ILPP1/443-943/12-4/AI

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-943/12-4/AI

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2012 r. (data wpływu 11 października 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 grudnia 2012 r. (data wpływu 24 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości gminnych zabudowanych budynkami stacji transformatorowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości gminnych zabudowanych budynkami stacji transformatorowych. Wniosek uzupełniono w dniu 24 grudnia 2012 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina, zwana dalej Gminą, planuje przeznaczyć do sprzedaży w drodze przetargu następujące nieruchomości zabudowane budynkami stacji transformatorowych:

1.

działka nr 183/14 o pow. 50 m2, obręb 1 miasta, zabudowana stacją transformatorową R26. Stacja transformatorowa wybudowana została w ramach zadania inwestycyjnego pn.: " (...)". Inwestycja realizowana była pod koniec lat osiemdziesiątych / początek dziewięćdziesiątych na potrzeby usługowo - mieszkaniowe. W latach następnych Gmina nie ponosiła kosztów na ulepszenie przedmiotowego obiektu. Zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jednostka terenowa oznaczona symbolem 1 U/M, w której położona jest ww. działka posiada funkcję podstawową: staromiejski zespół istniejącej i projektowanej zabudowy usługowo - mieszkaniowej;

2.

działka nr 315/57 o pow. 85 m2, obręb 1 miasta, zabudowana stacją transformatorową R66. Stacja transformatorowa wybudowana została w ramach zadania inwestycyjnego pn.: " (...)". Gmina jako inwestor bezpośredni powierzyła realizację przedmiotowego zadania inwestorowi zastępczemu, tj. (...), która to firma zawierała umowy z wykonawcami robót budowlanych oraz prowadziła rozliczenia finansowe zadania. Inwestycja realizowana była pod koniec lat osiemdziesiątych / początek dziewięćdziesiątych na potrzeby zasilania szkoły. W latach następnych Gmina nie ponosiła kosztów na ulepszenie przedmiotowego obiektu. Zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jednostka terenowa oznaczona symbolem (...), na której położona jest ww. działka posiada funkcję podstawową: zabudowa mieszkaniowa, wielorodzinna, szkoły, kościół, usługi zdrowia, handlu i inne - do trwałej adaptacji;

3.

działka nr 91/69 o pow. 28 m2, obręb (...) miasta, zabudowana stacją transformatorową R90. Stacja transformatorowa wybudowana została w ramach zadania inwestycyjnego pn.: " (...)". Inwestycja realizowana była pod koniec lat dziewięćdziesiątych przez Gminę na potrzeby mieszkaniowe. W następnych latach Gmina nie ponosiła kosztów na ulepszenie przedmiotowego obiektu. Zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jednostka terenowa oznaczona symbolem (...), na której położona jest ww. działka posiada funkcję podstawową: zespół istniejącej zabudowy mieszkaniowej, usług, administracji, mieszkalnictwa zbiorowego oraz zabudowy jednorodzinnej;

4.

działka nr 1099/1 o pow. 49 m2, obręb 2 miasta, zabudowana stacją transformatorową R53. Stacja transformatorowa wybudowana została w roku 1993, cel budowy: potrzeby mieszkaniowe. W następnych latach Gmina nie ponosiła kosztów na ulepszenie przedmiotowego obiektu. Zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jednostka terenowa oznaczona symbolem 29 MN, RPO, na której położona jest ww. działka posiada funkcję podstawową: osiedle domków jednorodzinnych - w realizacji; w południowej części terenu - sady, ogrody, plantacje;

5.

działka nr 1204/1 o pow. 96 m2, obręb (...) miasta, zabudowana stacją transformatorową R74. Stacja transformatorowa wybudowana została w roku 1993, cel budowy: potrzeby mieszkaniowe. W latach następnych Gmina nie ponosiła kosztów na ulepszenie przedmiotowego obiektu. Zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jednostka terenowa oznaczona symbolem (...), na której położona jest ww. działka posiada funkcję podstawową: osiedle domków jednorodzinnych - w realizacji; w południowej części terenu - sady, ogrody, plantacje.

Wyposażenie opisanych wyżej budynków stacji nie stanowi własności Gminy (...).

Z pisma z dnia 19 grudnia 2012 r., stanowiącego uzupełnienie do wniosku wynika, iż:

1.

przedmiotowe stacje transformatorowe są bezumownie użytkowane przez Spółkę akcyjną. Do tej pory nigdy nie były one udostępniane nikomu i nie zawarto żadnych umów cywilnoprawnych. Spółka akcyjna korzysta z nich nieodpłatnie;

2.

ponieważ nigdy wcześniej Gmina nikomu nie oddawała przedmiotowych stacji transformatorowych do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, można stwierdzić, iż planowana sprzedaż nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia;

3.

jak opisano we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Gmina budując budynki stacji transformatorowych nie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż budując je wykonywała zadanie własne, do których m.in. należą sprawy zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż ww. nieruchomości gminnych zabudowanych budynkami stacji transformatorowych podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż opisanych wyżej nieruchomości zabudowanych budynkami stacji transformatorowych będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o podatku VAT.

Gmina budując budynki stacji transformatorowych wykonywała zadania własne, do których należą m.in. sprawy zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną (zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Gmina budując ww. budynki nie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Spełniony jest zatem warunek umożliwiający zwolnienie od podatku VAT, o którym mówi art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku VAT.

W sytuacji, gdy dostawa towarów obejmuje grunty zabudowane, należy stosować stawkę właściwą jak dla budynków. Przesądza o tym art. 29 ust. 5 ustawy o podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z unormowaniem zawartym w art. 2 pkt 6 ustawy, pod pojęciem towarów rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza - według ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze powyższe, uzasadnionym jest twierdzenie, że warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze - dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem działa jako podatnik VAT.

Natomiast, według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, iż organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Ponadto zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) dalej: rozporządzenie, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przytoczonych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie wykonywane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany, wynajmu, dzierżawy.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, iż sprzedaż nieruchomości jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), dla zamierzonej czynności Gmina będzie występowała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, natomiast powyższa czynność w świetle ustawy będzie traktowana jako odpłatna dostawa towarów.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Niemniej zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, przewidziane zostały zwolnienia od podatku oraz obniżone stawki.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W świetle wyżej przytoczonego przepisu, kluczowym dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku jest ustalenie, kiedy nastąpiło jego pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie - art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Co istotne, oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za takie można rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość nie musi być faktycznie zamieszkała, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu.

Ponadto, za oddanie do użytkowania w ramach czynności podlegających opodatkowaniu, uznać należy nie tylko sprzedaż, ale również umowy najmu i dzierżawy. Zatem pierwszym zasiedleniem będzie także moment oddania budynku do użytkowania pierwszemu najemcy (dzierżawcy).

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, iż jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Jak wynika z art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Wskazać również należy, iż w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Ponadto, jak stanowi art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki i budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki i budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.

Z opisu sprawy wynika, iż Gmina planuje sprzedaż nieruchomości gminnych zabudowanych budynkami stacji transformatorowych. Planowane do sprzedaży działki są zabudowane stacjami transformatorowymi. Przedmiotowe stacje są bezumownie użytkowane przez spółkę. Do tej pory nigdy nie były one udostępniane nikomu i nie zawarto żadnych umów cywilnoprawnych. Spółka korzysta z nich nieodpłatnie. Ponieważ nigdy wcześniej Gmina nikomu nie oddawała przedmiotowych stacji transformatorowych do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, planowana sprzedaż nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia. Ponadto, Gmina budując budynki stacji transformatorowych nie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż budując je wykonywała zadanie własne, do których m.in. należą sprawy zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną. Część stacji transformatorowych wybudowana została pod koniec lat osiemdziesiątych / początek dziewięćdziesiątych, a część pod koniec lat dziewięćdziesiątych. Gmina nie ponosiła kosztów na ulepszenie przedmiotowych stacji po ich wybudowaniu.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że sprzedaż przedmiotowych działek zabudowanych stacjami transformatorowymi będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, gdyż jak wynika z okoliczności sprawy nie doszło do wydania ww. stacji po ich wybudowaniu do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Wobec powyższego dostawa przedmiotowych składników majątkowych nie będzie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Jednakże, należy mieć na uwadze powołany wyżej art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zgodnie z którym zwolnieniem objęta jest również dostawa budynków, budowli lub ich części dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, w stosunku do których nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione koszty na budowę przedmiotowych stacji. Ponadto, Gmina nie ponosiła również wydatków na ulepszenie tych stacji.

Zatem, w świetle powyższego sprzedaż przez Gminę działek zabudowanych stacjami transformatorowymi będzie zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. W konsekwencji, uwzględniając treść art. 29 ust. 5 ustawy, przeniesienie własności gruntu, na którym posadowione są przedmiotowe stacje, również będzie korzystało ze zwolnienia od podatku VAT.

Reasumując, sprzedaż opisanych we wniosku działek zabudowanych stacjami transformatorowymi będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia i nie będzie korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Jednakże z uwagi na fakt, iż Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z tytułu budowy przedmiotowych stacji transformatorowych oraz nie ponosiła wydatków na ulepszenie tych stacji, zastosowanie znajdzie zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl