ILPP1/443-954/10-5/AI

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-954/10-5/AI

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2010 r. (data wpływu 30 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 września 2010 r. (data wpływu 20 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości zabudowanej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości zabudowanej. Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 13 września 2010 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z o.o. w roku 2006 na podstawie aktu notarialnego nabyła od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej działkę zabudowaną nr 11/2 powierzchni 0,7637 ha. Zgodnie z zapisami zawartymi w akcie notarialnym działka zabudowana była budynkiem socjalno-gospodarczym w budowie i nie zostało to jeszcze ujawnione w księdze wieczystej. W wyniku połączenia posiadanych przez Spółkę działek (11/2, 11/3, 11/4 i 11/5 w działkę 83), a następnie kolejnego podziału nieruchomości gruntowych (83 na działki 83/1, 83/2, 83/3 i 83/4), przedmiotowy budynek socjalno-gospodarczy znajduje się obecnie na działce 83/4 o powierzchni 1,0279 ha. Działka 83/4 oznaczona jest w rejestrze gruntów jako użytki rolne: RIIIa - 285 m2, S-Rllla - 736 m2, RII - p 3363 m2, S-RII - 5712 m2 oraz Bp - 183 m2, tj. zurbanizowane tereny niezabudowane. Budynek posadowiony na działce 83/4 nie został przez Spółkę dokończony oraz dalej nie został ujawniony w księdze wieczystej. Przeprowadzona w Spółce kontrola Urzędu Miejskiego Wydziału Podatków i Opłat potwierdziła istnienie budynku socjalno-gospodarczego w budowie. Na podstawie przeprowadzonych oględzin stwierdzono, że jest to budynek wolnostojący, składający się z parteru, piętra, na którym występuje wysokość w świetle poniżej 2,20 m oraz piwnicy występującej pod częścią budynku. Kontrola stwierdziła również, iż budynek będący w posiadaniu przedsiębiorcy powinien być opodatkowany stawką dla budynków lub ich części związanych z prowadzoną działalnością.

Ponadto z pisma z dnia 13 września 2010 r., stanowiącego uzupełnienie do wniosku wynika, iż Spółka nie ponosiła nakładów na budynek socjalno-gospodarczy. Czynność dostawy przedmiotowej nieruchomości nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia, gdyż oddanie do użytkowania nie nastąpiło w wykonaniu czynności opodatkowanych. Nieruchomość została zakupiona w roku 2006 od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, czynność ta nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem Spółce nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Od momentu nabycia nieruchomość nie była przez Spółkę wynajmowana, ani wydzierżawiana (budynek nie był wynajmowany ani wydzierżawiany). Spółka prowadzi działalność jedynie opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż działki 83/4 zabudowanej budynkiem socjalno-gospodarczym w budowie, nieujawnionym w księdze wieczystej, może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.), przez obiekt budowlany należy rozumieć budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi, budowlę stanowiącą całość techniczno - użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami oraz obiekt małej architektury. Natomiast zgodnie z definicją zawartą w pkt 2 tego artykułu, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. Zatem opierając się na powyższych definicjach, jeżeli budowa budynku jeszcze nie została ukończona, ale obiekt można zakwalifikować do budynku zgodnie z ustawą - Prawo budowlane, czynność dostawy tego obiektu posadowionego na gruncie można zakwalifikować jako dostawę gruntu zabudowanego. W myśl art. 29 ust. 5 cyt. ustawy VAT, w przypadku dostawy budynków i budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Przeznaczona do sprzedaży działka zabudowana budynkiem w budowie, wcześniej nie była przedmiotem czynności opodatkowanych, zatem zastosowanie będzie miało zwolnienie z opodatkowania tej transakcji na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a po spełnieniu warunków w nim określonych. W związku z faktem, iż Spółce nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu nieruchomości oraz nie ponosiła wydatków na jego ulepszenie, sprzedaż prawa własności gruntu wraz z budynkiem w budowie na niej posadowionym będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwana dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ww. ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy, za towary uważa się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, zgodnie z treścią przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Natomiast w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W świetle wyżej przytoczonego przepisu, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło jego pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie - art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Co istotne, oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za takie można rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość nie musi być faktycznie zamieszkała, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu.

Z powyższej definicji wynika, iż oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegających opodatkowaniu, a za takie należy rozumieć nie tylko sprzedaż ale także umowy najmu i dzierżawy. Zatem, należy uznać za pierwsze zasiedlenie moment sprzedaży lub oddania budynku do użytkowania pierwszemu najemcy (dzierżawcy).

Ponadto, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa powyżej, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jednocześnie na mocy art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków korzystających ze zwolnienia od podatku, po spełnieniu określonych warunków, możliwość do zrezygnowania ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.

Zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolnostojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Natomiast w myśl art. 3 pkt 2 ww. ustawy, budynkiem w rozumieniu tej ustawy jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ustawy, w myśl którego, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Oznacza to, że w sytuacji, gdy dostawa budynków, budowli lub ich części opodatkowana jest stawką VAT w wysokości 22%, również dostawa gruntu (w tym zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu), z którym te obiekty są trwale związane, jest taką stawką opodatkowana.

Natomiast jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, również dostawa gruntu ze zwolnienia takiego będzie korzystać.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółka zamierza zbyć działkę nr 83/4 o powierzchni 1,0279 ha zabudowaną budynkiem socjalno-gospodarczym w budowie, nabytą w roku 2006 na podstawie aktu notarialnego od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. Przedmiotowa działka oznaczona jest w rejestrze gruntów jako użytki rolne, tj. zurbanizowane tereny niezabudowane. Budynek posadowiony na działce 83/4 nie został przez Spółkę dokończony oraz nie został ujawniony w księdze wieczystej. Przeprowadzona w Spółce kontrola Urzędu Miejskiego Wydziału Podatków i Opłat potwierdziła istnienie budynku socjalno-gospodarczego w budowie. Na podstawie przeprowadzonych oględzin stwierdzono, że jest to budynek wolnostojący, składający się z parteru, piętra, na którym występuje wysokość w świetle poniżej 2,20 m oraz piwnicy występującej pod częścią budynku. Kontrola stwierdziła również, iż budynek będący w posiadaniu przedsiębiorcy powinien być opodatkowany stawką dla budynków lub ich części związanych z prowadzoną działalnością. Spółka nie ponosiła nakładów na budynek socjalno-gospodarczy. Czynność dostawy przedmiotowej nieruchomości nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia, gdyż oddanie do użytkowania nie nastąpiło w wykonaniu czynności opodatkowanych. Nieruchomość została zakupiona w roku 2006 od osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej, czynność ta nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem Spółce nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Budynek nie był wynajmowany ani wydzierżawiany. Spółka prowadzi działalność jedynie opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Zatem nabycie nieruchomości w roku 2006 nastąpiło w wykonaniu czynności niepodlegającej opodatkowaniu (zakup od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej), związku z powyższym, należy uznać, że planowana sprzedaż przedmiotowej nieruchomości, będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, o którym mowa w art. 2 pkt 14 ustawy.

Jednakże, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu przedmiotowej działki zabudowanej budynkiem socjalno-gospodarczym w budowie. Spółka nie ponosiła nakładów na ulepszenie tegoż budynku. Spółka nie udostępniała przedmiotowego budynku do użytkowania w wykonywaniu czynności opodatkowanych w ramach umowy najmu lub dzierżawy.

Z przywołanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części co do zasady korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Wykluczenie z tego zwolnienia występuje w sytuacji, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej 2 lata.

Biorąc pod uwagę treść złożonego wniosku oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż sprzedaż działki 83/4 zabudowanej budynkiem socjalno-gospodarczym w budowie, nie ujawnionym w księdze wieczystej, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy, bowiem Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku przy jego nabyciu (transakcja nie była opodatkowana), a ponadto, Spółka nie ponosiła nakładów na ulepszenie tegoż budynku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl