ILPP1/443-961/11-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 października 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-961/11-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani prowadzącej działalność gospodarczą, reprezentowanej przez pełnomocnika doradcę podatkowego przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2011 r. (data wpływu 7 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Pani prowadzi działalność gospodarczą pod firmą "A" (dalej: Wnioskodawca). Wnioskodawca jest powiązany osobowo z grupą podmiotów prowadzących m.in. działalność usługową w zakresie gromadzenia i udostępniania informacji gospodarczej o dłużnikach (dalej: Grupa).

Podstawowa działalność Wnioskodawcy obejmuje świadczenie usług akwizycji i obsługi klienta na rzecz podmiotów z Grupy oraz świadczenie usług windykacyjnych i szkoleniowych na rzecz klientów zewnętrznych. Dodatkowo, Wnioskodawca świadczy usługi m.in. w zakresie najmu powierzchni biurowej zarówno na rzecz podmiotów z Grupy, jak i podmiotów niepowiązanych.

Poszczególne funkcje przedsiębiorstwa Wnioskodawcy są realizowane w ramach wyspecjalizowanych komórek organizacyjnych (dalej zwanych "departamentami"), a w szczególności:

* Departament Sprzedaży - zajmujący się pozyskiwaniem klientów oraz sprzedażą umów do klientów zewnętrznych,

* Departament Sprzedaży Terenowej - zajmujący się pozyskiwaniem klientów we wszystkich regionach Polski,

* Centrum Obsługi Klienta - zajmujące się bieżącymi kontaktami z klientem w trakcie trwania umów,

* Departament Obsługi Klienta - zajmujący się rejestrowaniem umów Departament "A" - zajmujący się realizacją działań windykacyjnych na rzecz klientów zewnętrznych,

* Departament IT - zajmujący się serwisowaniem oraz bieżącą obsługą urządzeń i programów informatycznych wykorzystywanych w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy,

* Departament Prawny - zajmujący się wewnętrznymi sprawami prawnymi Wnioskodawcy oraz obsługą prawną,

* Departament Administracji - zajmujący się obsługą administracyjną (obsługa zamówień Wnioskodawcy, rozliczanie faktur) oraz obsługą nieruchomości należących do Wnioskodawcy (utrzymanie nieruchomości, rozliczenia z najemcami powierzchni biurowej w nieruchomościach należących do Wnioskodawcy),

* Departament Szkoleń i Konferencji - zajmujący się organizacją szkoleń i konferencji dla klientów i potencjalnych klientów Wnioskodawcy,

* Departament Księgowości,

* Departament Marketingu,

* Departament Korespondencji - zajmujący się wysyłaniem pism do klientów zewnętrznych z poszczególnych departamentów Kl,

* Departament Kadr.

Działalność Wnioskodawcy wykonywana jest zarówno w biurach zlokalizowanych w nieruchomościach wynajmowanych przez Wnioskodawcę, jak i w biurach znajdujących się w budynkach będących własnością Wnioskodawcy.

Obecnie Wnioskodawca planuje reorganizację działalności przedsiębiorstwa prowadzonego dotychczas w formie jednoosobowej.

Celem planowanej reorganizacji będzie przeniesienie działalności Wnioskodawcy w zakresie akwizycji oraz obsługi klientów, jak również działalności usługowej w zakresie windykacji wierzytelności oraz szkoleń na rzecz klientów zewnętrznych (dalej: cała działalność podlegająca przeniesieniu określana jako: "Działalność Sprzedażowa") do odrębnego podmiotu.

Cel ten zostanie osiągnięty poprzez wydzielenie z przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i wniesienie w drodze aportu do spółki kapitałowej (dalej: Spółka Sprzedażowa) Działalności Sprzedażowej, obejmującej wszystkie departamenty funkcjonujące w przedsiębiorstwie, z wyłączeniem Departamentu Administracji. W szczególności, Działalność Sprzedażowa podlegająca przeniesieniu do Spółki Sprzedażowej obejmowałaby następujące departamenty wraz z przypisanymi do nich składnikami aktywów i pasywów, prawami niematerialnymi oraz pracownikami, które łącznie będą tworzyły zorganizowaną jednostkę gospodarczą funkcjonującą jak samodzielne przedsiębiorstwo:

* Departament Sprzedaży

* Departament Sprzedaży Terenowej

* Centrum Obsługi Klienta

* Departament Obsługi Klienta

* Departament "A"

* Departament lT

* Departament Prawny

* Departament Szkoleń i Konferencji

* Departament Księgowości

* Departament Marketingu

* Departament Korespondencji

* Departament Kadr.

Jak wskazano powyżej, z przedsiębiorstwa Wnioskodawcy wnoszonego aportem do Spółki Sprzedażowej zostałby wyłączony Departament Administracji wraz z przypisanymi do niego aktywami, wykorzystywanymi przy wykonywaniu poszczególnych jego funkcji.

Wnioskodawca pragnie wskazać, iż Działalność Sprzedażową, która byłaby przedmiotem aportu cechuje całkowita niezależność organizacyjna, funkcjonalna oraz majątkowa w stosunku do działalności Wnioskodawcy w zakresie wynajmu nieruchomości, gdyż przeniesione zostałyby zarówno departamenty realizujące funkcje w zakresie podstawowej działalności usługowej Wnioskodawcy (akwizycja, obsługa klienta, windykacja), jak i departamenty wspierające tę działalność (m.in.: księgowość, IT, Kadry, szkolenia i konferencje, marketing).

Należy podkreślić, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie wynajmu nieruchomości mają zupełnie odrębny charakter od usług pozyskiwania i obsługi klienta oraz windykacji wierzytelności i szkoleń, i w żadnym zakresie nie są to usługi komplementarne. Oba rodzaje działalności są wykonywane niezależnie od siebie (Wnioskodawca zawiera odrębne umowy z kontrahentami na poszczególne rodzaje usług), różna jest ich skala oraz mogą dotyczyć tych samych lub zupełnie innych klientów.

Przeniesienie Działalności Sprzedażowej do odrębnego podmiotu, umożliwi realizację celów gospodarczych Wnioskodawcy, a zwłaszcza uporządkuje rodzaje działalności prowadzone w poszczególnych podmiotach (tj. w Spółce Sprzedażowej oraz jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy). Realizacja tego celu umożliwi specjalizację zarówno przedsiębiorstwa prowadzonego w ramach Spółki Sprzedażowej, jak i przedsiębiorstwa prowadzonego w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Jednocześnie, prowadzenie podstawowej działalności Wnioskodawcy w formie spółki kapitałowej może mieć, zdaniem Wnioskodawcy, przełożenie na wzrost jego wiarygodności oraz możliwość zwiększenia liczby obsługiwanych klientów.

Poniżej Wnioskodawca wskazuje na wybrane aspekty funkcjonowania Działalności Sprzedażowej, która wniesiona do Spółki Sprzedażowej (z wyłączeniem Departamentu Administracji), potwierdzające jej odrębność i samodzielność w stosunku do majątku pozostającego w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy.

Do Działalności Sprzedażowej przypisane są odrębne lokale, w których pracownicy poszczególnych departamentów, łącznie tworzących Działalność Sprzedażową, wykonują swoje funkcje. Jednym z praw przypisanych do Działalności Sprzedażowej, podlegających przeniesieniu do Spółki Sprzedażowej w drodze aportu będą prawa dotyczące najmu nieruchomości.

Do Spółki Sprzedażowej zostaliby przeniesieni wszyscy pracownicy zatrudnieni i wykonujący obowiązki służbowe w zakresie działalności podstawowej (windykacja, szkolenia, akwizycja oraz obsługa klienta), jak i działalności pomocniczej (księgowość, szkolenia i konferencje, IT, Kadry, marketing) Wnioskodawcy. Dodatkowo, poszczególne działy zarządzane są przez osoby posiadające odpowiednie do pełnionych funkcji kompetencje.

Głównymi składnikami majątkowymi Wnioskodawcy wykorzystywanymi w Działalności Sprzedażowej są: wyposażenie biur (meble biurowe, telefony, kserokopiarki, drukarki, niszczarki), sprzęt IT (taki jak serwery, komputery), samochody służbowe wykorzystywane przez pracowników departamentów wchodzących w skład Działalności Sprzedażowej.

Pracownicy przypisani do Działalności Sprzedażowej korzystają z oprogramowania umożliwiającego wykonywanie powierzonych im zadań służbowych.

Wnioskodawca dysponuje również zapasem materiałów biurowych i eksploatacyjnych, zużywanych w bieżącej działalności przedsiębiorstwa wchodzącego w skład Działalności Sprzedażowej.

W prowadzonej działalności Wnioskodawca posługuje się także wytworzonym we własnym zakresie w toku prowadzonej działalności znakiem towarowym, który jest ściśle związany z Działalnością Sprzedażową.

Jednocześnie, do Działalności Sprzedażowej można przyporządkować określone prawa i obowiązki wynikające z zawartych przez Wnioskodawcę umów z podmiotami trzecimi, w szczególności umów o świadczenie usług w zakresie akwizycji i obsługi klienta, umów o świadczenie usług windykacji, umów o współpracy z podwykonawcami Wnioskodawcy, umów licencyjnych na korzystanie z oprogramowania.

Natomiast składnikami wyłączonymi z majątku wnoszonego aportem do Spółki Sprzedażowej będą w szczególności:

* nieruchomości będące przedmiotem działalności Wnioskodawcy w zakresie najmu powierzchni,

* część samochodów, z których Wnioskodawca korzysta na podstawie zawartych umów leasingu operacyjnego,

* prawa i obowiązki wynikające z umów finansowania powyższego majątku trwałego, tj. umów kredytowych oraz umów leasingu operacyjnego,

* prawa i obowiązki wynikające z umów licencyjnych dotyczących korzystania przez podmioty trzecie z oprogramowania należącego do Wnioskodawcy.

Powyższe składniki aktywów i związane z umowami kredytowymi i leasingowymi zobowiązania byłyby nadal wykazywane w majątku przedsiębiorstwa prowadzonego w formie jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

Formalnie, Działalność Sprzedażowa nie tworzy jednostki samobilansującej się. Sposób prowadzenia przez Wnioskodawcę ewidencji rachunkowej pozwala jednak na przyporządkowanie Działalności Sprzedażowej określonych składników majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań. Możliwość podziału należności i zobowiązań Wnioskodawcy i ich przyporządkowania do Działalności Sprzedażowej wynika przede wszystkim z przypisania ich określonych kategorii do czynności wykonywanych przez poszczególne departamenty, funkcjonujące w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy (departamenty te tworzą odrębne centra kosztów oraz jednostki generujące przychód).

Działalność Sprzedażową wniesioną aportem do Spółki Sprzedażowej, będzie cechowała odrębność finansowa, o czym może świadczyć posiadanie własnych zasobów pieniężnych przypisanych do Działalności Sprzedażowej, które co do zasady, na dzień aportu będą deponowane na odrębnych rachunkach bankowych Wnioskodawcy.

O finansowej niezależności Działalności Sprzedażowej, w ocenie Wnioskodawcy, przesądzać może także istnienie możliwych do wyodrębnienia i przypisania jej zobowiązań/należności wobec/od pracowników zatrudnionych w poszczególnych departamentach przypisanych do Działalności Sprzedażowej, które zostaną przeniesione do Spółki Sprzedażowej jak i wobec/od kontrahentów Wnioskodawcy, z którymi zostały zawarte umowy w zakresie świadczenia usług windykacji, akwizycji oraz obsługi klienta oraz umów z podwykonawcami i dostawcami, które dotyczą Działalności Sprzedażowej.

Podsumowując, wnoszona przez Wnioskodawcę do Spółki Sprzedażowej w formie aportu Działalność Sprzedażowa składać się będzie z następujących składników:

1.

aktywa trwałe oraz wartości niematerialne i prawne służące realizacji zadań w zakresie świadczenia usług windykacyjnych, szkoleniowych, akwizycji i obsługi klienta (takie jak sprzęt biurowy czy sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem),

2.

prawo ochronne do znaku towarowego,

3.

prawa z umowy najmu powierzchni biurowej, w której wykonywana jest działalność Wnioskodawcy,

4.

zapasy aktywów obrotowych, takich jak artykuły biurowe, materiały eksploatacyjne,

5.

zobowiązania wobec pracowników,

6.

zobowiązania wobec kontrahentów Wnioskodawcy, z wyłączeniem zobowiązań z umów kredytowych w zakresie finansowania tych nieruchomości oraz zobowiązań z niektórych umów leasingu samochodów osobowych,

7.

prawa i obowiązki wynikające z zawartych przez Wnioskodawcę umów z kontrahentami,

8.

należności wynikające z realizowanych przez Wnioskodawcę usług w zakresie windykacji należności, szkoleniowej, akwizycji i obsługi klienta i innych usług,

9.

prawa i obowiązki wynikające z umów o świadczenie usług z dostawcami mediów oraz z podwykonawcami niektórych usług świadczonych przez Wnioskodawcę,

10.

dokumentacja rozliczeń finansowych związanych z funkcjonowaniem Wnioskodawcy,

11.

pracownicy merytoryczni Wnioskodawcy,

12.

gotówka.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w kontekście planowanej transakcji aportu części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy (Działalności Sprzedażowej) należy ją zaklasyfikować jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa na gruncie ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, część przedsiębiorstwa będąca przedmiotem aportu (Działalność Sprzedażowa), "wyposażona" we wspomniane na wstępie składniki materialne i niematerialne na dzień aportu będzie spełniała wszelkie przesłanki aby zostać sklasyfikowana jako zorganizowana część przedsiębiorstwa. Co za tym idzie, do jej przeniesienia na Spółkę Sprzedażową nie będą miały zastosowania przepisy o VAT. W konsekwencji nie powstanie obowiązek podatkowy w VAT.

Ocena prawna:

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2011 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa należy rozumieć "organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania".

Na podstawie powyższej definicji w doktrynie prawa podatkowego wskazuje się przesłanki, których łączne wystąpienie jest uznawane za konieczne i wystarczające do uznania danych składników majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa na gruncie VAT:

1.

istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, obejmującego również zobowiązania;

2.

zespół składników jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

3.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych i mogłyby one stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze (tzw. wyodrębnienie funkcjonalne).

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiot transakcji w postaci Działalności Sprzedażowej obejmującej wszystkie, funkcjonalnie powiązane ze sobą departamenty, umożliwiające wykonywanie działalności w zakresie świadczenia usług windykacji, należności, akwizycji i obsługi klientów wraz z działami pomocniczymi na dzień aportu będzie spełniał wszystkie wyżej wymienione kryteria do uznania go za przedsiębiorstwo/zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Ad. 1. Istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, obejmującego również zobowiązania.

Zorganizowana cześć przedsiębiorstwa, musi stanowić pewien zespól składników majątkowych obejmujący zarówno składniki materialnej i niematerialne. Jak wskazuje się w literaturze oznacza to, żeby uznać dany zespół składników za zorganizowaną część przedsiębiorstwa musi się on składać co najmniej z jednego składnika materialnego i co najmniej jednego składnika niematerialnego (por. S. Krempa, Sprzedaż przedsiębiorstwa i jego zorganizowanej części - podatki dochodowe, Warszawa 2007, s. 53).

Podobne stanowisko prezentują również organy podatkowe, m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 29 października 2009 r., sygn. IBPBI/2/423-875/09/AP stwierdził, iż: "podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań).

Co więcej, ponieważ zobowiązania są jedynym, bezpośrednio wymienionym w powołanej definicji legalnej zwartej w ustawie o VAT, składnikiem zorganizowanej części przedsiębiorstwa, Wnioskodawca jest zdania, iż stanowią one fundamentalny element tego pojęcia, gdyż ustawodawca celowo wyeksponował rolę zobowiązań w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Jak z kolej wskazano w zdarzeniu przyszłym, przedmiot transakcji obejmuje składniki majątkowe mające zarówno charakter materialny (między innymi środki trwałe), jak i niematerialny (między innymi prawa z umów z kontrahentami, prawa z umów najmu lokali, prawa do programów komputerowych, prawo ochronne znaku towarowego), oraz zobowiązania, w związku z czym, zdaniem Wnioskodawcy, spełnione będą powyższe warunki.

Ad. 2. Wyodrębnienie organizacyjno-finansowe.

Aby można było stwierdzić że masa majątkowa będąca przedmiotem transakcji stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, musi ona być wyodrębniona organizacyjne i finansowo z istniejącego przedsiębiorstwa.

O wyodrębnieniu finansowym i organizacyjnym nie świadczy przy tym fakt posiadania statusu zakładu lub oddziału osoby prawnej, lecz faktyczne wyodrębnienie w istniejącym przedsiębiorstwie. By mówić o takim wyodrębnieniu w przedsiębiorstwie musi istnieć osobna jednostka organizacyjna, wyodrębniona z organizmu przedsiębiorcy, posiadająca przypisane jej zasoby do prowadzenia działalności.

Działalność Sprzedażowa będąca przedmiotem aportu Wnioskodawcy do Spółki Sprzedażowej będzie wypełniała powyższe kryteria, gdyż będzie ona istniała jako osobna jednostka organizacyjna wyodrębniona z przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, zdolna do samodzielnego prowadzenia działalności w zakresie akwizycji oraz obsługi klienta, jak również windykacji wierzytelności. W zasadzie, w ramach Działalności Sprzedażowej zostanie przeniesiona całość przedsiębiorstwa Wnioskodawcy z wyłączeniem jednego departamentu (Departamentu Administracji) oraz niektórych składników aktywów i związanych z nimi zobowiązań.

W szczególności, Działalność Sprzedażowa, która zostanie wniesiona aportem do Spółki Sprzedażowej obejmuje wszystkie niezbędne środki, aktualnie wykorzystywane do prowadzenia działalności Wnioskodawcy w zakresie akwizycji i obsługi klienta oraz windykacji wierzytelności i szkoleń, w szczególności środki trwale, powierzchnię biurową i inne aktywa. Wszystkie te środki będą wniesione aportem do Spółki Sprzedażowej. Do prowadzenia działalności w zakresie windykacji należności, szkoleń, akwizycji oraz obsługi klienta zostali przyporządkowani określeni pracownicy poszczególnych departamentów działających w strukturach tej części przedsiębiorstwa. Powyższe okoliczności potwierdzają, zdaniem Wnioskodawcy, iż Działalność Sprzedażowa będąca przedmiotem aportu jest faktycznie wydzielona pod względem organizacyjnym w ramach struktury organizacyjnej Wnioskodawcy.

Definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie zawiera obowiązku występowania w formie oddziału osoby prawnej, tym samym fakt, iż część przedsiębiorstwa, w której Wnioskodawca wykonuje działalność w zakresie windykacji wierzytelności, akwizycji oraz obsługi klienta nie jest zarejestrowana jako oddział w KRS, nie oznacza, iż nie jest wydzielona pod względem organizacyjnym z całości przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Dodatkowo Działalność Sprzedażowa na dzień aportu będzie wyodrębniona ze Spółki pod względem finansowym, gdyż posiada ona własne zasoby pieniężne, które będą deponowane na rachunkach bankowych oddzielnych od rachunku Wnioskodawcy, na który realizowane są płatności z tytułu najmu nieruchomości. Sposób prowadzenia przez Wnioskodawcę ewidencji rachunkowej pozwala na przyporządkowanie Działalności Sprzedażowej odrębnego majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań.

Prawidłowość powyższej argumentacji potwierdzona została wielokrotnie w praktyce organów podatkowych i sądów, w tym m.in. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 11 czerwca 2010 r., sygn. ITPP2/443-221/10/AP, zgodnie z którą "wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nie zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową".

Ad. 3. Wyodrębnienie funkcjonalne.

W świetle komentowanej definicji kompleks majątkowy stanowiący zorganizowaną część przedsiębiorstwa winien być ponadto wyodrębniony funkcjonalnie, to jest musi tworzyć zespół składników przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Powszechnie przyjmuje się, iż chodzi tutaj o rzeczywistą, a nie tylko potencjalną (por. S. Krempa, Sprzedaż..., s. 53) zdolność do wykonywania działalności gospodarczej zorganizowanej części przedsiębiorstwa, tj. zdolność zespołu wyodrębnionych składników do realizacji określonych zadań gospodarczych, który to zespół zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Zatem kryterium wyodrębnienia funkcjonalnego zorganizowanej części przedsiębiorstwa sprowadza się w zasadzie do ustalenia, czy jako pewna odrębna całość jest ona w stanie samodzielnie funkcjonować na rynku już od momentu jej wyodrębnienia, bez ponoszenia dodatkowych nakładów na wyposażenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w dodatkowe aktywa niezbędne do wykonywania działalności gospodarczej. Składniki majątkowe, wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić podjęcie określonej działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Takie rozumienie kryterium zdolności do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach prawa podatkowego oraz wyrokach sądów administracyjnych na przestrzeni ostatnich lat, m.in. w wyroku z dnia 6 czerwca 2008 r. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu sygn. akt I SA/Wr 355/08, który powołując się na orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego, stwierdził, iż aby część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za zorganizowaną jego część, musi ona posiadać potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego, jako samodzielnego podmiotu gospodarczego. Składniki majątkowe: materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa, np. zakładu, sklepu czy punktu usługowego. W tym też zakresie w praktyce organów podatkowych podkreśla się, iż zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa nie jest suma poszczególnych składników, przy pomocy których w przyszłości będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz pewnym zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką te składniki majątkowe odgrywały w funkcjonowaniu istniejącego przedsiębiorstwa (podobnie interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 listopada 2008 r., sygn. IPPB5/423-6/08-3/MB, również interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 12 maja 2008 r., sygn. IP-PB3-423-282/08-2/PS, czy też wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 czerwca 1998 r., sygn. akt SA/Gd 1097/96).

Wnioskodawca podkreślił, iż Działalność Sprzedażowa jest wyodrębniona również pod względem funkcjonalnym. Jest ona bowiem wyposażona w składniki majątkowe, które umożliwiają niezależne prowadzenie działalności w zakresie akwizycji i obsługi klienta oraz windykacji wierzytelności, bez przeprowadzania dodatkowej reorganizacji tych składników i bez konieczności jej wyposażenia w dodatkowe aktywa. Dodatkowo, wraz z departamentami, w których zatrudnieni są pracownicy merytoryczni, wykonujący zadania ściśle związane ze świadczeniem przedmiotowych usług przez Wnioskodawcę zostaną przeniesione działy wspomagające tę działalność wraz z zatrudnionymi w nich pracownikami, przez co wyodrębniona część przedsiębiorstwa będąca przedmiotem aportu będzie mogła funkcjonować jak niezależne przedsiębiorstwo.

Z powyższych względów należy uznać, iż Działalność Sprzedażowa będąca przedmiotem aportu wniesionego do Spółki Sprzedażowej przez Wnioskodawcę powinna być sklasyfikowana jako zorganizowana część przedsiębiorstwa na gruncie ustawy o VAT.

W związku z powyższym, skoro Działalność Sprzedażową należy sklasyfikować jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa, jej wniesie do Spółki Sprzedażowej jako aport na pokrycie wkładów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki Sprzedażowej pozostanie poza zakresem ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Natomiast, kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych została załatwiona odrębnym pismem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl