ILPP1/4512-1-468/15-4/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 września 2015 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/4512-1-468/15-4/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) w zw. z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2015 r. (data wpływu 23 czerwca 2015 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 września 2015 r. (data wpływu 2 września 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie właściwej stawki podatku VAT na usługi rozbudowy i przebudowy budynku przeznaczonego na zakład leczniczo-opiekuńczy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie właściwej stawki podatku VAT na usługi rozbudowy i przebudowy budynku przeznaczonego na zakład leczniczo-opiekuńczy. Wniosek uzupełniono w dniu 2 września 2015 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca) w dniu 27 stycznia 2015 r. zawarła umowę z Zakładem Leczniczym na roboty budowlane dla zadania "Rozbudowa". Zamówienie to jest realizowane przy dofinansowaniu w ramach Programu PL07. Umowę na roboty budowlane zawarto po przeprowadzeniu postępowania o zamówienie publiczne w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie art. 39 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907, z późn. zm.). Ogłoszenie o zamówieniu wywieszono w grudniu 2014 r. Zgodnie z posiadaną przez Zamawiającego wiedzą, w specyfikacji istotnych warunków zamówienia określono stawkę podatku VAT dla zamówienia, tj. 23%. Stawkę tę zastosowali wszyscy oferenci w postępowaniu. Wynagrodzenie Wykonawcy ustalono w umowie w ten sposób, że podano: "wynagrodzenie za wykonanie przedmiotu umowy ustala się, zgodnie z przyjętą ofertą, łącznie na kwotę.... PLN w tym podatek VAT... PLN".

Przedmiotem zamówienia jest rozbudowa i przebudowa istniejącego budynku Zakładu Leczniczego. Zgodnie z opisem, przedmiotem zamówienia jest:

* zagospodarowanie działki (projekt stanowi kontynuację zabudowań istniejącego budynku i jest połączony z nim przeszklonym łącznikiem, teren działki objęty jest ochroną konserwatorską, w ramach zagospodarowania terenu przewiduje się korektę układu drogowego wraz z chodnikami i parkingiem oraz prace ziemne polegające na ukształtowaniu terenu wokół budynku);

* założenia ogólne: projekt zakłada powstanie piętrowego skrzydła, częściowo podpiwniczonego z poddaszem użytkowym, zaprojektowanego w technologii tradycyjnej unowocześnionej o następujących parametrach:

* ściany murowane ceramiczne, warstwowe licowane cegłą elewacyjną,

* stropy żelbetowe, monolityczne,

* konstrukcja dachu drewniana z elementami stalowymi - dach stromy kryty dachówką ceramiczną domino, w części płaskiej kryty papą termozgrzewalną,

* okna drewniane lakierowane w naturalnym kolorze,

* przeszklenia klatki schodowej, wejścia oraz stalowej konstrukcji łącznika aluminiowe,

* materiały wykończeniowe wewnętrzne proste, trwałe oraz łatwe w utrzymaniu czystości,

* w pomieszczeniach zbiorowych wykończenie drewniane ocieplające wizualnie klimat pomieszczeń,

* łącznik od strony istniejącego pawilonu postawiony na dwóch słupach konstrukcyjnych oddalonych ok. 2 m od istniejącej ściany budynku, przewieszenie wspornikowe łącznika nie powoduje ingerencji w istniejącą ścianę budynku;

* dane liczbowe: parametry gabarytowe projektowanej rozbudowy budynku są następujące: powierzchnia działki 1,9200 ha, powierzchnia zabudowy 953,0 m2, powierzchnia użytkowa 3 008 m2, kubatura 11 022,5 m3;

* układ funkcjonalny: w przyziemiu umieszczono pomieszczenia techniczne, szatnie dla personelu, salę rehabilitacyjną, pomieszczenia gospodarcze. Z tego poziomu jest wyjście na dolny taras bezpośrednio z sali rehabilitacyjnej. W poziomie parteru przy wejściu zlokalizowano poczekalnię z szatnią, punktem informacyjnym oraz pokojem odwiedzin. Przy wejściu na oddział znajduje się węzeł pielęgniarski z pomieszczeniami gospodarczo-porządkowymi oraz wejście do stołówki. Kuchnia typu cateringowego z wydawalnią posiłków. Na parterze przewidziano sale na 15 osób, z czego 2 pokoje trzyosobowe, 4 pokoje dwuosobowe oraz 1 pokój jednoosobowy, izolatka i separatka. Sale umieszczono wzdłuż korytarza okalającego wewnętrzny dziedziniec. Z tego poziomu przewidziano wyjście na wewnętrzny dziedziniec, który w porze letniej może być traktowany, jako przedłużenie pomieszczenia stołówki. Na przedłużeniu wewnętrznego dziedzińca umieszczono salę do terapii zajęciowej. Na piętrze znajdują się sale dla 30 pacjentów, z czego 3 pokoje trzyosobowe, 10 dwuosobowych i 1 jednoosobowy. Na ostatniej kondygnacji umieszczono sale dla 35 osób, z czego 5 pokoi trzyosobowych, 9 pokoi dwuosobowych i 2 pokoje jednoosobowe. Na tym poziomie umieszczono także sale do terapii manualnej oraz kuchnię i boksy do zajęć komputerowych, wikliniarskich itp. Pomieszczenia doświetlone oknami połaciowymi;

* prace remontowe wykonywane w istniejącym budynku:

* wymiana pokrycia dachowego i jego ocieplenie,

* wymiana instalacji wod-kan, c.o., elektrycznej,

* odświeżanie pomieszczeń.

W dniu 2 września 2015 r. uzupełniono wniosek o następujące informacje:

Obiekt mieści się w klasie 1264 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych "Budynki szpitalne i zakłady opieki medycznej" (PKOB - Dz. U. z 1999 r. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.). Opisany we wniosku obiekt jest zaliczany do budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 2 pkt 12 oraz art. 41 ust. 12a ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

W wyniku zapoznania się z informacją o zmianie interpretacji indywidualnej w zakresie stawki podatku VAT od usług wykonywanych w zakresie rozbudowy i przebudowy istniejącego budynku z przeznaczeniem na zakład leczniczo-opiekuńczy, w sytuacji określenia w umowie z Zamawiającym na rozbudowę i przebudowę istniejącego budynku Zakładu Leczniczego stawki w wysokości 23% (Minister wskazuje stawkę 8%) Sp. z o.o. kieruje do zaopiniowania wątpliwość jaką stawkę podatku VAT należy przyjąć w przedmiotowej sprawie.

Zdaniem Wnioskodawcy, po zapoznaniu się z interpretacją jaką wydał Minister Finansów w dniu 8 stycznia 2015 r. (nr PT8/033/161.2/943/14/WCX/15) zmieniając interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 1 grudnia 2014 r. (nr ILPP4/443-461/14-2/EWW) można uznać sytuację omawianego obiektu za analogiczną (obecnie Spółka dla tegoż zadania inwestycyjnego stosuje stawkę podatku VAT zgodną z zawartą umową z opinią Dyrektora Poznańskiej Izby Skarbowej, tj. 23%).

Wykonawca dokonuje przebudowy istniejącego już budynku z przeznaczeniem na zakład opiekuńczo leczniczy. W obiekcie będą udzielane stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne, inne niż szpitalne. Spółka uważa, że można zastosować obniżoną stawkę VAT, właściwą dla budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (art. 41 ust. 12a ustawy o VAT). Stawka ta dotyczy między innymi "budynków instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych". Zdaniem Wnioskodawcy, budynek zakładu opiekuńczo-leczniczego mieści się w klasie 1264 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych "Budynki szpitalne i zakłady opieki medycznej", dlatego też podatnik ma prawo do stosowania stawki 8% VAT. Urząd Statystyczny w Łodzi pismem z marca 2015 r. potwierdził, że realizowany obiekt mieści się w grupowaniu PKOB grupa 126 klasa 1264 "Budynki szpitali i zakładów opieki medycznej".

Omawiany we wniosku przypadek Zakładu Leczniczego będący podstawą do rozważań i interpretacji indywidualnej wg oświadczenia Zamawiającego działa według takich samych przepisów jak Zakład Leczniczy, który dokonuje przebudowy i rozbudowy Oddziału.

W Oddziale tym są i będą nadal udzielane świadczenia zdrowotne w zakresie opieki lekarskiej, pielęgniarskiej, terapeutycznej. Pacjenci przebywają średnio na Oddziale w ciągu roku 343 dni (dane z 2014 r.) z zakwaterowaniem i wyżywieniem. Świadczenia zdrowotne są udzielane osobom niepełnosprawnym intelektualnie, z zaburzeniami psychicznymi, często są to również osoby z niepełnosprawnością fizyczną oraz osoby starsze i niesamodzielne.

Spółka uważa, że zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie rozbudowy i przebudowy Oddziału należy zastosować obniżoną stawkę podatku VAT, tj. 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm., zwanej dalej ustawą) opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast w art. 8 ust. 1 ustawy wskazano, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Według art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy - dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 i 2 ustawy - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 41 ust. 12a ww. ustawy - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Jak stanowi art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Dla zastosowania obniżonej 8% stawki podatku od towarów i usług znaczenie ma nie tylko zakres wykonywanych prac, ale także zaklasyfikowanie obiektu budowlanego do obiektów budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym, którego dotyczą te prace.

Przepis art. 2 pkt 12 ustawy określa, że przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa oraz roboty budowlane, dlatego też w tym zakresie należy posiłkować się przepisami zawartymi w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r. poz. 1409, z późn. zm.).

W myśl art. 3 ww. ustawy - Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o:

* budowie - należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego (pkt 6),

* robotach budowlanych - należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7),

* przebudowie - należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; (...) (pkt 7a).

Poprzez podanie klasyfikacji ustawa o podatku od towarów i usług odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, stanowiącej usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych, wprowadzonej w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. z 1999 r. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.).

W myśl ww. rozporządzenia, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Zgodnie z cyt. wyżej rozporządzeniem do grupy 12 zaklasyfikowane zostały budynki niemieszkalne, a w niej, do klasy 1264 zaliczono budynki szpitali i zakładów opieki medycznej.

Klasa ta obejmuje:

* budynki instytucji świadczących usługi medyczne i chirurgiczne oraz pielęgnacyjne dla ludzi,

* sanatoria, szpitale długoterminowego lecznictwa, szpitale psychiatryczne, przychodnie, poradnie, żłobki, ośrodki pomocy społecznej dla matki i dziecka,

* szpitale kliniczne,

* szpitale więzienne i wojskowe,

* budynki przeznaczone do termoterapii, wodolecznictwa, rehabilitacji, stacje krwiodawstwa, laktaria, kliniki weterynaryjne itp.,

* budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania, z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych itp.

Klasa nie obejmuje: Domów opieki społecznej (bez opieki medycznej) dla ludzi starszych lub niepełnosprawnych, itp. (PKOB 1130).

Posłużenie się przez ustawodawcę wyrazem "ex" oznacza, że z klasy 1264 PKOB tylko budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja lub przebudowa budynków instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych itp. będzie korzystała z obniżonej stawki podatku od towarów i usług.

Treść powyższych przepisów wskazuje, że co do zasady, dostawa towarów i świadczenie usług, w aktualnie obowiązującym stanie prawnym, opodatkowane są stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%, której stosowanie ma charakter reguły ogólnej. Stawki zaś obniżone (preferencyjne) mają charakter wyjątkowy i mogą mieć zastosowanie wyłącznie do czynności wskazanych wprost przez prawodawcę w ustawie lub w przepisach wykonawczych do ustawy.

O możliwości zastosowania 8% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12 i 12a ustawy decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

Analizując treść tych przepisów należy stwierdzić, że preferencyjna stawka opodatkowania została przewidziana dla usług m.in. budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy wykonywanych w obiektach sklasyfikowanych w PKOB w klasie 1264 w sytuacji, gdy w obiektach tych będzie świadczona przez instytucję ochrony zdrowia usługa zakwaterowania (cel mieszkaniowy) z opieką lekarską i pielęgniarską.

Obowiązek prawidłowego zakwalifikowania budynku do właściwej klasy PKOB, w związku z koniecznością zastosowania prawidłowej stawki podatku od towarów i usług przy świadczeniu usług budowlanych związanych z jego budową, remontem, modernizacją, termomodernizacją czy przebudową ciąży na wykonawcy.

Powyższe stanowisko potwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 11 stycznia 2011 r. sygn. akt I FSK 248/10, w którym stwierdził między innymi, że: "Wojewódzki Sąd Administracyjny prawidłowo uznał, że pod pojęciem "budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych" należy rozumieć takie budynki, w których podstawową działalnością jest zakwaterowanie osób, a opieka medyczna jest zagwarantowana dodatkowo, ubocznie. Słusznie też Sąd I instancji zwrócił uwagę, że inne obiekty służące działalności mającej na celu ochronę zdrowia, jak np. szpitale czy sanatoria nie zostały ujęte przez ustawodawcę wśród obiektów, w przypadku których ma zastosowanie art. 41 ust. 12a u.p.t.u. Przepis ten odwołuje się do klasy PKOB ex 1264, w której bez wątpienia "Budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania, z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych, itp." (tiret szóste) ujęte zostały obok, lecz odrębnie od takich budynków jak: "Budynki instytucji świadczących usługi medyczne i chirurgiczne oraz pielęgnacyjne dla ludzi" (tiret pierwsze), "Sanatoria, szpitale długoterminowego lecznictwa, szpitale psychiatryczne, przychodnie, poradnie, żłobki, ośrodki pomocy społecznej dla matki i dziecka" (tiret drugie), "Szpitale kliniczne" (tiret trzecie), "Szpitale więzienne i wojskowe" (tiret czwarte), czy "Budynki przeznaczone do termoterapii, wodolecznictwa, rehabilitacji, stacje krwiodawstwa, laktaria, kliniki weterynaryjne, itp." (tiret piąte). (...) w wyszczególnieniu klasy PKOB 1264 "Budynki szpitali i zakładów opieki medycznej", (...) kategoria obiektów, do której ustawodawca ograniczył możliwość zastosowania preferencyjnej stawki VAT charakteryzuje się właśnie tym, że nawet jeśli koniecznym elementem dodatkowym jest obsługa lekarska i pielęgniarska, podstawowym celem, któremu mają służyć wymienione w niej budynki jest świadczenie usług zakwaterowania, a więc zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych. Wyróżnika tego nie można pomijać przy ustalaniu stawki podatkowej, zwłaszcza że ustawodawca przyjął w art. 41 ust. 12a u.p.t.u., że "budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych" mieszczą się pod pojęciem "budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym", co w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego również wskazuje na to, że podstawowa spełniana przez te budynki funkcja ma być funkcją mieszkaniową".

Z opisu sprawy wynika, że Spółka zawarła umowę na roboty budowlane dla zadania "Rozbudowa". Zamówienie to jest realizowane przy dofinansowaniu w ramach Programu PL07. Zgodnie z posiadaną przez Zamawiającego wiedzą, w specyfikacji istotnych warunków zamówienia określono stawkę podatku VAT dla zamówienia, tj. 23%. Stawkę tę zastosowali wszyscy oferenci w postępowaniu. Wynagrodzenie Wykonawcy ustalono w umowie w ten sposób, że podano: "wynagrodzenie za wykonanie przedmiotu umowy ustala się, zgodnie z przyjętą ofertą, łącznie na kwotę.... PLN w tym podatek VAT... PLN".

Przedmiotem zamówienia jest rozbudowa i przebudowa istniejącego budynku Zakładu Leczniczego. Zgodnie z opisem, przedmiotem zamówienia jest:

* zagospodarowanie działki;

* powstanie piętrowego skrzydła, częściowo podpiwniczonego z poddaszem użytkowym, zaprojektowanego w technologii tradycyjnej unowocześnionej;

* parametry gabarytowe projektowanej rozbudowy budynku są następujące: powierzchnia działki 1,9200 ha, powierzchnia zabudowy 953,0 m2, powierzchnia użytkowa 3 008 m2, kubatura 11 022,5 m3;

* układ funkcjonalny: w przyziemiu umieszczono pomieszczenia techniczne, szatnie dla personelu, salę rehabilitacyjną, pomieszczenia gospodarcze. Z tego poziomu jest wyjście na dolny taras bezpośrednio z sali rehabilitacyjnej. W poziomie parteru przy wejściu zlokalizowano poczekalnię z szatnią, punktem informacyjnym oraz pokojem odwiedzin. Przy wejściu na oddział znajduje się węzeł pielęgniarski z pomieszczeniami gospodarczo-porządkowymi oraz wejście do stołówki. Kuchnia typu cateringowego z wydawalnią posiłków. Na parterze przewidziano sale na 15 osób, z czego 2 pokoje trzyosobowe, 4 pokoje dwuosobowe oraz 1 pokój jednoosobowy, izolatka i separatka. Sale umieszczono wzdłuż korytarza okalającego wewnętrzny dziedziniec. Z tego poziomu przewidziano wyjście na wewnętrzny dziedziniec, który w porze letniej może być traktowany, jako przedłużenie pomieszczenia stołówki. Na przedłużeniu wewnętrznego dziedzińca umieszczono salę do terapii zajęciowej. Na piętrze znajdują się sale dla 30 pacjentów, z czego 3 pokoje trzyosobowe, 10 dwuosobowych i 1 jednoosobowy. Na ostatniej kondygnacji umieszczono sale dla 35 osób, z czego 5 pokoi trzyosobowych, 9 pokoi dwuosobowych i 2 pokoje jednoosobowe. Na tym poziomie umieszczono także sale do terapii manualnej oraz kuchnię i boksy do zajęć komputerowych, wikliniarskich itp. Pomieszczenia doświetlone oknami połaciowymi;

* prace remontowe wykonywane w istniejącym budynku.

Obiekt mieści się w klasie 1264 PKOB i jest zaliczany do budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 2 pkt 12 oraz art. 41 ust. 12a ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym, wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla usług wykonywanych w zakresie rozbudowy i przebudowy istniejącego budynku z przeznaczeniem na zakład leczniczo-opiekuńczy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 217, z późn. zm.) użyte w ustawie określenia oznaczają:

* "szpital" - przedsiębiorstwo podmiotu leczniczego, w którym podmiot ten wykonuje działalność leczniczą w rodzaju świadczenia szpitalne (pkt 9);

* "świadczenie zdrowotne" - działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania (pkt 10);

* "świadczenie szpitalne" - wykonywane całą dobę kompleksowe świadczenia zdrowotne polegające na diagnozowaniu, leczeniu, pielęgnacji i rehabilitacji, które nie mogą być realizowane w ramach innych stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych lub ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych; świadczeniami szpitalnymi są także świadczenia udzielane z zamiarem zakończenia ich udzielania w okresie nieprzekraczającym 24 godzin (pkt 11);

* "stacjonarne i całodobowe świadczenie zdrowotne inne niż świadczenie szpitalne" - świadczenia opiekuńcze, pielęgnacyjne, paliatywne, hospicyjne, świadczenia z zakresu opieki długoterminowej, rehabilitacji leczniczej, leczenia uzależnień, psychiatrycznej opieki zdrowotnej oraz lecznictwa uzdrowiskowego, udzielane pacjentom, których stan zdrowia wymaga udzielania całodobowych lub całodziennych świadczeń zdrowotnych w odpowiednio urządzonych, stałych pomieszczeniach (pkt 12).

Z kolei zgodnie z art. 2 ust. 2 pkt 2 powołanej ustawy - przez działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne bez bliższego określenia - rozumie się działalność leczniczą w rodzaju świadczenia szpitalne, jak i działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne inne niż szpitalne.

Na mocy art. 9 ust. 1 ww. ustawy o działalności leczniczej - stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne inne niż szpitalne mogą polegać w szczególności na:

1.

udzielaniu całodobowych świadczeń zdrowotnych, które obejmują swoim zakresem pielęgnację i rehabilitację pacjentów niewymagających hospitalizacji, oraz zapewnianiu im produktów leczniczych i wyrobów medycznych, pomieszczeń i wyżywienia odpowiednich do stanu zdrowia, a także prowadzeniu edukacji zdrowotnej dla pacjentów i członków ich rodzin oraz przygotowaniu tych osób do samoopieki i samopielęgnacji w warunkach domowych;

2.

udzielaniu całodobowych świadczeń zdrowotnych, które obejmują swoim zakresem pielęgnację, opiekę i rehabilitację pacjentów niewymagających hospitalizacji, oraz zapewnianiu im produktów leczniczych potrzebnych do kontynuacji leczenia, pomieszczeń i wyżywienia odpowiednich do stanu zdrowia, a także prowadzeniu edukacji zdrowotnej dla pacjentów i członków ich rodzin oraz przygotowaniu tych osób do samoopieki i samopielęgnacji w warunkach domowych;

3.

udzielaniu świadczeń zdrowotnych polegających na działaniach usprawniających, które służą zachowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia;

4.

sprawowaniu wszechstronnej opieki zdrowotnej, psychologicznej i społecznej nad pacjentami znajdującymi się w stanie terminalnym oraz opieki nad rodzinami tych pacjentów.

Stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych innych niż szpitalne udziela się w przypadku świadczeń, o których mowa w art. 9 ust. 1 w zakładzie opiekuńczo-leczniczym (art. 12 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o działalności leczniczej).

Dla prawidłowego określenia wysokości podatku VAT konieczna jest precyzyjna identyfikacja obiektu, który ma być efektem inwestycji zgodnie z zasadami klasyfikacji statystycznych, a także zdefiniowanie czynności, które wykonywane są w tym obiekcie.

Odnosząc się do powyższego należy zauważyć, że symbol PKOB 1264 obejmuje różnego rodzaju budynki, m.in. budynki "szpitali", "budynki instytucji świadczących usługi medyczne i chirurgiczne oraz pielęgnacyjne dla ludzi" i osobno "budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych". Zatem, ich status nie jest tożsamy.

Podkreślenia wymaga, że głównym celem "budynków instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, itp." jest cel mieszkaniowy. Opieka lekarska i pielęgniarska mają natomiast charakter uzupełniający. Tym samym w myśl powołanych przepisów tylko ta kategoria budynków może korzystać z preferencyjnej stawki podatkowej, ponieważ istotne jest w ich przypadku zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych i bytowych osób, które przebywają w takim budynku np. na stałe, a dodatkowo świadczone są na ich rzecz usługi lekarskie i pielęgniarskie.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że skoro jak wskazano we wniosku, obiekt (w którym będą świadczone usługi długoterminowego zakwaterowania wraz z opieką lekarską i pielęgniarską) mieści się w klasyfikacji 1264 PKOB i zaliczany jest do budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 2 pkt 12 oraz art. 41 ust. 12a ustawy o podatku od towarów i usług, to roboty budowlane związane z zadaniem "Rozbudowa" podlegają w całości opodatkowaniu, zgodnie z art. 41 ust. 12 i 12a w zw. z art. 146a pkt 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stawką podatku w wysokości 8%.

Ponadto, w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, że analiza załącznika dołączonego do wniosku oraz do uzupełnienia nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl