ILPP1/443-960/11-2/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 października 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-960/11-2/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki jawnej, przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2011 r. (data wpływu 7 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów towarów i usług służących realizacji projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów towarów i usług służących realizacji projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka P jest firmą szkoleniowo-doradczą, czynnym podatnikiem VAT. Oprócz działalności komercyjnej prowadzi również projekty szkoleniowe, dofinansowane z funduszy Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu Społecznego - EFS) oraz budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Spółka pozyskuje środki na dofinansowanie, występując do odpowiednich instytucji o przyznanie dotacji a następnie realizuje projekty szkoleniowe zamknięte dla pracowników konkretnych dużych podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Celem dofinansowanych projektów szkoleniowych jest rozwój, podniesienie kompetencji i umiejętności pracowników w obszarach kompetencji menedżerskich, handlowych, komunikacyjnych, efektywności własnej oraz budowanie kultury ciągłego doskonalenia.

Jednym z takich projektów jest projekt szkoleniowy, na który Spółka P uzyskała dofinansowanie w roku 2009, a który jest realizowany na rzecz pracowników przedsiębiorstwa X. Po uzyskaniu dofinansowania Spółka P zawarła stosowne umowy:

* o dofinansowanie projektu z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP),

* o świadczenie usług szkoleniowych z przedsiębiorstwem - ostatecznym beneficjentem, dla którego projekt jest realizowany.

Stosownie do zawartej umowy z PARP, Spółka P w ramach projektu podejmuje ściśle określone działania:

* związane z przygotowaniem, organizacją i przeprowadzaniem szkoleń (zapewnia trenerów i konsultantów, przygotowuje materiały szkoleniowe, wynajmuje sale szkoleniowe, organizuje noclegi i wyżywienie uczestników podczas szkoleń),

* związane z promocją projektu, monitoringiem i ewaluacją,

* związane z zarządzaniem projektem, rozliczaniem zgodnie z wytycznymi Europejskiego Funduszu Społecznego i innymi przepisami.

Część działań w ramach projektu jest realizowana przez podmioty zewnętrzne, czyli Spółka dokonuje zakupu towarów i usług od podwykonawców, a część działań (zarządzanie, rozliczanie projektu) jest realizowana przez pracowników Spółki P, czyli są to wewnętrzne wydatki Wnioskodawcy np. koszty zatrudnienia, administracyjne, które stanowią koszty kwalifikowane w dofinansowanych projektach.

Wydatki w projekcie są pokrywane z przyznanej dotacji oraz z wkładu własnego przedsiębiorstwa, na rzecz którego realizowany jest ten projekt, czyli X.

Wkład własny jest mieszany i wnoszony w formie:

* gotówki (wkład pieniężny),

* wynagrodzeń pracowników - uczestników szkoleń, za czas uczestnictwa w szkoleniu.

Wkład własny gotówkowy jest kwotą wpłacaną Spółce P na podstawie wystawianych przez nią faktur VAT jako wynagrodzenie za świadczone usługi.

Do końca roku 2010, wszystkie faktury dokumentujące wpłatę wkładu gotówkowego wystawiane były ze stawką VAT "zw", korzystając z obowiązującego w tym okresie zwolnienia, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, załącznik nr 4 do ustawy (PKWiU ex 80 usługi w zakresie edukacji).

W związku z nowelizacją ustawy o VAT od 1 stycznia 2011 r., usługi szkoleniowe, które świadczy firma P w tym projekcie nie podlegają zwolnieniu. Tym samym wkład własny gotówkowy wnoszony przez beneficjenta do projektu od 1 stycznia 2011 r. fakturowany jest ze stawką VAT 23%.

Mając na uwadze, że otrzymana dotacja nie stanowi obrotu w świetle art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, natomiast wnoszony wkład własny gotówkowy jest opodatkowany podatkiem VAT, w projekcie występują zarówno czynności opodatkowane (wkład gotówkowy) jak i czynności niepodlegające opodatkowaniu, pozostające poza zakresem VAT (dotacja).

Jak zaznaczono wyżej w ramach realizacji projektu Spółka P dokonuje zakupu różnych materiałów do projektu i usług, np. wynajem sal szkoleniowych, zakup usług szkoleniowych od podwykonawców-trenerów. Nie jest możliwe jednoznaczne przypisanie tych wydatków bądź do czynności opodatkowanych bądź do czynności niepodlegających opodatkowaniu w projekcie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Spółce P przysługuje pełne prawo (w 100%) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego odnośnie zakupów związanych z tym konkretnym projektem w roku 2011, po zmianie ustawy o VAT.

2.

W sytuacji gdyby jednak stanowisko Urzędu było odmienne, Spółka zadaje następujące pytanie: Czy prawidłowy będzie opisany poniżej sposób postępowania przy odliczaniu podatku naliczonego VAT w związku z nabyciem zakupów towarów i usług dotyczących realizacji projektu.

3.

W sytuacji gdyby jednak stanowisko Urzędu było odmienne w pytaniu 1 i pytaniu 2 - Wnioskodawca prosi o zaproponowanie wiarygodnego i miarodajnego klucza podziałowego w tym projekcie.

Zdaniem Wnioskodawcy.

Pytanie 1

Spółce P przysługuje pełne prawo (poza usługami wymienionymi w art. 88 ustawy o VAT) do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w projekcie, w którym występują zarówno czynności opodatkowane (wkład gotówkowy) i czynności niepodlegające opodatkowaniu, pozostające poza zakresem VAT (dotacja) oraz nie jest możliwe jednoznaczne przypisania tych wydatków bądź do czynności opodatkowanych bądź do czynności niepodlegających opodatkowaniu w projekcie.

Sytuacja taka nie znajduje bezpośredniego uregulowania w przepisach ustawy o VAT, w szczególności:

* w przepisach art. 86, w którym jest wyrażona ogólna zasada o prawie do odliczenia podatku VAT w zakresie w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych,

* oraz w przepisach art. 90, który nie będzie miał zastosowania w sytuacji projektu, gdyż stanowi on o odliczaniu podatku VAT za pomocą wskaźnika proporcji, a sprzedaż zwolniona nie występuje w tym projekcie.

Skoro więc nie ma uregulowania w ustawie o VAT sytuacji występującej w tym konkretnym projekcie, a art. 90 nie ma zastosowania do czynności nieopodatkowanych, to podatek VAT od zakupów dotyczących tego projektu podlega odliczeniu w całości.

Stanowisko Spółki potwierdzają wyroki NSA i WSA w podobnej sprawie, np.: NSA w wyroku z dnia 8 stycznia 2010 r. sygn. akt I FSK 1605/08, WSA w Warszawie w wyroku z dnia 9 lutego 2010 r. sygn. akt III SA/Wa 1370/09, WSA w Białymstoku w wyroku z dnia 8 marca 2011 r. sygn. akt I SA/Bk 18/11. Należy nadmienić, że w roku 2011 po zmianie ustawy o VAT Spółka P realizuje w całości sprzedaż opodatkowaną i nie odlicza podatku VAT naliczonego według proporcji zgodnie z art. 90 ustawy o VAT.

Pytanie 2

Zaproponowane rozwiązanie klucza podziałowego dla przyporządkowania wydatków czynnościom opodatkowanym opiera się na zasadzie odliczenia z zakupów do projektu poczynionych w roku 2011 kwoty podatku VAT nie większej niż kwota VAT należnego wynikającego z wystawionych faktur VAT za wkład własny gotówkowy dla beneficjenta projektu.

Faktury za wkład własny gotówkowy były wystawiane w styczniu i kwietniu 2011 r. na łączną kwotę netto = 63.576,28 zł VAT należny wg stawki 23% wyniósł 14.622,55 zł. Podatek VAT odliczony od zakupów do projektu w miesiącach styczeń - kwiecień wynosi 14.592,70 zł.

Przedstawiany klucz podziałowy, do ewentualnego zastosowania, jest przejrzysty i miarodajny. Należy zaznaczyć, że nowelizacja ustawy o VAT i zmiany, które przyniosła wystąpiły w trakcie trwania projektu. Projekt jest realizowany od października 2009 r. do końca roku 2010 w projekcie wystąpiły czynności zarówno niepodlegające opodatkowaniu (dotacja) i zwolnione (wkład własny ze stawką VAT "zw"). Do końca roku 2010 Spółka nie miała więc prawa do odliczania podatku VAT od zakupów do projektu i stanowił on wydatek kwalifikowany w projekcie.

Zmiana przepisów od roku 2011 zmieniła tę sytuację. Wkład własny beneficjenta w całym projekcie, określony w umowie o dofinansowanie jest wkładem mieszanym: wnoszony gotówką i wynagrodzeniami uczestników szkoleń. Na przestrzeni realizacji projektu, wnoszenie wkładu nie przebiegało równomiernie i stale w tej samej proporcji, a beneficjent ma obowiązek rozliczyć się z wniesionego wkładu własnego na koniec projektu, czyli w roku 2011.

W sytuacji więc gdyby okazało się, że nie jest możliwe pełne (w 100%) odliczanie podatku VAT od zakupów do tego projektu, czyli stanowisko P okaże się nieprawidłowe, zaproponowany klucz podziałowy na rok 2011 jest jedyny miarodajny w tym konkretnym projekcie trwającym od roku 2009 gdy obowiązywały inne przepisy o VAT.

Pytanie 3

Stanowisko Urzędu w sprawie ustalenia kwoty podatku naliczonego przysługującej do odliczenia w projekcie w roku 2011 jest podstawą do uwzględnienia nieodliczonego podatku VAT od zakupów do projektu w koszty kwalifikowane tego projektu.

Spółka P otrzymała pismo z PARP z 11 kwietnia 2011 r., w którym PARP uzależnia kwalifikowanie podatku VAT w koszty projektu od uzyskania i przedstawienia indywidualnej interpretacji Izby Skarbowej, z której jednoznacznie będzie wynikało, czy Spółka P ma/nie ma prawnej możliwości odliczenia zapłaconego w ramach projektu podatku VAT.

Jeśli stanowisko Spółki P odnośnie pytania 1 okazałoby się nieprawidłowe, ustalenie klucza podziałowego do odliczania podatku VAT w projekcie jest kwestią podstawową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Analiza powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, iż włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności - nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest firmą szkoleniowo-doradczą, czynnym podatnikiem VAT. Oprócz działalności komercyjnej prowadzi również projekty szkoleniowe, dofinansowane z funduszy Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu Społecznego - EFS) oraz budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Spółka pozyskuje środki na dofinansowanie, występując do odpowiednich instytucji o przyznanie dotacji a następnie realizuje projekty szkoleniowe zamknięte dla pracowników konkretnych dużych podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Celem dofinansowanych projektów szkoleniowych jest rozwój, podniesienie kompetencji i umiejętności pracowników w obszarach kompetencji menedżerskich, handlowych, komunikacyjnych, efektywności własnej oraz budowanie kultury ciągłego doskonalenia. Jednym z takich projektów jest projekt szkoleniowy, na który Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie w roku 2009, a który jest realizowany na rzecz pracowników przedsiębiorstwa X Po uzyskaniu dofinansowania Spółka P zawarła stosowne umowy o dofinansowanie projektu z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) oraz o świadczenie usług szkoleniowych z przedsiębiorstwem - ostatecznym beneficjentem, dla którego projekt jest realizowany. Stosownie do zawartej umowy z PARP, Zainteresowany w ramach projektu podejmuje ściśle określone działania:

* związane z przygotowaniem, organizacją i przeprowadzaniem szkoleń (zapewnia trenerów i konsultantów, przygotowuje materiały szkoleniowe, wynajmuje sale szkoleniowe, organizuje noclegi i wyżywienie uczestników podczas szkoleń),

* związane z promocją projektu, monitoringiem i ewaluacją,

* związane z zarządzaniem projektem, rozliczaniem zgodnie z wytycznymi Europejskiego Funduszu Społecznego i innymi przepisami.

Część działań w ramach projektu jest realizowana przez podmioty zewnętrzne, czyli Spółka dokonuje zakupu towarów i usług od podwykonawców, a część działań (zarządzanie, rozliczanie projektu) jest realizowana przez pracowników spółki P, czyli są to wewnętrzne wydatki Wnioskodawcy np. koszty zatrudnienia, administracyjne, które stanowią koszty kwalifikowane w dofinansowanych projektach. Wydatki w projekcie są pokrywane z przyznanej dotacji oraz z wkładu własnego przedsiębiorstwa, na rzecz którego realizowany jest ten projekt, czyli X Wkład własny jest mieszany i wnoszony w formie gotówki (wkład pieniężny) oraz wynagrodzeń pracowników - uczestników szkoleń, za czas uczestnictwa w szkoleniu. Wkład własny gotówkowy jest kwotą wpłacaną Spółce P na podstawie wystawianych przez nią faktur VAT jako wynagrodzenie za świadczone usługi. Usługi szkoleniowe, które świadczy Wnioskodawca w tym projekcie nie podlegają zwolnieniu. Tym samym wkład własny gotówkowy wnoszony przez beneficjenta do projektu od dnia 1 stycznia 2011 r. fakturowany jest ze stawką VAT 23%. Wnioskodawca wskazał, że otrzymana dotacja nie stanowi obrotu w świetle art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, natomiast wnoszony wkład własny gotówkowy jest opodatkowany podatkiem VAT, zatem w projekcie występują zarówno czynności opodatkowane (wkład gotówkowy) jak i czynności niepodlegające opodatkowaniu, pozostające poza zakresem VAT (dotacja). W ramach realizacji projektu Spółka dokonuje zakupu różnych materiałów do projektu i usług, np. wynajem sal szkoleniowych, zakup usług szkoleniowych od podwykonawców-trenerów. Nie jest możliwe jednoznaczne przypisanie tych wydatków bądź do czynności opodatkowanych bądź do czynności niepodlegających opodatkowaniu w projekcie.

Z przedstawionych okoliczności wynika, iż Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie na realizację projektu finansowanego z funduszy Unii Europejskiej (EFS) oraz z budżetu państwa. Dotacją pokrywana jest część wydatków ww. projektu. Zainteresowany wskazał, iż otrzymane dofinansowanie nie stanowi obrotu w świetle art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Z wniosku wynika ponadto, że poza finansowaniem realizowanego projektu w postaci dotacji, wnoszony jest również wkład własny przedsiębiorcy, na rzecz którego projekt jest realizowany. Wkład własny jest mieszany i wnoszony jako wynagrodzenie pracowników oraz w formie pieniężnej (gotówki).

W kwestii wkładu własnego w postaci wynagrodzeń pracowników, stwierdzić należy, iż wkład ten jest niewątpliwie związany z konkretnym konsumentem realizowanego programu szkoleniowego i jest bezpośrednim kosztem szkolenia. Jednakże wkład własny przedsiębiorców w formie wynagrodzenia uczestników szkolenia za czas uczestnictwa w szkoleniu, nie stanowi zapłaty za usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz beneficjentów. Wynagrodzenie za pracę to obligatoryjne świadczenie należne pracownikowi od pracodawcy. Wynagrodzenia te stanowią wprawdzie element kalkulacyjny szkolenia, lecz same w sobie nie są przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT.

W odniesieniu do wkładu własnego przedsiębiorcy w postaci wpłat pieniężnych, stwierdzić należy, iż opodatkowaniu podlega każde świadczenie odpłatne, tj. takie, za które świadczącemu zostało wypłacone wynagrodzenie.

Wpłata powyższa stanowi zatem wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu. Wkład własny przedsiębiorcy (beneficjenta), którego pracownicy uczestniczą w szkoleniach jest związany z konkretnym konsumentem konkretnego programu szkoleniowego, w związku z czym jest bezpośrednio związany ze świadczeniem usług szkoleniowych.

Tym samym zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, otrzymany wkład pieniężny stanowi obrót podlegający opodatkowaniu według właściwej stawki VAT. Wysokość stosowanej stawki jest uzależniona od rodzaju świadczonej usługi (w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca stosuje stawkę 23%), za którą należne jest wynagrodzenie w postaci wniesionego wkładu gotówkowego.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi prawo do obniżenia (w 100%) kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego odnośnie zakupów związanych ze wskazanym projektem.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z przepisów ustawy wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Jak wskazano wyżej, wkłady własne wnoszone przez przedsiębiorców w formie pieniężnej są zapłatą za świadczenie na ich rzecz usług, zatem stanowią dla Wnioskodawcy obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, który Zainteresowany opodatkowuje podstawową stawką podatku VAT w wysokości 23%. Wobec tego, Wnioskodawca w zakresie w jakim świadczy usługę opodatkowaną stawką podstawową 23% ma pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z tą usługą, gdyż nabyte towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W omawianym zakresie Wnioskodawcy będzie więc przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy z uwzględnieniem ograniczeń zawartych w art. 88 ustawy.

Z uwagi na fakt, iż na pytanie pierwsze udzielono odpowiedzi twierdzącej, pytanie drugie i trzecie stało się bezprzedmiotowe.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności opodatkowania dotacji otrzymanych z funduszy Unii Europejskiej oraz budżetu państwa i stawki podatku stosowanej do wkładu własnego (gotówkowego).

Należy również zauważyć, iż stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zatem tut. Organ zaznacza, że wydając przedmiotową interpretację oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl