ILPP2/443-1009/09-4/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 października 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1009/09-4/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia z dnia 29 lipca 2009 r. (data wpływu 4 sierpnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 sierpnia 2009 r. (data wpływu 17 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 13 sierpnia 2009 r. (data wpływu 17 sierpnia 2009 r.) o dowód potwierdzający operację wniesienia brakującej opłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej Spółka) złożył wniosek o dofinansowanie projektu, polegającego na przeprowadzeniu w okresie 6 miesięcy specjalistycznych akcji promocyjno-informacyjnych na wydziałach uczelni wyższych. Dofinansowanie ma obejmować działania informacyjno-promocyjne oraz zorganizowanie dwudniowej konferencji. W ramach działania powstanie również portal internetowy oraz zostanie uruchomiona infolinia. Celem działania jest podniesienie świadomości grup akademickich i uczelnianych z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek. Uczestnicy projektu nie będą ponosili żadnej odpłatności na rzecz Wnioskodawcy z tytułu udziału w projekcie. Otrzymane przez Spółkę środki pomocowe stanowić będą zwrot kosztów poniesionych na realizację programu, nie będą miały charakteru subwencji, wpływającej na cenę, gdyż - jak wskazano wyżej - działalność ta nie będzie miała charakteru odpłatnego. Niezależnie od tego działania, Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, wykonującym czynności podlegające opodatkowaniu, lecz zakres wykonywanych czynności nie jest zbieżny z zakresem działań, będących przedmiotem niniejszego zapytania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca realizujący opisany projekt, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących poniesienie kosztów jego realizacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność opisana we wniosku nie stanowi odpłatnej dostawy towaru ani odpłatnego świadczenia usługi, nie podlega zatem ustawie o VAT, a co za tym idzie, podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami dokonanymi na potrzeby prowadzenia tej działalności. Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towaru oraz odpłatne świadczenie usług. Z odpłatnością za dostawę towaru lub świadczenie usługi mamy do czynienia, gdy do przepływu środków finansowych dochodzi pomiędzy świadczącym usługę, a osobą, na rzecz której usługa jest świadczona. Środki finansowe mogą być również przekazane przez inny podmiot, jeśli stanowią one uiszczenie wynagrodzenia ustalonego między świadczącym usługę, a jej odbiorcą. W stanie faktycznym niniejszego wniosku, podmiot realizujący projekt nie zawiera z uczestnikami umów, na mocy których byłby obowiązany do świadczenia na ich rzecz usług, tym bardziej nie dochodzi do ustalenia wynagrodzenia za uczestnictwo w projekcie. Nie można zatem twierdzić, iż mamy do czynienia z odpłatnym świadczeniem usług na rzecz uczestnika projektu. Umowa z finansującym również nie przewiduje wynagrodzenia za świadczenie usług na rzecz uczestnika, lecz zwrot wydatków poniesionych przez realizującego projekt. Zwrot wydatków, choć funkcjonalnie zbliżony do wynagrodzenia, tym się jednak różni od niego, iż jego wysokość nie jest wynikiem ustalenia między stronami, lecz zależna jest od wysokości poniesionych kosztów i ich akceptacji przez finansującego. Zatem, nie można również uznać, iż dochodzi do odpłatnego świadczenia usługi przez realizującego projekt na rzecz finansującego. Konsekwencją powyższego przesądzenia jest stwierdzenie, iż u realizującego projekt nie dochodzi do dokonania czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego przysługuje podatnikowi, który nabył towary lub usługi w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Przesądzenie, iż realizujący projekt nie wykonuje takich czynności, czyni bezzasadnym rozważania na temat możliwości obniżenia lub zwrotu podatku naliczonego. Podatek naliczony stanie się zatem kosztem bezpośrednim realizacji projektu. Analogiczne stanowisko zajęły również organy podatkowe, w tym Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 29 maja 2008 r. sygn. akt IBPP1/443-408/08/AZ (KAN-2374/03/08/KAN-4595/05/08).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy).

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona w ww. powołanym art. 86 ust. 1 ustawy zasada, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W wydanej w dniu 9 października 2009 r. interpretacji indywidualnej nr ILPP2/443-1009/09 -3/MR dotyczącej opodatkowania prowadzonej działalności w związku z realizacją projektu polegającego na przeprowadzeniu w okresie 6 miesięcy specjalistycznych akcji promocyjno-informacyjnych na wydziałach uczelni wyższych wskazano, iż podejmowane przez Wnioskodawcę działania, będą czynnościami nieodpłatnymi i nie będą stanowiły odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług, ani też nie będą mogły być traktowane jako odpłatne świadczenie usług, w świetle art. 8 ust. 2 ustawy o podatku VAT.

Tym samym czynności te nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT. W konsekwencji, nie zostanie spełniona przesłanka wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy, tj. związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

Z uwagi zatem na dokonane ustalenia, iż działalność podejmowana przez Zainteresowanego w ramach realizacji projektu polegającego na przeprowadzeniu w okresie 6 miesięcy specjalistycznych akcji promocyjno-informacyjnych na wydziałach uczelni wyższych, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących poniesienie kosztów w związku z realizacją projektu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania prowadzonej działalności w związku z realizacją projektu polegającego na przeprowadzeniu w okresie 6 miesięcy specjalistycznych akcji promocyjno-informacyjnych na wydziałach uczelni wyższych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie z dnia 9 października 2009 r. nr ILPP2/443-1009/09-3/MR.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl