ILPP1/443-992/10-4/NS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-992/10-4/NS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2010 r. (data wpływu 10 września 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 grudnia 2010 r. (data wpływu 2 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych z dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych z dotacji. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 1 grudnia 2010 r. (data wpływu 2 grudnia 2010 r.) o informacje doprecyzowujące opisane zdarzenie przyszłe oraz własne stanowisko.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 1 grudnia 2010 r.).

Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie doradztwa, badań, analiz oraz szkoleń i zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007-2013 z dnia 7 września 2007 r.

Podmiotem wypłacającym dotację jest Instytucja Pośrednicząca POKL, czyli Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Urząd Marszałkowski lub Wojewódzki Urząd Pracy (nazwa projektu: Program Operacyjny Kapitał Ludzki). Umowa zawarta będzie pomiędzy Zainteresowanym a Instytucją Pośredniczącą POKL, czyli Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, Urzędem Marszałkowskim lub Wojewódzkim Urzędem Pracy. Kwota dofinansowania zostanie przekazana w formie zaliczki w jednej lub kilku transzach na pokrycie bieżących wydatków.

Wynagrodzenie Koordynatora Projektu będzie pokryte zaliczką otrzymaną na pokrycie bieżących wydatków. Środki uzyskane z dotacji zostaną przeznaczone przez Wnioskodawcę na realizację szkoleń lub przeprowadzenie badań i analiz. W tym celu za otrzymaną kwotę dotacji Zainteresowany zakupi między innymi sprzęt i wyposażenie, a także materiały promocyjne, biurowe itp.

Pani - jedyny wspólnik Spółki - w ramach otrzymanego dofinansowania będzie realizowała zadania Koordynatora Projektu. Za realizację zadań Pani będzie pobierała wynagrodzenie od Wnioskodawcy na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło. Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Świadczone przez Spółkę usługi doradcze opodatkowane są stawką 22%, z kolei usługi szkoleniowe są zwolnione od podatku od towarów i usług.

Realizując projekty dofinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego, Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych, innymi słowy nie będzie sprzedawał produktów otrzymanych w wyniku realizacji projektu, nie będzie więc uzyskiwał z tego tytułu przychodu. W związku z powyższym Zainteresowany nie będzie miał prawa do pomniejszeń podatku należnego o podatek naliczony od zakupów dokonanych w ramach projektu. Podatek od towarów i usług będzie więc kosztem kwalifikowanym w projektach szkoleniowych, doradczych i badawczo-analitycznych dofinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Dokonane zakupy towarów i usług w ramach otrzymanej dotacji będą miały związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące dokonane zakupy będą wystawione na Spółkę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów dokonanych z dotacji.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu z dnia 1 grudnia 2010 r.), podatek od towarów i usług naliczony w przedmiotowej sprawie nie może podlegać zwrotowi, gdyż nie występuje sprzedaż opodatkowana podatkiem od towarów i usług (Zainteresowany nie wystawia faktur przychodowych), podatek ten jest kosztem kwalifikowanym w projekcie.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki. tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Realizując projekty dofinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego, Zainteresowany nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych, nie będzie sprzedawał produktów otrzymanych w wyniku realizacji projektu, nie będzie więc uzyskiwał z tego tytułu przychodu.

W związku z powyższym Spółka nie będzie miała prawa do pomniejszeń podatku należnego o podatek naliczony od zakupów dokonanych w ramach projektu. W opinii Wnioskodawcy, podatek od towarów i usług będzie więc kosztem kwalifikowanym w projektach szkoleniowych, doradczych i badawczo-analitycznych, dofinansowanych ze Środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast stosownie do treści art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie doradztwa, badań, analiz oraz szkoleń i zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007-2013 z dnia 7 września 2007 r. Kwota dofinansowania zostanie przekazana w formie zaliczki w jednej lub kilku transzach na pokrycie bieżących wydatków. Środki uzyskane z dotacji zostaną przeznaczone przez Wnioskodawcę na realizację szkoleń lub przeprowadzenie badań i analiz. W tym celu za otrzymaną kwotę dotacji Zainteresowany zakupi między innymi sprzęt i wyposażenie, a także materiały promocyjne, biurowe itp. Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Świadczone przez Spółkę usługi doradcze opodatkowane są stawką 22%, z kolei usługi szkoleniowe są zwolnione od podatku od towarów i usług. Realizując projekty dofinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego, Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych, tzn. nie będzie sprzedawał produktów otrzymanych w wyniku realizacji projektu, nie będzie więc uzyskiwał z tego tytułu przychodu. Dokonane zakupy towarów i usług w ramach otrzymanej dotacji będą miały związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące dokonane zakupy będą wystawione na Spółkę.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi zakupione w ramach realizacji przedmiotowego projektu - jak oświadczył Wnioskodawca - nie będą służyły czynnościom podlegającym opodatkowaniu.

Zatem, Spółka nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów dokonanych z dotacji.

Nadmienia się, iż stosownie do art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na oświadczeniu Wnioskodawcy, że zakupione towary i usługi w związku z realizacją przedmiotowego projektu w całości będą służyć czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element opisanego zdarzenia przyszłego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Podkreślić należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Dodatkowo tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych z dotacji.

Natomiast, kwestie dotyczące zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych otrzymanej dotacji, ujęcia otrzymanej dotacji w zeznaniu rocznym CIT-8 oraz kosztów uzyskania przychodów i opodatkowania przychodów Koordynatora Projektu zostały załatwione interpretacją indywidualną z dnia 9 grudnia 2010 r. nr ILPB3/423-752/10-4/KS.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl