ILPP1/443-983/09-4/AI

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-983/09-4/AI

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. reprezentowanej przez pełnomocnika doradcę podatkowego, przedstawione we wniosku z dnia 17 sierpnia 2009 r. (data wpływu 19 sierpnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 października 2009 r. (data wpływu 8 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych udzielanych sklepom dystrybucyjnym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych udzielanych sklepom dystrybucyjnym. Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 6 października 2009 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego oraz o dokonanie wpłaty brakującej opłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest producentem m.in. okuć, podnośników, zawiasów oraz innych elementów do mebli. Odbiorcami produktów Spółki są przede wszystkim sklepy dystrybucyjne (dalej "Odbiorcy"). Spółka podpisuje z Odbiorcami umowy, które określają m.in. zasady przyznawania przez Spółkę dla odbiorców premii pieniężnych. Umowa podpisana z każdym z Odbiorców określa indywidualnie zasady przyznawania i wysokość premii pieniężnych. Wspomniane premie pieniężne są przyznawane przez Spółkę, jeżeli Odbiorca spełni określone w umowie kryteria, do których zalicza się:

1.

terminowe płatności wg danych na fakturach,

2.

należyty sposób ekspozycji produktów Spółki (nowoczesna kuchnia zbudowana razem z kuchnią do jazdy próbnej),

3.

posiadanie aktywnych i wyposażonych przedstawicieli handlowych,

4.

prowadzenie rozsądnej polityki cenowej,

5.

koncentracja działań sprzedażowych na produktach Spółki (chodzi o brak posiadania konkurencji),

6.

wysoki poziom informatyzacji umożliwiający elektroniczną wymianę danych między Odbiorcą a Spółką,

7.

aktywne kreowanie rynku poprzez różne działania, w tym udział w akcjach promocyjnych Spółki,

8.

współpraca na rynku z wymianą informacji teleadresowych.

Zatem przyznawana premia ma charakter premii marketingowej (premia zależna jest od wykonywania określonych czynności na rzecz Spółki).

Ponadto, z pisma uzupełniającego z dnia 6 października 2009 r. wynika, iż wypłacane premie będą miały wyłącznie charakter pieniężny. Premia nie przyjmuje nigdy charakteru niepieniężnego, tzn. Spółka nie przyznaje "premii" w postaci rzeczowej względnie w postaci usług.

Przy czym wypłata premii następuje zasadniczo poprzez potrącenie (kompensatę) następujących wierzytelności:

a.

wierzytelności Kontrahenta (beneficjenta premii) wobec Spółki o zapłatę premii pieniężnej;

b.

wierzytelności Spółki wobec Kontrahenta (beneficjenta premii) z tytułu zapłaty za dostarczone towary.

Premia naliczana jest od wartości zakupu w danym roku obrotowym Spółki (od 1 lipca do 30 czerwca) wszelkich towarów będących w asortymencie Spółki. Przy obliczaniu wysokości premii nie jest brana pod uwagę jedynie wartość zakupów po cenach specjalnych. Warunkiem uzyskania premii pieniężnej nie jest osiągnięcie określonego poziomu zakupów.

Zdaniem Spółki, z uwagi na różnorodny i złożony charakter ww. działań trudno jest przyporządkować je do jednej kategorii spośród usług wymienionych w PKWiU. Najbardziej adekwatne, według Zainteresowanego, byłoby łączne zaklasyfikowanie ich do grupy:

1.

PKWiU 52.48.3 - "usługi w zakresie wyspecjalizowanego handlu detalicznego produktami nieżywnościowymi, gdzie indziej nie sklasyfikowane" albo

2.

PKWiU 74.84.1 - "usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane".

W przypadku nie podjęcia w danym okresie żadnych działań opisanych powyżej na rzecz Wnioskodawcy premie nie są przyznawane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przepisów ustawy o VAT spełnienie przez danego Odbiorcę warunków uprawniających go do otrzymania od Spółki premii pieniężnej stanowi świadczenie usług w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, przy czym premia pieniężna stanowi wynagrodzenie należne Odbiorcy od Spółki za tak rozumianą usługę.

Zdaniem Wnioskodawcy, spełnienie przez Odbiorcę warunków uprawniających do ich otrzymania od Spółki stanowi świadczenie usług w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, przy czym premia pieniężna stanowi wynagrodzenie należne Odbiorcy od Spółki za tak rozumianą usługę.

UZASADNIENIE

Z punktu widzenia podatku VAT premie pieniężne przyznawane przez podatników kontrahentom mogą zostać potraktowane, w zależności od okoliczności, jako:

1.

rabat,

2.

wynagrodzenie za świadczenie usług,

3.

świadczenie nie stanowiące rabatu ani wynagrodzenia za świadczenie usług.

Ad. 1

Premia pieniężna jako rabat.

Jako rabat należy traktować takie premie pieniężne, które można powiązać z konkretnymi dostawami względnie usługami przyznającego premie pieniężne na rzecz beneficjenta premii pieniężnej. Przyznanie takich premii pieniężnych prowadzi w istocie do pomniejszenia ceny (wynagrodzenia) należnego przyznającemu premię pieniężną od beneficjenta.

Przyznanie premii pieniężnej będącej rabatem prowadzi do zmniejszenia obrotu (podstawy opodatkowania VAT) z tytułu dostaw względnie usług nabywanych przez beneficjenta premii pieniężnej od przyznającego premię pieniężną. Przyznanie takiej premii pieniężnej należy zatem udokumentować poprzez wystawienie faktury korygującej przez przyznającego premię pieniężną.

Ad.2

Premia pieniężna jako wynagrodzenie za usługę.

W przypadku, gdy powiązanie z konkretnymi dostawami względnie usługami przyznającego premię pieniężną nie występuje i premia pieniężna przyznawana jest za określone zachowanie beneficjenta (tj. przekroczenie określonej wartości zakupów w Spółce), premię pieniężną należy traktować jako wynagrodzenie za świadczenie usług. W takim przypadku zachowanie beneficjenta (podmiotu otrzymującego premię pieniężną) stanowi usługę opodatkowaną VAT a premia pieniężna wynagrodzenie za tę usługę. Zgodnie bowiem z brzmieniem art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez "świadczenie usług" rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Definicja ta określa zatem bardzo szeroko zakres zdarzeń stanowiących "świadczenie usług". Przyznanie premii pieniężnej w zamian za usługę należy udokumentować fakturą VAT wystawianą przez beneficjenta (odbiorcę) premii pieniężnej.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał się na następujące interpretacje:

* z dnia 30 grudnia 2004 r., nr PP3-812-1222/2004/AP/4026,

* z dnia 15 maja 2007 r., nr PT3-812-230/127/AK/07/AP-2965,

* z dnia 28 grudnia 2007 r., nr PT3/0602/34/599/LBE/07/MB7-16001,

* z dnia 10 września 2007 r., nr ILPP1/443-88/07-2/TW.

Zdaniem Wnioskodawcy, przyznanie premii pieniężnej zależne jest również od powstrzymania się przez Odbiorcę od działań konkurencyjnych. Tym samym przyjęcie takiego kryterium jako warunku przyznania premii pieniężnej wypełnia dyspozycję art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez świadczenie usług rozumie się również "zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji".

Zainteresowany wskazuje na Komentarz VAT 2008, T. Michalik, s. 153, w którym stwierdzono, iż cytowany przepis znajdzie zastosowanie, a więc dojdzie do świadczenia usług, jeżeli:

1.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji będzie odpłatne - w przedmiotowym stanie faktycznym warunek ten jest spełniony. Odpłatność stanowi przyznana premia pieniężna,

2.

zobowiązanie będzie wynikać z wyraźnego stosunku zobowiązaniowego - warunek ten jest spełniony, albowiem stosunek zobowiązaniowy na podstawie którego przyznawana jest premia pieniężna uregulowany został w zawartej umowie,

3.

musi istnieć konkretny podmiot/strona będący bezpośrednim beneficjentem tego zobowiązania - warunek ten jest spełniony, albowiem ograniczenie działań na rzecz podmiotów konkurencyjnych przez Odbiorcę przyczyni się do wzrostu przychodów Spółki.

Zdaniem Wnioskodawcy, jako przykład usługi polegającej na powstrzymaniu się lub na tolerowaniu określonych stanów rzeczy, wskazuje się zakaz działań konkurencyjnych w Komentarzu VAT (wyd.2) autorstwa A. Bartosiewicza i R. Kubackiego.

Ad.3

Premia pieniężna, która nie jest powiązana ani z konkretnymi dostawami wzgl. usługami przyznającego premię pieniężną ani z określonym zachowaniem beneficjenta (Odbiorcy), należy traktować jako świadczenie neutralne z punktu widzenia VAT. Przykładem takiej premii pieniężnej jest premia uznaniowa przyznana kontrahentowi "za dobrą współpracę". Taką premię pieniężną należy udokumentować notą księgową. Żadna ze stron nie powinna wystawiać przy tym faktury VAT względnie faktury korygującej.

Konkluzja

W przedmiotowej sprawie nie jest możliwe powiązanie przyznanych przez Spółkę premii pieniężnych z konkretnymi dostawami na rzecz danego Odbiorcy. Warunkiem przyznania premii pieniężnej jest spełnienie przez Odbiorcę konkretnych warunków, określone jego zachowanie.

Wobec powyższego:

1.

Premie pieniężne, których dotyczy niniejszy wniosek są premiami pieniężnymi scharakteryzowanymi powyżej w pkt 2, tzn. stanowią one wynagrodzenie należne od Spółki za usługi świadczone na jej rzecz przez danego Odbiorcę (określone szczegółowo w umowie pomiędzy stronami).

2.

Usługi świadczona przez Odbiorców, w zamian za którą Spółka zobowiązana jest zapłacić premię pieniężną podlega opodatkowaniu VAT wg stawki zasadniczej 22%.

3.

Przyznanie premii pieniężnej powinno być każdorazowo dokumentowane wystawieniem faktury VAT przez Odbiorcę.

Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, że wypłacane przez Spółkę premie pieniężne stanowią wynagrodzenie dla Odbiorców za świadczenie przez nich na rzecz Spółki usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zainteresowany wskazuje, iż w ostatnim czasie sądy administracyjne wydały kilka orzeczeń, zgodnie z którymi premie pieniężne wypłacane w zamian za dokonanie przez kontrahentów zakupów o określonej wartości, w określonym okresie nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT.

Zdaniem Spółki ww. stanowisko sądów nie jest prawidłowe. Gdyby jednak organ wydający interpretacje nie podzielił zdania Spółki w powyższej kwestii, uznając, iż Odbiorcy w opisanych okolicznościach nie świadczą na rzecz Spółki usług opodatkowanych VAT, w konsekwencji należałoby zdaniem Spółki uznać, iż:

* zarówno spełnianie przez Odbiorców warunków przyznania premii pieniężnych, jak i przyznawanie i wypłata premii pieniężnych przez Spółkę, są działaniami neutralnymi z punktu widzenia podatku VAT (sytuacja scharakteryzowana powyżej w pkt 3);

* przyznanie przez Spółkę premii pieniężnej nie stanowi przyznania rabatu i nie skutkuje koniecznością wystawiania przez Spółkę faktur korygujących w odniesieniu do faktur VAT wystawionych wcześniej przez Spółkę z tytułu sprzedaży produktów na rzecz Odbiorców (nie występuje zatem sytuacja scharakteryzowana powyżej w pkt 1).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2 -22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, bądź też związane są ze świadczeniem dodatkowych usług na rzecz sprzedawcy itp.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca (jako producent) podpisuje umowy z niektórymi Odbiorcami produktów Spółki (są nimi przede wszystkim sklepy dystrybucyjne), które określają m.in. zasady przyznawania przez Spółkę dla odbiorców premii pieniężnych. Umowa podpisana z każdym z Odbiorców określa indywidualnie zasady przyznawania i wysokość premii pieniężnych. Wspomniane premie pieniężne są przyznawane przez Spółkę, jeżeli Odbiorca spełni określone w umowie kryteria, do których zalicza się m.in.: terminowe płatności wg danych na fakturach, należyty sposób ekspozycji produktów Spółki (nowoczesna kuchnia zbudowana razem z kuchnią do jazdy próbnej), posiadanie aktywnych i wyposażonych przedstawicieli handlowych, prowadzenie rozsądnej polityki cenowej, koncentracja działań sprzedażowych na produktach Spółki (chodzi o brak posiadania konkurencji), wysoki poziom informatyzacji umożliwiający elektroniczną wymianę danych między Odbiorcą a Spółką, aktywne kreowanie rynku poprzez różne działania, w tym udział w akcjach promocyjnych Spółki, współpraca na rynku z wymianą informacji teleadresowych. Tym samym, jak wskazuje Zainteresowany przyznawana premia ma charakter premii marketingowej (premia zależna jest od wykonywania określonych czynności na rzecz Spółki).

Zainteresowany ww. czynności zaklasyfikował do następujących symboli według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU):

1.

PKWiU 52.48.3 - "usługi w zakresie wyspecjalizowanego handlu detalicznego produktami nieżywnościowymi, gdzie indziej nie sklasyfikowane" albo

2.

PKWiU 74.84.1 - "usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane".

Z powyższego wynika więc, iż Odbiorca otrzymując premie pieniężne, jest zobowiązany przez Zainteresowanego do wykonywania na jego rzecz różnych czynności o charakterze marketingowym.

Mając na uwadze opisane zdarzenie przyszłe oraz stan prawny stwierdzić należy, iż wykonywane czynności przez Odbiorców na rzecz Wnioskodawcy, stanowią świadczenie usług i tym samym czynność ta winna być udokumentowana fakturą VAT (zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług), spełniającą wymogi, o których mowa w § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337) z zastosowaniem 22% stawki podatku VAT.

Reasumując, spełnienie przez danego Odbiorcę warunków uprawniających go do otrzymania od Spółki premii pieniężnej w przedmiotowej sprawie stanowi świadczenie usług w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, które winno być udokumentowane przez otrzymującego fakturą VAT i opodatkowane 22% stawką podatku od towarów i usług.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) zainteresowanej Spółki. Inne kwestie zawarte w stanowisku Wnioskodawcy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14c ust. 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych udzielanych sklepom dystrybucyjnym. Kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie pieniężne została zawarta w interpretacji nr ILPP1/443-983/09-5/AI z dnia 6 listopada 2009 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl