odwiedzić X i dostarczenie mu funkcjonalnych narzędzi do zaplanowania podróży do X; promowanie X i zachęcanie do odwiedzenia Miasta przed, podczas oraz po Mistrzostwach Europy w 2012 r.; pozyskiwanie środków na swoje funkcjonowanie oraz generowanie dodatkowych przychodów, które zostaną w szczególności przeznaczone na promocję X i Stadionu - głównej areny (...). W ramach portalu świadczone będą usługi udostępnienia miejsca pod reklamę - usługi te świadczone będą przez Gminę, jak i Spółkę w częściach odpowiadających prawu do korzystania z portalu, tj. Gmina 57% (umowa odpłatnego korzystania), Spółka 43% (własność). Zainteresowany wraz ze Spółką w dniu 31 maja 2010 r. zawarł umowę z Firmą X, a przedmiotem tej umowy jest produkcja i koprodukcja materiałów programowych przeznaczonych do emisji na Portalu internetowym, zgodnie z Koncepcją. W związku z faktem, iż Gmina wraz ze Spółką nabywają usługi od Firmy X, będzie ona wystawiać faktury VAT z tytułu wykonania usług w danych okresach rozliczeniowych, zawierające dane dwóch nabywców przedmiotu ww. umowy, tj. Gminy X oraz Spółki Y. Gmina i Spółka ustaliły zasady partycypacji w finansowaniu ww. umowy w następujący sposób: Gmina 57%, Spółka 43%.

Z uwagi zatem na fakt, iż w przedmiotowej sprawie nabywane usługi będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych - jak wskazał we wniosku Zainteresowany - w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż Gminie X w związku ze świadczeniem usług odpłatnego udostępnienia miejsca pod reklamy w ramach funkcjonowania Portalu www. (...), będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przy zakupie usług od Spółki X dotyczących obsługi Portalu www. (...) w części odpowiadającej prawu do korzystania z Portalu, tj. w 57%, gdyż usługi te będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tutejszy Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.

Ponadto, należy zauważyć, iż stosownie do przepisu art. 14b § 3 ww. ustawy, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego stanu faktycznego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl