ILPP1/443-96/14-5/HW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-96/14-5/HW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2014 r. (data wpływu 6 lutego 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 kwietnia 2014 r. (data wpływu 8 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektów: pn. (...) i pn. (...) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektów pn. (...) i pn. (...) Wniosek uzupełniono pismem z dnia 1 kwietnia 2014 r. (data wpływu 8 kwietnia 2014 r.) o informacje doprecyzowujące opisany stan faktyczny.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Głównym zadaniem Stowarzyszenia jest organizowanie i propagowanie wychowania fizycznego w zakładach pracy, placówkach oświatowych, instytucjach oraz wśród mieszkańców z terenu działania zespołu, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży. Organizowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży, prowadzenie zajęć rozwojowych, imprez, obozów, kursów edukacyjnych, sportowych, turystycznych, rehabilitacyjnych oraz innych działań dla dzieci i młodzieży i osób dorosłych.

Stowarzyszenie powstało 10 lat temu i początkowo jego działalność ograniczała się do działań związanych ze sportem i szerzeniem kultury fizycznej dla mieszkańców gminy. Na dzień dzisiejszy działania skierowane są do większej ilości mieszkańców poprzez działania i zadania związane zarówno z dziećmi i młodzieżą (projekty związane z pozaszkolnymi zajęciami i rozrywkami), i osobami starszymi (imprezy okolicznościowe).

W ramach dwóch dużych projektów z roku 2013, Wnioskodawca wydał książkę o miejscowości Zainteresowanego angażując do tego mieszkańców, którzy czynnie włączyli się w jej tworzenie. Powstanie tej publikacji stworzyło warunki do wspólnej integracji i działania razem. Byli i obecni mieszkańcy wspólnie pracowali nad materiałami, zdjęciami i wyglądem książki. Drugim projektem, który bezpośrednio pomoże w dalszej działalności stowarzyszenia to wyposażenie, nowo wyremontowanej świetlicy w sprzęty, które są niezbędne do organizacji wszelkiego rodzaju spotkań. Do tej pory było to niezmiernie utrudnione, ze względu na zły stan techniczny budynku, ale przede wszystkim brak sprzętu kuchennego i naczyń. Każde spotkanie wiązało się ponoszeniem kosztów wypożyczenia, przywiezienia naczyń, bądź zakupu jednorazowego użytku.

Ponadto z pisma z dnia 1 kwietnia 2014 r. - stanowiącego uzupełnienie do wniosku - wynika, że zadania, które dotyczą zapytania to:

1. " (...)", w ramach których zakupione zostaną: kuchnia elektryczno-gazowa, komplet mebli, kuchenka mikrofalowa, okap, zestaw obiadowo-kawowy na 120 osób.

(W skład wchodzą: 120 szt. talerz płytki mały, 120 szt. talerz głęboki, 120 szt. talerz płytki duży, 12 szt. waza, 12 szt. sosjerka, 120 szt. bulionówka, 120 szt. spodek do bulionówki, 12 szt. półmisek owalny duży, 12 szt. półmisek owalny średni, 12 szt. półmisek owalny mały, 12 szt. salaterka średnia, 12 szt. salaterka duża, 120 szt. filiżanka, 120 szt. spodek do filiżanki, 120 szt. talerzyk mały do kawy, 12 szt. imbryk do kawy, 12 szt. cukiernica, 12 szt. dzbanek do mleka, 120 szt. łyżeczka do herbaty, 120 szt. łyżka stołowa, 120 szt. widelec stołowy, 120 szt. nóż stołowy).

2. " (...)" - wydanie publikacji która ma na celu zebranie wszystkich informacji na temat miejscowości (...). W nakładzie 500 szt. (opłata wydawnictwu).

Czytający książkę będą mieli możliwość poszerzyć wiedzę na temat lokalnej tradycji, ludzi kultury. Książka dostępna będzie nieodpłatnie, w pierwszej kolejności dla mieszkańców, byłych i obecnych, przekazana będzie również do gmin i instytucji Powiatu (...) Publikacja wręczana będzie jako nagrody w konkursach organizowanych przez Stowarzyszenie.

Efekty zrealizowanego projektu pn. " (...)", jak i publikacja książki w zadaniu pn. " (...)" nie będą służyć Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur / innych dokumentów księgowych dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektów sfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (działanie 413 PROW 2007-2013).

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja ww. projektu nie będzie prowadziła do tego, że Wnioskodawca stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Z uwagi na powyższe nie będzie mógł obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektów sfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Wnioskodawca nadal nie będzie miał obowiązku składania deklaracji VAT-7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 cyt. ustawy).

Na mocy art. 34 ww. ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznacza się, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Ponadto, w oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że głównym zadaniem Stowarzyszenia jest organizowanie i propagowanie wychowania fizycznego w zakładach pracy, placówkach oświatowych, instytucjach oraz wśród mieszkańców z terenu działania zespołu, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży, organizowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży, prowadzenie zajęć rozwojowych, imprez, obozów, kursów edukacyjnych, sportowych, turystycznych, rehabilitacyjnych oraz innych działań dla dzieci i młodzieży, i osób dorosłych.

Stowarzyszenie powstało 10 lat temu i początkowo jego działalność ograniczała się do działań związanych ze sportem i szerzeniem kultury fizycznej dla mieszkańców gminy. Na dzień dzisiejszy działania skierowane są do większej ilości mieszkańców poprzez działania i zadania związane zarówno z dziećmi i młodzieżą (projekty związane z pozaszkolnymi zajęciami i rozrywkami), osobami starszymi (imprezy okolicznościowe).

W ramach dwóch dużych projektów z roku 2013, Wnioskodawca wydał książkę o miejscowości Zainteresowanego angażując do tego mieszkańców, którzy czynnie włączyli się w jej tworzenie. Projektu pn. " (...)", bezpośrednio pomoże w dalszej działalności Stowarzyszenia. W ramach wyposażenia, nowo wyremontowanej świetlicy w sprzęty, które są niezbędne do organizacji wszelkiego rodzaju spotkań, zakupione zostaną: kuchnia elektryczno-gazowa, komplet mebli, kuchenka mikrofalowa, okap, zestaw obiadowo-kawowy na 120 osób.

Drugi projekt pn. " (...)" polega na wydaniu publikacji, która ma na celu zebranie wszystkich informacji na temat miejscowości (...).

Czytający książkę będą mieli możliwość poszerzyć wiedzę na temat lokalnej tradycji, ludzi kultury. Książka dostępna będzie nieodpłatnie, w pierwszej kolejności dla mieszkańców, byłych i obecnych, przekazana będzie również do gmin i instytucji Powiatu (...). Publikacja wręczana będzie jako nagrody w konkursach organizowanych przez Stowarzyszenie.

Efekty zrealizowanych ww. projektów nie będą służyć Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Zainteresowanego dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur / innych dokumentów księgowych dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją ww. projektów.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zakupione w celu realizacji ww. projektów towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach / innych dokumentach księgowych dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektów, o których mowa we wniosku.

Podsumowując, Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach / innych dokumentach księgowych dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektów: pn. " (...)" i pn. " (...)".

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl