ILPP2/443-100/11-5/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-100/11-5/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko XX, przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2011 r. (data wpływu 17 stycznia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 kwietnia 2011 r. (data wpływu 7 kwietnia 2011 r.) oraz pismem z dnia 12 kwietnia 2011 r. (data wpływu 12 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na usługi związanej z organizacją oraz współorganizacją imprez sportowych i rekreacyjnych na rzecz innych podmiotów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na usługi związanej z organizacją oraz współorganizacją imprez sportowych i rekreacyjnych na rzecz innych podmiotów. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 6 kwietnia oraz pismem z dnia 12 kwietnia 2011 r. o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

X jest jednostką budżetową Gminy prowadzącą na przekazanych w trwały zarząd przez Gminę oraz dzierżawionych obiektach sportowych działalność w zakresie sportu i rekreacji. Ośrodek nie jest nastawiony na generowanie zysku lecz przede wszystkim na tworzenie warunków uczestnictwa w życiu sportowo-rekreacyjnym mieszkańcom (organizowanie imprez sportowych, współdziałanie oraz wspieranie stowarzyszeń i innych podmiotów kultury fizycznej, współpracowanie z placówkami oświaty i wychowania w zakresie kultury fizycznej dla dzieci i młodzieży itp.). Na prowadzenie swojej działalności otrzymuje środki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek jednostki samorządu terytorialnego.

Wnioskodawca poprzez swoją działalność realizuje zadanie własne Gminy w zakresie kultury fizycznej i sportu, tworzenia oraz utrzymywania terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 punkt 10 ustawy o samorządzie gminnym). Jednostka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zainteresowany wykonuje zadania statutowe nieobjęte ustawą o VAT, ale również uzyskuje przychody z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej od podatku VAT.

Do końca 2010 r. usługi związane z organizacją imprez sportowych i rekreacyjnych na rzecz innych podmiotów, jak również pobieranie wpisowego (startowego) od uczestników dużych imprez sportowych organizowanych zarówno na własnych obiektach, jak również na terenie miasta oraz jego okolicach korzystały ze zwolnienia zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy (który obowiązywał do końca 2010 r.) oraz posiadanymi interpretacjami.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż jest on jednostką budżetową nie posiadającą osobowości prawnej, realizującą zadanie własne Gminy w zakresie kultury fizycznej i sportu. Jednostka realizuje swoje zadania statutowe poprzez:

a.

nieodpłatne udostępnienie obiektów sportowych, pomieszczeń biurowych wraz z wyposażeniem (zgodnie z decyzją prezydenta lub dyrektora jednostki) stowarzyszeniom kultury fizycznej, fundacjom, jednostkom oświatowym i innym podmiotom. Nieodpłatne udostępnienie obiektów sportowo-rekreacyjnych, związane jest z niezarobkowym realizowaniem zadań statutowych tych podmiotów na rzecz społeczeństwa (w szczególności dzieci i młodzieży). w sytuacji, kiedy stowarzyszenie lub inny podmiot organizuje na jego obiektach imprezy komercyjne jest to usługa płatna, zgodnie z cennikiem obowiązującym w jednostce wprowadzonym Zarządzeniem Prezydenta Miasta;

b.

organizację lub wspólorganizację dla mieszkańców zawodów, zajęć sportowych, imprez sportowych i rekreacyjnych, festynów, podczas których nie są pobierane opłaty za wstęp;

c.

współdziałanie z placówkami oświaty i wychowania w zakresie rozwoju kultury fizycznej dzieci i młodzieży;

d.

prowadzenie odpłatnej działalności w zakresie udostępniania oraz wynajmu obiektów sportowych (boisk, hal, siłowni, basenu, sauny, usług studia fitness i aerobiku itp.) (czynności opodatkowane stawką VAT 8% lub 23% w zależności od rodzaju świadczonej usługi);

e.

prowadzenie działalności w zakresie reklamy, promocji itp. firm zewnętrznych podczas organizowanych przez jednostkę imprez sportowych i rekreacyjnych, (usługi opodatkowane 23% stawką VAT);

f.

ekspozycję reklam firm zewnętrznych na obiektach sportowych ośrodka (usługi opodatkowane 23% stawką VAT);

g.

odpłatne organizowanie imprez sportowych, rekreacyjnych własnych oraz na zlecenie firm zewnętrznych (jednostka nie organizowała w roku bieżącym imprez na zlecenie).

Podczas organizowania dużych imprez sportowych, jak również imprez komercyjnych własnych organizowanych zarówno na własnych oraz dzierżawionych obiektach, jak również na terenie miasta oraz jego okolic, od pojedynczych uczestników lub zespołów pobierane jest wpisowe (opłata startowa). Zainteresowany nie pobiera opłat od widzów (wstęp na imprezę jest nieodpłatny). Do końca 2010 r. usługi związane z organizacją imprez sportowych zarówno własnych, jak i zleconych były zwolnione od podatku VAT.

W chwili obecnej opłaty z tytułu wpisowego za udział w organizowanych przez jednostkę imprezach sportowych na własnych lub dzierżawionych, otwartych lub zamkniętych obiektach sportowych jednostka opodatkowała stawką VAT 8%, natomiast imprezy organizowane na terenie miasta lub jego okolic stawką VAT 23%.

Na prowadzenie całej swojej działalności (w tym również na organizację imprez sportowych i rekreacyjnych) jednostka otrzymuje środki z Gminy, a pobrane dochody odprowadza na jej rachunek bankowy. Wnioskodawca nie ma prawa finansować się uzyskanymi wpływami z prowadzonej dzialalności. Nie jest nastawiony na generowanie zysków. Uzyskane wpływy są niewspółmierne z ponoszonymi wydatkami.

X nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym oraz związkiem stowarzyszeń.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawką podatku VAT należy opodatkować usługi związane z organizacją oraz współorganizacją imprez sportowych i rekreacyjnych na rzecz innych podmiotów.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi związane z organizacją imprez sportowych i rekreacyjnych na rzecz innych podmiotów należy opodatkować stawką VAT 23%.

W związku z uchyleniem załącznika nr 4 do ustawy i ujęciem zwolnień w art. 43, w którym w ust. 1 punkcie 32 nie zostały ujęte usługi ściśle związane ze sportem świadczone przez jednostki nie posiadające osobowości prawnej. Gmina jednostka budżetowa pomimo, że nie jest nastawiana na osiąganie zysków, nie może skorzystać z tego zwolnienia. w związku z czym, usługi związane z organizowaniem imprez sportowych i rekreacyjnych świadczonych na rzecz innych pomiotów podlegać będą opodatkowaniu 23% stawką VAT zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianach niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) zmienionym art. 9 pkt 1 ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726) w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Jednakże w treści ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku oraz zwolnienie od podatku VAT.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, od podatku zwalnia się usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c.

są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Należy zwrócić uwagę, że na podstawie art. 131 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE I z 2006 r. Nr 347/1 z późn. zm.), zwolnienia przewidziane w rozdziałach 2-9 stosuje się bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych i na warunkach ustalanych przez państwo członkowskie w celu zapewnienia prawidłowego i prostego stosowania tych zwolnień oraz zapobieżenia wszelkim możliwym przypadkom uchylania się od opodatkowania, unikania opodatkowania i nadużyć.

Stosownie natomiast do art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy 2006/112/WE Rady, państwa członkowskie zwalniają od podatku świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Jak stanowi art. 43 ust. 17 ustawy o podatku od towarów i usług - w brzmieniu do dnia 31 marca 2011 r. - zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 18 ustawy, który wszedł w życie z dniem 1 stycznia 2011 r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Zauważyć należy, iż zwolnienie usług związanych ściśle ze sportem doznaje pewnego ograniczenia ze względu na status usługodawcy, a mianowicie z cyt. wyżej przepisu wynika, że ze zwolnienia może korzystać podmiot będący klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych.

Z opisu sprawy wynika, iż x jest jednostką budżetową Gminy prowadzącą na przekazanych w trwały zarząd przez Gminę oraz dzierżawionych obiektach sportowych, działalność w zakresie sportu i rekreacji. Jednostka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na prowadzenie całej swojej działalności (w tym również na organizację imprez sportowych i rekreacyjnych) jednostka otrzymuje środki z Gminy, a pobrane dochody odprowadza na jej rachunek bankowy. Wnioskodawca nie ma prawa finansować się uzyskanymi wpływami z prowadzonej dzialalności. Nie jest nastawiony na generowanie zysków. Uzyskane wpływy są niewspółmierne z ponoszonymi wydatkami. x nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym oraz związkiem stowarzyszeń.

Zainteresowany wykonuje zadania statutowe nieobjęte ustawą o VAT, ale również uzyskuje przychody z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej z podatku VAT.

Zainteresowany realizuje swoje zadania statutowe poprzez:

a.

nieodpłatne udostępnienie obiektów sportowych, pomieszczeń biurowych wraz z wyposażeniem (zgodnie z decyzją prezydenta lub dyrektora jednostki) stowarzyszeniom kultury fizycznej, fundacjom, jednostkom oświatowym i innym podmiotom. Nieodpłatne udostępnienie obiektów sportowo-rekreacyjnych, związane jest z niezarobkowym realizowaniem zadań statutowych tych podmiotów na rzecz społeczeństwa (w szczególności dzieci i młodzieży). w sytuacji kiedy stowarzyszenie lub inny podmiot organizuje na jego obiektach imprezy komercyjne jest to usługa płatna, zgodnie z cennikiem obowiązującym w jednostce wprowadzonym Zarządzeniem Prezydenta Miasta;

b.

organizację lub współorganizację dla mieszkańców zawodów, zajęć sportowych, imprez sportowych i rekreacyjnych, festynów, podczas których nie są pobierane opłaty za wstęp;

c.

współdziałanie z placówkami oświaty i wychowania w zakresie rozwoju kultury fizycznej dzieci i młodzieży;

d.

prowadzenie odpłatnej działalności w zakresie udostępniania oraz wynajmu obiektów sportowych (boisk, hal, siłowni, basenu, sauny, usług studia fitness i aerobiku itp.) (czynności opodatkowane stawką VAT 8% lub 23% w zależności od rodzaju świadczonej usługi);

e.

prowadzenie działalności w zakresie reklamy, promocji itp. firm zewnętrznych podczas organizowanych przez jednostkę imprez sportowych i rekreacyjnych, (usługi opodatkowane 23% stawką VAT);

f.

ekspozycję reklam firm zewnętrznych na obiektach sportowych ośrodka (usługi opodatkowane 23% stawką VAT);

g.

odpłatne organizowanie imprez sportowych, rekreacyjnych własnych oraz na zlecenie firm zewnętrznych (jednostka nie organizowała w roku bieżącym imprez na zlecenie).

Podczas organizowania dużych imprez sportowych, jak również imprez komercyjnych własnych organizowanych zarówno na własnych oraz dzierżawionych obiektach, jak również na terenie miasta oraz jego okolic, od pojedynczych uczestników lub zespołów pobierane jest wpisowe (opłata startowa). Zainteresowany nie pobiera opłat od widzów (wstęp na imprezę jest nieodpłatny). Do końca 2010 r. usługi związane z organizacją imprez sportowych zarówno własnych, jak i zleconych były zwolnione od podatku VAT.

W chwili obecnej opłaty z tytułu wpisowego za udział w organizowanych przez jednostkę imprezach sportowych na własnych lub dzierżawionych, otwartych lub zamkniętych obiektach sportowych jednostka opodatkowała stawką VAT 8%, natomiast imprezy organizowane na terenie miasta lub jego okolic stawką VAT 23%

Odnosząc treść przytoczonych przepisów do opisu sprawy stwierdzić należy, iż z uwagi na fakt, że treść wniosku nie wskazuje, iż Wnioskodawca jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, świadczone przez niego usługi polegające na organizacji oraz współorganizacji imprez sportowych i rekreacyjnych na rzecz innych podmiotów nie są objęte zwolnieniem od podatku. w konsekwencji świadczenie ww. usługi podlegają opodatkowaniu 23% stawką podatku od towarów i usług.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w stanowisku Wnioskodawcy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14c ust. 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto tut. Organ pragnie poinformować, iż od dnia 1 kwietnia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązuje w brzmieniu: "Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia."

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W zakresie odpowiedzi na pytanie, dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku opłat wpisowych pobieranych od sportowców za udział w imprezach sportowych, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie z dnia 14 kwietnia 2011 r. nr ILPP2/443-100/11-6/AK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl