ILPP2-2/4512-1-42/16-4/AP - Ustalenie prawa do odliczenia całego podatku naliczonego od zakupów związanych z eksploatacją ujęć wody, sieci wodnych i kanalizacyjnych oraz od zakupów związanych z budową infrastruktury wodnej i kanalizacyjnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 września 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2-2/4512-1-42/16-4/AP Ustalenie prawa do odliczenia całego podatku naliczonego od zakupów związanych z eksploatacją ujęć wody, sieci wodnych i kanalizacyjnych oraz od zakupów związanych z budową infrastruktury wodnej i kanalizacyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2016 r. (data wpływu 5 sierpnia 2016 r.) uzupełnionym pismem sygnowanym datą 18 sierpnia 2016 r. (data wpływu 18 sierpnia 2016 r.) oraz pismem z dnia 6 września 2016 r. (data wpływu 7 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia całego podatku naliczonego od zakupów związanych z eksploatacją ujęć wody, sieci wodnych i kanalizacyjnych oraz od zakupów związanych z budową infrastruktury wodnej i kanalizacyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia całego podatku naliczonego od zakupów związanych z eksploatacją ujęć wody, sieci wodnych i kanalizacyjnych oraz od zakupów związanych z budową infrastruktury wodnej i kanalizacyjnej. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 18 sierpnia 2016 r. (data wpływu 18 sierpnia 2016 r.) oraz 6 września 2016 r. (data wpływu 7 września 2016 r.), w których wskazano adres elektroniczny do doręczeń.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jako podatnik podatku VAT wykonuje dwa rodzaje czynności, tj. czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT czyli czynności z zakresu zadań własnych, które nie są wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, w tym czynności realizowane przez Gminę jako organ władzy publicznej oraz czynności podlegające opodatkowaniu VAT mieszczące się w definicji działalności gospodarczej zawartej w ustawie o VAT i realizowane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W ramach wykonywania czynności opodatkowanych VAT Gmina samodzielnie wykonuje zadania w zakresie dostawy wody i odprowadzania ścieków. Czynności te są realizowane wyłącznie w oparciu o zawarte umowy cywilnoprawne z odbiorcami tych usług. Zadanie to stanowi działalność gospodarczą prowadzoną przez Gminę.

Od sprzedaży usług w zakresie dostawy wody i odprowadzania ścieków Gmina nalicza i odprowadza należny podatek VAT według stawki 8%, jak również dokonuje odliczeń podatku naliczonego od zakupów związanych wyłącznie z prowadzoną działalnością w zakresie dostawy wody i odprowadzania ścieków. Odliczenia podatku VAT naliczonego dotyczą zarówno zakupów związanych z bieżącą eksploatacją ujęć wody, sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, jak również nabywaniem towarów i usług stanowiących środki trwałe (budowa sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, rozbudowa oczyszczalni ścieków).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Takimi zadaniami własnymi są między innymi zadania w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych.

Realizując samodzielnie zadania w zakresie dostawy wody i odprowadzania ścieków, budowy infrastruktury wodnej i kanalizacyjnej, eksploatacji sieci wodnych i kanalizacyjnych Gmina wypełnia zadanie własne wymienione w ustawie o samorządzie gminnym.

Wprowadzony z dniem 1 stycznia 2016 r. art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług nakazuje każdy zakup służący dwóm celom, tj. działalności gospodarczej oraz działalności w charakterze organu władzy publicznej, dokładnie przyporządkować. I to w części do działalności gospodarczej, a w części do działalności innej niż gospodarcza (publicznej).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do odliczenia całego podatku naliczonego od kosztów eksploatacji sieci wodnych i kanalizacyjnych oraz od kosztów budowy, rozbudowy oczyszczalni ścieków, infrastruktury wodnej i kanalizacyjnej w sytuacji gdy sama zajmuje się dostawą wody i odprowadzaniem ścieków dla swoich mieszkańców, a dostawa ta odbywa się wyłącznie na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do 100% odliczania podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z eksploatacją ujęć wody, sieci wodnych i kanalizacyjnych, zakupów związanych z budową infrastruktury wodnej i kanalizacyjnej, ponieważ usługi w zakresie dostawy wody i odprowadzania ścieków realizuje on odpłatnie, wyłącznie na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, nalicza i odprowadza należny podatek VAT, natomiast odliczenia podatku VAT naliczonego Wnioskodawca dokonuje wyłącznie od zakupów związanych z opisaną sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wynika z powołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należ uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

Katalog czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 ustawy (są nimi m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju).

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług, stosownie do przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z powyższego unormowania wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Gmina jako podatnik podatku VAT wykonuje dwa rodzaje czynności, tj. czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT czyli czynności z zakresu zadań własnych, które nie są wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, w tym czynności realizowane przez Gminę jako organ władzy publicznej oraz czynności podlegające opodatkowaniu VAT mieszczące się w definicji działalności gospodarczej zawartej w ustawie o VAT i realizowane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W ramach wykonywania czynności opodatkowanych VAT Gmina samodzielnie wykonuje zadania w zakresie dostawy wody i odprowadzania ścieków. Czynności te są realizowane wyłącznie w oparciu o zawarte umowy cywilnoprawne z odbiorcami tych usług. Zadanie to stanowi działalność gospodarczą prowadzoną przez Gminę. Od sprzedaży usług w zakresie dostawy wody i odprowadzania ścieków Gmina nalicza i odprowadza należny podatek VAT według stawki 8%, jak również dokonuje odliczeń podatku naliczonego od zakupów związanych wyłącznie z prowadzoną działalnością w zakresie dostawy wody i odprowadzania ścieków. Odliczenia podatku VAT naliczonego dotyczą zarówno zakupów związanych z bieżącą eksploatacją ujęć wody, sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, jak również nabywaniem towarów i usług stanowiących środki trwałe (budowa sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, rozbudowa oczyszczalni ścieków).

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do rozstrzygnięcia kwestii, czy ma on prawo do odliczenia całego podatku naliczonego od zakupów związanych z eksploatacją ujęć wody, sieci wodnych i kanalizacyjnych oraz od zakupów związanych z budową infrastruktury wodnej i kanalizacyjnej.

Jak wynika z treści wniosku, w opisanej sytuacji mamy do czynienia z czynnościami, które mieszczą się w definicji działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Wnioskodawca w zakresie wykonywania czynności z zakresu dostawy wody i odprowadzania ścieków prowadzi działalność gospodarczą, a tym samym działa w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. Wnioskodawca wskazał, że ponosi wydatki z tytułu zakupów inwestycyjnych i bieżących, które służą realizacji usług w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Infrastruktura wodno-kanalizacyjna wykorzystywana jest do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W konsekwencji mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie miał możliwości dokonania odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z eksploatacją ujęć wody, sieci wodnych i kanalizacyjnych oraz od zakupów związanych z budową infrastruktury wodnej i kanalizacyjnej. Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca będzie działał jako podatnik VAT a wydatki związane z realizacją zadania będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl