ILPP1/443-965/10-4/NS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-965/10-4/NS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2010 r. (data wpływu 2 września 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 października 2010 r. (data wpływu 2 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 października 2010 r. (data wpływu 2 listopada 2010 r.) o informację doprecyzowującą przedstawiony stan faktyczny.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest placówką oświatową, która z racji pozyskiwania dodatkowych dochodów jest podatnikiem podatku VAT. Szkoła do realizacji swoich statutowych zadań otrzymała w trwały zarząd halę widowiskowo-sportową.

W ramach upoważnienia szkoła odpłatnie wynajmuje pomieszczenia hali (w tym dla klubów i stowarzyszeń sportowych) z przeznaczeniem na:

* przeprowadzanie przez najemcę zajęć sportowo-rekreacyjnych,

* organizowanie przez najemcę różnych imprez dochodowych,

* biura do prowadzenia działalności.

Zgodnie z otrzymanymi pismami (Prezydenta Miasta X z dnia 28 września 2009 r., znak (...) oraz Dyrektora Wydziału Edukacji Urzędu Miasta w X znak (...)), Zainteresowany zobowiązany jest do nieodpłatnego udostępniania pomieszczeń hali widowiskowo-sportowej dla potrzeb miejscowych klubów sportowych.

Obecnie za najem pomieszczeń hali sportowej pobierana jest regulaminowa odpłatność, do której doliczany jest podatek VAT w wysokości 22% przy najmie pomieszczeń (PKWiU 70.20.12-00) i 7% podatku do karnetów wstępu (PKWiU 92.61.10-00).

Ze złożonego w dniu 2 listopada 2010 r. uzupełnienia do wniosku wynika, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z przedmiotowym świadczeniem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Szkoła, zgodnie z zaleceniami zawartymi w przywołanych pismach z Urzędu Miasta, może nieodpłatnie wynająć pomieszczenia hali sportowej oraz odstąpić od naliczania i odprowadzania na rachunek urzędu skarbowego podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne usługi najmu pomieszczeń, realizowane w ramach umowy najmu, nie podlegają zwolnieniu od podatku VAT. Charakter nieodpłatności może dotyczyć tylko dochodu, czyli podstawy opodatkowania. Świadczone usługi należy zafakturować, a należny podatek odprowadzić na rachunek urzędu skarbowego.

Zastosowanie formy umowy użyczenia pomieszczeń hali sportowej w tym wypadku nie może mieć miejsca, gdyż:

* biorący w użyczenie nie ponosi kosztów związanych z użyczeniem (nie ma możliwości ich wyodrębnienia),

* szkoła świadczy takie same usługi w ramach umowy najmu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 oraz - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

Stosownie do treści art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, iż aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

* brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,

* istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest placówką oświatową, która z racji pozyskiwania dodatkowych dochodów jest podatnikiem podatku VAT. Szkoła do realizacji swoich statutowych zadań otrzymała w trwały zarząd halę widowiskowo-sportową. W ramach upoważnienia szkoła odpłatnie wynajmuje pomieszczenia hali (w tym dla klubów i stowarzyszeń sportowych) z przeznaczeniem na:

* przeprowadzanie przez najemcę zajęć sportowo-rekreacyjnych,

* organizowanie przez najemcę różnych imprez dochodowych,

* biura do prowadzenia działalności.

Zgodnie z otrzymanymi pismami (Prezydenta Miasta X z dnia 28 września 2009 r., znak (...) oraz Dyrektora Wydziału Edukacji Urzędu Miasta w X znak (...)), Zainteresowany zobowiązany jest do nieodpłatnego udostępniania pomieszczeń hali widowiskowo-sportowej dla potrzeb miejscowych klubów sportowych. Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z przedmiotowym świadczeniem.

Przez umowę użyczenia, w świetle regulacji art. 710-719 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy.

Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Jednakże w niniejszej sytuacji, nieodpłatne udostępnianie pomieszczeń hali widowiskowo-sportowej - otrzymanej w trwały zarząd w celu realizacji statutowych zadań - dla potrzeb miejscowych klubów sportowych, należy uznać za czynność związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa, bowiem jak wskazał Zainteresowany, ciąży na nim obowiązek takiego nieodpłatnego udostępniania.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż przedmiotowe świadczenie - jako niespełniające dyspozycji art. 8 ust. 2 ustawy - nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym Wnioskodawca nie ma obowiązku naliczania i odprowadzania podatku VAT z tego tytułu na rachunek urzędu skarbowego.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w przedstawionym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z przedmiotowym świadczeniem.

Ponadto, w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl